Vad göra fattar inget

#1 - 27 april 2008 20:02
[SIZE=3]Hej hjälp oss vi har ett relativt nytt akvarium och vi har flyttat över en del fiskar i detta akvarium efter inköp av 10 neontetror 10 koppartetror och 2 st blåräkor och 2 dagar efter flytten på våra gamla fiskar in i det stora med ovannämnda namn så började alla våra kardinaltetror dö sen har en massa andra dött. Kardinaltetrorna fick ögon som såg ut som flaskbottnar och sen dog dom.
Vi åkte tillbaka till affären vi köpt dom på och skaffade eSHa 2000 på inrådan från butiken.
I bruksanvisningen så är det torftig förklaring på hur detta ska göras och vi undrar om man bara ska hälla i antalet droppar och inget mer. Och vad kan det vara för märklig sjukdom.
Hjälp snälla.

OBS vi är nybörjarer på nytt med akvarium har haft för länge sedan.
[/SIZE]
#2 - 27 april 2008 20:07
Hade du någon fisk som gick in karet först eller släppte du i alla på en gång ??
#3 - 27 april 2008 20:07
eSHa 2000 är en bra dunderkur som man dock bör använda med lite försiktighet då den dödar även alla goda bakterier som man igentligen vill behålla. Dock är det en ganska bra medicin så följ bruksanvisningen så blir det säkert bra. Men tänk på att om det är ett nitritproblem du ligger inne med (du skriver det är nystartat), så är det bättre du använder dig av preparat typ nitrivek. Sök på nitrit här på forumet så får du mer info.

Hoppas det löser sig! Och välkommen till vårt forum :)
#4 - 27 april 2008 20:09
nitrit på Två dagar?, snarare Ammoniak då eller?
iof samma Lösning... Nitrivec.. eller annan "färdig" bakterikultur
#5 - 27 april 2008 20:10
nitrit på Två dagar?, snarare Ammoniak då eller?

iof samma Lösning... Nitrivec.. eller annan "färdig" bakterikultur

Ja, givetvis.
#6 - 27 april 2008 20:10
Tre dagar efter vi köpt våra nya fiska tog vi i våra gamla som varit i det mindre akvariumet
#7 - 27 april 2008 20:12
Vill påpeka att vi hade vattenprov med oss och det var helt enligt alla värden på testremsan i butiken är noga med att hålla koll på alla vatten värden efter en stor miss vid ett misstag för över femton år sedan
#8 - 27 april 2008 20:12
Fiskar bör släppas i lite lugnt den första tiden. Annars är det stor risk att man får problem. Det är viktigt att få karet i balans och få tillgång till alla smaskiga filterbakterier i början.
#9 - 27 april 2008 20:17
Nina...... vi öppnade neonterapåsen före koppartetran och jo tanken har slagit mig att det kan vara neonsjukan. Men får alla fiskar den sjukdomen har läst någonstans att det var bara kardinal och neontetror som kunde få den
#10 - 27 april 2008 20:19
Vet faktiskt inte hur det ligger till där men jag vet att har man fått en sjukdom i sitt akvarium kommer nästa som ett brev på posten om man inte lyckas göra nåt direkt.
#11 - 27 april 2008 20:20
Ahlgvist...... jo det vet vi och därför så vart det inte fler än dom namngivna i inköp
#12 - 27 april 2008 20:21
Gillar inte riktigt det med ögonen. Vi hade några riotetror som fick såna ögon och vi hade problem länge i det karet :/
#13 - 27 april 2008 20:23
Ahlqvist skrev:
Gillar inte riktigt det med ögonen. Vi hade några riotetror som fick såna ögon och vi hade problem länge i det karet :/

Och det var en av många följdsjukdomar, tyvärr :(
#14 - 27 april 2008 20:23
Nina.......nu ska våra bäbisar få medecin enligt bruksanvisning sista gången i morgon och jag undrar om vi bör göra ren innerfiltret innan vi häller på det sista och hur lång tid ska man vänta om man inte märker någon skillnad med mer medecinering

TACK för all hjälp
#15 - 27 april 2008 20:30
Filtret ska du helst inte röra så mycket i. Det ska typ bara rengöras när cirkultionen börjar gå trögt. Även då ska man inte rengöra det helt utan lämna kvar lite skit eftersom det är där de goda bakterierna finns.
Om det inte blivit bra kan du börja på en kur till men följ alltid anvisningarna.
En sak till du kan tänka på är att inte köra med kolfilter när du medicinerar. Det tar bort medicinens effekt.
#16 - 27 april 2008 20:34
Ahlqvist.......vad gjorden ni åt era fiskar med ögonen då kan vi få ett tips
#17 - 27 april 2008 20:38
känns bra att få hjälp här kan jag säga har ni några bra tips på böcker
#18 - 27 april 2008 20:38
Jag kan svara eftersom jag är Ahlqvist sambo :D (sitter i olika rum :p)

Alla våra fiskar dog :( eftersom vi missade det här med kolfiltret. Köpte ett akvarium där det satt kolfilter i från början och när vi kom på det var det redan för sent, tyvärr.
#19 - 27 april 2008 20:44
Nina.......ok men vi har inget kolfileter i vårat så nu ska vi bara hoppas på det bästa nu då
#20 - 27 april 2008 20:48
Ni är fan skitroliga och snälla som hjälper oss.....våran goda vän som har hållt på i 25 år är inte anträffbar förrän om 1 vecka så vi kan inte få den hjälp vi brukar få just nu mer än av er och det är guld värt. Ska vi fylla på med något nu efter behandlingen med medecin i akvriumet ??????????
#21 - 27 april 2008 20:49
Läs igenom instruktionerna och följ det så gott det går. skulle det ändå inte funka efter några behandlingar kanske det är dags att kolla efter någon annan medicin.

Lycka till :)
#22 - 27 april 2008 20:56
Tack för all hjälp
#23 - 27 april 2008 21:07
Hur stort är det nya karet?
Var det dina gamla fiskar du haft sedan innan som dog(om jag förstod det rätt)? Och hur många fiskar var det i totalt?

Undrar om det inte är ammonium förgiftning ändå? Har för mig att det kan vara orsak till "utstående ögon" (men är inte hundra). Skulle det vara ammonium så skulle jag låta bli att medicinera på ett så nytt kar. Men som sagt det beror lite på hur stort det nya karet är.
#24 - 28 april 2008 01:13
Du skulle låtigt karet vara igång lite innan du lät fiskarna simma i soppan ;P
#25 - 28 april 2008 08:07
alltså; vad det nya akvariet HELT nystartat? om ni släppte ner 20 nya fiskar där PLUS era gamla så har ni garanterat fått nitrit = döda fiskar

de där stickproven är inte pålitliga.
#26 - 28 april 2008 18:03
Medicinen som ni använde/använder är mot bl a bakteriella sjukdomar som förmodligen tar kol på dina goda bakterier som du har störst behov av just nu.
#27 - 28 april 2008 22:11
Vårat akvrium är på 150 liter ......vi startade det för cirka 5 veckor sedan och då fick det stå i cirka 3 veckor innan vi stoppade ner några fiskar och vi gjorde vattenbyten 1 gång varje vecka och innan vi stoppade ner fiskarna så tog vi vattenprov på vattnet ......vår gamla fiskar är inköpta i februari..........sen har vi varit noga med att kolla temp, tagit vatten prover varje vecka eftersom att vi vet att nystartade akvarium är känsliga så vi har varit riktigt noga med det som man ska göra...... dom nya fiskarna stoppade vi först för att det var menigen att vi skulle ta in fler nya men så tyckte vi efter tre dagar att det såg tomt ut och då tog vi ner våra gamla.
#28 - 28 april 2008 22:22
Ni har varit jätteduktiga :)
Men det viktigaste är att man inte startar med för mycket fisk på en gång.
Är inte så säker på att det var av Nitriten era fiskar blev sjuka eftersom du säger att de redan visade symptom på sjukdom redan efter två dagar (stämmer det?).
Hur många fiskar började ni med och när släppte ni i de andra fiskarna.

Att karet har fått stå utan fisk i tre veckor gör varken från eller till eftersom det inte är förrän första fisken kommer i det börjar hända saker.
Du skulle kunna ha i ett par fiskar redan dagen efter uppstarten och sen haft i några till efter tre veckor. Hade du fortsatt så med några fiskar i taget i stället för alla på en gång hade de nog haft större chans att klara sig.
#29 - 28 april 2008 22:26
freenelli skrev:
Vårat akvrium är på 150 liter ......vi startade det för cirka 5 veckor sedan och då fick det stå i cirka 3 veckor innan vi stoppade ner några fiskar och vi gjorde vattenbyten 1 gång varje vecka och innan vi stoppade ner fiskarna så tog vi vattenprov på vattnet ......vår gamla fiskar är inköpta i februari..........sen har vi varit noga med att kolla temp, tagit vatten prover varje vecka eftersom att vi vet att nystartade akvarium är känsliga så vi har varit riktigt noga med det som man ska göra...... dom nya fiskarna stoppade vi först för att det var menigen att vi skulle ta in fler nya men så tyckte vi efter tre dagar att det såg tomt ut och då tog vi ner våra gamla.

Har fått lära mig att innan man har bajsande och ätande fiskar i akvariet bildas varken ammonium eller nitrit, de skadliga ämnena som man testar vattnet för, och inte heller de nyttiga bakterier som tar hand om dessa ämnen. Så även om akvariet står utan fisk ett tag "händer" inget då, utan man måste börja med ett fåtal fiskar för att få ordning på bakteriefloran.

Edit: Äsch, Nina82 var snabbare!:p Men det verkar som jag fattat rätt i alla fall!
#30 - 28 april 2008 22:29
När vi startade detta så sa våran vän att vi skulle ta filtret från vårat gamla akvarium och krama ur lite vilket vi gjorde och fiskarna dom dog inte efter två dagar utan efter cirka en vecka efter inköp och när dom gamla kom in med dom nya så började problemen ......så har vi otur så får vi börja om men då har vi lärt oss något och jag kan säga att det ser ut som om fiskarna har kviknat till och en av våra platyhonor har fått yngel i detta sjuka akvarium och dom vi ser att hon fått lever konstigt fenomen detta måste jag säga
#31 - 28 april 2008 22:32
freenelli skrev:
fiskarna dom inte efter två dagar utan efter cirka en vecka efter inköp och när dom gamla kom in med dom nya så började problemen

Hur menar du, hade ni de nya fiskarna i akvariet ett tag först, och släppte sedan i de andra?

Bra att de verkar kvicknat till!
#32 - 28 april 2008 22:36
Hur menar du, hade ni de nya fiskarna i akvariet ett tag först, och släppte sedan i de andra?

Bra att de verkar kvicknat till!

Ja jag menar det jag skrivit vi stoppade ner dom nya fiskarn efter tre veckor med bakteriekultur och sen tre dagar efter att dom kom i så flyttade vi över våra gamla fiskar i och då någon dag senare började problemen
#33 - 28 april 2008 22:46
Tack alla för att ni är så snälla med era goda råd men nu ska här fångas yngel kan jag lova hur många ungar får platyn ungefär?????????
#34 - 29 april 2008 05:14
Minns inte exakt men det brukar variera, skulle gissa mellan 10-50 rätta mig om jag har fel någon. Tänk på att platy äter sina egna yngel.

Men man får ju grattulera :D
#35 - 29 april 2008 06:10
Nu fick jag lite mer klarhet i det hela :)

Det var helt rätt att krama ur det gamla filtret i det nya vattnet. Det är det bästa sättet att få goda bakterier på ett snabbt och smidigt sätt.
Eftersom fiskarna började visa tecken på sjukdom ungefär en vecka efter de första fiskarna sattes i är det förmodligen Nitrit ändå.
De nya fiskarna skulle inte släppts i förrän efter ca tre veckor istället för tre dagar. Jag tror problemet ligger där. Jusst när karet var som känsligast tillsatte ni nya fiskar och det var droppen som fick bägaren att rinna över.

Verkar som att Nitriten börjat lägga sig nu eftersom dina fiskar mår bättre, men var noga med vattenbyten och Nitrivec en stund ändå.

Lycka till med dina yngel ;)
#36 - 29 april 2008 08:28
Skulle vilja hävda att med största sannolikhet var det som drabbade akvariet en ammoniumspik modell stor pga handhavandefel, tyvärr sånt som inte borde hända men ändå händer.

Länk till nybörjar guiden..

Efter att ha läst den är det bara att söka på Lasses inlägg rörande vattenkemi.
#37 - 29 april 2008 09:29
Jag orkar inte men nu hoppas jag att allt ska ordna sig men om det inte gör det så får vi börja om. Jag tror inte att det har med vattnet att göra för jag tror det handlar om någon form av sjukdom .....Vill POÄNGTERA att vattenprover har tagits under hela tiden så jag är övertygad om att det inte är något av det.

Nu kommer jag att hålla koll på antalet platyyngel och ge honan mat så hon inte äter pga hunger. Dessutom får ynglena vara i vagga när dom kommit fram konstigt att ynglena mår bra tros att inte dom vuxna gjort det om det vore vattnet borde dom dö på en gång kan jag tycka.
#38 - 29 april 2008 10:30
Vattenbyte under inkörningsperioden förlänger denna. Också något att komma ihåg!!
#39 - 29 april 2008 11:40
så nu vetjag vad vi hade för fel i vårat akvarium efter mycket frågor så tog jag en fisk som var dålig och åkte till en fiskdoktor det visade sig vara POP EAY så nu kommer dom att bli friska. Tackar för all hjälp och återkommer vid behov .......Alla andra se upp för ögon som ser ut som flaskbottnar på era älsklingar då är det POP EAY ......På återseende
#40 - 29 april 2008 12:25
Att det var popping eye trodde jag att du visste ;)

Anledningen till att fiskar får popping eye är stress bla. och jag tror ändå att det var Nitriten som orsakade den stressen.
När ni testade vattnet, testade ni med dropptest eller stickor??
Stickor är inte att lita på.
Dina fiskar har kanske andra sjukdomar oxå eftersom de lätt får fler sjukdomar som följd av den första. Var uppmärksam på olika symptom och plugga på lite sjukdomar. Du kan börja HÄR.
#41 - 29 april 2008 13:01
Nina gumman...... Vill börja med att tack dig och din sambo för all hjälp och sen vill jag tillägga att i butiken så gjorde dom vatten prov i söndags med en massa flaskor så jag antar att det var dom du menar jag frågade dom om vattenvärdena och då var det ett mycket bra värde. Jag har sedan vi skaffat akvrium pluggat allt som är viktigt när det gäller sjukdomar för att båda mina svägerskor har haft mycket problem med sina så då har man varit en plugghäst för att lära sig men faktum kvarstår jag kan inte begripa varför vattnet skulle vara dåligt när inte proverna säger det. Ok för stress för miljöbyte det kan jag köpa men jag kan inte tänka mig detta eftersom platyn har fått yngel mitt i denna härva. Jag fattar att Kardinalen och neontetrorna är känsliga men är inte ny yngel det med

Annons