Vad Händer med vattenkvaliten vid strömavbrott?

#1 - 22 november 2007 19:33
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vad Händer med vattenkvalitén vid strömavbrott?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har hört att det är bakterierna i filtermatrealet som blir "dåliga" när pumpen har stått still en viss tid. Stämmer de? [/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]I så fall hur lång tid är det innan det kommer till den kritiska punkten?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]När blir vattenkvalitén dålig av att stå stilla?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Syrefattigt? När börjar fiskarna fara illa av för låg temp?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Räcker det med att köra en syrepump vid ev strömavbrott?[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har en ups men vad händer när den tar slut och jag är borta. Reser en del i jobbet och bor på landet.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har ett 540 liters akvarium.[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Många frågor blev de....[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mvh[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Magnus[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#2 - 22 november 2007 22:44
Oki, vad jag förstått så brukar filterbakterierna kunna överleva från 1 till 8 timmar, själv flyttade jag 4timmar bort utan problem, vattnet blir dock inte så dåligt innan pumpen går igång igen och börjar blåsa ut den döda baklteriefloran, har även för mig att ytterfilter är mycket känsligare för stillastående vatten.
Nu vet jag inte hur din ups funkar, men jag hade skaffat en strömsnål 12voltspump och ett bilbatteri som slår till vid strömavbrott om du har ett ytterfilter, då håller du cirkulation (även om lite lägre) i ditt ytterfilter säkert en 3-4dar utan problem.
Att bara ha en luftpump till ett så stort akvarie känns riskfyllt men kan funka för syresättningen.
Storleken på karet gör ju att temperaturen sjunker ganska långsamt så det är nog det sista du behöver tänka på, syrebrist eller ett dött filter som hoppar igång efter en dag är troligen största riskerna.
#3 - 22 november 2007 23:22
Värt att komma ihåg, UPS'er för datorbruk är bland det sämsta man kan använda för att driva små, lätta laster. Det låter som en smart ide:
UPS som driver 500w dator, i 85 minuter, måste ju driva en 12w's skitpump, i evigheter... Tyvärr så brukar en UPS lyckas tömma sig själv bara på att driva en svag glödlampa i typ 8'a timmar. Själklart är det bättre än inget, men...
B!
#4 - 23 november 2007 07:25
Jag har UPS till mina akvarier, men som Mr_B säger så kan man inte öka tiden efter belastningen, min är på 1500VA och håller en 10w pump igång i något över 5 timmar, det ger mig iallafall chansen att det inte går åt skogen när man är på jobbet.. vi har kortare strömavbrott ganska ofta
#5 - 23 november 2007 09:40
Det smartaste vore att ha en enhet som noterade när strömen gick, och helt enkelt passade tiden. När det gått en timme, låter den pumpen gå i en kvart, och syresätter filtermassor osv, och återställer. På det viset skulle man få driftstid på dagar istället för timmar, ut motsvarande batterikapacitet, men det är fortfarande hopplöst att driva med en UPS.
B!
#6 - 23 november 2007 10:52
Vi hade strömavbrotti 23-24 timmar förra veckan . Det var ca 4 minusgrader ute. Bor på landet och det kom nästan 50cm snö.

På den tiden sjönk tempen från 26-28 grader till 22 grader i akvariumen. Jag rörde om med en slev vid några tillfällen för att få lite ytrörelse.

När stömmen kom tillbaka startade jag filtrena utan att rengöra dom först. Inga som helst problem. Mätte nitrat värdena vid 2 tillfällen det kommande dygnet. Knappt någon färgmarkering. Bytte sedan 30% vatten. Balansen fungerar som innan avbrottet.

Har burkar från 63 till 540 liter och alla har endast innerfilter.

Det finns alltid undantag från regler.:)
#7 - 23 november 2007 11:59
Azeah: ja det måste ju inte gå åt skogen bara för att det kan göra det :)

Mr_B: Upsen är ju för dn tiden jag inte är hemma och kan koppla över på betteridrift, är jag väl hemma så kan jag köra i veckor utan "nät"ström på växelriktare och batterier(har laddningsmöjligheter vid strömavbrott med)
#8 - 23 november 2007 16:21
Jag har två kar med innerfilter, som jag stänger av varje natt. De står nära min säng och jag är ljudkänslig, tyvärr.
Det är inga som helst problem, inga firrar har dött och vattenvärden är normala.
Skillnaden mot ytterfilter kan ju vara att temperaturen i ett ytterfilter sjunker snabbare utan cirkulation, om det påverkar vilken sorts bakteriekulur som växer till.
I ett innerfilter har ju bakterierna också en viss tillgång till syre även om pumpen inte går, eftersom det alltid sker en viss diffundering av syre genom vattenytan.
I ett ytterfilter tar syret nog slut mycket fortare, eftersom burken är hermetisk.

Annons