Vid medicinering brukar det vara bra att höja tempen ett par grader (typ 28gr) och tillsätta 1dl salt/100L. God syresättning är väldigt viktigt vid många behandlingar, använd ett pumphuvud eller luftpump. Arken zoo finns ju lite här och där och de säljer den här medicinen: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Aquafuran200.jpg?osCsid=68bec63fde026e2b433a3c54bc922330BlairBitch skrev:Kan de smitta de andra han har haft såren i över en månad och de andra har inte fått det, kan man ha en balja som sjukakvarie...måste man ha doppvärmare och syre i då?
Jag har inte riktigt satt mig in i varför exakt varför, men tillverkare av dessa preparat gör det tydligt i sin bruksanvisning att man ska sörja för en god cirkulation och luftning av vattnet under behandlingen. På den punkten har jag ingen anledning att ifrågasätta eller misstro. Men det kan variera mellan olika preparat och man gör bäst i att följa intruktionen som bifogas.ettfettbranamn skrev:
dvs.. du behöver varken värme eller cirkulation om det ens tar en halvtimme längre att få igång kuren..