Vad händer om man inte har ett filter ?

#1 - 23 oktober 2005 14:28
Om man inte har ett filter i sitt akvarium, vad händer då ?
#2 - 23 oktober 2005 14:40
Du får stillastående ofiltrerat vatten och blir tvungen att göra täta vattenbyten. Ett filter ,både inne-och ytterfilter, har flera funktioner. Dels renar det vattnet mekaniskt från svävande partiklar, dels renar (bryter ner skadliga ämnen) det vattnet. Om du riktar utblåset mot vattenytan så får du även syresättning av vattnet.
#3 - 23 oktober 2005 14:45
Just nu har jag en syresten så syre får dom och även cirkulation på vattnet.. Har precis sattt igång ett akvarium som jag hade i garderoben.. Just nu har jag inget filter i och det är lite grumligt men det brukar ju sjunka av dig själv efter ett tag.. Tycker ni att jag behöver ha ett filter ?
#4 - 23 oktober 2005 14:53
Beror helt och hållet på hur stort akvarium du har och vilka fiskar
#5 - 23 oktober 2005 14:56
Det beror ju också på storleken av akvariet.
Till akvarier säg större än runt 50 liter bör väl ha någon form av filtrering för att underlätta underhållet.
Mindre akvarier kan väl vara utan men då blir det viktigt med vattenbyten.
Jag byter oftast 2/3 av vattnet i de småburkar där jag har lekgrupper av killis.
Som ett exempel.
#6 - 23 oktober 2005 14:56
[QUOTE=Guy Palm]Beror helt och hållet på hur stort akvarium du har och vilka fiskar[/QUOTE]

Okej.. det är ett sexkantigt på 52 liter med 5 platy, 5 drottningrasboror och 5 neontetror i..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 23 oktober 2005 15:01
Man kan väl säga att om man har ett akvarium utan syrekrävande fiskar, en bra biologisk balans mellan växter och fiskar, samt sköter vattenbytena pedantiskt samt är en duktig akvarist med känsla för vad som händer i akvariet så kan man klara sig utan ett filter.

Om inte alla ovanstående punkter uppfylls så bör man ha ett filter. En syrepump är för övrigt ett rätt dåligt sätta att syresätta akvariet och är dessutom inte heller bra för växterna.
#8 - 23 oktober 2005 15:04
[QUOTE=erikthur]Det beror ju också på storleken av akvariet.
Till akvarier säg större än runt 50 liter bör väl ha någon form av filtrering för att underlätta underhållet.
Mindre akvarier kan väl vara utan men då blir det viktigt med vattenbyten.
Jag byter oftast 2/3 av vattnet i de småburkar där jag har lekgrupper av killis.
Som ett exempel.[/QUOTE]

Så du tycker jag ska ha ett filter till mitt 52 liters ?
#9 - 23 oktober 2005 15:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Man kan väl säga att om man har ett akvarium utan syrekrävande fiskar, en bra biologisk balans mellan växter och fiskar, samt sköter vattenbytena pedantiskt samt är en duktig akvarist med känsla för vad som händer i akvariet så kan man klara sig utan ett filter.

Om inte alla ovanstående punkter uppfylls så bör man ha ett filter. En syrepump är för övrigt ett rätt dåligt sätta att syresätta akvariet och är dessutom inte heller bra för växterna.[/QUOTE]

Syresten har jag alltid haft och det tänker jag ha oskå.. Men man kanske ska köpa ett filter iaf då ?
#10 - 23 oktober 2005 15:35
Jag tkr att du ska göra det . Det vore smartare, det kan bli problem med nitrit och så. Och det är verkilugen inte kul tro mig. Project Uno Innerfilter på www.firren.com kanske passar jag har ett som renar 220l i mitt yngel akvarie ( ca 35l ) Och det är en hel del rörelse i det.:D
#11 - 24 oktober 2005 04:17
[QUOTE=Cicci_92]Syresten har jag alltid haft och det tänker jag ha oskå..[/QUOTE]

varför :confused:
#12 - 24 oktober 2005 09:45
Håller med en del ovan. Det underlättar riktigt mycket att lägga ett par hundra på ett filter.

För min del är det otänkbart att köra utan filter.
#13 - 24 oktober 2005 12:50
Öuhum, ursäkta, detta har inte med tråden o göra... Vad är det för märke då ditt sexkantiga 52liters? Spanar efter kantigt akvarium, dock inte hittat något i lagom storlek för mig än...

Tack på förhand!
#14 - 24 oktober 2005 13:19
[QUOTE=jaffehuff]Öuhum, ursäkta, detta har inte med tråden o göra... Vad är det för märke då ditt sexkantiga 52liters? Spanar efter kantigt akvarium, dock inte hittat något i lagom storlek för mig än...

Tack på förhand![/QUOTE]

Passar detta: http://www.pwss.nu/product.php?productid=67&cat=4&page=1 ?
#15 - 24 oktober 2005 14:32
[QUOTE=Raven][QUOTE=Cicci_92]Syresten har jag alltid haft och det tänker jag ha oskå..[/QUOTE]

varför :confused:[/QUOTE]

för att jag tycker det är snyggt.. och fiskarna blir mer livliga.. tycker jag!
#16 - 24 oktober 2005 14:33
[QUOTE=jaffehuff]Öuhum, ursäkta, detta har inte med tråden o göra... Vad är det för märke då ditt sexkantiga 52liters? Spanar efter kantigt akvarium, dock inte hittat något i lagom storlek för mig än...

Tack på förhand![/QUOTE]

jag har faktiskt ingen aning.. har inte sett nått märke på det :S men det brukar finnas i dom flesta zooaffärer..
#17 - 24 oktober 2005 15:28
[QUOTE=Cicci_92][QUOTE=Raven][QUOTE=Cicci_92]Syresten har jag alltid haft och det tänker jag ha oskå..[/QUOTE]

för att jag tycker det är snyggt.. och fiskarna blir mer livliga.. tycker jag![/QUOTE]

:) Kan även vara så att de blir stressade av det och därför verkar mer livliga. Eller?
#18 - 24 oktober 2005 16:15
Aven ett vaddfilter funkar och det kan du koppla till din luftpump. Hemma kor jag filtermatta i mina vaddfilter.

Jag tror att dina fiskar gillar "syrestenen" och om du tycker att det ar snyggt sa finns det ingen orsak att sluta.

Ar en syresten sa mycket samre for vaxterna jamfort med ett filter? Driver inte ett vanligt filter ut koldioxiden det ocksa (for det ar dar vaxterna kommer in, eller hur)? Fast det ar sakert inte lika effektivt som en syresten forstas.
#19 - 24 oktober 2005 16:16
[QUOTE=Cicci_92]
jag har faktiskt ingen aning.. har inte sett nått märke på det :S men det brukar finnas i dom flesta zooaffärer..[/QUOTE]

Jaha, bara inte där jag kikat....:( Får väl kolla nogrannare!
Tack iafall! :)
#20 - 28 oktober 2005 18:12
[QUOTE=Kjell Fohrman]Man kan väl säga att om man har ett akvarium utan syrekrävande fiskar, en bra biologisk balans mellan växter och fiskar, samt sköter vattenbytena pedantiskt samt är en duktig akvarist med känsla för vad som händer i akvariet så kan man klara sig utan ett filter.

Om inte alla ovanstående punkter uppfylls så bör man ha ett filter. En syrepump är för övrigt ett rätt dåligt sätta att syresätta akvariet och är dessutom inte heller bra för växterna.[/QUOTE]

Av vilken anledning är inte extra syre i form av pump å syresten bra för växter!?
#21 - 28 oktober 2005 18:16
[QUOTE=sacha]Av vilken anledning är inte extra syre i form av pump å syresten bra för växter!?[/QUOTE]

drar ut all koldioxid ur vattnet.
#22 - 28 oktober 2005 19:01
Sysslar själv inte med växter i mina akvarier. Men, jag har för mig att den driver ur Co2 ut vattner.

Rätta mig gärna.
#23 - 28 oktober 2005 19:33
Ja de verkar ju va så..hmm. Jag har inte sett en tråd där man rekomenderar syresten till nånting faktiskt.. Va ska man ha dom till el ? :p
#24 - 28 oktober 2005 20:40
Man kan t.ex. syresten för cirkulation om man väljer att inte ha filter. Jag har provat akvarium utan filter ganska långa perioder, men utan cirkulation har inte fungerat för mig, redan efter ett halvår har jag fått problem med att växterna växer dåligt och det bildas sumpgas i bottnen.

Ta det inte som en rekommendation att inte ha något filter. Utan filter minskar felmarginalen, dessutom kan man inte ha så många fiskar eller mata så mycket. Med ett riktigt bra filter kan man misshandla vattnet mycket mer.
#25 - 28 oktober 2005 22:20
Det här med filter och grejer, ska jag vara ärlig så fattar jag absolut ingenting med det, var ska man ha innerfiltret och ytterfiltret och hit och dit? Jag har ett akvarium på ca 25-30 liter som jag nyss har köpt begagnat av en tjej, med akvariumet så fick jag en pump som man liksom lägger i locket men jag fick inget filter som man sätter för hålet som suger upp vattnet, jag fick bara några skumm-gummi grejjer som man också lägger i locket, antagligen för att de ska filtrera vattnet.
Iallafall så körde jag igång akvariumet och satte dit ett hemmagjort skumgummifilter på pumpen (annars hade fiskarna också sugits in) men det verkar inte funka så bra... Så nu undrar jag om jag kanske borde köpa ett filter och sätta fast i pumpen?

Usch vad flummigt det blev, men jag hoppas nån kan hjälpa mig...
#26 - 29 oktober 2005 17:13
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Cicci_92][QUOTE=Raven][QUOTE=Cicci_92]Syresten har jag alltid haft och det tänker jag ha oskå..[/QUOTE]

för att jag tycker det är snyggt.. och fiskarna blir mer livliga.. tycker jag![/QUOTE]

:) Kan även vara så att de blir stressade av det och därför verkar mer livliga. Eller?[/QUOTE]

skulel inte tro det.. men nu har jags skaffat ett litet filter och dragit ner på syrebubblorna så det bara kommer pyttelite.. :)
#27 - 29 oktober 2005 23:12
hade en luftpump till mitt 160 förut, trodde inte det gjorde någon skillnad men när jag tog bort den vart fiskarna inte lika "uppjagade". Dom blir helt klart stressade av det. Beror ju på hur känsliga fiskar du har men jag tror inte dom blir livligare av det utan blir mest stressade av allt bubblande. Jag tycker du ska skaffa ett filter.

Annons