Jag har funderat lite på det där med Guppy, och att denna fisk är så sönderavlad. Jag har ju förstått att fisken gått från att ha varit en tålig fisk till en fisk som börjar bli väldigt ömtålig.
Nu undrar jag lite vad man gör åt saken. För om inget görs åt lär ju fisken dö ut. ( och kan tänka mig att det gäller många andra fiskar också)
Ska man starta om igen med ny avel? Ja helt enkelt börja om från början med viltfångade Guppys eller hur ska man lösa det? Ska man helt enkelt bara bojkotta asienuppfödda Guppys för om jag fattat saken rätt så är de europeiska i mycket bättre skick.
Jag funderar också på hur man lyckats förstöra denna fisk så mycket. Det är ju inte en direkt svårodlad fisk. Känns som att mina egna Guppys skulle föda ungar även om jag lät dom bo i Brödrosten.
Jag tycker nästan det är lite sorgligt att utvecklingen varit som den varit. Guppys har helt klart varit den fisk som fått mitt intresse för akvariet att blomma. Det är ju ett sött litet charmtroll som både är rolig och social. Så vad gör man för att inte det ska braka ihop totalt? Eller är det redan försent?