Vad händer??

#1 - 8 juli 2008 22:33
Har flera akvarier men "bara" problem i det stora...
Har haft guppy men efter att ha tagit in nya guppy som vi inte såg var sjuka så dog nästan alla mina guppy.
Några av de guppy jag hade förut magrade av och såg sååå tunna ut, det åt och simmade som vanligt o sen hittade man dem döda rätt som det var.. Nu har jag inte haft det problemet men såg på en av mina platy-honor att hon påminner om hur mina guppy såg ut. Funderade först på om det kan bero på alla yngel jag fått men jag tror inte det för de andra honorna ser "normala" ut. Nån som har en aning??

Sen till min vackra gula ancistrushane... Han är alldeles uppsvälld på buken, ser nästan ut som en ballong. Vad kan det vara? Kan man göra något? Så det idag. :(

// jennie:confused:
#2 - 11 juli 2008 13:42
Kan vara att du fått bukvattusot, men kan också vara förstoppning.
Bukvattusot är en elak sjukdom, som kan slå ut ett helt akvarium. I tidiga stadier kan det botas med t ex aquafuran, men fiskar som redan ser dåliga bör tyvärr avlivas och tas ur akvariet. Aquafrunen tar också död på all de bra bakterier som finns i filtret och du får starta om akvariet mer eller mindre från början.

Eventuellt kan det också vara någon form av tarmparasit, som t ex flagellater. Det finns medicin även mot detta.

Förstoppning vet jag tyvärr inte hur man botar på en fisk, kanske någon annan kan hjälpa?:confused:

Annons