vad har jag i karet?

#1 - 2 juni 2005 10:47
Hej!
Vad har jag fått i karet? det är slemliknande med vita prickar i, är det nån sorts alger le vad är det, någon som vet? Vad gör jag åt det?
Tack på förhand
Zickan
#2 - 2 juni 2005 11:26
Hur stort är "slemmet" då? Jag fick en tanke att om det är små, ca 1 cm i kvadrat, med prickar i kan det vara snäckrom. Men du menar kanske mycket större områden än så?
#3 - 3 juni 2005 09:27
Har fått veta av en kompis att det är snigelägg, alltså inget farligt. Puh nu kan jag andas ut.
Hanna
#4 - 3 juni 2005 09:41
Andas ut? Tja... beror förstås på vad det är för slags sniglar och hur stora mängder man vill ha...:rolleyes:
#5 - 3 juni 2005 13:26
Snäckor i karet!

Sen kan man ju stoppa ner dom frivilligt som jag av någon underlig anledning börjat göra, hur sjutton det nu gick till :rolleyes:
Av tre ampullarior bidde det kanske... tja... 100-200 mini-ampullarior, hittills ;)
Och så posthornssnäckorna som äntligen börjat föröka sig :D Konstigt, jag har alltid tyckt att snäckor är dom stora fienderna men nu tycker jag om dom väldigt mycket. Börjar fundera på var jag ska hitta andra färger på dom t.o.m. [:-90] [:-90] [:-152]
#6 - 5 juni 2005 18:58
[QUOTE=Sonja]Av tre ampullarior bidde det kanske... tja... 100-200 mini-ampullarior, hittills ;)[/QUOTE]
Jo, men visst är de fina... Vi köpte två stycken i höstas och vid jul-nyår hade vi ca 100 små... Tyvärr har vi inte fått några mer småttingar sedan dess...
#7 - 5 juni 2005 19:26
själv stoppa ja ner en bunt snäckori i ett minikar med bara växter för att ha nåt som tar alger.
#8 - 5 juni 2005 21:30
måste bara fråga en sak; är sniglarna två-könade?? jag hade en ensam i ett litet akvarie, men hon har enda lyckats föröka sig,,
#9 - 5 juni 2005 23:22
Sniglar har inga skal, snäckor har skal ;) Det finns både enkönade och tvåkönade. Det beror på vilken sort det är. Jag vet att ampullarior är enkönade och man kan inte se skillnad på kön förrän de börjar para sig. Jag har en hane och två honor.
Sen har jag posthornssnäckor också. Där trooor jag att de är tvåkönade. Men jag tror också att det behövs två olika individer för att få fler för dom befruktar inte sig själva. Kan någon rätta mig om jag har fått för mig fel om snäckorna.
#10 - 5 juni 2005 23:24
Snäckor!

[QUOTE=Raven]själv stoppa ja ner en bunt snäckori i ett minikar med bara växter för att ha nåt som tar alger.[/QUOTE]
Vilken slags snäckor stoppade du ner?
#11 - 5 juni 2005 23:29
Småsnäckor!

[QUOTE=Schwartzi][QUOTE=Sonja]Av tre ampullarior bidde det kanske... tja... 100-200 mini-ampullarior, hittills ;)[/QUOTE]
Jo, men visst är de fina... Vi köpte två stycken i höstas och vid jul-nyår hade vi ca 100 små... Tyvärr har vi inte fått några mer småttingar sedan dess...[/QUOTE]
Och båda stora snäckorna lever än? Hur långt efter lade dom rom/ägg när du köpt dom? Har du sett dom para sig?
Jag frågar för mina parar sig precis hela tiden och lägger rom precis hela tiden. Kan det vara så att du har två honor där en, eller bägge, var befruktade då du köpte dom, men nu finns det ingen hane?
Har många av de små klarat sig? Dom verkar växa fort i början i alla fall.
#12 - 5 juni 2005 23:30
bra fråga vet inte Sonja.
va såna där små dom blir max 2.5mm stora men dom verkar inte trivas finns ingen värme i just det karet.
#13 - 5 juni 2005 23:38
Det är nog såna jag brukar kalla "kanelbullesnäckor". Men inte behöver väl dom en massa värme? Försök få tag i posthornssnäckor i stället. Dom blir större, men inte för stora, och har väldigt vackert format skal.
Jag kan lägga in en bild om du inte vet hur dom ser ut. Dom blir väl kanske sådär 3 cm över skalet.
#14 - 5 juni 2005 23:47
hahaha 3cm då blir dom nästan större än karet ;)

är ett ölglas på drygt 1liter med 1 tum blomjord och 1 tum grus i botten.
javamossa och vattenspikblad efter att jag rensade karet.

har inte ens belysning till det då de står i köksfönstret sen blir de rätt varmt när solen ligger på.

nåt ja gjorde mest för att testa hur det skulle funka.
#15 - 6 juni 2005 00:03
Jaha :) Vad gulligt med så smått. Det borde funka med småsnäckor i ett sånt i alla fall. Men jag är osäker på om dom verkligen äter alger? Jag har två små plastbyttor på diskbänken som rymmer ca 5-7 dl vatten. Har javamossa och en alkotte i bägge och posthornssnäckor och ingen värme. Fast det blir inga alger i den och javamossan växer på rätt bra. Det kommer inte så mycket ljus dit förutom när lysröret över diskbänken är på.
Jag "startade" byttorna för att få någon slags balans och kunna kläcka regnbågsrom/killirom där i. Snäckorna förökar sig lite sakta där i, men jag matar dom med fint yngelfoder. Då hänger dom i ytfilmen och äter av filmen och fodret. Fast eftersom det inte syns till några alger så äter dom bergis det också.
Du skulle absolut kunna ha en inte helt fullvuxen posthornssnäcka i din lilla glasbytta.
#16 - 6 juni 2005 00:22
funderat på å skaffa snäckor men lokala zooaffärn har dom inte vad jag sett.
#17 - 6 juni 2005 01:17
Är du inte med i någon förening? Jag har fått för mig att människor som odlar killis ofta har posthornssnäckor i sina små kar för att äta matrester från fiskarna och i yngelkar är dom ju suveräna.
#18 - 6 juni 2005 02:09
nä inte med i nån förening.
den enda fiskförening jag känner till i närheten ägnar sej åt fiske och inte fisk ;)
#19 - 6 juni 2005 19:19
[QUOTE=Sonja][QUOTE=Schwartzi][QUOTE=Sonja]Av tre ampullarior bidde det kanske... tja... 100-200 mini-ampullarior, hittills ;)[/QUOTE]
Jo, men visst är de fina... Vi köpte två stycken i höstas och vid jul-nyår hade vi ca 100 små... Tyvärr har vi inte fått några mer småttingar sedan dess...[/QUOTE]
Och båda stora snäckorna lever än? Hur långt efter lade dom rom/ägg när du köpt dom? Har du sett dom para sig?
Jag frågar för mina parar sig precis hela tiden och lägger rom precis hela tiden. Kan det vara så att du har två honor där en, eller bägge, var befruktade då du köpte dom, men nu finns det ingen hane?
Har många av de små klarat sig? Dom verkar växa fort i början i alla fall.[/QUOTE]
Nja, det var inte så många som klarade sig, vi rensade ut 90 stycken innan vi fick veta att det fanns en marknad för försäljning... Det blev liksom för många att ha kvar själva!
Den ena av de vi köpte har dött, men vi har 7 till stora från första kullen och 2 som är lite mindre. Jag misstänker snarare att orsaken är att vi har flyttat runt snäckorna för mycket till olika akvarier, för vi har haft ägg även efter att den gamla dog men de tog vi bort för att inte få för mycket snäckor. Kanske har vi delat på det nya paret som hade lagt ägg, eller så har de tappat lusten till äggläggning för att de blivit lite stressade. Nu har vi iallafall köpt 4 nya som bor ihop med 4 av våra första "barn" så förhoppningsvis kanske vi får smått när de nya växer till sig...

Annons