Vad hade du gjort om du fick ett akvarium på 150L?

#1 - 3 juli 2012 13:26
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad du har gjort om du fick ett akvarium på 150L? Jag har nämligen fått ett o vet inte vad jag ska hitta på!? Vad jag vet e att jag vill ha sand i botten... :D
#2 - 3 juli 2012 13:36
Jag hade gjort tre kullerbyttor, fem armhävningar och efter det hade jag tagit en tupplur. När jag Väl vaknade så skulle jag åka och köpa mig ett par redigt feta rötter och lite annan inredning. Dagen efter skulle jag fara in till affären igen och plocka hem ett par Ap. Sp Algodon och njutit :)
#3 - 3 juli 2012 14:03
Nettan77 skrev:
Ja som rubriken lyder så undrar jag vad du har gjort om du fick ett akvarium på 150L? Jag har nämligen fått ett o vet inte vad jag ska hitta på!? Vad jag vet e att jag vill ha sand i botten... :D

Ohh vad kul. Hade blivit jätteglad. Hade satt mig med papper och penna och frunderat vad jag vill ha. Troligen hade jag då låtit ett av mina mindre bli artspecifikt och sedan sattsat på ett snyggt landskap i det större som sväljer lite mer fisk.
#4 - 3 juli 2012 14:07
Jag hade låtit det mogna i sin takt och sedan köpt ett stim med dvärgrasboras och chokladguramis/lakritsguramis och hevt i massa växter och Ekblad=svartvattenskar! :P
#5 - 3 juli 2012 14:08
Kullerbyttorna och armhävningarna hade jag nog skippat ;) Men tuppluren, inte helt otroligt. Sand, ja, det hade det blivit, och några rötter, och växter såklart. Och eklöv på botten. Kanske inte hade hoppats på att hitta just den Apistogramman som Mathias nämner, men nå´n sorts dvärgciklid hade det nog blivit, kanske nå´t tetrastim, i stil med kolglödstetrorna jag har nu, och ett gäng pansarmalar. Hade jag inte redan några kar med ungefär den konfigurationen, så skulle jag nog köra på det :)

Hmm, eller som rasermusen nämnde, choklad eller lakritsgurami i ett tätt bevuxet svartvattenskar skulle inte heller sitta fel. Eller så hade jag startat ett artakvarium med en fisk jag varit sugen på länge, men som det var längese´n jag såg, nämligen Tateurndina ocellicauda (påfågelsgoby).
#6 - 3 juli 2012 15:02
De lät jobbigt ;). Fina fiskar, men hur e dom i sättet?? Jag har paletter o blå fjärilsciklid idag i ett annat kar =)

Jag hade gjort tre kullerbyttor, fem armhävningar och efter det hade jag tagit en tupplur. När jag Väl vaknade så skulle jag åka och köpa mig ett par redigt feta rötter och lite annan inredning. Dagen efter skulle jag fara in till affären igen och plocka hem ett par Ap. Sp Algodon och njutit :)
#7 - 3 juli 2012 15:06
Om jag fick ett 150 liters så skulle jag antagligen försöka tacka nej eller sälja det.
Alldeles för litet för mig.
#8 - 3 juli 2012 15:11
Guramisarna e verkligen fina!! Svartvattenskar måste jag nog googla =) Tar man ekblad från naturen?

rasermusen skrev:
Jag hade låtit det mogna i sin takt och sedan köpt ett stim med dvärgrasboras och chokladguramis/lakritsguramis och hevt i massa växter och Ekblad=svartvattenskar! :P
#9 - 3 juli 2012 15:43
Ja, du kan ta ekblad från naturen och torka dom :)

Sedan kanske några alkottar kan hjälpa att sänka pHt. :P
Christer5
#10 - 3 juli 2012 16:38
robidobban skrev:
Om jag fick ett 150 liters så skulle jag antagligen försöka tacka nej eller sälja det.

Det vet du väl att det inte är storleken det beror på:)
#11 - 3 juli 2012 17:06
robidobban skrev:

Ja men du kan väl ha fisk i det om du tycker det är för trångt;)
#12 - 3 juli 2012 17:36
åheim skrev:

Haha blev lite fel där ;) Det är för litet för fiskarna kg vill ha ;)
#13 - 3 juli 2012 18:46
åheim skrev:

...Och där har vi dagens bästa inlägg! XD

Om du ska ha sand så tycker jag verkligen att du ska ha pansarmalar i. De ser så lyckliga ut när de kör ned sina skäggtömmar i sanden, speciellt när de kommer till nytt akvarium.

Får man bara drömma helt vilt så vill jag ha någon liten gurami och rasboror, drottnings eller kilfläcks. Gillar de större tetrorna också, t.ex. sorgmanteltetra. Och kopparbarber... Och killis också... Sen kanske jag inte skulle stoppa i alla dessa i samma akvarium, men det är iaf fiskar jag gärna skulle vilja prova på ^^
#14 - 3 juli 2012 19:15
Jag har ett 375L med Leopard pansarmalar i som vi ganska nyligen bytte från grus till sand. Stimmet blev som en helt annan fisk än innan. Verkar lyckliga o man ser betydligt mer av dom än innan!! Så pansarmalar lär de nog bli i detta oxå dom e såå fina!! =)

Annons