Vad har jag för brister?

#1 - 21 maj 2005 14:02
Hejsan!

Jag har lite problem med vad jag antar är trådalger. Bladen på växterna börjar få små 3-4mm långa utskott. Jag köpte även ranunculus limosella i veckan och de har börjat bli lite gula längst ut i kanterna och de börjar krulla sig?

Vad gör jag?

Mitt kar:
0.55 w/l + reflektorer
Fulldospuls KNO3, KH2SO4 vid 50% vattenbyte/vecka. Jag har mikromix liggande men jag tänkte vänta och se om det blir bra fart utan, vilket det blev.
co2 via mäsk - reaktor.

Växterna verkar i övrigt må bra och det bubblar som bara den sedan jag ökade belysningen.

/Andreas
#2 - 21 maj 2005 17:15
Orsaken till de krulliga bladen borde väl vara kalciumbrist.
#3 - 21 maj 2005 19:11
Skulle tro att du har samma problem som jag hade vad gäller gulnande och krulliga blad. Prova att dosera fuldos två ggr per vecka, det var rekommendationen jag fick. Sen bör du nog dosera mikroämnen.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=74311
#4 - 21 maj 2005 20:21
Okej. Till att börja med: vart köper man kalcium?

Sen undrar jag hur det gått för dina växter jodahl? Tråden du länkade till var ett par veckor gammal.

Jag vet inte riktigt om jag vågar fulldospulsa en gång till då det redan bubblar i rasande fart hela veckan igenom, och trots det kommer trådalgerna och till viss del gröna också. Är det en bra idé att testa mikromixen? Trådalger gillar väl Fe och mikromixen trycker ju i ännu mera Fe?

Angående trådalgerna undrar jag om de skadar växterna på något sätt eller om det bara är en fråga om utseende?
#5 - 22 maj 2005 07:19
Hej!

Enklast är äggskal eller skolkrita. lägg det i ditt filter, krossat eller helt beroende på vilken upplösning du vill ha.

Urban
#6 - 22 maj 2005 08:48
Om jag ska använda äggskal, hur mkt behöver jag då för att det ska fungera? Behöver jag göra rent det först?
#7 - 22 maj 2005 09:44
Hej!

Ja du, jag har inga egna erfarenheter pga mitt gh14. Men skolkrita och äggskal lär funka.
Ja, du ska nog rengöra.
mängd? jag chansar nu, men du kan väl räkna ppm och vikt.1 gram till 100 liter vatten ger 10ppm. Du får skala 25 ägg och väga skalen på brevvåg. rekomenderad mängd är 20 till 40 ppm, men vi vet ju inte hur mycket du har.
men det enklaste är väl och testa. Annars får du köra med kalkhaltig inredning.

Sen går det naturligt vis också att köpa men jag vet inte riktigt var och vad, sök här på forumet.

Urban
#8 - 22 maj 2005 19:54
Det där med 25 ägg lät lite segt. Brevvåg har jag ingen heller så det får väl bli krita då. Finns det några nackdelar med att tilsätta kalcium?
#9 - 23 maj 2005 07:41
[QUOTE=blackened]Det där med 25 ägg lät lite segt. Brevvåg har jag ingen heller så det får väl bli krita då. Finns det några nackdelar med att tilsätta kalcium?[/QUOTE]

Nackdel och nackdel, det beror på, men du kommer höja Ph och Kh så beroende på vad du har för fisk kan det vara en nackdel.
#10 - 23 maj 2005 16:31
Är kalcium och kalk samma sak?
#11 - 24 maj 2005 21:54
Hej!

Ja, det är samma sak. Dom säljer även faxekalksten i akvarieaffärerna ganska billigt som man kan ha i karet om man vill bättra på värdena lite.

Urban
#12 - 25 maj 2005 07:07
Kalcium är ett flyktigt ämne om jag inte minns fel.
Kalk är en förening mellan kalcium och karbonat.
DVS, det är INTE samma sak, men kalk inehåller mycket kalcium.

Men jag tycker att du går helt fel väg. Om du har alger på växterna så är det någon allvarligare brist än kalcium. Jag skulle gissa att det är järn eller någon annan av de microämnena som du inte tillsatt.

Dina växter kan inte ta upp några andra ämnen så länge dom är begränsade av ett. Du har dessutom väldigt mycket ljus för den knappa gödningen. Jag skulle gissa att någonstans mellan 3 och 5 fulldoser (n5, p0,05, fe0,1) i veckan skulle vara lagom. Först när du har koll på de övriga gödningarna kan du börja med finliret kring kalcium, det är ganska så ovanligt med riktigt fula kialciumbrister. Se det som finlir och koncentrera dig på de viktiga ämnena i början.
MVH
Magnus
#13 - 27 maj 2005 10:05
[QUOTE=blackened]
Sen undrar jag hur det gått för dina växter jodahl? Tråden du länkade till var ett par veckor gammal.
[/QUOTE]

Mina Cryptocoryne ser fortfarande kassa ut. Har börjat göda två fulldoser i veckan, återstår att se om det leder till förbättring.
#14 - 27 maj 2005 20:55
Hej!

"Mina Cryptocoryne ser fortfarande kassa ut. Har börjat göda två fulldoser i veckan, återstår att se om det leder till förbättring."

Jag är inte så övertygad om att gamla färdigvuxna blad kan laga sig själva om dom har blivit aldeles för tråkiga. Man kan bli tvungen att klippa bort gammalt och låta det växa ut nytt. Om man inte vill passa på att förnya sig och shoppa loss lite i akvarieaffären.

Urban
#15 - 28 maj 2005 17:54
Ja det var så jag menade, det återstår att se om dom nya bladen kommer se bättre ut. Cryptocoryne växer inte så fort så det dröjer nog några veckor innan jag ser om det blivit bättre.

Annons