vad gör min fjärilar

#1 - 14 januari 2011 22:31
nu precis så ser jag att mitt par fjärilar har gjort ett litet hål i sanden i ena hörnet o turas om att simma ner i det o vibrera och har blivit väldigt revir hårda mot just detta ställe mot dom andra fiskarna är det dags att lägg rom elller är det bara nåt annat
#2 - 14 januari 2011 22:33
Låter som det är yngel på g.
#3 - 15 januari 2011 08:03
Ja Grattis det är familjetillökning på gång!
#4 - 15 januari 2011 09:57
kan man se äggen eller så försöker kolla emn kan inte se om det har kommit något men det bevakar hålet båda 2 så nåt borde ju vara på g
#5 - 15 januari 2011 10:21
Fjärilarna är substratruvare, dvs att dom lägger äggen på en platt sten, ett blad , rot eller liknande.
Sedan gräver dom flera gropar och flyttar larver och sedan ynglen mellan dessa gropar.
Tror inte dom lägger äggen i en grop i sanden?

Kan vara förstadiet innan lek också så håll koll på vad dom gör. Eller så har dom redan fixat detta och det är larver i gropen :).
Fjärilens larver är väldigt små så det kan vara jättesvårt att se dom. En liten mörk klump som rör lite på sig brukar vara det man ser först.
Bilagor:
#6 - 15 januari 2011 11:23
Njaoo... det händer titt som tätt att de faktiskt lägger äggen direkt på sanden, om denna är tillräckligt finkornig och "platt" - och de inte har mer passande platser.:)
#7 - 15 januari 2011 11:48
det är 3st gropar på rad som dom har gjort. sanden är finkrong med en massa stenar runt omkring hålen men såg nu att de lämnat hålet som de bevakat o att en snigel gick rätt över det så antingen blev det inget eller kanske blev dom uppkäkade. får hoppas de har lagt äggen i växterna runtomkring hålen ocha tt det vänatr på det skall kläckas
#8 - 15 januari 2011 17:10
Njaoo... det händer titt som tätt att de faktiskt lägger äggen direkt på sanden, om denna är tillräckligt finkornig och "platt" - och de inte har mer passande platser.:)

OK! Där ser man! [:o] Har själv ingen lek-erfarenhet av dessa fiskar men jag skaffade några stycken häromveckan. Urtjusiga!

Annons