Vad händer mitt kar

#1 - 24 september 2008 09:03
Jag har problem efter en nystart (nya filter, ny sand nytt akvarium) av ett av mina akvarium. Flera av fiskarna är mystiskt sjuka och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

*En platyhona fick plötsligt problem med att simma. Låg mest på botten, lite på sidan och hade uppenbarliga problem med att hålla sig flytande. Hon såg så dålig ut att jag avlivade henne efter ett par dagar.

*En annan platyhona drar sig undan och fäller inte ut varken ryggfena eller stjärtfenan. Hon har även fläckar (ej prickar) på ena bröstfenan som dessutom är lite uppfläkt. När det vankas mat äter hon men återvänder sedan oftast till sitt hörn. Även hon verkar ha problem att simma och "vaggar" liksom fram och använder bröstfenorna mer än vanligt. Verkar liksom lam i bakkroppen. Hon har dock inga problem med att hålla sig flytande.

*En mosaikguramihane drog sig undan igår och ville inte äta. Idag upptäckte jag något luddigt på strålarna på bukfenan. Svamp?

*En fantomtetra har en stor "vårta" vid stjärtfensbasen och små på ett par ställen på kroppen. Även den har liksom platyhonan uppfläkta bröstfenor med vita fläckar. I övrigt verkar den pigg och beter sig som vanlgit.

Akvariet är på 200liter och har både ett ytterfilter (eheim 2234) och ett innerfilter (fluval 2+) så syresättningen och filtreringen är bra. Det hela har varit igång i 2 veckor. Det har inte varit någon nitrit och Ph ligger på 8 och KH på 3 så det verkar inte vara något fel på vattenkvaliten.
De fiskar jag har i är 11 guppy, 2 platy (3 med den döde), 2 mosaikgurami, 5 fantomtetra och 1 ancistrus.

Funderar på om det hela kan vara en reaktion på deras tidigare livsförhållanden? Pga en flytt så bodde dessa fiskar tillsammans med 17 neontetror och 2 drottningrasboror i 110 liters kar i ca 2 månader.

Så vad gör jag nu. Går det att behandla och vad behandlar jag i så fall först? Har läst att salt kan vara bra men är det bäst med tillfälliga saltbad eller ska jag hälla i salt i karet (jag kan flytta ancistrusen till ett annat kar tillfällgit). Behöver man ta bort kolfiltret vid saltbehandling?

Lite långt det här kanske men jag känner mig lite desperat för tillfället.
#2 - 24 september 2008 12:51
Alla tecken visar på dålig vattenkvalite, du hade alltså tidigare 50 firrar i ett 110liters som du nu delvis flyttat över i ett 200 liters om jag fattat saken rätt och fiskarna kan alltså ha varit i dåligt skick i samband med att du flyttade över dom, använder du stickor eller dropptest samt tillsätter du daglig startdos nitrivec?

Kolfilter behöver du inte använda om du inte har dåligt brunnsvatten eller ska ta bort rester efter en medicinering.

Ditt ecco är ett bra filter men jag skulle vilja veta vika filtermedium du använder.
#3 - 24 september 2008 12:56
Alla tecken visar på dålig vattenkvalite, du hade alltså tidigare 50 firrar i ett 110liters som du nu delvis flyttat över i ett 200 liters om jag fattat saken rätt och fiskarna kan alltså ha varit i dåligt skick i samband med att du flyttade över dom, använder du stickor eller dropptest samt tillsätter du daglig startdos nitrivec?

Kolfilter behöver du inte använda om du inte har dåligt brunnsvatten eller ska ta bort rester efter en medicinering, kolfilter fungerar dessutom bara under en kort tid, efter denna tid börjar kolfiltret att släppa i från sig dom ämnen det har tagit upp.

Ditt ecco är ett bra filter men jag skulle vilja veta vilka filtermedium du använder.
#4 - 24 september 2008 13:32
Kan nog tänka mig att vattenkvaliten var dålig förut men nu visar alla tester på att det är ok. Använder seras dropptest så det ska vara rätt. Har inte haft i just Nitrivec men ett annat medel som enligt affären skulle vara bra.

110 liters karet var en nödlösning som jag inte tyckte om men det var det enda som var möjligt då. Kolfiltret använde jag eftersom både karet och pumpen är begagnade och jag inte vet vilka medel som eventuellt använts vid rengöring och så. Det har dock varit igång nu i 2 veckor så jag kan ta bort det.
Filtermedium... ja, jag använder det som följde med. Det är några slags keramikmakaroner tror jag och så är det några bruna kulor. Känns lite pinsamt att jag inte vet...
#5 - 24 september 2008 13:45
Att vattenkvaliten just nu är bra betyder inte att alla fiskar kommer att klara sig, i många fall kan dom ha dragit på sig irreparabla skador om dom utsatts för höga koncentrationer av tex ammonium och nitrat, ammoniak och nitrit är däremot dödlig redan vid låga koncentrationer men precis som med ammonium och nitrat kan en långvarig exponering i obefintliga nivåer vara fatal.

Fiskar blir dessutom stressade vid flytt vilket i sin tur gör dom mottagliga för parasitangrepp och sjukdomar och är dom redan i dåligt skick så kan det slå ut en hel besättning.

Keramikmakaronerna är antagligen eheims ehfimek och kulorna eheims ehfisubstrat pro och är bra filtermedium till din ecco, men ta som sagt bort kolfiltret omgående.
#6 - 24 september 2008 13:49
Att vattenkvaliten just nu är bra betyder inte att alla fiskar kommer att klara sig, i många fall kan dom ha dragit på sig irreparabla skador om dom utsatts för höga koncentrationer av tex ammonium och nitrat, ammoniak och nitrit är däremot dödlig redan vid låga koncentrationer men precis som med ammonium och nitrat kan en långvarig exponering i obefintliga nivåer vara fatal.

Fiskar blir dessutom stressade vid flytt vilket i sin tur gör dom mottagliga för parasitangrepp och sjukdomar och är dom redan i dåligt skick så kan det slå ut en hel besättning.

Keramikmakaronerna är antagligen eheims ehfimek och dom kan du nöja dig med att ha ett tunnt lager i botten av, kulorna kan vara eheims ehfisubstrat pro och är bra filtermedium till din ecco som du kan fylla upp resten av filtret med men ta som sagt bort kolfiltret omgående och tillsätt 2 matskedar upplöst salt.

Annons