Vad gör Påfåglarna??? (Bild)

#1 - 29 oktober 2009 10:59
Mina Påfåglar beter sej på ett mycket underligt sett. De simmar ett varv runt i akvariumet, sedan lägger de sej i ett hörn på sidan, sedan simmar de ett varv igen. Åker tillbaka till samma hörn och lägger sej på sidan.....

De är runt 30-35 cm, och det lustiga att alla tre håller på ,på samma sätt.

Är de sjuka eller är det något annat.....De äter alla tre.

http://aquamonster.webs.com/photos/Pafagelciklid--Astro/Pafagel.JPG

http://aquamonster.webs.com/photos/Pafagelciklid--Astro/pafagel2.JPG

http://aquamonster.webs.com/photos/Pafagelciklid--Astro/pafagel3.JPG

Hoppas på snabba svar, är de sjuka så måste de få behandling.....
#2 - 29 oktober 2009 11:15
Vet inte men det var ett märkligt beteende. Ligger dom länge varje gång? Simmar dom normalt annars? Kan det vara ett socialt beteende??
#3 - 29 oktober 2009 11:43
GöranE skrev:
Vet inte men det var ett märkligt beteende. Ligger dom länge varje gång? Simmar dom normalt annars? Kan det vara ett socialt beteende??

När de simmar runt så simmar de helt normalt. De kanske ligger uppåt 5-10 minuter varje gång. Ibland simmar de in i en intilliggande grotta. En bekant som var här och hälsae på trodde att de kanske lekte, men det tror inte jag, då skulle det för det första vara bara två utav dom, och desutom skulle de nog ganska argsint jaga bort alla andra fiskar, ( Har bara stora ciklider och ett gäng halvstora pakun i karet) Men det gör de inte, de är lika lugna och "snälla" som vanligt. De här tre har gått tilsammans sedan de var små, och är mycket fredliga och fördragsamma mot andra fiskar. Det enda jag har märkt är att de har haft lite stridigheter med Synspilumhannen, de har bitit tag i munnen på varandra och spänt upp sej....annars väldigt lugna och fina.
#4 - 30 oktober 2009 21:07
Dom är stressade när dom ligger så och trycker och deras fenor inte är utspännda.
Dom är stressade pga vattenvärden som är onormala på något vis, och då lägger dom sej så för att lugna varandra och för att inte stressa upp sej ännu mer.....(ja påfåglarna är sociala med varandra)
Hur stort är ditt kar, isåfall är dom ensamma i det, 3st 35cm påfåglar är lite påfrestande för både vatten och filtrering.
Hur mycket filtrering har du?
Hur mycket matar du och vad matar du med?
Vattentemp?
Jag hade 5st ca 20cm oscar i mitt 540 och mina filter fick jobba mycket och 50% vattenbyten var ett MÅSTE...
Missade jag detta eller liknande så blev dom allt tröttare och tröttare med tiden tills man gjorde ett stort byte vatten och höll ner matningen lite....

En oscar ska simma runt lungt och fint, smaka på saker, kolla om det som kommer från ytan går att äta, dom ska simma runt och vibrera med stjärtfenan upp och ner med korta små snabba ryck.
Dom ska "käftas" med varandra och även med andra fiskar.
Dom ska vara väldigt snabba med att kolla vad du gör vid karet när du kommer, vid deras storlek&ålder VET dom vad du brukar ha i din hand när du kommer....Mat!

Kolla dina vattenvärde, gör ett 50% gärna 75% vattenbyte, mata inte på 2-3 dagar efter vattenbytet...håll koll på nitritvärden, oftast den som blir boven när man kör med stora oscar
Gör rent dina filter och håll koll på dom, är ganska säker på att dom kommer piggna till efter detta.
är de mer du undrar så finns jag på PM....jag har skaffat mej väldigt mycket erfarenhet utav dessa underbara fiskar och ställer upp och hjälper dej om du vill..

//Peter
#5 - 31 oktober 2009 12:24
Redbullen skrev:

En oscar ska simma runt lungt och fint, smaka på saker, kolla om det som kommer från ytan går att äta, dom ska simma runt och vibrera med stjärtfenan upp och ner med korta små snabba ryck.

Dom ska "käftas" med varandra och även med andra fiskar.

Dom ska vara väldigt snabba med att kolla vad du gör vid karet när du kommer, vid deras storlek&ålder VET dom vad du brukar ha i din hand när du kommer....Mat!

//Peter

Du beskrev mina påfåglar väldigt bra där. Vad kommer de vibrationerna ifrån? Har det med rangordning att göra?
Gjorde ett inlägg här för ett tag sen om just detta.
#6 - 31 oktober 2009 17:01
Jag vet inte helt hundra faktist, men det är nån slags komunikation mellan dom, precis som katter har ögon och öron komunikationer med varandra..

Rangordningen kan du lättare se om det är två oscar som simmar bredvid varandra och den ena lutar sej lite medans han/hon simmar, det är ett litet tecken på underkastelse och att den andra står högre i rang, eller att den "tuffare" simmar med öppen mun bredvid eller mot den andra....dock utan att göra något.
Eller på så sätt att den som är mest framme eller mest orädd om man säger så är lite högre än dom andra

När dom blir helt könsmogna så kommer du märka av det, då kan det bli vilda käftkamper i akvariet, och dom kan få för sej att en stor rot eller stor växt är i vägen och gör allt för att flytta den, kom ihåg att det är starka fiskar och dom lyckas ibland röra till det rejält i ett kar :) och vatten kommer spruta och täckglasen är guld värda, och ett par kommer utse en plats dom är deras, dom kommer hålla sej där omkring hela tiden, gräva och puttsa tex på en flat sten..dom kommer inte ta så stort revir utan mer runt just utsedd sten...

//Peter
#7 - 31 oktober 2009 23:14
De verkar ha blivit mycket bättre, vad det än var som var felet.....Idag har de två största haft just den käftkampen du beskriver...käftarna på vid gavel, och biter tag i varandra så de siter fast...de har också "vikt ut" gälarna, eler nån skinnflik under hakan...presis som eldbuken brukar göra....Det såg ut som om de hade fastnat i varandras käftar....Det såg lite läskigt ut måste jag säga. Den minsta som verkade vara "sämst" är som vanligt och äter med god aptit. Ett par gånger idag har de legat så där på botten och "vilat", men sedan har de simmat runt som de ska...även stjärtrycningen har jag sett hos alla tre:) bad handlaren hjälpa mej att kolla vattenvärdena, och det såg jättebra ut, presis som stickan jag tog visade. men jag funderar på att köpa ett likadant test som de har på Zoobutiken, för att ha hemma...jag tror det kan behövas.

Annons