Vad gör gruset mörkbrunt?

#1 - 30 augusti 2008 16:19
Efter en vecka är gruset mörkrbrunt, mest i de lägsta delarna av akvariet och närmast insuget. Ingen zoobutik jag besökt har haft minsta antydan till mörkt grus. Tacka för det, det ser ju väldigt skitigt ut.

Men vad är det? Är det fekalier som med tiden tränger in i grusets porer (det verkar ju inte hjälpa att slamsuga, det gör mest att gruset blandas om så ljusare stenar hamnar överst).

Eller är det någon form av alger som lever av de näringsämnen som, vad jag fattat, är tunga och hamna längst ned i akvariet?

Eller vad?

Är detta något som kommer att försvinna med tiden, när karet är bättre i balans (har lite problem med alger i allmänhet nu).

Och hur gör zoobutikerna för att slippa detta?
#2 - 30 augusti 2008 16:53
Vad är det för grus?
Bild?
#3 - 30 augusti 2008 17:03
ansjo skrev:
Vad är det för grus?

Bild?

Sorry - engelsk sjösten. Kan storleken ha hetat 3 - 7 mm?

Nu är det storstädat - det är ju lööördag! Men visst kan jag klämma fram foton, om en vecka eller så...
#4 - 30 augusti 2008 17:07
Då skulle jag tro att det är skit, mulm, som åker ner mellan stenarna. Kanske du har för dålig kapacitet på pumpen, för mycket fisk, matar lite mycket, växtdelar som ruttnar, ingen balans i karet osv, det kan vara av många anledningar.
Vad gör du när du storstädar karet varje lördag?
Vad har du för pump/filter och hur stort är karet?
Vad är det för invånare?
#5 - 30 augusti 2008 21:32
ansjo skrev:
Då skulle jag tro att det är skit, mulm, som åker ner mellan stenarna. Kanske du har för dålig kapacitet på pumpen, för mycket fisk, matar lite mycket, växtdelar som ruttnar, ingen balans i karet osv, det kan vara av många anledningar.

Vad är det för invånare?

- Tar bort alger från rutor och stenar och rötter, rensar bort halvkassa / algiga växtdelar, slamsuger och byter ca 1/3 av vattnet.

- Nytt Eheim 2222 Professionel 2, 500 l/h http://www.pwss.se/product.php?productid=514&cat=304&page=1. Jag har gjort rent vadden en gång och bytt vadden engång sedan uppstart i maj. 145 liters kar

Vad är det för invånare?
- Sex scalarer, ca 5 cm och ca 50 kardinaltetror, 2-3 cm.

Jag matar 1 ggr/dag med flingfoder, all round, tar inte tid men det är uppätet på 2-3 minuter max. PMDD och EC, doserat enligt bruksanvisningarna.

Jag mäter KH, GH, Ph och nitrit en gång i veckan och har aldrig lyckats mäta upp minsta antydan till nitrit. Ph brukar ligga på 7,5, kanske 8 ibland. KH stabilt på 4, GH 4-5, någon enstaka gång 6.

Jag tycker själv att det kunde vara mer sprutt på växterna, men har bestämt mig för att försöka ha lite tålamod, har bara kört med PMDD och EC ca 5 veckor. Gallrade rätt friskt för en vecka sedan, för att ta bort växter med mycket alger och släppa ner mer ljus till dem på botten. Kör med Valniseria och liknande växter.
#6 - 31 augusti 2008 01:29
Vad har du för belysning och har du mycket alt nya rötter i akvariet?
#7 - 31 augusti 2008 08:40
Gaffel skrev:
Vad har du för belysning och har du mycket alt nya rötter i akvariet?

Två nya lysrör, Flora-Glo 30W & Daylightstar 30 W, "upphotade" med alu-folie i rampen vilket enligt min kameras exponeringsmätare gav 2,5 ggr ljusstyrka (rampen i sig är gammal och nog rätt kass).

En mangroverrot 1,5 kg som har hängt med sedan uppstart för 3 mån. sedan.

Vattentemp 28-29.
#8 - 31 augusti 2008 10:47
Blir lite konfunderad när du skriver "och närmast insuget." för anledningen till att gruset upplevs som mörkare i de lägsta delarna av akvariet samt ljusare högre upp beror på den ljuseffekt som uppstår pga att frontglaset leder ner ljus i bottensubstratet, varför det blir en viss sedimenteringseffekt vet jag däremot inte, bara att det blir så.
#9 - 31 augusti 2008 14:42
En bidragande orsak kan vara att 50 kardinaler och 6 skalarer skiter ganska mycket och eftersom karet bara är på 145 liter har skiten inte så många ställen att ta vägen om inte pumpen orkar dra in det.
Det kan även vara en liten synvilla som Gaffel skriver, men då borde det inte se ut som skit bara runt insuget.
#10 - 31 augusti 2008 15:00
Stenarna är rena om man vänder på dem så någon synvilla är det knappast, och effekten är helt försvunnen efter städning, som jag skrev.

Tills för två veckor sedan var det "bara" 30 kardinaler.

Jag minns den här effekten från när jag senast hade akvarium, tidig 70-tal... Så jag har nog trott att "så blir det bara".

Men tydligen inte.
#11 - 31 augusti 2008 15:05
För det kan inte vara så enkelt att det är kiselalger du har? Har du någon Ancistrus? Bild kanske;)?
#12 - 31 augusti 2008 15:29
jag skulle också gissa på kiselalger...
#13 - 31 augusti 2008 17:03
Jag har kiselalger som växer till höjd av substratet på kargalset , brukar ta undan en del av gruset så ancitruserna kommer åt och äta av dom.
#14 - 31 augusti 2008 18:44
ansjo skrev:
För det kan inte vara så enkelt att det är kiselalger du har? Har du någon Ancistrus? Bild kanske;)?

Bara Scalare och kardinaler som sagt... Jag ska lägga ut bild mot slutet av veckan när det har dykt upp igen.

Jag har ingen aning om hur kiselalger ser ut, har letat bild här men inte lyckats hitta någon.
#16 - 31 augusti 2008 21:42
ansjo skrev:

Tackar, hyggligt!

Jag kan inte säga att jag känner mig säker på att det är brunalger jag har utifrån de bilderna. Det såg fläckvis ut och mitt är mer heltäckande där det förekommer. Och jag har inte märkt något ludd på gruset, det är mer som om det har tagit färg. Men kanske blir det luddigt om det får vara längre tid. Kanske ska lämna en fläck ostädad och se vad som händer.
#17 - 31 augusti 2008 21:44
Ja, och ta en bild och lägg in så kan vi säkert slå alla våra kloka huvud ihop och reda ut det:).
#18 - 6 september 2008 10:57
Ja då har jag tagit lite bilder :

http://picasaweb.google.se/goranmoll/Alger?authkey=KPnRLWTg2Ek#

Jag tog närbilder med macro av gruset, kanske inte var världens bästa idé. Skillnaden då/nu syns bäst på lite håll. Men då ser man ju inte vad det är. Kameran är heller inte så bra så tydligheten kunde varit bättre. Tittar man noga mellan första och andra bilden så kan man se att det har hänt saker. Hoppas upplösningen räcker för att någon ska kunna avgöra vad. Beklagar reflexerna...

Sen la jag med ett par bilder av min fina rot, som visar vad som hänt med den bara en vecka efter att jag skrubbade den ren.

Fotona är rätt stora så det kan ta en stund innan de laddar så man kan se ordentlig. "Bildspel" verkar funka rätt bra.

Hoppas någon har några kloka tankar! :)
#19 - 6 september 2008 11:08
På roten är det inte så svårt att se vad som händer, nämligen cyanobakterier och grönalger. Sedan är det även alger som drabbat gruset men som det ser ut nu så har du iaf inte mycket cyano där.
Använder du växtgödning?
Hur länge är det tänt?
Kan du sänka tempen i karet?
#20 - 6 september 2008 12:33
PMDD och EC enligt instruktioner, dvs 15 ml vid vattenbyte 1 ggr/vecka samt EC 3 ml dagligen, till ett 145-l kar.

Tänt 08:30 till 23:15, dvs 14 tim 45 min

Temp 28,5 ca, går väl att sänka gissar jag, Scalarer och Kardinaler ska trivas.

Cyano och grönalger. De svarta tofsarna, är de cyano? Eller ytterligare en art?
#21 - 6 september 2008 13:13
Du borde väl först och främst sänka dina ljustimmar. Jag själv har enbart sex timmars ljus, så har jag blivit tipsad och det funkar bra. Såklart kan du ha lite mer om du känner för det. Men att nästan ha 15 h är för mycket.
#22 - 6 september 2008 14:36
Mich skrev:
Du borde väl först och främst sänka dina ljustimmar. Jag själv har enbart sex timmars ljus, så har jag blivit tipsad och det funkar bra. Såklart kan du ha lite mer om du känner för det. Men att nästan ha 15 h är för mycket.

Misstänkte det... fast vad ska man med akvarium om man inte får njuta av att titta på det?

Man kanske kan ha släckt dagtid när det ändå mest står för sig själv (i vardagsrummet)? Morgon och kväll är TV-tid, du vill man vila ögonen på något.

Någon som har erfarenhet - funkar det för firrarna?
#23 - 6 september 2008 14:51
JeanM skrev:

Någon som har erfarenhet - funkar det för firrarna?

För fiskarna skall väl inte ljuset ha någon betydelse?
#24 - 6 september 2008 16:15
Om det nu är kiselalger du har i gruset så skulle en Ancistrus göra underverk mot dessa, men å andra sidan finns risken att den knaprar i sig dina övriga växter med;). Dra ner på belysningen till 8 timmar till att börja med och öka succesivt när karet ser bättre ut, och det bästa för växterna är att du har tänt i en följd.
Kan du kolla vad du har i nitrat så vore det bra, då det finns vissa symptom på lite låga värden där, cyanon som är de äckelgröna slemmiga områdena som inte sitter så hårt utan du kan lätt ta bort det.
#25 - 7 september 2008 08:52
Jag har bara ett sticktest, men enligt det är nitratet helt obefintligt. Vad var de där svarta tofsarna på roten för något, var det någon som visste?

Jag ska testa att ha tänt på morgonen och kvällen, om det inte passar växterna så är det bara att beklaga. Jag ser ingen anledning att ha ett kar som står släckt vid de tillfällen jag vistas i rummet där det befinner sig, då blir det nog hellre en annons på Blocket.
#26 - 7 september 2008 09:45
Att nitratet är helt obefintligt kan vara det som är orsaken till några av dina problem. Växterna växer sämre och då tar algerna överhanden då de inte kräver lika mycket näring.
Du kan prova att dubbla din dos med PMDD, och köp ett nitrattest i droppform för att säkerställa värdet.

Det sista stycket i ditt senaste inlägg tror jag inte ska behövas då du kommer att tycka det är roligare med akvarium när du fått balans och allt funkar:).
#27 - 7 september 2008 15:53
Nu har jag minskat ljustiden till 8 timmar och fördubblat PMDD så får vi se. Tusen tack för all hjälp!:)
#28 - 7 september 2008 16:38
Du får gärna uppdatera hur det går och skulle det bli bra eller dåligt resultat får man ta i det då:).
#29 - 7 september 2008 16:56
Dra på belysningen när du kommer hem från jobbet/skolan och ha på den tills du går och lägger dig. Borde väl inte vara några större problem?
#30 - 7 september 2008 17:27
Mich skrev:
Dra på belysningen när du kommer hem från jobbet/skolan och ha på den tills du går och lägger dig. Borde väl inte vara några större problem?

Lite trist om man är hemma jämt. Fast problem är väl att ta i.
#31 - 7 september 2008 17:29
Starta ett kar till som är tänt på förmiddagen så kan du titta på ett i taget:D!
#32 - 7 september 2008 17:30
ansjo skrev:
Du får gärna uppdatera hur det går och skulle det bli bra eller dåligt resultat får man ta i det då:).

Återkommer med rapport, kan kanske även vara bra för andra att veta om det funkar. Kan ju knappast vara ett unikt probelm.

Hur lång tid tror du det kan ta innan man kan förväntas se ett resultat? Dör de små cyanosvinen och algerna pronto?
#33 - 7 september 2008 17:32
ansjo skrev:
Starta ett kar till som är tänt på förmiddagen så kan du titta på ett i taget:D!

Jo tjena, ska man gå igenom allt det där en gång till... ;):D
#34 - 7 september 2008 17:49
JeanM skrev:
Återkommer med rapport, kan kanske även vara bra för andra att veta om det funkar. Kan ju knappast vara ett unikt probelm.

Hur lång tid tror du det kan ta innan man kan förväntas se ett resultat? Dör de små cyanosvinen och algerna pronto?

Brunalgerna kommer att försvinna allt eftersom karet är igång och är du bara enveten så kommer den ökade dosen KNO3 att få cyanon att backa.
#35 - 14 september 2008 11:22
JeanM skrev:
Ja då har jag tagit lite bilder :

http://picasaweb.google.se/goranmoll/Alger?authkey=KPnRLWTg2Ek#

...sen la jag med ett par bilder av min fina rot, som visar vad som hänt med den bara en vecka efter att jag skrubbade den ren.

Fotona är rätt stora så det kan ta en stund innan de laddar så man kan se ordentlig. "Bildspel" verkar funka rätt bra.

Hoppas någon har några kloka tankar! :)

Nu är länken kompletterad med några bilder på algutveckling en vecka efter att jag satte in åtgärderna, nämligen

- Tempen sänkt från ca 28 till ca 26
- Ljustiden sänkt från ca 14 tim till ca 8 (!)
- PMDD-dosen dubblerad jämfört med rekommendationerna

Som synes en avsevärd skillnad. Jag har inte skrapat alger från rutorna en enda gång på hela veckan! Ytterligare en förändring är att nitrat har gått från 0 till 40.

"Det bruna gruset" är inte borta, men tillväxttakten verkar dämpad. Jag har inget bra sätt att jämföra där, fotona säger inte så mycket.

Och jag har inte kunnat märka några negativa effekter av att ljuset är på i intervaller, men en vecka är inte så lång tid.

Så - tack som tusan! :)
#36 - 14 september 2008 11:30
Det var kul att det är på rätt väg, och jag skulle även tro att det bruna i gruset snart är borta det med:).
Glöm nu inte att göra vattenbyte en gång i veckan bara, och gärna på 50% nu när du har ökat på gödningsdosen.
#37 - 14 september 2008 13:17
ansjo skrev:
Det var kul att det är på rätt väg, och jag skulle även tro att det bruna i gruset snart är borta det med:).

Glöm nu inte att göra vattenbyte en gång i veckan bara, och gärna på 50% nu när du har ökat på gödningsdosen.

50%? OK, inga problem. Byter 1 ggr/v men inte så stora volymer hittills, annat än i undantagsfall.
#38 - 14 september 2008 13:46
Att du byter 50% är nu när du göder lite extra, men så fort du kommer i balans med karet igen så kan du se om du kan gå ner med gödningen igen, och då åter göra dina vanliga vattenbyte.
Byter du 50% vatten så halverar du mängden gödning i karet och hinner då inte komma upp i skadliga värden innan det är dags för ett nytt vattenbyte, detta förutsätter ett vattenbyte i veckan:).
#39 - 14 september 2008 14:11
ansjo skrev:
Att du byter 50% är nu när du göder lite extra, men så fort du kommer i balans med karet igen så kan du se om du kan gå ner med gödningen igen, och då åter göra dina vanliga vattenbyte.

Byter du 50% vatten så halverar du mängden gödning i karet och hinner då inte komma upp i skadliga värden innan det är dags för ett nytt vattenbyte, detta förutsätter ett vattenbyte i veckan:).

Skadliga värden - är det framförallt nitrat du tänker på?
#40 - 14 september 2008 14:13
Jepp:).

Annons