Vad göra med Paletterna

#1 - 24 september 2005 06:46
Hallå

Mina paletter harr satt igång och leka som galningar.Har en kull på ca 20 st 1-2 cm yngel och nu vaktar honan igen.Har provat att ta bort grottan men då lägger dom bara äggen på filtret med resultat att dom andra fiskarna blir oerhört hunsade.Hur får man stopp på dom?
Fredrik
#2 - 24 september 2005 08:57
Varför stoppa dem?
Det är ju ett naturligt beteende.

Jag hade vid ett par tillfällen ny lek i en burk med palettpar och 50-talet runt 2 cm stora ungfiskar. Även den nykläckta kullen började vallas runt men blev snart nog uppätna. Jag räddade nästa kull genom att suga upp yngelskaran när de vallandet började. Jag drog upp den skaran på cirka 70 yngel i ett annat kar.
#3 - 24 september 2005 19:33
Anledningen till att jag vill få stopp på det är att jag inte vet vad jag ska göra av alla dessa yngel.Vill inte avliva friska fiskar för att jag inte vet vad jag ska göra med dom..
Fredrik
#4 - 24 september 2005 20:16
Se första alternativet i mitt föregående inlägg :D
#5 - 25 september 2005 07:45
Låt naturen ha sin gång, eller det är inget alternativ?? Jag har fått upp 4 st palettyngel till vuxenstorlek genom detta, fast då var det ju 200 som strök med :D

Man måste ju låta fiskarna försöka, det tycker jag e en stor del i tjusningen, när det är yngelvaktning. Har sett många olika sorter vaktning i mitt kar..
#6 - 25 september 2005 16:10
jag som vill ha yngel av mina paletter som lekt i ett halvår i mina grottor får inga och du bara klagar för att dina paletter leker och får egg allt är såå orättvist!!!
#7 - 25 september 2005 16:44
[QUOTE=Mattan matte]jag som vill ha yngel av mina paletter som lekt i ett halvår i mina grottor får inga och du bara klagar för att dina paletter leker och får egg allt är såå orättvist!!![/QUOTE]

Visst är det så! Mitt intresse är att ha ett väl fungerande kar, sen om paren leker lite då å då är för mig en ren bonus!
#8 - 25 september 2005 18:41
Har kommit en laddning nya yngel idag...Ligger en klump med larver som mamman vaktar...
Fredrik
#9 - 25 september 2005 22:09
Zooaffärer brukar ta emot dem, förutsatt att de inte redan har fullt av paletter.

Annons