Vad har jag köpt för prylar???

#1 - 4 mars 2004 13:15
Den här tåten tänker jag starta för att få hjälp med att reda ut millioners saker som jag köpt. En fd akvarist hörde av sig och frågade om jag ville köpa hans lager med gamla pumpar, värmare och bra å ha saker för 700 spänn... Jag slog till och det känns som ett bra köp. Bara lådorna med rötter och sten täcks nog av summan. Men så var det allt annat då...
Jag tänker inte försöka ta reda på allt på en gång, men hoppas att alla gamla akvarierävar tittar hit när det dyker upp saker i låddan som jag behöver ha analyserat...

Det första är ett Eheim bottenfilter... Verkar i princip oanvänt och består av grå plastfyrkanter som man ska bygga ihop och koppla en pump till... Så långt är det klart... men så till frågorna då...
Vad för pump ska man ha, ytterfilter kanske???
Hur stark pump behövs, borde väl anpassas utifrån hur stort man bygger väl? Kan tillägga att det finns extra "fyrkanter" så att jag nog skulle kunna täcka botten på mitt 450.
Vad ska man ha för bottenmaterial då?
Sand lär väl rinna ner i springorna väl, kanske sugas in i filtret också???

Ja det var det som jag kom på just nu... hoppas någon har svar på mina frågor...
#2 - 4 mars 2004 13:17
Jag vet inte hur ett bottenfilter ser ut, så där kan jag inte hjälpa dig. Däremot har jag inte hört något positivt om bottenfilter, så jag hade nog inte installerat det.
#3 - 4 mars 2004 13:21
Jag har bara hört negativt om bottenfilter. Risken finns att det slammar igen och då måste du tömma hela akvariet med allt vad det innebär. En annan sak lär vara att du suger ut all näringen som behövs i sanden till dina växter.

Jag har inte själv testat men funderade också på att köra med bottenfilter. Efter att alla varnade mig för problemen som kan uppstå så skrotade jag idén.
#4 - 4 mars 2004 13:29
Grejen är att jag har ett 450 l yngelkar som är avdelat i fyra fack med plexiglasskivor och filtermatta. Sedan har jag ett ytterfilter som suger in i ett fack och blåser ut i ett annat... Det där funkar skapligt, ända tills filtermattorna börjar sättas igen... då blir det lite mysko med cirkulationen...
Tänkte därför att ett bottenfilter skulle lösa problemen... eftersom man då kunde få cirkulationen under avskärmningarna... men jag kanske har fel....
#5 - 4 mars 2004 13:39
Det är inget större fel på bottenfilter. Den stora risken som jag ser det är att det funkar hur bra som helst otroligt länge tills att det en dag går över gränsen till igenslammning.. Det säger ju sig självt att det är på sikt lite dumt att använda gruset som filtermedia.

De flesta bottenfiler är luftpumpdrivna (som de i affärer), dvs. man trycker ner en luftslang i ett rör som sitter fast i bottenfiltret och slutar vid vattenytan. När luft pumpas in i röret stiger luften ocg dra med vatten som filtreras genom sanden.
#6 - 4 mars 2004 13:41
Jag sökte lite i forumet och hittade denna. Hoppas att länken funkar nu bara....

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10364&SearchTerms=ytterfilter
#7 - 4 mars 2004 14:18
Jag körde med bottenfilter kopplat till ett ytterfilter i många år, hade aldrig några problem med det. För att undvika igenslammning så kan man göra vattenbyten via bottenfiltret då o då, kör bara ner slangen i röret o så sugs det rent under plattorna. Att det skulle suga bort näringen för växterna har jag inte upplevt, det drar ju samtidigt ner ny näring, o den näringen som redan finns löst vattnet följer ju med ner i bottenmaterialet.
#8 - 4 mars 2004 14:27
Okey... jag har under en lång tid följt tåtarna om bottenfilters vara och inte vara, så jag tror jag har en uppfattning där... Det jag vill veta nu är hur det funkar...
Tack Nicke för länken, den hade jag missat i min sökning... Där fick jag ju koll på att det går att koppla ytterfiltret till det hela... en luftpump tror jag inte på när det blir så stor yta...

Men vad kan jag lägga på filtret... går inte med sand va??? Förmodar att det skall vara tomt under själva rastret om man säger så....
#9 - 4 mars 2004 14:34
Problemet är inte i sig att näringen försvinner ur bottensubstratet. Dom flesta växter tar upp betydligt mer näring ur vattnet än ur bottensubstratet. Problemet är istället att man får för mycket näring i vattnet som i sin tur göder alger.
Men det beror ju på om växterna klarar av att ta hand om näringen eller inte.
#10 - 4 mars 2004 15:08
Eftersom detta är ett yngelkar, som jag rätt ofta rensar på yngel för försäljning, så har jag växterna i lerkrukor... Med andra ord så kan det samlas näring till växterna i krukorna i alla fall... Det är just av den anledningen som jag kan tänka mig bottenfilter... Växterna består av mängder av Valsneniera och flytväxter... så jag tror att de klarar att ta upp näringen...
#11 - 4 mars 2004 15:11
Har hittat en sak till som jag behöver hjälp med... Det fanns tre Eheim innerfilter i lådan... tyvärr ser man inte den tekniska infon på den... Beteckningen ska vara 2209 (finns tydligen inte kvar i Eheims listor), någon som vet hur många l/h dessa drar runt???
#12 - 4 mars 2004 16:30
Jag testade bottenfilter en period men var alltid skraj att det skulle hända något med balansen. På ett sätt är det skönt att ha "allt" i akvariet. Inga slangar som hoppar av, men blir det ett längre strömavbrott kan det bli problem. Man ska ha ett så grovt grus att det inte går igenom rastret och det ska vara ett jämnt lager. Helst inga större stenar eller sånt som hindrar genomströmmningen. Jag hade ett löst pumphuvud till som satt på ett PVC-rör faststucket i ena hörnan av bottenfiltret. Det ska väl gärna vara lite fart. Till sist tyckte jag att det vart för osäkert och tömde hela karet, rengjorde och startade om utan bottenfilter. Det känns tryggare, men det var igång ett par år. Växterna hade väldigt mycket rötter. En del var på väg upp i PVC-röret också.
#13 - 4 mars 2004 16:42
Beteckningen ska vara 2209 (finns tydligen inte kvar i Eheims listor), någon som vet hur många l/h dessa drar runt???

Jag googlade fram följande:
EHEIM 2209 FILTER 210-480 lph
#14 - 4 mars 2004 18:04
Hmmm... jag använde också Google... SBK sydrom alltså... (SBK = skit bakom knapparna)

Tack snälla Stefan :-)
#15 - 4 mars 2004 18:11
Tack Sonja... då är alla frågetecken uträtade... Den ena 2209 pumpen var utan filterbehållare, så det är säkert den som har använts till detta... Funderar ändå på att koppla ytterfiltret till det hela i stället....
Verkar helt klart som att man måste ha bra koll på nitraten... man får kanske göra lite större vattenbyten än normalt... Det följde med ett UV-filter i låddan också... kanske kan lösa nitrat och algproblem genom att låta det gå några timmar om dagen??
#16 - 4 mars 2004 18:49
Uv-filter hjälper nog inte mot höga nitrit/nitrat värden.
Jag har t.o.m läst "någonstans" att det inte är bra att ha ett uv-filter igång om man har ett nystartat kar. Detta pga att filtret tar kål på alla bakterier som hamnar i det, goda som onda. Däremot hjälper det mot en del algproblem.
Mitt(nystartade) uv-filter har jag på 12 timmar om dagen uppdelat på 3st 4 timmars perioder.
#17 - 4 mars 2004 20:28
Trodde att höga nitratvärden berodde på att det blir en stor mängd nyttiga bakterier som producerar nitrat... Tänkte att man kunde reducera dem med UV-filtret...
Stelin... Vad gör UV-filtret för nytta i ditt kar då??? Hur ska dom se ut? Följde inte med någon instruktion... är ett glasrör med någon sorts lysrör innuti... en svart klump i botten, där sladden sitter... Sedan finns det två rörformiga öppningar som sitter igen med gummiploppar.... Läste att det var viktigt att lysröret är väl inkapslat så att man inte utsätts för ljuset... så verkar det inte vara här!
#18 - 4 mars 2004 21:00
Jag hade tänkt ha en massa växter i mitt kar(det gick dock åt pipan för det inte gick att få tag på de växter jag ville ha) och det var bland annat för att hålla tillbaka en del alger som jag satte igång det. En annan orsak var att fiskarna(tropheus) förhoppningsvis håller sig friskare i ett mer sterilt vatten.

Uv-c filtret har man utanför karet. I ett av de rörformade öppningarna så leder man in vatten och i det andra så leds vattnet ut igen och ner i karet.
Jag har ett litet ytterfilter som först filtrerar vattnet och sedan har jag kopplat utblåset från detta filter till ett av de där rörformade öppningarna. På den andra öppningen har jag en slang som leder vattnet tillbaka i karet igen.

Det är viktigt att ljuset är inkapslat, det är skadligt att utsättas för. Dom här rörformade öppningarna är hos mig gjorda av lite genomskinlig plast men är ändå uv-c säkra.

Mer info om UV-C filter hittar du bla. här: http://www.aquainterior.se/produkter.asp?nav=59&parent=56 (Mitt ser ut som bilden visar.)
#19 - 4 mars 2004 21:41
Okidok! Verkar fungera ungefär som jag trodde... borde gå använda ett innerfilter med slang också... bara det orkar pumpa upp vattnet... är rädd att mitt ytterfilter pumpar för mycket... Jag har orginalförpackningen till den här grunkan... Där står det att det är ett UV vattenfilter... det verkar alltså som om det skulle vara komplett... Kan det vara så att det förut kördes sådana här utan skydd utanpå??? Borde funka med ett svart PVC rör eller något att stänga in det i då??? Får väl fundera på om jag överhuvudtaget behöver det...
#20 - 4 mars 2004 21:43
Står det något om vad uv-filtret "heter"?
#21 - 4 mars 2004 22:02
Jepp, "Wimex hw" verkar vara företagsnamnet och filtret heter bara UV-Wasserklärer, det är på 6 Watt.... och jag har faktiskt försökt söka på nätet... skulle inte förvåna mig om du hittar företaget där Stelin ... är urdålig på internetsökning tydligen... Har suttit hela kvällen och sökt på diverse pryttlar och preparat och knappt hittat något :-(
#22 - 4 mars 2004 22:08
Liknar det detta:
http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/UV-Gerate/uv-gerate.html
#23 - 4 mars 2004 22:14
Nu har jag lagt ut tre bilder på "grunkan" på Zoonen...

#24 - 5 mars 2004 09:54
Njae Stefan, samma princip kanske... men liknar gör det inte (har du sett bilderna på zoonen?)! Förmodligen är det här en gammal modell av samma sak... ska läsa lite mera...

Lika bra att jag slutar söka på nätet... varför ska jag göra det, när andra kan hitta alla länkar åt mig :-)
#25 - 5 mars 2004 09:59
Jo jag kollade på dina bilder och känner tyvärr inte igen filtret. Jag lyckades inte heller hitta något om märket du skriver om. Kanske det är något gammalt nerlagt företag och det är därför som det inte finns uppgifter om det på nätet.
#26 - 5 mars 2004 10:04
Länken du gav mig sist var till rätt företag Stefan, ska bara få någon som är tillräckligt bra på engelska att skriva till dem och fråga om jag vågar använda "grunkan"...
#27 - 5 mars 2004 10:05
Oj, var det rätt företag. Jag uppfattade det innan som att det inte var det.

Annons