vad göra?

#1 - 2 november 2003 20:59
mina jätte vallisineria slutade växa efter att jag klippte av dom på hälften nångång i augusti (dom var 2meter innan). dom tynar bara i toppen och blir fula. ska jag byta lysrör?
#2 - 3 november 2003 07:58
Vad göder du med?
MVH
Magnus
#3 - 3 november 2003 08:00
jättevallisinera är varken ljuskrävande eller näringskrävande den BÖR växa endå. Jag klipper mina regelbundet och har inte använt näring på några månader, visst tillväxten hämmas ju en del utan näring men visst växer dom fortfarande bara inte lika sjukt fort.

Dom klippta bladen blir fota rätt tråkiga, jag brukar ta bort hela bladet efter ett tag, men har den rotat sig okey? mina e lite sega efter omplantering men när dom väl är rotade så går det iprincip inte att stoppa dom
#4 - 3 november 2003 11:05

jättevallisinera är varken ljuskrävande eller näringskrävande den BÖR växa endå.

Visst är dom lätta, men din byggs inte upp av enbart vatten och ljus.

Jag klipper mina regelbundet och har inte använt näring på några månader, visst tillväxten hämmas ju en del utan näring men visst växer dom fortfarande bara inte lika sjukt fort.

mina e lite sega efter omplantering men när dom väl är rotade så går det iprincip inte att stoppa dom

Vilket bara bevisar att <b>du</b> antingen har en fet botten, jäkligt bra ledningsvatten eller matar dina fiskar med något som även växterna gillar.
#5 - 3 november 2003 15:49
jag göder dom inte med något speciellt. jag har lagt i några konstiga grejer en gång efter att dom slutade växa, dom var stora som tumspetsen, ljusbrunbeiga, med en massa små glänsande kulor. som om dom vore lackade. jag fick dom av crister på akvarielagret. tycker ni att jag ska börja göda med tmg? men alla andra växter växer bra.

Annons