Vad gör ni om det blir strömavbrott idag?

#1 - 8 januari 2010 07:57
Har ni någon plan så inte alla era kar krachar om det blir strömavbrott idag (som aftonbladet hotar med)?
#2 - 8 januari 2010 08:17
Länk;)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6394361.ab

Det blir jo problem, fast har man växter i akvariumet är det väl inte så farligt? Pumpen stannade igår kväll verkade det som, fiskarna levde på morgonen:) Byter isåfall vatten med några timmars mellanrum...
#3 - 8 januari 2010 08:20
Tänkte mest på kylan.
#4 - 8 januari 2010 08:30
Nu får man ju hoppas att de överdriver precis som de brukar göra.

Skulle något hända är det dock inte så roligt. Källaren är redan kallare än vanligt nu med runt 18-20 grader. Blir det strömavbrott blir det mycket värre.

Men, Ab brukar överdriva... (fast nu för jag skriver så blir det väl avbrott ändå :P)
#5 - 8 januari 2010 08:40
tur för mig att vår lägenhet är ovanligt varm, ligger konstant på 24-25 grader oavsett årstid :)

Bör med andra ord klara mig några timmar om nu strömmen skulle gå.
#6 - 8 januari 2010 08:41
Ska strömmen gå!?!? Vart då någonstans?
Ab överdriver för det mesta, får väl ta fram generatorn i källarn ;)
#7 - 8 januari 2010 08:45
Jag hoppas det är en skräckpropagande de kör med.

annars får man väl sätta sig med en handvisp för cirkulationen och sen ha flytljus för vattnet.:P
#8 - 8 januari 2010 08:57
Jag har min cirkulator avstängd nattetid inget filter och 160 literskar så att sitta och handvispa tror jag inte behövs för några timmar iofs om man inte har växter i så kanske men då ska det nog gå flera timmar. Men jag får hoppas att sthlm vatten funkar för då kan man pytsa i lite varmare vatten ibland.

Fast jag har en fotogenvärmare i värsta fall men den skulle behövas i sovrummet men man får väl göra vardagsrummet till sovrum fast där är det mest värmebortfall stort rum stort fönster jaja det går nog bra kanske blir strömavbrott lite här och där men inte överallt skulle jag tro.
#9 - 8 januari 2010 08:59
Nej nu blev jag mer nervös när svd skriver om det oxå som några påpekat ab är en sak dom överdriver ofta med svd?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/elbolag-kallar-in-extra-personal_4054853.svd
#10 - 8 januari 2010 09:05
Eletriska ålar :d Nja skämt o sidor jag har en gasolvärmare som back up.
#11 - 8 januari 2010 12:44
Tänker på de som har elvärmare, och inget öppen spis eller nått att elda med. vad jobbigt att sova en hel natt utan värme. Har sovit en natt ute i tält när det var -4 och ALDRIG igen!!
#12 - 8 januari 2010 12:45
Nubi skrev:
Tänker på de som har elvärmare, och inget öppen spis eller nått att elda med. vad jobbigt att sova en hel natt utan värme. Har sovit en natt ute i tält när det var -4 och ALDRIG igen!!

tssk :D Imorse när jag gick upp hade vi 9 grader i sovrummet, ganska perfekt att sova i hehe.
#13 - 8 januari 2010 12:46
http://www.bt.se/nyheter/boras/stromavbrott-i-boras(1714008).gm
Det ÄR strömavbrott i Borås just nu, tur att man bor utanför! :D
#14 - 8 januari 2010 13:09
Marnat skrev:
tssk :D Imorse när jag gick upp hade vi 9 grader i sovrummet, ganska perfekt att sova i hehe.

Jag är en varmblodig quinna! :) minst 21C i lgh
#15 - 8 januari 2010 13:36
Själv så gör jag inget alls med karen det klarar sig, nu med saltkaret är jag lite mer orolig för vid ett strömavbrott har inte haft ett långvarigt än så jag vet inte om det klarar sig men det gör det säkert,strömavbrott hit och dit så kan man inte tänka på
#16 - 9 januari 2010 10:31
Jag har ingen backup. Skulle nog försöka klä in karet med filtar och annat för att karet skall hålla värmen. Sedan be till högre makter att det inte blir långvarigt.
#17 - 2 februari 2010 14:44
Men filtret då.... :confused:
Dör inte "de goda" bakterierna i filtret när strömmen går en längre period .... nu är jag förvirrad. Läste nånstans här på forumet att man bara har typ 1 timma på sig.... sen är filtret "kokt i skit"......
#18 - 2 februari 2010 17:04
Det finns lösningar, säher min lärare!

redrobjem skrev:
Nej nu blev jag mer nervös när svd skriver om det oxå som några påpekat ab är en sak dom överdriver ofta med svd?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/elbolag-kallar-in-extra-personal_4054853.svd

Detta pratade min lärare om på universitetet idag. Om det av någon anledning inte finns ström att importera, dvs all ström är slut i Sverige, så finns det en lösning ( enligt honom) att större industrier stänger av elen, skulle inte detta vara tillräckligt så stänger man av elen i 1 timme i tex Norrköping, efter en 1 timme slå man på strömmen igen i Norrköping men då stänger man av all el i Linköping, ja ni fattar ( eller inte). Han påpeka dock att detta har aldrig behövts göras någon gång ( det sist nämnda! i verige)
Så lugn alla akvarieälskare ( om ni tror på detta).
#19 - 2 februari 2010 18:19
Om det blir strömavbrott? Då går jag ut och drar igång det bensindrivna elverket i vedbo'n.. =)
#20 - 2 februari 2010 20:58
emmol skrev:
Detta pratade min lärare om på universitetet idag. Om det av någon anledning inte finns ström att importera, dvs all ström är slut i Sverige, så finns det en lösning ( enligt honom) att större industrier stänger av elen, skulle inte detta vara tillräckligt så stänger man av elen i 1 timme i tex Norrköping, efter en 1 timme slå man på strömmen igen i Norrköping men då stänger man av all el i Linköping, ja ni fattar ( eller inte). Han påpeka dock att detta har aldrig behövts göras någon gång ( det sist nämnda! i verige)

Så lugn alla akvarieälskare ( om ni tror på detta).

Vad är han lärare i?
#21 - 3 februari 2010 13:43
redrobjem skrev:
Vad är han lärare i?

I Fysik.
#22 - 3 februari 2010 19:35
Vi hade en rad strömavbrott på 3-5 timmar i december. Lagom kul att alla filterbakterierna dör typ fyra gånger *suck* Värmen är nog annars inget större problem för oss.
#23 - 4 februari 2010 07:47
Racerman skrev:
Men filtret då.... :confused:

Dör inte "de goda" bakterierna i filtret när strömmen går en längre period .... nu är jag förvirrad. Läste nånstans här på forumet att man bara har typ 1 timma på sig.... sen är filtret "kokt i skit"......

Jag funderar just på samma sak eftersom vi nu har "strömavbrottsväder" häruppe. Vad gör man med filtret efter ett längre avbrott:confused:.
#24 - 4 februari 2010 08:07
vid stormen Gudrun som gav avbrott i 2 VECKOR skaffade vi en sk omkopplare, körde pumpen och kunde se nyheter på tv med hjälp av ett bilbatteri. man har någon slags omkopplare man sätter sladden i som sen kopplas med batteriet:) men nu är kablarna nergrävda men då var det tufft i 2 veckor inte bara med akvariet utan allt, men nåra timmar måste ju pumpen klara, det är väl värre om man tar upp pumpen för förflyttningar antar jag

Annons