Hm.... rent teoretiskt.... om cyano gillar miljöer med låg nitrat ,
Nej så är det inte. Bara för att Cyanobakterier klarar av omätbara halter kväveföreningar i vattnet så betyder det inte att dom föredrar det.
Men om inga andra alger/växter klarar av så låga halter kväveföreningar så är det bara Cyanobakterier som kan växa och frodas.
hur blir det då i mitt andra akvarium som varit igång ca 1 år och där är nitrithalten aldrig över 0.2 , dvs oftast omätbar och dagarna innan vattenbyte upp mot 0.2 i värsta fall , oftast 0.1 - jag tänkermig då att det ej heller bör finnas så mycket nitrat där ?
Det vet man inte utan att mäta nitrathalten. Har du ett såpass högt och stabilt nitritvärde är Ammoniumingången skyhög (övermatning, för stor fisklast) och nitratproduktionen förmodligen skyhög också.
eller finns det kanske nitrat bara det att nitriten står i jämnvikt med bakterierna i filtret vilket gör att jag aldrig ser några nitrit-toppar ?
Ja det låter rimligare, även om det normalt sett blir så att nitrit- och ammoniumhalten går ner till omätbar efter några veckor, med endast stadigt ökande nitrathalt.
annars är man orolig för att cyano skall slå rot där också... man blir helt nojjig av att se cyanohelvetet ta över ett akvarium på några timmar , lite som en dålig skräckfilm typ "jättealgerna anfaller" :-)
Håller med 8)
Förmodligen är bottnen rätt tjock med fosfat så den kommer förmodligen läcka fosfater ett tag framöver tills du fått fjutt på växterna med KNO3 och typ Tropica Mastergrow, gärna CO2 också.
Då kommer växterna suga upp alla fosfater ur din burk (både från bottnen och vattnet) och din burk kommer gå mot ett hälsosammare fosfor:kväve-förhållande.