Vad har jag drabbats av

#1 - 27 februari 2005 18:19
Hej

I förrgår dog min hongsloi hona.Nu ser jag att min ena fjälrilsciklid verkar lida.Det börjar på samma sätt.Dom verkar vilja spotta ut något och sen flämtar dom.Dagen efter är dom döda.0 i nitrit.Ska göra ett vattenbyte till och hoppas på att han/hon frisknar till
Fredrik
#2 - 28 februari 2005 21:15
Är det verkligen ingen som har några teorier????
Fredrik
#3 - 28 februari 2005 22:28
Det är nästan omöjligt att avgöra, det kan vara vad som helst. Vattenvärden? Är det ett nytt kar? Har du gjort några förändringar nyligen?
#4 - 3 mars 2005 21:12
Låter som tidiga tecken på bukvattensot.... Ofta dör fisken innan den hinner svullna upp. Oavsett så bör du nog göra någon antibiotika behandling. Bättre än ingenting.
Kram Lisi
#5 - 4 mars 2005 05:42
Vid bukvattensot kan symtomen vara att fisken spottar ut maten när den försöker äta.
En vetrinär kan skriva "ut" antibiotika.
#6 - 4 mars 2005 12:20
Bra antibiotika som innehåller Nifurpirinol är tex Furanol, annan antibiotika är Aqua Furan. Båda finns i zoofackhandeln. Behöver alltså INTE få utskrivet av veterinär!
Kram Lisi
#7 - 4 mars 2005 13:35
Det som Zoobutikerna säljer kan man inte kalla "antibiotika".
#8 - 7 mars 2005 18:55
Inga fler har dött eller ser sjuka ut peppar peppar ta i trä..Har funderat lite och dom har blivit dåliga efter vattenbyte varje gång.Tempen har sjunkit till 22-23 grader.Det här gången kokade jag 4 liter vatten och hällde i sakta samtidigt som jag spolade i kall vatten.Tempen sjönk bara till 25 mot normala 27...Hoppas att det va felet...Slog också i beredningsmedel vilket jag inte brukar göra......
Fredrik

Annons