Vad håller mina guramis på med??

#1 - 13 september 2007 21:11
Hej!

Jag har nyss skaffat akvarium, har ett 70l med 4 kilfläcksbarber, 1 slammsugare och 3 guramis.

Under dagen idag så har hanen och ena honen bytt färg och blivit svarta (framförallt hanen) Är det nån som vet vad detta beror på?

Sen är hannen bara i ena hörnet och som det ser ut "äter" bubblor. Sen kommer den svarta honan och kollar vad han gör och då jagar han bort henne till andra sidan av akvariet, där börjar hon jaga min andra hona. Sedan håller de på så...

Är det nån som känner igen detta beteende eller har mina firrar blivit helknäppa;)

MVH förvirrade Jossan
#2 - 13 september 2007 21:41
Ok, nu har jag fattat vad de gör... dum som man är:)

De la ägg, men va sjutton gör jag nu??? Jag har inget annat akvarium så att jag kan separera dem. Kan man bara ta bort äggen?

Kan nån hjälpa mig och ge lite svar?
#3 - 14 september 2007 04:57
Om du inte har ett eget kar till dina gurami så är det nog mer eller mindre kört. Det går inte att plocka bort äggen då skumboet spricker och äggen faller ner till botten. Om du kollar in hannen så fångar han då och då in ett ägg som faller ner och spottar upp ägget i boet igen.
Vill du verkligen ha yngel av fiskarna så är det ett eget kar som gäller då ynglen kommer att bli uppätna ganska så snart efter kläckning av andra fiskar, och sedan är det matfrågan som måste lösas med då dessa är väldigt små i början.
#4 - 14 september 2007 05:07
Det finns billiga beg akvarium att köpa på blocket.se eller så om du inte vill ha ägg kvar så det är bara att låt det vara..
#5 - 14 september 2007 15:18
Tack för svaren! I morse var äggen borta så det löste sig. Men måste säga att det var väldigt roligt att de började leka och lägga ägg när jag har haft akvariet inte ens en vecka! Mina fiskar måste må bra :D
#6 - 16 september 2007 15:33
va för sorts gurami är det?
#7 - 16 september 2007 16:24
Det låter på beskrivningen som Honungsgurami, en mycket snygg fisk!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234
#8 - 26 september 2007 16:10
Jag köpte ju ett par dvärggurami igår, kanske jag kan ställa min fråga här.

Min hane jagade iväg honan, och så drog han växter bort till ena vänstra hörnet i karet, där det finns massor av cabomba, en hel del som är långa och flyter på ytan också osv..

Sen kom honan dit och han.. inte biter till henne riktigt, men föser iväg henne lite, och så simmar dom runt lite, (men inte omslingrade eller nånting sånt) sen jagar han iväg henne igen, går upp till ytan och tar luft (trodde jag iaf) och sen kommer hon dit igen och så är det typ samma sak igen..

Men vadå, lägger dom ägg så?

Jag har bara 5 glödbandstetror, 2 pakistanbotior och 2 Ancistrus i karet, är det nån risk att äggen äts upp då?

Pakistanerna går inte upp till ytan, jag ser dom aldrig simma så högt, ancistrusarna är inte där, och tetrorna går ju upp ibland när dom får mat..
#9 - 26 september 2007 16:15
Det är inte lek ännu men väl förberedelserna till en;), så det är bara att vänta.
Äggen kommer att vara skyddade, men så fort de kläcks kommer med stor risk tetrorna att äta sig mätta av små minigurami.
#10 - 26 september 2007 16:27
ansjo skrev:
Det är inte lek ännu men väl förberedelserna till en;), så det är bara att vänta.

Äggen kommer att vara skyddade, men så fort de kläcks kommer med stor risk tetrorna att äta sig mätta av små minigurami.

Vad kul! :D Tänk att dom börjar tänka såna tankar när dom är så pass nyinflyttade tycker jag är konstigt men jätteroligt :D

Men usch då..

Men om jag flyttar tetrorna.. fast då stör jag kanske stämningen därinne.. men om jag flyttar dom så bör inte ancistrusarna eller botiorna äta upp småbäbisarna sen va?

Vore ju underbart att få se.. trist om tetrorna ska äta upp dom..

Jag visste inte att Dv.Gurami var så lättodlade? :)
#11 - 26 september 2007 16:32
Lättodlade vet jag inte, men de leker ganska lätt i karet. Problemet sedan blir att dra upp de pyttesmå ynglen till en mer hanterbar storlek:).
#12 - 26 september 2007 16:34
ansjo skrev:
Lättodlade vet jag inte, men de leker ganska lätt i karet. Problemet sedan blir att dra upp de pyttesmå ynglen till en mer hanterbar storlek:).

Aha, men kan jag göra det i samma kar?

(om det inte finns några tetror där)

Eller hur bär man sig åt? ska dom helst flyttas eller?

Vad vill dom äta för att växa till sig? Är dom jättekänsliga och svåra ynglen eller?
#13 - 26 september 2007 16:41
Jag har inte orkat dra upp yngel från dvärggurami någon gång, men infusorier eller annan väldigt liten föda är ett hett tips.
Skulle jag personligen försöka på allvar dra upp yngel av dessa fiskar är det nog ett eget kar jag skulle satsa på, med väldigt liten fart på vattnet och massor av flytväxter. Ingen botteninredning och sänkt vattennivå för att de ska kunna hålla koll på äggen som ramlar ner från boet.
#14 - 26 september 2007 16:49
ansjo skrev:
Jag har inte orkat dra upp yngel från dvärggurami någon gång, men infusorier eller annan väldigt liten föda är ett hett tips.

Skulle jag personligen försöka på allvar dra upp yngel av dessa fiskar är det nog ett eget kar jag skulle satsa på, med väldigt liten fart på vattnet och massor av flytväxter. Ingen botteninredning och sänkt vattennivå för att de ska kunna hålla koll på äggen som ramlar ner från boet.

Okej, så det är lika bra att glömma det då typ? Det låter ju inte så kul och lite jobbigt kanske..

Men ja, bara att se dom leka är väl roligt i sig typ :)

Men vore ju sött med små guramis :) Men ja, i framtiden kanske :)
#15 - 26 september 2007 18:22
Glömma behöver du inte göra, men det fordras en del arbete för att få resultat men likaväl så kan du få ett gäng yngel utan att du gör någonting med karet eller fiskarna. Större under har hänt här i världen;) och tom mina fiskar får ett och annat yngel ibland:p!
#16 - 26 september 2007 18:34
Okej, men det är väl under förutsättning att det inte bor några tetror där så, men jag får se om jag flyttar dom senare.. :)
#17 - 29 september 2007 16:51
Nu har min hane gjort ett präktigt skumbo iaf! Jätteintressant att se, han simmar fortfarande och samlar ihop partiklar nere vid botten sen till boet och dricker vatten bredvid boet och sen spottar han upp allt..

Men när leker dom då? Vart som helst eller under boet och brukar dom göra det direkt när han gjort boet eller efter ett tag?
Han verkar ju bygga på det fortfarande?

Och hur leker dom, är det när dom slingrar sig omkring varandra? :D

Men jag lär säkert missa just det.. Honan är ju så förbaskat blyg, även om jag sitter på soffan framför akvariet och har mörkt i rummet så ser hon mig, stirrar på mig hela tiden när hon simmar efter framrutan, minsta rörelse jag gör för att lyfta kameran t.ex så vips är hon borta.. :)

Hon verkligen smyger en liten bit i taget och så stannar hon och stirrar mig i ögonen typ.. läskigt! :D
#18 - 29 september 2007 17:49
Du får skaffa dig ett 2-meters obektiv till en 100 000:- kamera så ska det nog funka;)!
Sitter du stilla framför akvariet en stund så glömmer de snart av dig och fortsätter med det de höll på med och du kan börja fota.

De brukar leka under skumboet och när de kramar om varandra släpper hon ett ägg som hannen befruktar och spottar upp i boet. Därför kan det vara lönt om man vill dra upp en kull att köra utan sand, så hannen inte missar ägg som hinner ramla ner och ner i sanden som riskerar att mögla.
Även om man inte har tänkt sig att dra upp fisk, så är guramilek väldigt kul att titta på, och den brukar hålla på ganska länge från det att hannen börjar bygga sitt bo tills själva leken och vaktandet av äggen.
Hoppas att det går bra för dem fastän du inte har hittat på en massa hyss för att det ska bli en lyckad lek:).
#19 - 29 september 2007 18:46
ansjo skrev:
Du får skaffa dig ett 2-meters obektiv till en 100 000:- kamera så ska det nog funka;)!

Sitter du stilla framför akvariet en stund så glömmer de snart av dig och fortsätter med det de höll på med och du kan börja fota.

De brukar leka under skumboet och när de kramar om varandra släpper hon ett ägg som hannen befruktar och spottar upp i boet. Därför kan det vara lönt om man vill dra upp en kull att köra utan sand, så hannen inte missar ägg som hinner ramla ner och ner i sanden som riskerar att mögla.

Även om man inte har tänkt sig att dra upp fisk, så är guramilek väldigt kul att titta på, och den brukar hålla på ganska länge från det att hannen börjar bygga sitt bo tills själva leken och vaktandet av äggen.

Hoppas att det går bra för dem fastän du inte har hittat på en massa hyss för att det ska bli en lyckad lek:).

Ja, det är jätteroligt att se honom bygga och greja iaf :D

Ja, det vore ju jättekul med små guramis, men har inte tänkt direkt odla på det sättet, men jo, det är ju trist om nåt ägg ligger och möglar..

Ja, honan är mest i högra hörnet av akvariet, ibland simmar hon till vänstra sidan under boet, fast hon håller sig långt ner, och sen simmar hon tillbaka och hanen kommer och stoppar henne typ, genom att snurra nåt varv runt henne, men ja, hon är extremt blyg, han är ju framme jämt sen dom kom hit hem, men inte hon inte :)

Men okej, då lär han kanske bygga ett tag till då innan själva riktiga leken, eller befruktningen rättare sagt sker.

Men det är ju rätt lätt att missa just det tillfället antar jag :)

Men det är himla kul att se honom bygga nu och så :)

Nä, jag har ju inte gjort nånting, han började med att bygga och dra växter till vänstra hörnet, dagen efter att jag fått hem dom :)

Jo, jag hoppas det går bra iaf :)
#20 - 30 september 2007 14:59
Testar att fråga detta här nu också, behöver svar relativt snart..

Delvattenbytet, hur gör jag med det nu när dom har skumboet?

Om vattennivån sänks så viker sig växterna och kanske boet går isär eller flyttas eller det blir kaos och då blir nog inte hanen glad på mig.

Jag ska kolla värdena i karet, kanske det klarar sig ett tag till med byte, men jag brukar ju byta varje vecka annars..
Det är bytardag idag egentligen..

Tacksam för svar!
#21 - 30 september 2007 17:36
Okej, nu har dom kramats några ggr, dom håller på fortfarande till och från, så jag väntar ju med vattenbyte, men hur går det nu då?

Passar han bara boet sen och sen kläcks äggen på 18-30timmar läste jag på en sida, och han passade dom i några dagar.. men dom levde typ bara på infusiorer..

Men ja, kommer dom ut ur boet sen blir dom väl tetramat stackars barn :(

Hur ofta leker dv.guramin förresten?
#22 - 30 september 2007 18:14
När jag hade Dvärggurami så var det ganska långt mellan lekarna, kanske ett par månader eller så. Det var inte hannen som vägrade utan honan (huvudvärk;)) som inte ville och fastän han byggde skumbo och stilade sig för henne så kunde inga rosor i hela världen få henna att ändra sig.

Vattenbyte kan funka om du har en slang för in-vatten och en för tömning och håller samma nivå på vattnet utan för mycket rörelse, men det är nog mer om det verkligen är akut, annars är det ingen större fara om det går några dagar över tiden med detta.

Hannen kommer att passa boet så inga ägg sjunker ner, och en nattlampa som lyser svagt kan vara en bra idé. Risken att ynglen blir Tetramin[B)] är som sagt ganska överhängande.
#23 - 30 september 2007 18:21
Och skulle hannen vara för elak mot honan och piska upp och skrämma upp henne i ett hörne på karet så får du flytta ut honan ett tag tills boet är borta och gorillan lugnat ner sig ett par hekto.
Detta glömde jag nämna tidigare så det kommer som en liten parantes;).
#24 - 30 september 2007 18:40
okej, ja, han har ju typ "dängt upp" henne lite då han jagat henne, då han ville få med sig henne bort till boet..

Men okej, då vet jag det.. men ja, han verkar rätt lugn annars iaf.. men jag ska hålla koll på dom så han inte är hårdhänt men hon har platser att gömma sig iaf..

Ja, det verkade ju ett tag som min hona också led av huvudvärk :D, hade inte alls några planer på att följa med till boet men hon är ju så himla blyg också.. jag sitter i ett annat rum med dörren öppen och ser ändå iaf på håll när dom lekt..

Men ja, han har ju fått till det några ggr nu iaf.. :D så man får väl se..
Men jo, det lär väl bli mat av dom iaf.. :(

Nä, jag väntar nån dag på att byta vatten, det går nog bra..
#25 - 2 oktober 2007 15:12
jag har haft en nattlampa tänd i hallen dom här nätterna nu och boet har varit intakt, men inatt fick jag släcka lampan i hallen en stund, kan inte gå in på det nu, men iaf, och imorse är boet splittrat helt.

Det har ju gått över 18-30timmar nu så har äggen kläckts så ifall det varit befruktade ägg där? men boet ska inte gått sönder för den skull va?

Kan tetrorna varit framme för att jag släckte lampan?

Nu håller han på att bygga ett nytt bo stackaren.. :(
#26 - 15 oktober 2007 02:11
alla är inte så horny som du är , vissa arter väntar på det god
#27 - 15 oktober 2007 12:14
Horny som JAG är? :D Eller du menade som fisken är?
Haha, ja, det kanske är som man säger "sådan herre, sådan fisk.." ;)

Nej, men hur som helst, så har honan dött nu, varför vet jag inte :(
Hon låg på gruset igår morse, så jag vet faktiskt inte ärligt talat om han stressat ihjäl henne eller så, hon har varit pigg hela tiden, och visade inga sjukdomstecken vad jag sett.. :(
#28 - 15 oktober 2007 13:12
Tråkigt att höra, men det är bara att ta nya tag och skaffa en ny hona som kanske är mer het på gröten;).
#29 - 15 oktober 2007 17:10
ansjo skrev:
Tråkigt att höra, men det är bara att ta nya tag och skaffa en ny hona som kanske är mer het på gröten;).

Hehe, jo, hon var väldigt blyg denna.. hon gav ju med sig en gång (eller ja, alltså flera ggr samma kväll) men sen så fick ju hanen bygga ett nytt bo, och sen ville inte honan nåt mer..

Men jag såg inte att han var aggressiv nu på sistone men han kanske var det ändå :/
#30 - 3 november 2007 09:04
Visste inte....

ansjo skrev:
När jag hade Dvärggurami så var det ganska långt mellan lekarna, kanske ett par månader eller så. Det var inte hannen som vägrade utan honan (huvudvärk;)) som inte ville och fastän han byggde skumbo och stilade sig för henne så kunde inga rosor i hela världen få henna att ändra sig.

Vattenbyte kan funka om du har en slang för in-vatten och en för tömning och håller samma nivå på vattnet utan för mycket rörelse, men det är nog mer om det verkligen är akut, annars är det ingen större fara om det går några dagar över tiden med detta.

Hannen kommer att passa boet så inga ägg sjunker ner, och en nattlampa som lyser svagt kan vara en bra idé. Risken att ynglen blir Tetramin[B)] är som sagt ganska överhängande.

:D...att det var huvudvärk min guramihona har hela tiden...får väl dela med mig av en bit Alvedon då?!?!!?:D:D:D:D

Annons