Dom är stressade när dom ligger så och trycker och deras fenor inte är utspännda.
Dom är stressade pga vattenvärden som är onormala på något vis, och då lägger dom sej så för att lugna varandra och för att inte stressa upp sej ännu mer.....(ja påfåglarna är sociala med varandra)
Hur stort är ditt kar, isåfall är dom ensamma i det, 3st 35cm påfåglar är lite påfrestande för både vatten och filtrering.
Hur mycket filtrering har du?
Hur mycket matar du och vad matar du med?
Vattentemp?
Jag hade 5st ca 20cm oscar i mitt 540 och mina filter fick jobba mycket och 50% vattenbyten var ett MÅSTE...
Missade jag detta eller liknande så blev dom allt tröttare och tröttare med tiden tills man gjorde ett stort byte vatten och höll ner matningen lite....
En oscar ska simma runt lungt och fint, smaka på saker, kolla om det som kommer från ytan går att äta, dom ska simma runt och vibrera med stjärtfenan upp och ner med korta små snabba ryck.
Dom ska "käftas" med varandra och även med andra fiskar.
Dom ska vara väldigt snabba med att kolla vad du gör vid karet när du kommer, vid deras storlek&ålder VET dom vad du brukar ha i din hand när du kommer....Mat!
Kolla dina vattenvärde, gör ett 50% gärna 75% vattenbyte, mata inte på 2-3 dagar efter vattenbytet...håll koll på nitritvärden, oftast den som blir boven när man kör med stora oscar
Gör rent dina filter och håll koll på dom, är ganska säker på att dom kommer piggna till efter detta.
är de mer du undrar så finns jag på PM....jag har skaffat mej väldigt mycket erfarenhet utav dessa underbara fiskar och ställer upp och hjälper dej om du vill..
//Peter