Vad gör Ampullariasnäckan mot Cyano ?

#1 - 14 juli 2004 01:25
Har efter endast 14 dagars körande av det nya 310 liters akvariet fått
otrevliga Blågröna-algar (cyano) och funderar på att lägga ner hobbyn.

Läst här på zoopet under "alger" att Ampullariasnäckan skall hjälpa mot blågröna alger... vill någon berätta lite mer om detta lilla djur ?

Även tips om cyano mottages tacksamt , blir ja inte av med detta så säljer jag av rubbet , orkar inte skrubba stenar+rötter och byta sand varje dag i ett 310 liter , blir också dyrt att köpa nya växter varje vecka :-(((

Algerna växte till sig från "ingenting" till stora gröna fläckar på bottensanden på bara 60 timmar , har tagit bort det som går och vänt på sanden så algerna inte får något ljus men detta kan jag ju inte hålla på med i tid och evighet.
PatrikMalmo
#2 - 14 juli 2004 05:54
Jag har också en del trubbel med cyano i ett av mina kar. Skrev ned det jag känner till om dem i detta inlägget:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28567

Där står också lite om ampullariasnäckan (det rådet finns i Claus Christensen häfte "Alger, växtbetingelser och bekämpningsmetoder"). Har inte provat den själv mot cyano, och vet rätt lite om detta djur. Har för övrigt inte sett den i butikerna runt Malmö på rätt länge.

Ge inte upp mot algerna, vi ska nog kunna vinna!!

#3 - 14 juli 2004 06:38
Jag läste på länken som finns på denna tråd om TetraMedica GeneralTonic.
Jag såg att Staffanstorpsfiskimport har TetraMedica GeneralTonic på sin hemsida. http://www.staffanstorpfiskimport.com

Men när jag var där för ca 10 dagar sen så hade han bytat lokal så det var rätt så utgallrat i butiken.
#4 - 14 juli 2004 09:22
Ni kan ju även testa Black Molly (som ni inte matar med flinfoder ;).
#5 - 14 juli 2004 14:33
Black molly kan nog inget göra , om de ens äter cyano så kan de inte äta upp allt , och om inte allt är borta kommer det tillbaka på några timmar.

gjorde rent ordentligt igår , idag när ja kollade akvariet hade lyset varit tänt i ca 2 timmar , och algerna har spridit sig igen över botten.
cyano är altså extremt snabb !

Tror ärligt talat att det är svårt att vinna över cyano ?
Kanske går med en kombination av mörkläggning och något kemiskt preparat , annars är jag väldigt skeptisk.

FÅr se hur det utvecklar sig under några veckor , annars får jag lägga ner , tråkigt bara på helt nytt akvarium och när man äntligen fått de fiskar man vill ha...
#6 - 14 juli 2004 15:20
Skall jag köra ner CO2 i akvariet för att få fart på växterna och hoppas att de tar näringsämnena istället för cyanoalgerna ?
#7 - 14 juli 2004 15:27


Skall jag köra ner CO2 i akvariet för att få fart på växterna och hoppas att de tar näringsämnena istället för cyanoalgerna ?


Nej. Växter dör långt innan av näringsbegränsning jämfört med alger.

Det som fungerar bra är om du kan ändra förhållandena i akvariet så att andra alger eller växter gynnas i högre grad än Cyanobakterierna.

Ofta är det lite för lite kväve i akvariet när man får (rejäla) problem med (supersnabba) Cyanobakterier eftersom det bara är Cyanobakterier som kan utvinna kväve genom cirkulationen i akvariet. I växtakvarier är det därför väldigt effektivt att öka nitrathalten med KNO3, eftersom växterna tar över ljusmarknaden när dom drar iväg i storlek.

Det stående rådet är därför följande schema: Sug bort så mycket Cyano du kan, öka nitrathalten med KNO3 och mörklägg helt i 3 dagar inte en foton får komma in i akvariet, så t ex slangar till filter kan luras eftersom dom ofta släpper igenom en gnutta ljus.

I växtfria akvarier blir det lurigare eftersom man vill byta ut Cyano mot andra alger, t ex grönalger. Även där kan det hjälpa att öka nitrathalten, men har Cyanoalgerna redan totaldominans kan det ta tid.

Ett vanligt tips i Ciklidburkar som är ganska befriade från ljuskonkurrens från växter är att låta dom vara, eller gräva ner dom i gruset. Cyanobakterirna tar ju upp fosfatet och binder kväve från atmosfären så när dom dör så kommer dom skjuta kväve:fosfor-förhållandet mot ett håll som gynnar epifyter.
#8 - 14 juli 2004 15:59
Ok , Jag har nog ingen nitrathalt då akvariet bara varit igång i 14 dagar och fisken endast varit i 5 dagar.

mäter nitrit dagligen och halten är nästan omätbart låg , den visar så lite rosa på testet att det är under 0.1 , går knappt se det är rosa.

Därför tror jag att om jag inte haft/har någon nitrit så kan jag ej heller ha fått någon nitrat ?

vart köper jag KNO3 och är detta att rekomendera i ett nystartat akvarium ?
Vet säljstället hur jag skall dosera KNO3 i ett 300 liters ?

Tack för svaren , känns lite hoppfullare iaf.
Cyano är verkligen Hell on Earth !
#9 - 14 juli 2004 16:24


Därför tror jag att om jag inte haft/har någon nitrit så kan jag ej heller ha fått någon nitrat ?


Det allra vanligaste är att akvariet går igenom några cykler där först Ammoniumnivån blir hög varpå nitrosomas-bakterierna byggs upp i filtret och omvanldar Ammoniet till nitrit varpå det blir en nitritspik varpå nitrobacterkolonier ökar som omvandlar nitriten till nitrat.

(Har du aldrig haft nitrit så har du heller inte matat eller har inga fiskar som släpper ifrån sig Ammonium och då kan inte heller bakteriekolonierna byggas upp - lite moment 22 i början vid uppstart med andra ord varvid man brukar rekommendera att antingen bygga upp bakteriekolonierna med typ Nitrivec eller använda slam från ett inkört akvarium)



vart köper jag KNO3 och är detta att rekomendera i ett nystartat akvarium ?


Man får inte göra reklam i forum, men jag kan ändå rekommendera vad du ska Googla på:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=PMDD-ingridienserna
(coolt med Google-whacks 8)



Vet säljstället hur jag skall dosera KNO3 i ett 300 liters ?


Du blandar 7 tsk i en halvliter vatten och doserar denna blandning 10 ml per 100 liter för att få ca 5 ppm nitrat, vilket absolut borde räcka i ett nystartat akvarium.

Lurigt att dom trivs så *extremt* bra i ditt nystartade akvarium. Där brukar inte fosfatnivåerna vara speciellt höga. Använder du någon slags pH-minus eller nått?
#10 - 14 juli 2004 18:30

Under dessa två veckor akvariet snurrat har jag två gånger använd wardleys ph down , som tydligen var fosforsyra.

Det visste ju inte jag att det kunde ge algproblem , de sa inget om det i butiken och man tror ju att de vet vad de säljer - förklarade såklart vad jag skulle ha det till.
Iaf. så sjönk ph från ca 7.5 till 7.0 då , men sedan gick det ju spikrakt upp igen efter ett dygn , jag har en del kalkhaltiga stenar trodde därför att det var bra att få ner ph en liten bit.

En stor del av vattnet i det nya akvariet har jag tagit från vårt gamla , 30% ungefär.

ok får se om ja kan köpa loss lite KNO3 då , tänkte gå med i den där akvarieföreningen , vart inne å kollat lite på sidan tidigare.

varför heter det PMDD ? poor mans drops nånting ? finns det altså ett "dyrare" sätt att göra med vattnet det som dessa droppar gör ?
#11 - 14 juli 2004 19:02


Under dessa två veckor akvariet snurrat har jag två gånger använd wardleys ph down , som tydligen var fosforsyra.


Aha 8) Det förklarar Cyanobakterierna helt klart. Kväve från luften och fosfor = Cyanocirkus.



En stor del av vattnet i det nya akvariet har jag tagit från vårt gamla , 30% ungefär.


Ta gärna geggan i filtret från det gamla akvariet och mata ditt nya filter med. Går även att lägga i bottnen under gruset, men det är ju lite försent nu.



varför heter det PMDD ? poor mans drops nånting ?


Precis! Poor Mans Dosing Drops.



finns det altså ett "dyrare" sätt att göra med vattnet det som dessa droppar gör ?


Japp. Seachem och Kent gör kväve- och fosforgödningar som man kan komplettera sin vanliga mikrogödning med:

http://www.seachem.com/products/product_pages/FlourishNitrogen.html
http://www.seachem.com/products/product_pages/FlourishPhosphorus.html

http://www.kentmarine.com/html/nitro+.html
http://www.kentmarine.com/html/phos+.html

Överlag blir det naturligtvis billigare att blanda själv, därav namnet.
#12 - 14 juli 2004 21:01
Aha , men där har vi ju förklaringen.

Idag har jag skurat och kokat rötter och vänt på sanden så nu syns det inte att akvariet är en cyanohärd , samt kör bara ett 20 watts lysrör som belysning och det endast 8 timmar per dag. har inte växt något sista 6 timmarna iaf.

bör jag byta vatten , delvattenbyte , för att bli av med lite av fosforsyran eller är den redan "förbrukad" ?

känns som att cyanohelvetet iaf. slutat att accelerera och nu växer bara väldigt långsamt med dessa åtgärder med ljuset , med lite tur kanske tillväxten helt avtar då jag inte kommer använda mer fosforsyra.

så jag väntar med att mörklägga iaf. några dagar , om cyano retarderar
bör mörkläggning ej vara nödvändig.
PatrikMalmo
#13 - 14 juli 2004 21:13
Fofsforsyran är redan förbrukad i den meningen att syran är neutraliserad av basiska ämnen från vattnet och den kalksten du har i akvariet. Så länge du har kalksten i akvariet kommer du inte att få ner ph-värdet med fosforsyra i någon längre stund. Skulle enbart fungera om du hade i tillräckligt med fosforsyra för att lösa upp all kalksten, men du får nog ta ut fiskarna först och ha lite tålamod!! ;)

Fosfor (kemisk beteckning P) finns dock kvar i akvariet. Vattenbyte påverkar i "värsta" fall inte cyanon alls, men fiskarna blir gladare. I bästa fall får du bort en del fosfor och motverkar cyanon - samt får gladare fiskar! ;) Jag rekommenderar vattenbyte alltså. Kan inte skada, men kanske hjälpa.

Hilsen!!

/P
#14 - 14 juli 2004 21:29


Jag rekommenderar vattenbyte alltså. Kan inte skada, men kanske hjälpa.


Ja förmodligen är fosfornivån skyhög jämfört med kvävet. Så ett vattenbyte där fosforn försvinner (om den inte sedimenterat) och en tillsats av nitrat via KNO3 borde ge andra alger en chans. Speciellt efter en mörkerläggning.
#15 - 14 juli 2004 21:37
Ok jag kör 20% då , har inte känts viktigt med vattenbyte då fisken bara vart i några dagar samt att nitrit ligger på under 0.1 dvs. knappt mätbart.

Hm.... rent teoretiskt.... om cyano gillar miljöer med låg nitrat , hur blir det då i mitt andra akvarium som varit igång ca 1 år och där är nitrithalten aldrig över 0.2 , dvs oftast omätbar och dagarna innan vattenbyte upp mot 0.2 i värsta fall , oftast 0.1 - jag tänkermig då att det ej heller bör finnas så mycket nitrat där ?

eller finns det kanske nitrat bara det att nitriten står i jämnvikt med bakterierna i filtret vilket gör att jag aldrig ser några nitrit-toppar ?

annars är man orolig för att cyano skall slå rot där också... man blir helt nojjig av att se cyanohelvetet ta över ett akvarium på några timmar , lite som en dålig skräckfilm typ "jättealgerna anfaller" :-)
PatrikMalmo
#16 - 14 juli 2004 21:54
Något jag lever efter är att aldrig ta ut problem i förskott. Om ditt andra kar som varit igång en tid funkar, då är det bra!! Sköt det som vanligt och ändra inget.

Cyano verkar trivas i miljöer där balansen mellan kväve OCH fosfor är rubbad från Redfieldration. Har du låga nitrathalter (kvävehalter överhuvudtaget) och har en fosforhalt som är i balans med kvävehalten är det därför rätt liten risk att du får cyano. Akvarier verkar dessutom efter en tid ställa in sig i en viss "balans". Sköt därför det karet som du gjort!!

Jag kan dock nästan lova att om du river upp allt i det karet, rör runt en massa i botten (vilket löser ut fosfor och möjligen också virvlar upp ammonium), byter vatten fullständigt några gånger... ändå kommer att stå med en finfin blågrönodling. Var försiktig med botten alltså. Om du river ut karet, tvätta även sanden.

Hilsen!!
#17 - 15 juli 2004 08:44


Hm.... rent teoretiskt.... om cyano gillar miljöer med låg nitrat ,


Nej så är det inte. Bara för att Cyanobakterier klarar av omätbara halter kväveföreningar i vattnet så betyder det inte att dom föredrar det.

Men om inga andra alger/växter klarar av så låga halter kväveföreningar så är det bara Cyanobakterier som kan växa och frodas.



hur blir det då i mitt andra akvarium som varit igång ca 1 år och där är nitrithalten aldrig över 0.2 , dvs oftast omätbar och dagarna innan vattenbyte upp mot 0.2 i värsta fall , oftast 0.1 - jag tänkermig då att det ej heller bör finnas så mycket nitrat där ?


Det vet man inte utan att mäta nitrathalten. Har du ett såpass högt och stabilt nitritvärde är Ammoniumingången skyhög (övermatning, för stor fisklast) och nitratproduktionen förmodligen skyhög också.



eller finns det kanske nitrat bara det att nitriten står i jämnvikt med bakterierna i filtret vilket gör att jag aldrig ser några nitrit-toppar ?


Ja det låter rimligare, även om det normalt sett blir så att nitrit- och ammoniumhalten går ner till omätbar efter några veckor, med endast stadigt ökande nitrathalt.



annars är man orolig för att cyano skall slå rot där också... man blir helt nojjig av att se cyanohelvetet ta över ett akvarium på några timmar , lite som en dålig skräckfilm typ "jättealgerna anfaller" :-)


Håller med 8)

Förmodligen är bottnen rätt tjock med fosfat så den kommer förmodligen läcka fosfater ett tag framöver tills du fått fjutt på växterna med KNO3 och typ Tropica Mastergrow, gärna CO2 också.

Då kommer växterna suga upp alla fosfater ur din burk (både från bottnen och vattnet) och din burk kommer gå mot ett hälsosammare fosfor:kväve-förhållande.
#18 - 15 juli 2004 09:19
Vad jag förstår så har ursprungsfrågan inte besvarats...Äter ampularias cyano? Jag har ett välbefolkat tanganyikakar där risken för cyano måste vara överhängande, men inte ett spår. Kan detta ha med mina ampularias att göra?
MVH
Magnus
#19 - 15 juli 2004 16:27
Eftersom cyano är en bakterie eller en sorts bakterie , vad tror ni då om penicellin ?

kanske skall starta cyano-odling i en 10 liters burk och sedan medicinera med något starkt penicellin för att se effekten , tyvärr har ja inget penicellin hemma... men det finns ju penicellin som slår brett mot bakteriestammar.
#20 - 15 juli 2004 17:16


Eftersom cyano är en bakterie eller en sorts bakterie , vad tror ni då om penicellin ?


Jag har testat Erythromycin (I form av "Ery-Max"-granulat smaksatt med björnbär) Har för mig 1-2 mg per liter rekommenderas som dos. Har för mig att man upprepade dosen med ett stort vattenbyte mellan varje dosering.
#21 - 15 juli 2004 20:55
Fungerade det då ?
Och hur reagerar fisk på penicelin ?

skulle ju inte förvåna mig om det snart kommer en ny cyano som är multiresistent eftersom alla andra bakteriestammar går mot det stadiet. usch.
#22 - 15 juli 2004 21:06


Fungerade det då ?


Japp. Läskigt effektivt första gången. Andra gången fick jag inte utslag alls, så jag vettesjutton om dom utvecklat resistens som du är inne på. Kan även ha doserat lite för försiktigt andra gången pga att boxen höll på att ta slut.



Och hur reagerar fisk på penicelin ?


Dom verkade nöjda och glada. Ingen reaktion alls.
#23 - 15 juli 2004 21:54
Aha , kan altså vara lovande.

Men det blir lite "Dr. Morou" över egna små bakterieodlingar man ger dosisar av penicillin till :-)
tänk om någon smittsam bakterie uppstår som är resistent , inte så troligt men lite ruggigt är det.
#24 - 15 juli 2004 22:17
Prövat "Redoxin", hjälpte mot mina cb. Färgar något så hemskt om det kommer någonstans det inte skall vara på, byxor t.ex., så ett visst mått av försiktighet är påkallat.
#25 - 16 juli 2004 02:06
Det får bli mitt nästa steg , fortsätter det att retardera kommer jag inte ha någon synlig cyano om någon vecka.
PatrikMalmo
#26 - 16 juli 2004 07:13
wadel,

victory, victory, victory!! Skriv om hur det går!!

Hilsen!!
#27 - 16 juli 2004 07:41
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Vad jag förstår så har ursprungsfrågan inte besvarats...Äter ampularias cyano? Jag har ett välbefolkat tanganyikakar där risken för cyano måste vara överhängande, men inte ett spår. Kan detta ha med mina ampularias att göra?

MVH

Magnus

PatrikMalmo
#28 - 16 juli 2004 13:12
Tropfrog,

jag har inte pejl på ampullarian, har inte testat det själv. Tipset kommer från Claus på Tropica. Jag tror inte frågan går att besvara rakt av. Om ampullarian äter cyano kan t ex bero på om de är utsvultna eller inte och vilken art cyano det är. Claus tror inte att de kan utrota stora områden cyano på egen hand, och det tror inte jag heller (en ampullaria är inte så jäkla stor, så hur mycket kan den äta?). Troligen är "metoden" rätt långsam, men om den funkar så bygger den på principen om balans i Redfieldration. Ampullarian äter algerna och skiter ut det som annat, vilket ackumulerar kväve i bottenlagret. Därmed återställs så småningom "balansen" mellan kväve och fosfor till den rekommenderade Redfieldration.

Att nå den rekommenderade Redfieldration går dock att uppnå snabbare genom andra metoder. Läs i tråden "Cyano, blågrönalger och bekämpning" här på forumet.

Hilsen!!
#29 - 16 juli 2004 20:00
Idag kunde jag inte se mer än en endaste fläck av cyano , den var ca 3x3 mm stor och ganska ljus , så det verkar inte bli någon shocktillväxt de närmsta dagarna iaf.

Troligtvis , med lite tur , kommer cyanon inte tillbaka då den numera inte gillar de vattenvärden som råder.

åtgärderna jag har vidtagit var : peta ner ALL cyano så den inte får ljus , skrubba och koka rötter och slita ut infekterade växter eller klippa bort härdarna på växterna.

samt köra med endast ett 20 watts lysrör (aquarelle) till 310 liters kar och ha det tänt endast ca 7 timamr per dygn , har varierat lite.. , verkar ha fungerat men gör det troligtvis inte på grovt infekterade akvarium , med detta har jag ju slitit dagligen sedan uppkomsten och mekaniskt nött bort algerna , hade de fått husera fritt hade detta nog inte fungerat för de växer fruktansvärt snabbt.











Annons