Du får skaffa dig ett 2-meters obektiv till en 100 000:- kamera så ska det nog funka;)!
Sitter du stilla framför akvariet en stund så glömmer de snart av dig och fortsätter med det de höll på med och du kan börja fota.
De brukar leka under skumboet och när de kramar om varandra släpper hon ett ägg som hannen befruktar och spottar upp i boet. Därför kan det vara lönt om man vill dra upp en kull att köra utan sand, så hannen inte missar ägg som hinner ramla ner och ner i sanden som riskerar att mögla.
Även om man inte har tänkt sig att dra upp fisk, så är guramilek väldigt kul att titta på, och den brukar hålla på ganska länge från det att hannen börjar bygga sitt bo tills själva leken och vaktandet av äggen.
Hoppas att det går bra för dem fastän du inte har hittat på en massa hyss för att det ska bli en lyckad lek:).
Ja, det är jätteroligt att se honom bygga och greja iaf :D
Ja, det vore ju jättekul med små guramis, men har inte tänkt direkt odla på det sättet, men jo, det är ju trist om nåt ägg ligger och möglar..
Ja, honan är mest i högra hörnet av akvariet, ibland simmar hon till vänstra sidan under boet, fast hon håller sig långt ner, och sen simmar hon tillbaka och hanen kommer och stoppar henne typ, genom att snurra nåt varv runt henne, men ja, hon är extremt blyg, han är ju framme jämt sen dom kom hit hem, men inte hon inte :)
Men okej, då lär han kanske bygga ett tag till då innan själva riktiga leken, eller befruktningen rättare sagt sker.
Men det är ju rätt lätt att missa just det tillfället antar jag :)
Men det är himla kul att se honom bygga nu och så :)
Nä, jag har ju inte gjort nånting, han började med att bygga och dra växter till vänstra hörnet, dagen efter att jag fått hem dom :)
Jo, jag hoppas det går bra iaf :)