Hej!
Under sommarlovet (ca 7 veckor sedan) hade jag ca 20 guppys i akvariet. Medan jag var iväg med mamma och pappa i 4 dagar fick min syster ta hand om akvariet (mata fiskarna). När jag kom hem igen hade ca 15 av de för 4 dagar sedan friska fiskarna dött, utan att min syster hade märkt någon skillnad på fiskarna. De sista fiskarna dog inom någon dag och jag bestämde mig då för att rengöra hela akvariet.
Så jag tog ut allt vatten, sköljde rötterna, sköljde igenom filtret och rörde ut all skit från bottenstenarna. Jag startade sedan upp akvariet igen och hällde i rätt mängd aquatan. Efter 3 dagar fick malarna (Ancistrus, siamesisk algätare och 2 långsträckta pansarmalar) flytta dit och efter ytterligare 3 dagar flyttade 2 guppies från affären in. Alla mådde bra så jag köpte 7 svärdbärare till(6 honor och 1 hane). Två dagar senare hoppade hanen ur akvariet, antagligen på natten för på morgonen hittade jag honom torkad på golvet. Efter någon dag köpte jag en ny hane som verkade må bra. Men efter det dog 2 av honorna och när jag hittade dem så jag inget fel på dem(inga prickar eller något sådant). Jag köpte så ett PH test och Pht låg på 8.3 så jag sänkte det med hjälp av ett medel som heter Aquacid. Pht låg sen på ca 7. Sen dog guppie honan och hon var väldigt ljus i färgen när jag hittade henne. Nu de senaste dagarna har 3 svärdbärarhonor till dött, en efter en. Inget har synts på de döda men de levandes bajs har varit trådigt och vitt. Jag har nu 2 svärdbärare(en hona och en hane) och guppie hanen kvar och malarna mår hur bra som helst.
Under veckorna har jag varje till varannan vecka bytt ca 1/4 av vattnet och varje gång tillsatt aquatan.
Kan det vara mask de har? Jag ska idag (söndag) göra ett 1/4 vattenbyte och efter det börja medicinera med eSHa-.2000.
Är det något annat som kan vara fel? I så fall vad?
Mvh Anna