Vad gör jag för fel?!

#1 - 25 november 2006 18:48
Blir så less på denna eviga svamp(?)!
har nu skaffat fisk för 500kr som dött på grund av nån mystisk sjukdom.. Tetrorna dör av att få vita prick medans malarna dör av nån annan konstig anledning.. Dom enda överlevande är dom tåligare Guramisarna och Pansarmalarna. Ph:t är på 7 och ingen nitrit/nitrat i vattnet.. jag förstår inte vad jag gör fel!!!! Just nu är det Kardinaltetror tur. Deras munnar/läppar har liksom blivit vita(ser ut som svamp) och resten av kroppen är det som om några fjäll stod ut lite.. tror verkligen inte det är bukvattusot för någon speciellt stor mage har jag inte lagt märke till..
Snälla, behöver hjälp!! om det fortsätter såhär blir jag kanske tvungen att lägga ner allt!
#2 - 25 november 2006 19:09
Jag hade hällt i salt. 1dl per 100l kanske mycket men fiskarna dör inte av det. Sköt vattenbytena och ta bort varje fisk som ser sjuk ut. Förstår det är jättetråkigt men ge inte upp du kan bara bli klokare. Sista allternativet gör om akvariet från början. Salt har hjälpt mig jättemycket trots vissa säger motsatsen. Kan du reda ut sjukdomsorsaken finns massor av bra medicin i zoobutikerna.
#3 - 25 november 2006 19:11

har nu skaffat fisk för 500kr som dött på grund av nån mystisk sjukdom.. Tetrorna dör av att få vita prick medans malarna dör av nån annan konstig anledning.. Dom enda överlevande är dom tåligare Guramisarna och Pansarmalarna. Ph:t är på 7 och ingen nitrit/nitrat i vattnet.. jag förstår inte vad jag gör fel!!!! Just nu är det Kardinaltetror tur. Deras munnar/läppar har liksom blivit vita(ser ut som svamp) och resten av kroppen är det som om några fjäll stod ut lite.. tror verkligen inte det är bukvattusot för någon speciellt stor mage har jag inte lagt märke till..

Snälla, behöver hjälp!! om det fortsätter såhär blir jag kanske tvungen att lägga ner allt!

hoppas det blir bättre med ditt kar...jag håller tummarna för dig:)

MVH Macke_fisk
#4 - 25 november 2006 19:29
Jag tror också att salt (UTAN JOD eller andra tillsatser) kan hjälpa. Men tänk på att öka dosen successivt. Börja med en tesked per 50 liter vatten.

Vad har du för temperatur förresten? Och inredning?

Lycka till!
#5 - 25 november 2006 19:36
Batski bara en fråga:) 1tsk per 50l vatten kan det verkligen hjälpa. Jag har kanske tur byter vatten varje vecka men tror även på salt och har friska fiskar. Kanske tur men trots alla teorier om salt tror jag det är bra. Vattenbyte varje vecka, jobbigt men fina klara akvarium. Kan även mata mycket då mina vattenbyten håller vattnet friskt.
#6 - 25 november 2006 19:44
Se upp bara - vissa pansarmalar gillar INTE salt, om du nu har någon överlevare av dem alltså...

Ectozonsalt ska visst vara bra - finns på fiskaffärer.
Men det funkar även med grovsalt (utan jod & klumpförebyggande tillsatser).

Ibland går det fel innan det blir rätt - men man lär sig himla mycket medans man svär... [:o] Ge inte upp - och lycka till!!
#7 - 25 november 2006 21:11

COLUMNARIS kan slå ut hela fiskbeståndet! symptom: vita bomullsliknande läppar och även vita fjällkanter, hopklistrade fenor och ofta ligger dem vaggande i närheten av utblåset! Botas med en kombination av baktopur och baktopur direct!
#8 - 25 november 2006 22:09
miluhe skrev:
Batski bara en fråga:) 1tsk per 50l vatten kan det verkligen hjälpa.

Jag menade att man ska börja med 1 tsk per 50 liter vatten, istället för att hälla i en massa salt på en gång. Sen kan man tillsätta en eller tvår doser till.
#9 - 25 november 2006 22:19
Hmm, vita prick finns det medicin för. Malarna är ofta känsliga för koppar, nirit men det har du ju inte. Svamp infektioner kan gå bra med salt men pansarmalar som någon här innan sa, de ska var känsliga. Har du ett plastbalja att ha de sjuka i så ha de där och saltbada de. Jag vet inte hur mycket salt tetror tål men mina diskus tål ca 2 dl salt och 35 grader värme...fast som batskt sa öka sakta och minska ännu saktare...
Hur ofta byter du vatten?
Någon här på forum hade som under text.. skämbort dina fiskar byt vatten varje dag....
#10 - 25 november 2006 22:32
men är det columnaris (munsvamp) så hjälper inte allt salt i atlanten... det krävs medicinering...
#11 - 26 november 2006 08:09
åheim skrev:
men är det columnaris (munsvamp) så hjälper inte allt salt i atlanten... det krävs medicinering...

Bara att instämma [B)]
Det är svårt att få pejl på rätt sjukdom när symptomen är diffusa..
Columnaris brukar väl även ge sig på fjällkanter (om jag inte minns fel), och är inte bara koncentrerad till området kring munnen???
#12 - 26 november 2006 16:08
batski skrev:
Jag tror också att salt (UTAN JOD eller andra tillsatser) kan hjälpa. Men tänk på att öka dosen successivt. Börja med en tesked per 50 liter vatten.

Vad har du för temperatur förresten? Och inredning?

Lycka till!

temperaturen är oftast 28 grader.
inredning.. massor av växter, 2 rötter i mitten, vad spelar det för roll?
Columnaris låter faktiskt ganska möjligt, har inte sett några ihopklistrade fenor dock.. såg idag även att några av Kardinaltetrornas ögen har fått någon sort svamp som täcker ögat liksom..
Vad sägs om att jag för över Pansarmalarna till mitt lilla 12 liters och så häller jag i salt i det stora med resten av fiskarna? funderar också på att bara ta över 2 eller 3 tetror och behandla med salt för att se om det hjälper, sen ta över resten? vad tycker ni?
Bilagor:
#13 - 26 november 2006 17:09
Healena skrev:
Se upp bara - vissa pansarmalar gillar INTE salt, om du nu har någon överlevare av dem alltså...

Ectozonsalt ska visst vara bra - finns på fiskaffärer.

Men det funkar även med grovsalt (utan jod & klumpförebyggande tillsatser).

Ibland går det fel innan det blir rätt - men man lär sig himla mycket medans man svär... [:o] Ge inte upp - och lycka till!!

har nu varit nere på affären och köpt grovt salt. Dom hade inga salter utan klumpförebryggande så jag tog den med minst av det. det är bara 0.2% av det.. går det ändå?
#14 - 26 november 2006 17:38
Om saltet är klumpförebyggande eller jodberikat har ingen betydelse möjligen kan jod och klumpförebyggande medel orsaka skada om fisken alltid har de tillsatserna, därom tvistar de lärde.
#15 - 26 november 2006 19:39
[quote=ViktorRutgersson] Vad sägs om att jag för över Pansarmalarna till mitt lilla 12 liters och så häller jag i salt i det stora med resten av fiskarna? funderar också på att bara ta över 2 eller 3 tetror och behandla med salt för att se om det hjälper, sen ta över resten? vad tycker ni?[/quote]
- Tycker det låter som en bra ide'!
#16 - 27 november 2006 15:45
jag har hällt i saltet nu. Pansarmalarna var så otroligt svåra att fånga så jag hällde i bara 30% salt av det jag egentligen skulle göra så det klarar dom nog..
idag dog en av mina Glödbandstetror:( har ingen aning om vad som var fel nu, den var bara helt slö och idag hittade jag den död. Är rädd att det kan vara bukvattusot, fast dom såg ju ut så när jag köpte dom lördags.. Det kan kanske vara så att dom haft det i sitt gamla kar, dom var ju bara 5 st så deras andra kompisar hade kanske dött av det..

Är det farligt/dödligt med salt till pansarmalar eller gillar dom det bara inte?

Annons