hej, jag har en fråga, jag har mollys och nu i framtiden när de säkert får yngel, vad ska man göra med dem? hur lång tid tar det när man kan släppa ut dem från yngelkassen så dem inte blir uppätna? hur många yngel blir det, vad gör man av dom, ska dom bli mat eller? jag är mycket okunnig snälla svara!
Enklast är att låta dem födas i akvariet, och se till att ha mycket växter som gömställen till dem, och tänk på att ha växter i alla nivåer; nere, mitten och uppe. Annan inredning så som rötter och stenar hjälper också till så att de klarar sig den första tiden, men några yngel kommer nog gå åt hursomhelst. De första 2 kullarna är små, kanske några stycken bara, sedan stiger antalet upp till maximalt ett hundratal (stora svärdbärare t.ex) och därefter med stigande ålder så kommer kullarna bli mindre igen. Får du många överlevande yngel som du inte kan ha kvar så kan du ju sälja dem; till affär, eller på auktion eller via annons på nätet. Räkna bara inte med att få fantasisummor för dem: ett par kronor till en femma stycket kanske. Eller byt mot foder, det behövs ju alltid.
Ynglen vill ha finsmulat foder i början, men äter SAMMMA SORTS MAT som sina föräldrar. Komplettera gärna med smått frysfoder om du kan få tag i det: smådafnier, bosmider eller cyklops är nog bäst för ynglen. Åleds foder använder jag.... Lycka till med uppfödningen.:)