Vad har jag köpt?

#1 - 5 mars 2006 11:16
Hej

Ropade in en påse med något som hette juvelciklid sp guinea 1.Vet någon vad det är för latiskt namn på dom?.Bilder på fiskarna finns på min zoon under albumet juvel guinea 1 .Länk till zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=460953
Fredrik
#3 - 5 mars 2006 11:24
Nä dom ser inte ut som dom i teckningen
#4 - 5 mars 2006 11:31
[quote=fredrikakesson]Nä dom ser inte ut som dom i teckningen[/quote]

Fiskars täckning kan variera lite inom smma art beroende på vart inom deras område de hittas.. som kusiner typ, men även hur fiskarna har hållits i akvariet, vatten värden, mat osv, och hur mkt den har varit odlad på dvs..

men det som du visar på bild är definitivt en sån som nitra98 har visat dig, de har en lång anpassningsperiod, så det kommer nog ta ett tag men snart så kommer de bli intensivtröda med sina "pärl" fläckar,.. men naturligtivs beror även det på hur du sköter dom, ge dom rätt foder ir ätt mängd, byt vatten regelbundet rätt "sömn" osv, allt detta som du förmodligen redan vet.. ;)

lycka till och grattis till roliga fiskar!
/decimus:D
#5 - 5 mars 2006 11:36
Det kryllar med obeskrivna eller i alla fall oidentifierbara fiskar inom guttatus-gruppen av Hemichromis, och den revision som Loiselle gjorde orsakade lika mycket förvirring som den löste. "Sp. guinea 1" antyder att det du har är en av flera obeskrivna arter fångade i Guinea, vilket är helt möjligt, och är nog i alla händelser den bästa identifiering du kan få.

På förekommen anledning: jag tror inte att fisken på bilden är en Hemichromis guttatus/bimaculatus/lifalili, eller cristatus, stellatus, eller cerasogaster.
#6 - 5 mars 2006 18:53
Har ställt frågan på ciklid.se också.Verkar vara en ruskig förvirring kring dom västafrikaska cikliderna och vilka arter det finns.Dom verkar trivas hos mig iaf.Inget bråk och oerhört vackra
Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 mars 2006 18:55
[quote=fredrikakesson]Har ställt frågan på ciklid.se också.Verkar vara en ruskig förvirring kring som västafrikaska cikliderna och vilka arter det finns.Dom verkar trivas hos mig iaf.Inget bråk och oerhört vackra
Fredrik[/quote]
Om du kommer till Ciklidstämman i Göteborg i månadsskiftet så kan du ju alltid fråga Anton Lamboj (han är föredragshållare) som betraktas som världens främste expert på västafrikanska ciklider
#8 - 5 mars 2006 18:57
Hmmm.Skulle vara trevligt..Får se hur det blir.Vad krävs för att man ska få komma dit?
Fredrik
Bilagor:

Annons