Då skulle jag tro att det är skit, mulm, som åker ner mellan stenarna. Kanske du har för dålig kapacitet på pumpen, för mycket fisk, matar lite mycket, växtdelar som ruttnar, ingen balans i karet osv, det kan vara av många anledningar.
Vad gör du när du storstädar karet varje lördag?
Vad har du för pump/filter och hur stort är karet?
Vad är det för invånare?
Vad gör du när du storstädar karet varje lördag?
- Tar bort alger från rutor och stenar och rötter, rensar bort halvkassa / algiga växtdelar, slamsuger och byter ca 1/3 av vattnet.
Vad har du för pump/filter och hur stort är karet?
- Nytt Eheim 2222 Professionel 2, 500 l/h
http://www.pwss.se/product.php?productid=514&cat=304&page=1. Jag har gjort rent vadden en gång och bytt vadden engång sedan uppstart i maj. 145 liters kar
Vad är det för invånare?
- Sex scalarer, ca 5 cm och ca 50 kardinaltetror, 2-3 cm.
Jag matar 1 ggr/dag med flingfoder, all round, tar inte tid men det är uppätet på 2-3 minuter max. PMDD och EC, doserat enligt bruksanvisningarna.
Jag mäter KH, GH, Ph och nitrit en gång i veckan och har aldrig lyckats mäta upp minsta antydan till nitrit. Ph brukar ligga på 7,5, kanske 8 ibland. KH stabilt på 4, GH 4-5, någon enstaka gång 6.
Jag tycker själv att det kunde vara mer sprutt på växterna, men har bestämt mig för att försöka ha lite tålamod, har bara kört med PMDD och EC ca 5 veckor. Gallrade rätt friskt för en vecka sedan, för att ta bort växter med mycket alger och släppa ner mer ljus till dem på botten. Kör med Valniseria och liknande växter.