vad gör man åt sönderavlingen?

#1 - 17 juli 2006 01:25
Jag har funderat lite på det där med Guppy, och att denna fisk är så sönderavlad. Jag har ju förstått att fisken gått från att ha varit en tålig fisk till en fisk som börjar bli väldigt ömtålig.
Nu undrar jag lite vad man gör åt saken. För om inget görs åt lär ju fisken dö ut. ( och kan tänka mig att det gäller många andra fiskar också)

Ska man starta om igen med ny avel? Ja helt enkelt börja om från början med viltfångade Guppys eller hur ska man lösa det? Ska man helt enkelt bara bojkotta asienuppfödda Guppys för om jag fattat saken rätt så är de europeiska i mycket bättre skick.
Jag funderar också på hur man lyckats förstöra denna fisk så mycket. Det är ju inte en direkt svårodlad fisk. Känns som att mina egna Guppys skulle föda ungar även om jag lät dom bo i Brödrosten.

Jag tycker nästan det är lite sorgligt att utvecklingen varit som den varit. Guppys har helt klart varit den fisk som fått mitt intresse för akvariet att blomma. Det är ju ett sött litet charmtroll som både är rolig och social. Så vad gör man för att inte det ska braka ihop totalt? Eller är det redan försent?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 juli 2006 06:26
Det har mer att göra med olika stammar än om sönderavling. Så har man problem med guppy så köp nästa gång in från en annan affär med en annan leverantör så har du säkert större tur.
#3 - 17 juli 2006 10:05
Hehe, guppys dö ut, ingen fara. Dels är det det som Kjell skriver. Men det handlar inte alls bara om sönderavling. Guppys har en väldigt liten magsäck, nästan bara tarm, och de behöver nästan konstant tillgång till någon form av mat, om det inte finns alger och andra naturligt växande små organismer i akvariet som de kan äta så mår de dåligt av att inte får mat minst två gånger om dagen. Hur tror du dom mår efter att först ha svälts ett halvt till ett dygn före transport för att de inte ska skita ner(förgifta) transportvattnet och sedan varit under transport i ett dygn eller mer? Sen var det iaf så förut att det ofta användes enorma mängder antibiotika och/eller kemikalier för att motverka sjukdomar hos fiskarna, vilket inte heller är fantasiskt bra för deras magfunktion. Dessutom föds ungfödare ofta upp i väldigt höga salthalter, och då kommer osmostrycksomställningen ovanpå allt annat elände.

Som du kanske förstår så måste det vara ganska livskraftiga djur från början om de överhuvudtaget ska överleva transporten.

Sönderavling vad gäller livskraftighet hos billiga fiskarter från asiatiska fiskfarmer behöver du inte bekymra dig om, transporten och omställningen är de svåra frågorna, det kan ta tid för dem att repa sig, och om de inte sköts riktigt bra kanske dom inte hinner repa sig efter transporten, en del dör oavsett hur bra skötsel de får när de kommer fram. Ungfödare såsom Guppy platy, molly och svärdbärare är de som det märks mest på, eftersom de är de vanligaste arterna som mest har tarm (som är gjord för att arbeta konternuerligt) och minimal förmåga att lagra föda.

Om du är orolig för inavel så är det just fiskfarmsuppfödda fiskar du ska köpa, det är dom domecticerade stammarna som löper minst risk för inavelsproblem eftersom farmerna har kapacitet (är tvungna) att hålla sig med så många avelsdjur.

Kul att du har tänkt, synd att du blivit matad med gamla myter.
#4 - 1 augusti 2006 15:26
Antibiotiken kan göra så att deras normal flora dör ut. Troligen kan nya bakterier som de inte är vana i attackera dem (då de är bakteriefria och de nya bakterierna inte har nån konkurrans)
#5 - 1 augusti 2006 15:38
Det är värre än så: de föds upp med konstant medicinering med antibiotika för att minimera förluster och maximera tillväxten (som man förr gjorde med t.ex. kor även här i Sverige), och det leder till att deras immunförsvar blir kraftigt nedsatt.
När de sen hamnar i ett akvarium UTAN antibiotika, där det finns bakterier som skulle vara ofarliga för en fisk med fungerande immunsystem, så blir de sjuka och många dör.

Den här ömtåligheten gäller inte bara guppies, utan all fisk som föds upp med profylaktisk antibiotikadosering, t.ex. neontetror. Jag brukar kallt räkna med 50% förluster med sån fisk när den kommer i mina akvarier och antibiotikan går ur dem. Som jämförelse räknar jag inte med förluster alls när jag köper vildfångad fisk.

Annons