Vad gör vi med kampfisken under semestern?

#1 - 6 juni 2006 07:14
Vad gör man med sin kampfisk under semestern egentligen?:confused: En fisk är ju inget man kan ta med sig precis och vi har ingen som kan komma och mata honom och byta vatten heller.

Vi kommer inte att vara borta flera veckor i sträck men han kommer att vara ensam upp till en vecka flera gånger under sommaren. Som han lever nu får han ingen mat från fredag morgon till måndag eftermiddag varannan vecka, när vi är på jobbet. Men klarar han en hel vecka? Eller kan man lämna in honom på ett smådjurshotell? Frågan är väl om de tar emot fisk.[:o]
#2 - 6 juni 2006 08:28
Om det bara är 1 kampis så tycker jag att det inte är någon fara..
#3 - 6 juni 2006 09:08
Är det en vuxen kampfisk? I så fall tror jag inte det är några problem att låta honom fasta när ni är bortresta. Mata upp honom lite extra när ni kommer tillbaka.
#4 - 6 juni 2006 14:52
Jag antar att han är vuxen. Vi har haft honom sen strax efter jul och han har inte växt sen dess.
#5 - 7 juni 2006 01:06
kanske kan ha nån som kommer och matar h*n eller flyttar fisken till nån.
#6 - 7 juni 2006 05:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag lämnade mina fiskar på jobbet i 4 veckor i somras, av dessa var dom utan mat i 2 veckor utan problem.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#7 - 7 juni 2006 11:40
[QUOTE=Idanajad]Är det en vuxen kampfisk? I så fall tror jag inte det är några problem att låta honom fasta när ni är bortresta. Mata upp honom lite extra när ni kommer tillbaka.[/QUOTE]

Man ska nog mata lite mer innan man åker. När man kommer tillbaka ska man nog börja lite försiktigt. Detta för att bakteriefloran troligtvis har minskat något under tiden fisken har varit utan mat.
#8 - 7 juni 2006 20:23
[quote=batski]Man ska nog mata lite mer innan man åker.[/quote]

ska man va försiktig med.
mer än 1 fisk har dött på grund av ägare som försökt göda upp dom innan och blitt mer mat än akvariet klarat.
#9 - 7 juni 2006 20:55
Tack för varningen! Jag menar givetvis att man kan mata lite oftare, men aldrig mer än att fisken äter upp på ett par minuter.
#10 - 7 juni 2006 21:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åker man bort bör man snarare sätta igång med svälten lite innan man åker så man kan byta vatten och lita på att inte fiskarna "bajsar sönder" det, jag menar så det inte pajjar allt med mängder av bajs. Altså bör man göra tvärtom som några sa tidigare.. INTE mata dagarna innan man försvinner och sedan byta vatten så nära inpå avresan som möjligt.[/COLOR][/FONT]
#11 - 7 juni 2006 21:17
kan ju börja mata upp 7 dagarinnan man åker 2 dagar innan man åker slutar man mata och gör ett vattenbyte.
samma dag man åker gör man ett vattenbyte till.

då tror ja dom flesta fiskarna samt vattnetkvalitne håller sej bra.
men sen beror det ju även på vattenvolymen och belastningen.

och sen framförallt hoppa över det såkallade semesterfodret.

Annons