Vad gör exakt en akvariepump?

#1 - 10 juni 2009 10:50
Förstår att den renar vattnet men vad mer?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 juni 2009 10:52
Det enda själva pumpen gör är att det cirkulerar och syresätter vattnet. Däremot har man ju ofta ett filter ihop med pumpen för att rena vattnet.
#3 - 10 juni 2009 10:56
ok, ska alltså pumpen var precis ovanför vattenytan så att luft sugs in ett hål på ovansidan pumpen, så att luft kommer med i utblåset

har jag förståt rätt?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 juni 2009 10:58
xitele81 skrev:
ok, ska alltså pumpen var precis ovanför vattenytan så att luft sugs in ett hål på ovansidan pumpen, så att luft kommer med i utblåset

har jag förståt rätt?

Nej det behöver inte komma in någon luft.
Bilagor:
#5 - 10 juni 2009 10:59
hur syresätter den då vattnet? jag har en pump med filter! så jag kan ha pumpen lägst ner i akvariet då?
#6 - 10 juni 2009 11:00
Innerfilter och cirkulationspumpar placeras oftast nära vattenytan men ej ovanför denna (det låter så förbaskat mycketannars :)). Alternativt placeras de så att deras mynning sprutar lite uppåt. Om vattnet krusar sig lite vid ytan nära pumpen så har du alldeles tillräcklig syresättning för de flesta akvarier.
#7 - 10 juni 2009 11:01
ok då vet jag, tack för svaren! jättebra sida zoopet! mycket kunnigt folk här
#8 - 10 juni 2009 11:05
Åh, tackar! [:o]
Lycka till med hobbyn och hoppas du hittar hit igen!
#9 - 10 juni 2009 14:34
Nu tänker jag hårddra det lite här, en akvariepump är där för att sätta lite cirkulation på vattnet för att se till att vattnet blir syresatt antingen (eller och) genom ytan, via växter så att kolsyre/syrgas utbytet fungerar och till nästan 100 % (gäller ej salt) se till att vattnet strömmar genom ett filtermedia som till stor del tar hand om ammonium och nitrit.

Syresättning genom ytan och genom bubblor kommer att stabilisera syre och kolsyrehalterna men om du har växter kommer syrehalten att eventuellt sjunka då växterna behövde den utdriva koldioxiden.

Annons