Vad har du i ditt Tanganyika-akvarium?

#1 - 31 januari 2007 17:05
Hejsan!

Jag håller på att planera ett Tanganyika-akvarium. Men så här i början är det svårt att veta vilka kombinationer som fungerar. Därför vore jag jättetacksam om ni kunde lägga ned 2 minuter på att skriva hor stort akvariet är och vilka arter du har i det.:)

Tack på förhand!

Mvh. Simon
#2 - 31 januari 2007 17:55
hur stort är ditt kar? Är du på väg att köpa?

Jag ska iaf starta ett 102l kar om 1-2veckor. Jag ska köpa 6-8st Lamprologus multifasciatus, ungdjur gärna (se arter här på zoopets artbeskrivning + sök på www.google.se) och 2 par Julidochromis transcriptus (det är en av de mindre Julidochromis-arterna). Sen tänkte jag stoppa ner några Zebrasnäckor, som algätare och allmänt snygga o kul tycker jag! =)
Jag ska sätta en "btn" bakgrund på ena kortsidan och det kommer bli ett ca 7l stort filter där, med filtermatta, makaroner, Zeolith (förebyggande för nitrit, ammonium, ammoniak), m.m.
Jag ska ha 23-25grader i vattnet, ha i ca 1msk bikarbonat efter ett vattenbyte för att hålla uppe pH:t och KH:t, det måste man egentligen för att dessa fiskarna ska trivas. pH:t kommer "bara" upp till 8.3 och det är perfekt, KH:t ska jag försöka lägga på 15-20grader.
Inredning ska vara Biltema blästersand (den ljus, grövsta), snäckor till snäcklekarna och nån sorts kalksten.
#3 - 31 januari 2007 18:00
Klockrent svar Leonard!!!!

Jag planerar ett 275 liters som står begagnat i den lokala butiken ;D
Snäcklekare är självklara! så coola! Jag skulle också vilja ha någons sorts compressiceps.

Får kolla på zebrasnäckorna då jag inte har koll på dem :)

Om du använder MSN och känner för att snacka lite får du gärna pm:a din adress.

Än en gång, bra svar!

Mvh. Simon
#4 - 31 januari 2007 19:47
I mitt 240 har jag följande:
Cyprichromis leptosoma "Utinta Fluorescent"
Paracyprichromis nigripinnis "Blue Neon"
Altolamprologus compressiceps "Yellow Chaitika"
Lamprologus brevis "Sunspot Ikola" F1
Synodontis sp. "Dwarf Zaire" F1
#5 - 31 januari 2007 20:15
Intressant mix Ratz!

Hur många av varje art har du?
Jag har märkt att många har leptosomor i akvarium som t.o.m. är mindre än 300 liter. När man läser artbeskrivningarna så står det typ 400 liter. Tycker du att det fungerar att hålla dem i ett så litet akvarium? eller blir det mest fisksoppa?

Leonard:
Jag är 16, bara så du vet ;D
#6 - 1 februari 2007 00:03
Själv kör jag i mitt 170l kar med ett par Altolamprologus calvus, 3.3 Gul ocellatus. Men om ca en vecka så startar jag upp mitt nya 327l hörnkar men Btn slimline och tänker sno en bit av hörnet och bygga in värmare och filter .
Tänkte köra oxå med blästersand, men kommer att ha natur sten i ist.
Kalk i ett ytterfilter för ph´s skull.
Tänkte flytta dom jag har i 170l till det nya och skaffa en liten grupp med Neolamprologus cylindricus och ett par Julidochromis transcriptus annars en grupp Lamprologus brevis.

//Mattias
#7 - 1 februari 2007 00:41
Jag har ett 720 och ett 540-kar. I 720 karet går det 24 Tropheus Ikola, N. cylindricus och L.calliurus "magarae". I 540-karet går det 20 Tropheus duboisi, 10 Bärnstensmoori, L. calliurus"magarae" och Julidochromis regani "kipili".
#8 - 1 februari 2007 14:24
Simpor skrev:
Intressant mix Ratz!

Hur många av varje art har du?

Jag har märkt att många har leptosomor i akvarium som t.o.m. är mindre än 300 liter. När man läser artbeskrivningarna så står det typ 400 liter. Tycker du att det fungerar att hålla dem i ett så litet akvarium? eller blir det mest fisksoppa?

5 leptosoma ( har skett lite dödsfall [B)] ), 4 nigripinnis, 2 compressiceps, 2 brevis och 2 synodontisar. Leptosomorna och nigripinnisarna fungerar som ett stim tillsammans :D .
Leptosomor går nog i kar ända ner till 220 liter egentligen, men det bästa är ju att ha mer än 375 liter.

Annons