Vad har hänt?:(

#1 - 3 augusti 2009 08:04
Tjena. Det är så att tidigt i morse när jag vaknade så såg jag att en massa utav mina fiskar har gått över till andra sidan:( Hantelciklider, Skalarer, malar och tetror.

Matade mina fiskar som vanligt igår kväll, allt var frid och fröjd, alla fiskar mådde bra. jag kopplade även in 2 nya malar. gick och la mig runt 01.30. Vaknade runt 06.30 Vad kan ha hänt?:(Har haft akvarit på sen början på februari, har inte haft nå problem tidigare. Byter ca: 10-20 % i veckan, matar 1 gång per dag. Har dock inte haft nå vidare koll på vättenvärdena på senaste tiden tyvärr, då jag inte köpt nå nya tester, måste göra det.

Känns jäkligt tråkigt:(
#2 - 3 augusti 2009 08:28
Jag vet inte men ger dig tips på hur jag hade tänkt och börjat leta...

Ytterfilter - haft strömavbrott??
Cirkulationen slutat fungera??
Bytt vatten igår??
Temp i karet ?? (trasig doppvärmare)
Haft något på händerna??
Sedan kommer alla frågor som kräver tester, nitrit ammonium osv

Lider med dig, sedan vill man ju bara få koll på vad som hänt annars har man en sådan osäkerhet om att det kan hända igen och det tar udden av det roliga.
#3 - 3 augusti 2009 08:30
vattentempraturen och ph-värdet är iaf bra, nitriten vet jag inte då dropparna är slut.

Har tagit bort alla döda fiskar. tömt en stor del av vattnet i karet nu. Ska jag göra rent gruset o allting?
#4 - 3 augusti 2009 08:33
flygrc skrev:
Jag vet inte men ger dig tips på hur jag hade tänkt och börjat leta...

Ytterfilter - haft strömavbrott??

Cirkulationen slutat fungera??

Bytt vatten igår??

Temp i karet ?? (trasig doppvärmare)

Haft något på händerna??

Sedan kommer alla frågor som kräver tester, nitrit ammonium osv

Lider med dig, sedan vill man ju bara få koll på vad som hänt annars har man en sådan osäkerhet om att det kan hända igen och det tar udden av det roliga.

Inget strömavbrott vad jag vet, så pumparna har varit igång. bytte vatten för 2 dagar sen, tempen har varit runt 25 - 26 grader. gör alltid rent händer före och efter jag pysslat med akvariet.

Är väl nitriten jag inte har nå koll på då:(
#5 - 3 augusti 2009 08:37
Har även ett 720 L och ett 50 L igång oxå, inget fel på dem iaf.
#6 - 3 augusti 2009 08:53
Bytte du vatten samtidigt i dina andra kar? Kan ju vara så illa att det var något tokigt med vattnet den dagen du bytte. Går väl att kolla upp antar jag.
#7 - 3 augusti 2009 09:01
myslas skrev:
Bytte du vatten samtidigt i dina andra kar? Kan ju vara så illa att det var något tokigt med vattnet den dagen du bytte. Går väl att kolla upp antar jag.

Jajjamen, byter nästan alltid vatten i alla kar på samma dag.

har lite fiskar kvar vid liv, ska jag tömma ut allt vatten och göra rent grus, rötter osv?
#8 - 3 augusti 2009 09:39
Hur ser firrarna som lever ut att må?

Åk och köp ett dropptest och kolla nitriten innan du börjar göra rent..
#9 - 3 augusti 2009 10:04
Silvertejp skrev:
Hur ser firrarna som lever ut att må?

Åk och köp ett dropptest och kolla nitriten innan du börjar göra rent..

Dem ser ut att må prima faktist?:confused: och Ancistrusen jag köpte igår lever oxå. Ska åka och köpa det!
#10 - 3 augusti 2009 10:19
Det kanske är ett galet förslag och jag vet inte ens om det är möjligt... Men säg att blixten slagit ner...?
#11 - 3 augusti 2009 16:02
Mja det har inte vart dåligt väder så:)
#12 - 3 augusti 2009 16:17
Allt hände efter att jag kopplat in ancistrusarna, kan dem vara orsaken?
#13 - 4 augusti 2009 09:03
Låter rätt osannolikt, hur gick det med dropptestet?
#14 - 4 augusti 2009 12:23
Silvertejp skrev:
Låter rätt osannolikt, hur gick det med dropptestet?

ok. päronen är i sommarstugan, så fick inte tillgång till bil. och passar en 12 veckors hundvalp så har inge vidare lust att hoppa på´bussen med den. rätt fullt upp med andra ord:P
Ska börja om helt från början, göra rent allt. så fiskarna får gå i dem andra karen så längen. Känner mig jäkligt less just nu! [:(!]
#15 - 4 augusti 2009 12:26
Skulle igentligen vilja prova på diskus, men vettefan om jag vågar det.
#16 - 5 augusti 2009 07:42
riv INTE ur gruset och allt!!! verkar som att bakteriebalansen har blivit störd, jag skulle ha plockat ur fiskarna och bytt 50% vatten och mätt nitriten. BÖRJA INTE OM för då är du garanterat tillbaka på noll igen.

Annons