Vad har ni för erfarenhet av C.salvini

#1 - 18 september 2007 13:10
Tänkte bara höra vad ni andra har för erfarenheter om salvini, har inte sett så mycket om dem här i forumet. Själv hade jag från början 4 st salvini och det blev ett par så nu har jag gett bort de 4 stora salvinina till min pappa och har nu nånstanns mellan 50 och 100 yngel i mitt 540 kar. Har inte riktigt orkat räkna dem :)
Om ni har några tips om bra foder eller inredning eller vad som helst aå är jag tacksam.
#2 - 18 september 2007 15:54
Foder till ynglen???
Du verkar ju ha relativt bra inredning eftersom du fått en kul redan.
cyklops, dafnier, arthemia.
Sen om du vill att ynglen ska knaka iväg fort....försök ta bort några efter hand då de övriga får mera mat.
#3 - 18 september 2007 18:28
Jag har engelsksjösten som botten material en hel del kolsten som bildar massa gråttor, en mangrowe rot och två andra rötter som jag inte riktigt vet vad det är. Fiskarna verkar då trivas rätt bra, ynglena är ca 3-4 mån nu kommer inte ihåg riktigt och de flesta är väl 2-3 cm men sen är det väll några eftersläntare som är runt 1cm. Jag brukar mata dem med frysta rödamygglarver, hemgjord räkmix, flingfoder, krossade ciklid pellets, och några andra mindre granulater.
#4 - 18 september 2007 19:04
Testa att hacka räkor...om du kan och har möjlighet att få tag på söt vattens musslor så koka dem och ge dem till dina fiskar...
#5 - 18 september 2007 19:58
ok det ska jag prova
#6 - 18 september 2007 20:38
Sötvattens musslor är toppen som mat till syd/central amerikanare likaså räkor i lagom bitar.
mata inte med för stora bitar av räka bara...hade en JD som dog för att han satten en hel räka på tvären i halsen.
#7 - 19 september 2007 04:10
okej, kan man köpa musslor i vanliga affären eller vart finns det?
Bilagor:
#8 - 19 september 2007 07:25
Jag frågade kommunen i norrköping dels om jag fick ta några musslor från ensjön(sötvatten).
Och det fick jag....köpa musslor blir dyrt i längden.
Jag har idag 20 sötvattens musslor i ett syd amerikanskt kar tillsammans med några levandefödare.
Dels så renar de vattnet och sen när jag ska mata mina andra fiskar så är det bara att plocka upp några musslor o sen ner i kastrullen.
Låta dem koka i ungefär 10min på svag värme.
#9 - 19 september 2007 13:55
okej så de e bara å försöka hitta på nån sjö som har sötvattens musslor då.
Förökar sej musslorna nå eller får du fiska öpp nya när dom är slut?
#10 - 20 september 2007 19:35
Får plocka upp nya.
Men vill man ha bra koll på musslor och vart man hittar dem.
Köp en trälåda...sänk ner den i vattnet helt...lägg lite dränkta tunna grenar ovanpå.

OPS...det funkar även som födokammare till abborre och även som skydd för kräftor.
Har ibland börjat fiska abborre först.
Sen kräftor och sist musslor.

Annons