Vad gör ni rent glaset med?

#1 - 31 december 2014 12:51
Har nu kommit till insikt med att jag snart måste ta bort alger på rutorna på mitt nya akvarium. Lyckades repa mitt gamla lite när jag använde skrapa. Vad använder ni? Finns det något effektivt alternativ? Har provat en sån där magnet vilket var helt meningslöst... I somras var det riktigt kämpigt då det var både varmt och ljust i rummet. Algerna stortrivdes. Hoppas mina Ancistrusar och snäckor är flitiga i det nya nu... Har ju lärt mig massor också av att läsa här om växt och fiskval. En kanonsida för oss gröngölingar...
#2 - 31 december 2014 13:01
Madde2008 skrev:
Har nu kommit till insikt med att jag snart måste ta bort alger på rutorna på mitt nya akvarium. Lyckades repa mitt gamla lite när jag använde skrapa. Vad använder ni? Finns det något effektivt alternativ? Har provat en sån där magnet vilket var helt meningslöst... I somras var det riktigt kämpigt då det var både varmt och ljust i rummet. Algerna stortrivdes. Hoppas mina Ancistrusar och snäckor är flitiga i det nya nu... Har ju lärt mig massor också av att läsa här om växt och fiskval. En kanonsida för oss gröngölingar...

Jag använder en färgskrapa med ett rakblad på.
Dock behövs det väldigt sällan skrapa tror jag gjort det 1-2 ggr dom senaste 3 åren
#3 - 31 december 2014 13:12
Helt vanlig isskrapa till bilen funkar kanonbra!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 december 2014 13:14
Det beror nog mycket på hur ofta man gör rent. Gör man det en gång i veckan så har inte algerna hunnit fästa så hårt och då funkar det med en algmagnet (använd en flytande) men går det längre tid mellan gångerna så använd en "rakbladsskrapa" eller en Scotch Brite svamp (den vita)
#5 - 31 december 2014 13:15
Jag använder mig av en disksvamp med vit scotchbrite på , funkar alldeles utmärkt
#6 - 31 december 2014 13:21
Scotch Brite ska genast provas! Men jag tror inte jag kommer få samma problem som jag hade i mitt gamla lilla i somras... Det var ett alginferno...
#7 - 31 december 2014 14:44
Magnetskrapa med en finkornig sand är ingen kombination som jag gillar, även om jag står bra i fri höjd från sanden virvlar det alltid små korn ändå.

Kökssvamp med den vita ytan (utan slipmedel) tycker jag fungerar bra, om som det tidigare nämnts är någorlunda frekvent, annars rakbladet. En vanlig disktrasa gör jobbet om det görs en gång i veckan.

EK
#8 - 1 januari 2015 22:50
Ja precis trixet är att göra rent ofta innan det sätter ordentligt och det går då lätt och fort att få bort!
#9 - 2 januari 2015 08:22
:) Testade faktiskt den gamla algmagneten jag hade förpassat till ett skåp. Det gick ju kanon! Den här gången ska jag ligga steget före algerna! Hoppas det funkar till sommaren också. Vi har stora fönster i rakt söderläge till vardagsrummet... Därav eländet i somras kan jag tro. Delvis i alla fall. Nu har vi bättre placering av akvariet också.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 januari 2016 14:49
Jepp - den vita varianten är skonsammare mot rutan
#11 - 3 januari 2016 15:48
Som de andra, vit tvättsvamp och en rakbladsskrapa i nödfall. Men jag vill nog slå ett slag för unga ancistrus, physa samt posthorn för att ha längre tid mellan rengörandet.
#12 - 3 januari 2016 15:53
Den gröna innehåller slipmedel men det gör inte den vita. Jag har även använt sån där vit filtervadd ibland och det funkar också.
admin
Christian Alfredsson
#13 - 3 januari 2016 17:27
Jag har så finkorning sand i karen att filtervadd eller svamp inte funkar. Får alltid med grus i dem

Jag kör med en handy rakbladsskrapa och är försiktig

Så här ser den ut: https://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=133.0046&parent=&itemcount=0
#14 - 7 januari 2016 20:38
#15 - 2 juli 2016 09:00
[QUOTE=Mu(sic);n2347216]Den gröna innehåller slipmedel men det gör inte den vita. Jag har även använt sån där vit filtervadd ibland och det funkar också.[/QUOTE]

"Slipmedel" så som i inte bra? Eller det är så pass beskedligt att att det inte biter på glas, repar?

I mitt fall med välvd framruta så går alla magneter och skrapor bort.
#16 - 2 juli 2016 10:13
[QUOTE=TommySt;n2357264]

"Slipmedel" så som i inte bra? Eller det är så pass beskedligt att att det inte biter på glas, repar?

I mitt fall med välvd framruta så går alla magneter och skrapor bort.[/QUOTE]

Så pass mycket slipmedel att man inte bör skrubba rostfritt med den. Inte glas eller porslin heller. Jag har också välvd ruta på ett av mina kar och dessutom mängder med gröna prickalger där. Ett helsike att hålla undan men jag gnor hellre lite extra än att använda grön disksvamp [:)]
#17 - 3 juli 2016 08:17
[QUOTE=Mu(sic);n2357265]

Så pass mycket slipmedel att man inte bör skrubba rostfritt med den. Inte glas eller porslin heller. Jag har också välvd ruta på ett av mina kar och dessutom mängder med gröna prickalger där. Ett helsike att hålla undan men jag gnor hellre lite extra än att använda grön disksvamp [:)][/QUOTE]

När vi/ni pratar om den Vita (Scotchbrite) så är det en med både vitt/ljust "skumgummi" och med vit "skrapdel", va?
Har för mig att jag sett och haft sådana i hushållet men det finns väl också en som har motsvarande vita "skrapdel" men som i övrigt är gul. Antar att ni menar ovanstående, den förstnämnda? Att den andra produkten är vit men med samma "slipkraft" som den gröna (d v s bara en alternativ produkt, kanske konkurrent), om du förstår vad jag menar.

Blir väl rörigt nu... :-)... men det är "skrapdelen" av Scotchbriten ni/vi talar om va, inte skumgummi-delen? Som den sida man skall använda?
#18 - 3 juli 2016 11:41
Ja det är den vita "skrapdelen" jag menar. Det spelar ingen roll vilken färg det är på själva svampen. Grön "skrapdel" har alltid slipmedel och vit är alltid utan slipmedel [:D]
#19 - 8 oktober 2016 15:15
Diskborste plus is skrapa till bilen kör jag med, funkar kanon, byter vatten å skrapan frontrutan en gång i veckan, bra med plast, plast kan inte repa glas, (tror jag iallafall) :)
#20 - 9 oktober 2016 20:24
Jag använder en gammal strumpa , funkar helt ok men akvariet är på 112 l så inga jätteytor att gnugga på.

#21 - 9 oktober 2016 20:54
Rakblad och en disksvamp, fungerar.

Annons