vad har bildats i pmdd flaskan?

#1 - 23 augusti 2009 18:22
Hej!
För några veckor sedan började jag med pmdd i mitt akvarie. Allt har funkat bra men nu har något konstigt börjat "växa" i ena flaskan.

Det är i nutrisi flaskan som något har bildats. Vet inte riktigt hur man ska förklara det. Kolla på bilden
http://oloflolof.se/bilder/blandat/pmdd_flaska_nutrisi.jpg

Kan nämna att det är bara denna flaskan det blivit såhär i och inte i de andra två. Flaskorna står i ett svalt, mörkt rum. Det är inte kolsvart men får aldrig direkt solljus på sig.

Någon aning vad det är, vad som har hänt och om det är farligt för akvariet?

MVH Janson
#2 - 23 augusti 2009 18:53
Det är mycket vanligt förekommande i NutriSI-flaskan och är inget farligt. Vill du inte ha de i karet så går det bra att sila bort i t.ex. ett kaffefilter. För att mildra tillväxten kan man ställa flaskan i kylskåpet.
Om du sökt på det så hade det dykt upp många liknande trådar dessutom så du är inte ensam.
#3 - 23 augusti 2009 20:52
Hände mig också första gången. Sedan dess har jag flaskan i kylskåpet och har inte haft några problem.
#4 - 24 augusti 2009 08:01
Tack för svaren. Får väl sätta den i kylskåpet nästa gång. Får nog ta bort cideretiketten så man inte börjar dricka någongång när man är trött. :D
#5 - 24 augusti 2009 09:21
Det hjälper föga att ställa den i kylskåpet.
Möjligtvis kan det minska på problemet men det förekommer även där.
#6 - 24 augusti 2009 10:00
Det kan vara utfällningar, dvs kristaller; de kan se ut så där också, så det behöver inte nödvändigtvis vara bakterier. Testa att värma upp lite lösning och se om utfällningen löser sig igen.
#7 - 24 augusti 2009 15:06
Men när det är mycket vanligt med "amöban" i NutriSI-flaskan så får man ju utgå ifrån att det är det i detta fall. Utfällningar är ju inte speciellt vanligt.
Att ställa flaskan i kylskåpet förhindrar inte att det dyker upp men det går långsammare/tar längre tid då.
#8 - 24 augusti 2009 15:49
Det kan ju varit så också att flaskan inte var helt ren och att det blev någon reaktion första gången jag blandade. Men eftersom jag inte sett tillstymmelse till sådant efter att jag började ha flaskan i kylskåpet så fortsätter jag ha den där, för säkerhets skull. :)
#9 - 24 augusti 2009 16:42
Jag har samma sak i mina flaskor. Märkte att det kom när man blanda ut det med batteri vatten.
Dom första gångerna som jag blanda mina flaskor så hade jag bara batteri vatten i nutrisi.
Men sist hällde jag ner batteri vatten i alla mina flaskor och fick precis samma sak i alla 3.
Så det måste vara batteri vattnet.
#10 - 24 augusti 2009 17:35
Eller inte... snarare beror det på att dina flaskor inte är sterila(vilket du aldrig kan få i hemmet). Sedan så är doseringssprutan en källa med. Men det är som sagt vanligt förekommande och inget farligt varken i flaskan eller i karet. Gjordes en studie på plantswap som visade att mörkt och svalt var det bästa för att minska tillväxten.
#11 - 24 augusti 2009 18:00
Beror ju absolut inte på det destillerade vattnet, det kan jag lova dig ;) Jag har mina flaskor i kylen sen jag fick samma utfällningar som du. nu får jag det inte mer. Men en flaska räcker ju bara tre veckor...
#12 - 25 augusti 2009 10:54
Jag inte om det kommer ifrån destillerade vatten. Men tyckte det va konstigt att jag fick det när jag använde destillerade vatten i alla flaskor.
Och innan fick jag det bara i Nutrisi. Och jag har samma flaskor sen innan. och jag ställer dom i mitt skafferi varje gång.
Har haft dom där sen jag börja med Pmdd. Sen vet jag ju inte om det kan vara något annat som fick det att bli som det blev. Men trodde självklart på att det va det destillerade vattnet eftesom det inte har hänt förut. :)
Bilagor:
#13 - 25 augusti 2009 13:56
Om det var samma flaskor så kan det vare nått som legat och växt en längre tid utan att synas för blotta ögat. Men det finns så många olika parametrar som kan spela in att det är omöjligt att säga vad. Men det destillerade vattnet är nog den minst troliga.
#14 - 25 augusti 2009 16:56
Skiren skrev:
Om det var samma flaskor så kan det vare nått som legat och växt en längre tid utan att synas för blotta ögat. Men det finns så många olika parametrar som kan spela in att det är omöjligt att säga vad. Men det destillerade vattnet är nog den minst troliga.

Ja det har du säkert rätt i. Men man undra ju när det inte har hänt tidigare gånger efter som jag har haft vanligt kran vatten i då. Och nu när jag hällde i destillerade vatten så vart det precis som det alltid blir i Nutrisi flaskan som alltid har destillerade vatten. Så det va så jag tänkte. :d
#15 - 26 augusti 2009 20:31
Kan det vara så att du fått tag i en gammal flaska som stått och skräpat i garaget massa år med dest vatten som kanske inte varit stängd eller att det kommit ner skit i den som börjat gro redan innan du blandade? Eftersom du fått skit i alla flaskorna?
#16 - 26 augusti 2009 20:36
Egentligen är den här disskusionen bara spekulationer nu. Utan labbutredning kommer vi aldrig få reda på orsaken. Men ännu en gång så är det inte farligt och mycket vanligt.

Får väl göra hembesök hos sleep annars, ja är ju vikbolänning. Bara glömt o ändra profilen!
#17 - 26 augusti 2009 22:07
micket skrev:
Kan det vara så att du fått tag i en gammal flaska som stått och skräpat i garaget massa år med dest vatten som kanske inte varit stängd eller att det kommit ner skit i den som börjat gro redan innan du blandade? Eftersom du fått skit i alla flaskorna?

Nae jag gick o köpte helt nytt vatten. Annars brukar jag koka vatten men dock bara till Nutrisi. :)

Skiren skrev:
Egentligen är den här disskusionen bara spekulationer nu. Utan labbutredning kommer vi aldrig få reda på orsaken. Men ännu en gång så är det inte farligt och mycket vanligt.

Får väl göra hembesök hos sleep annars, ja är ju vikbolänning. Bara glömt o ändra profilen!

Hehe sant! Det är ju något jag har gissat mej till eftersom det bara har hänt i Nutrisi för. Som har haft Desstilerat vatten.
Haha ja Skiren du får gärna göra ett hembesök. Menar vikbolandet är ju bara ett stenkast från city. :p
#18 - 27 augusti 2009 07:48
Haha ja Skiren du får gärna göra ett hembesök. Menar vikbolandet är ju bara ett stenkast från city.

Är det inte tvärtom då;)
#19 - 27 augusti 2009 17:38
Skiren skrev:
Är det inte tvärtom då;)

Hehe jo det beror ju på hur man ser det ;):D
#20 - 27 augusti 2009 21:30
Jag får det ofta och har trott att det var utfällningar och inte bakterier, amöbor eller mögel. Verkar inte påverka växter eller fiskar.
#21 - 27 augusti 2009 21:34
Nee har inte märkt någon negativ effekt på det hela.
Men det skulle vara roligt att vete vad det är o varför det kommer.
Det är till och med så att fiskarna gillar det o äter upp det.
Ser hel skumt ut när dom sätter i sig det. Nästan som Ladie o lufsen när dom käkar spaggetti. :d:p
#22 - 28 augusti 2009 06:45
Finns tråd om de på plantswap där det studerats i mikroskop!

Annons