vad händer med ph och kh om man tilsätter kalk?

#1 - 9 december 2009 13:05
Om jag tillsätter kalk vad händer med KH och PH värdena då? Jag har bra ph 6 -7 men lågt kh 40 40 mg/l. Jag har en äppelsnäcka som jag vill ska vara fin i skalet och så vill jag ha en bra buffert så inte ph värdet faller. Så om jag tillsätter kalk hur påverkas ph-värdet, växterna och fiskarna av det?
#2 - 9 december 2009 13:27
pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.

Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.

Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.
#3 - 9 december 2009 13:42
Azur skrev:
pH under 7.5 ger skalerosion på äppelsnäckor - de är egentligen inte så lämpade för kar med lågt pH.

Tillsätter du kalksten höjs pH till 7.5 och KH till vad det nu blir för nivå för att nå det pH't.

Fisken bryr sig inte alls, växterna får minskad tillgång till koldioxid och kan växa långsammare.

Jag glömde skriva att jag tillsätter koldioxid (mäsk) är det bara att dom växer långsammare inte att dom blir fula eller dör och tror du Co2 tillskottet kanske kompenserar upp koldioxidbortfallet något? Vad finns det andra sätt än kalksten att tillsätta kalk?
#4 - 10 december 2009 18:33
Nu har jag lagt i kalksten hur länge tar det innan man ser förändring i PH och KH värdena? 160 liter och 3 småstenar som väger strax under kilot och som sagt Co2 och en stor rot i. Ge mig era bästa gissningar ;).
#5 - 10 december 2009 22:00
redrobjem skrev:
Nu har jag lagt i kalksten hur länge tar det innan man ser förändring i PH och KH värdena? 160 liter och 3 småstenar som väger strax under kilot och som sagt Co2 och en stor rot i. Ge mig era bästa gissningar ;).

vart fick du tag på stenen?
#6 - 10 december 2009 22:01
Zooaffären
#7 - 10 december 2009 22:02
gäst skrev:
vart fick du tag på stenen?

Zooaffären (Arkens Zoo Solna)
#8 - 11 december 2009 07:36
Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.
#9 - 11 december 2009 08:20
Sleaper skrev:
Känns som det finns ett motsatsförhållande här. Tillsatta kalk samtidigt som man tillsätter en syra (kolsyra eller CO2 om man så vill). Tror att du kan få en kalkutfällning vilket du bl.a kommer att märka genom en "kalkrand" på glaset vid vattenytan. Efter ett tag så kommer kalkstenen bli beväxt med alger osv. och effekten av kalken avtar. Att tillsätta bikarbonat för att höja kH verkar vara en bättre metod.

Men från vad jag fått höra så gör kalkstenen att PH-värdet hamnar på 7,5 konstant plus att det kommer kalk i vattnet som är bra för äppelsnäckans skal, så med bikarbonat borde det vara lättare att ha i fel mängd så ph blir för högt eller för lågt plus att kalket uteblir eller har jag missuppfattat? Och stenarna borde gå att rengöra för att få tillbaka effekten.
#10 - 11 december 2009 11:51
Knycker tråden lite. Har samma fundering, eftersom mina äppelsnäckor börjar bli risiga i skalet. Har inga tillsatser som CO2 eller PMDD i mitt kar, men har räkor och snäckor som behöver kalktillskott. Men tål mina yngel av Ancistrus och Multispinosa några kalkstenar. Eller är det bättre med sepiaskal eller snäckskalskross?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 11 december 2009 16:33
redrobjem skrev:

det tar tid och som också har skrivits ovan så blir några stenar snabbt belagda så att det inte kommer att lösa något kalk. Så bättre är att använda kalkmjöl
#12 - 11 december 2009 16:52
det tar tid och som också har skrivits ovan så blir några stenar snabbt belagda så att det inte kommer att lösa något kalk. Så bättre är att använda kalkmjöl

Om vi säger att man behöver kalk till sina snäckor, är det då bättre att använda kalkmjöl än kalksten/död-korall?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 11 december 2009 17:24
Saturnus80 skrev:
Om vi säger att man behöver kalk till sina snäckor, är det då bättre att använda kalkmjöl än kalksten/död-korall?

Definitivt - antingen har man kalksten/grus i hela akvariet - om man i efterhand skall tillsätta kalk så använd "kalkmjöl"
#14 - 11 december 2009 17:37
Definitivt - antingen har man kalksten/grus i hela akvariet - om man i efterhand skall tillsätta kalk så använd "kalkmjöl"

Det är en sak som jag inte förstått, äter snäckorna kalken eller handlar det bara om att surt vatten fräter på skalet?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 11 december 2009 17:42
Saturnus80 skrev:
Det är en sak som jag inte förstått, äter snäckorna kalken eller handlar det bara om att surt vatten fräter på skalet?

I första hand det senare
#16 - 11 december 2009 17:51
Då ska det inte vara något problem med vanligt kranvatten då ph 7.5.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 december 2009 18:20
Saturnus80 skrev:
Då ska det inte vara något problem med vanligt kranvatten då ph 7.5.

Nja - kranvattnet är ju ofta ett konstgjort vatten som inte kan vare sig existera i naturen eller i akvariet.
Men om ditt pH är 7,5 OCH din karbonathårdhet är minst 4 så är det inga problem
#18 - 11 december 2009 18:29
Om nu karbonathårdet är samma sak som KH så ligger det på 6 enligt sera dropptest.
Karlshamns kranvatten innerhåller inga tillsatser eftersom reningen görs helt biologiskt.
#19 - 22 april 2010 16:30
Bikarbonat är grejen.

Sleaper skrev:

Håller med. Bikarbonat är bästa lösningen. Själv har jag ett växtkar på 250 liter. Jag kör med co2 i karet. Tyvär har vi ett ph på 8,2 och ett kh på endast 2 i Halmstad. Jag brukar tillsätta ca 2,5matsked bikarbonat till mitt 250liters och får då ett kh på ca 7. Tänk bara på att du gör ett delvattenbyte innan du häller i bikarbonat . :D
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 22 april 2010 16:38
prisoner skrev:
Håller med. Bikarbonat är bästa lösningen. Själv har jag ett växtkar på 250 liter. Jag kör med co2 i karet. Tyvär har vi ett ph på 8,2 och ett kh på endast 2 i Halmstad. Jag brukar tillsätta ca 2,5matsked bikarbonat till mitt 250liters och får då ett kh på ca 7. Tänk bara på att du gör ett delvattenbyte innan du häller i bikarbonat . :D

Håller inte alls med - bikarbonat är mer riskablet eftersom det gör att pH fortsätter uppåt med kalk aldrig gör att pH stiger över 7,5-7,6.
Men ok, OM man har total koll över hur mycket bikarbonat som läggs i och mäter så att det inte blir för mycket så funkar det också
#21 - 23 april 2010 07:04
Var köper jag kalk mjöl ?
Har läst att äggskal som man krosar är bra körde ner i ett fat det var en äpel snäka som åkte runt och åt ej dom andra 8 finns det ingen mat man kan köpa så dom får i sig kalk ?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 23 april 2010 07:54
Rickard p skrev:
Var köper jag kalk mjöl ?

Har läst att äggskal som man krosar är bra körde ner i ett fat det var en äpel snäka som åkte runt och åt ej dom andra 8 finns det ingen mat man kan köpa så dom får i sig kalk ?

Om man vill ha det i maten så får man tillverka fodret själv - typ räkmix. För detta så finns (eller fanns i alla fall förr) det kalkmjöl (som även innehåller lite andra nyttigheter) för fåglar i zooaffärer. Dock så tror jag nog inte att äppelsnäckor behöver det i maten.
Annars så finns det rent kalkmjöl på trädgårdscenters (sånt man sprider ut i trädgårdar) fast kolla så att den är ogödslad och att inte heller något annat är tillsatt. Egentligen är det lite fel att kalla det "mjöl" för det skall inte vara puderliknande - mer åt granulathållet
#23 - 23 april 2010 08:03
Jag har ett 180 liters akvarie med fin korallsand och kalksten. Kan jag få extremt ph/kh? Just nu går det bara snäckor och räkor i det...men jag tänkte kanske tillsätta multisar så småningom.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 23 april 2010 08:08
Mona skrev:
Jag har ett 180 liters akvarie med fin korallsand och kalksten. Kan jag få extremt ph/kh? Just nu går det bara snäckor och räkor i det...men jag tänkte kanske tillsätta multisar så småningom.

Som sagt - kalken löser sig inte vid ett pH över 7,5-7,6 så högre pH kommer det inte att bli pga detta i alla fall. Vill du ha ännu högre pH så tillsätt bikarbonat.
#25 - 23 april 2010 08:21
Tack Kjell, det låter bra. Jag har försökt mäta pH-värdet men litar inte riktigt på de resultat jag får.
#26 - 23 april 2010 08:42
Som en fotnot så inehåller dom flesta trädgårdskalker magnesium. Vet ej varför men antar att det är någon förorening.
Dock finns det ju magnesium i dom flesta spårämnesgödningar man har i akvariet också, så jag antar att det inte är så farligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 april 2010 08:45
Grottbert skrev:
Som en fotnot så inehåller dom flesta trädgårdskalker magnesium. Vet ej varför men antar att det är någon förorening.

Dock finns det ju magnesium i dom flesta spårämnesgödningar man har i akvariet också, så jag antar att det inte är så farligt.

De brukar också ha ren kalk. Jag tror samma som du om magnesium men jag har inte vågat testa.
#28 - 23 april 2010 12:53
Kalkmjöl ser jag som helt meningslöst i det här läget. Vanlig kalkstensmjöl (kalciumkarbonat) löser sig alldeles för dåligt i vatten med någorlunda pH, det gör helt enkelt ingen skada men ingen nämnvärd nytta heller. Och skulle det olycka sig så kalkmjölet i stället är kalciumhydroxid så innebär det kraftigt påverkat pH-värde och att KH fälls ut, absolut inte vad man vill alltså.

Saken var ju att få äppelsnäcka att trivs och att höja ett lågt KH. Kalksten uträttar inte mycket för nåndera. Vad som kan göras beror lite på vad det kan tänkas finnas för fisk, för snäckan är det önskvärt att höja pH till 7 - 8 och att dra upp hårdheten ordentligt men det uppskattar rakt inte alla fiskar.

Om fiskarna är med på saken är det bara att köra på med natriumvätekarbonat - alias bikarbonat -, det kommer att både höja pH och KH. Lite måttliga doser är det ändå bra att gå ut med, testa t ex med två gram per hundra liter och se vad som händer med vattenvärdena. Höjer du upp KH så kommer du att få bättre förhållanden för de flesta växter och du får också upp buffringsförmågan så att vattnet blir stabilare. Genom att höja pH så undviker du frätskador på snäckans skal.

Om du inte har extremt känsliga fiskar bör du i alla fall kunna göra något med bikarobonat vilket gör läget klart bättre för snäckan. dock behöver den också kalcium och det tillförs inte med bikarbonat. Det spörs ju då hur läget är med det ämnet men med lågt KH kan man misstänka att även kalcium kan ligga lågt. Man kan mäta kalcium direkt men det är ett lite dyrare test, att däremot mäta totalhårdheten (GH) är inte så stor affär. Ligger den högt så är det troligen inget problem, annars är saken tveksam.

Ett sätt att ge snäckorna kalk är att köpa sepiaskal för burfåglar. Det är såpass mjukt att snäckorna kan gnaga på det. Dock flyter det så man måste förankra det, t ex genom att borra ett hål och dra igenom en fisklina. För att tillföra kalcium till vattnet är kalksten ett väldigt trögt och ineffektivt val, särskilt som du med tanke på snäckan vill ha lite högre pH. Kalciumklorid är ett bättre val som löser sig även vid något högre pH.

Bikarbonat köper du i konsum vart som helst, "bakpulver". Kalciumklorid behöver du inte mycket av och det hittar du i någon akvarieffär som har saltvatten i lite proffsigare skala.
#29 - 26 april 2010 12:03
Grottbert skrev:

Förorening ? knappast, använd du Dolomitkalk om du vill, funkar bra :) har provat, hällde ner flera kilo dolomitkross en gång och använde det som bottensubstrat, tyvärr har den en lätt gul ton som jag inte riktigt tyckte om vid det tillfället så jag tillsätte "vanlig" sand också.

(om du kollar vad Dolomitkalk innehåller så inser du att det inte är en förorening längre)

Annons