vad gör jag för fel ??

#1 - 7 november 2007 21:24
Suck.

Fick hem mina VF Spetsnos Scalarer för lite mer än en månad sedan.

De lekte redan efter 1 vecka ungefär, trots att jag vare sig hade "rätt" temp eller PH.

Ej heller fattade de att man ska äta viss sorts mat för att bli leksugna.

Efter två veckor lekte de för andra gången. Fortfarande fattar dom inte att de går i fel temp och PH, och att maten fortfarande inte är 100%.

Nu, tredje leken. Och nu är det riktigt illa. Slackade efter med vattenbytet innan Asienresan. Frugan gav dom enbart torrfoder i 8 dagar. Inte nog med det, det vara samma flingar alla dagar.

Bytte vatten igår, dvs PH går UPP en del, tempen ner lite.

Slänger till dom lite fryst artemia innan vattenbytet.

Idag lägger de rom på ett blad......

Osedvanligt korkade scalarer. Fattar inte att det ska vara rätt temp, rätt PH, rätt mat.......

Vad gör jag för fel.......;):p
#2 - 8 november 2007 02:55
När jag har försökt att göra allt rätt, misslyckas jag. Man kanske ska göra allt fel, så blir det bra?:p
#3 - 8 november 2007 05:51
Konstgjord regnperiod med andra ord.
#4 - 8 november 2007 05:57
skulle mycket väl kunna vara så.

Lite bilder på senaste leken.
#5 - 8 november 2007 06:15
Att på en månad lekt tre gånger...whooo...är ju liknande mina zebraciklider.
Du ska nog vara glad att de leker...men som en annan skrev...så har du nog utan att tänka på det faktiskt skapat en konstgjord regnperiod...
#6 - 8 november 2007 06:18
hmmm....om det är så, så kommer de att leka sönder sig själva....
#7 - 8 november 2007 07:09
Grattis!
Ett lekscalarpar går i regel inte att stoppa. Verkar det som. Så något fel gör du inte. Mina har lekt 4 gånger på 2 månader. Och 2 gånger blev det frisimmande yngel. Tyvärr har jag inte lyckats med artemia, men det kommer.
När några yngel fortfarande fanns kvar så lekte de igen.
Dock verkar den leken blivit misslyckad effersom många möglade och försvann efter ett dygn.
Nu lekte de i lördags och jag ser ett rekordantal i yngel som snart skall bli frisimmande. Säkert 50+
OCH, ändå har honan terroriserats av sin partner! I 2 veckor var hon instängd i ett hörn. Men rätt som det var, så tog hon kommandot och började putsa en stjälk. Fortfarande jagad och naffsad i bakfenan börjar hon lägga rom som till slut hanen fattar. Och vips, rekord i ägg. Och nudå ca 50 yngel som snart skall simma. Nu verkar de gå ihop bättre igen.
Vad jag förstår så har de en lekcykel när de väl har börjat.
1 - 2 veckor mellan varje lek beroende på hur långt rommen utvecklas.
Hemma ser man tydligt när det börjar bli dags för honan i alla fall.
Äggläggningsröret syns mer o mer.

/Stefan
#8 - 8 november 2007 07:11
vad som är roligast är att de är VF.

Annons