Vad har ni för vildformer här på forumet?

#1 - 20 december 2007 16:22
Är det kanske fler än jag som letar efter nya spännande naturformer av ungfödare? :);) Vad letar ni efter?
#2 - 20 december 2007 16:29
Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade :)
#3 - 20 december 2007 16:43
Enda levandefödaren jag har just nu är en grupp vildfångade Poecilia caucana.
#4 - 20 december 2007 16:48
Är nog ändå mer intresserad av att hitta avkommor från vildfångade fiskar med fångstplats och år angivet.
De viltformer jag har just nu är Characodon lateralis [I]och [/I]Limia melanogaster

#5 - 20 december 2007 17:00
Guy Palm skrev:
Är nog ändå mer intresserad av att hitta avkommor från vildfångade fiskar med fångstplats och år angivet.

De viltformer jag har just nu är Characodon lateralis och Limia melanogaster

Ja, det är förstås ännu bättre. Extra rädd om mina Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala. Inget fångstår vad jag vet däremot.
#6 - 21 december 2007 22:35
Jag har guppy från Trinidad, svärdbärare i vildform och metalltandkarp.

Dessutom hanar av Limia Nigrofasciata, Limia Perugia Etana Bo Neuf Haiti och Xiphophorus nezahualcoyot. Så är det någon som har honor i närheten av Uddevalla, Götteborg hade det varit trevligt att få kontakt med dem. Det är ju roligare om man kan få yngel av dem. [:P]
#7 - 21 december 2007 22:45
åå jag vill ha vildfångad kampfisk.. någon som vet vart man kan köpa det..!!
#8 - 22 december 2007 00:19
Jag har ett litet gäng Xiphophorus milleri simmandes bland rötterna på mina mangroveplantor.
#9 - 22 december 2007 10:09
M B skrev:
Är det kanske fler än jag som ständigt är på jakt efter nya spännande vildformer av ungfödare? :);) Vad är ni ute efter?

Vad har du för något och vad är du på jakt efter?
#10 - 22 december 2007 11:43
jagsjalv skrev:
Vad har du för något och vad är du på jakt efter?

Jag har Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala, Priapella intermedia och ett par odlingsformer.

Hade tänkt mig nån varitet av Limia perugiae (du har fått dina av Evert eller?) och någon variant av guppy.

Hur kommer det sig att du bara har fått hannar av de sorterna du har annars? :)
#11 - 22 december 2007 11:59
Jag har ett litet gäng Xiphophorus milleri simmandes bland rötterna på mina mangroveplantor.

De är väl inte speciellt vanliga? Fått tag i dem på nån resa söderut med MAF eller?
#12 - 22 december 2007 13:41
M B skrev:
Jag har Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala, Priapella intermedia och ett par odlingsformer.

Hade tänkt mig nån varitet av Limia perugiae (du har fått dina av Evert eller?) och någon variant av guppy.

Hur kommer det sig att du bara har fått hannar av de sorterna du har annars? :)

Visst kommer de från Evert, likaså nezahualcoyot (det var två hanar, en var en sen hane som vi båda trodde var hona). Perugiaen var också sena/otydliga hanar fem stycken och en hona, som tyvärr dog nu i veckan utan att vad jag vet gett några yngel. Det är inte alltid det går som man vill.
#13 - 22 december 2007 16:02
jagsjalv skrev:
Visst kommer de från Evert, likaså nezahualcoyot (det var två hanar, en var en sen hane som vi båda trodde var hona). Perugiaen var också sena/otydliga hanar fem stycken och en hona, som tyvärr dog nu i veckan utan att vad jag vet gett några yngel. Det är inte alltid det går som man vill.

Ja, det är ju en nackdel ibland med ungfödare, sent könsmogna hannar, men man kan ju vänta tills man är säker där. Perugiae kanske det blir fler av i Mölndal men nezahualcoyot får du la leta efter. :);)
#14 - 22 december 2007 16:05
Azur skrev:
Enda levandefödaren jag har just nu är en grupp vildfångade Poecilia caucana.

Kul att det är lite fler med ovanliga ungfödare. :)
#15 - 22 december 2007 16:09
M B skrev:
Ja, det är ju en nackdel ibland med ungfödare, sent könsmogna hannar, men man kan ju vänta tills man är säker där. Perugiae kanske det blir fler av i Mölndal men nezahualcoyot får du la leta efter. :);)

Ja precis, jag håller alla ögon öppna och söker med lykta efter dem. :);)
#16 - 22 december 2007 18:32
M B skrev:
Kul att det är lite fler med ovanliga ungfödare. :)

Ja det är coola fiskar, men jag missförstod den ursprungliga frågan lite: jag har Poecilia caucana, men jag är ute efter:
Micropoecilia picta, Poecilia gillii, samt vilken art som helst av Fluviphylax, de enda äggläggande sydamerikanska poeciliiderna. Det är ont om bilder på Fluviphylax, men de ser väldigt mycket ut som små afrikanska lyktögon.
#17 - 23 december 2007 20:47
Jag har fyra sorter just nu, underbart roliga och intressanta fiskar

Limia melanogaster, Heterandia formosa, Girardinus metallicus och Ameca splendens

sen har jag nån endlervariant också, men jag klassar det inte som nån vildform...

särskilt släktet limia är mina favoriter, de har grymt roliga beteenden, nästan som ciklidhannar när de spänner sej mot varann...
#18 - 23 december 2007 23:55
Vandal skrev:
Jag har fyra sorter just nu, underbart roliga och intressanta fiskar

Limia melanogaster, Heterandia formosa, Girardinus metallicus och Ameca splendens

sen har jag nån endlervariant också, men jag klassar det inte som nån vildform...

särskilt släktet limia är mina favoriter, de har grymt roliga beteenden, nästan som ciklidhannar när de spänner sej mot varann...

Har du någon bild på Endlern?
#19 - 27 december 2007 17:15
har försökt plåta, men mobilkamera och fiskstim går inte ihop så bra...

anledningen att jag inte ser det som en vildform är just för att alla hanarna i stammen ser likadana ut och det innebär enligt mig linjeavel...
#20 - 27 december 2007 22:43
Vandal skrev:
har försökt plåta, men mobilkamera och fiskstim går inte ihop så bra...

anledningen att jag inte ser det som en vildform är just för att alla hanarna i stammen ser likadana ut och det innebär enligt mig linjeavel...

Hmm, ser dom ut som vanliga black bars eller?
#21 - 30 december 2007 16:39
jupp... nåt åt det hållet...
#22 - 2 januari 2008 22:09
patdah skrev:
Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade :)

Du menar försåss vild[SIZE=4]former[/SIZE] av de arterna? Vildfångade guppy skulle nog bli [SIZE=4][COLOR=Red]VÄLDIGT[/COLOR][/SIZE] dyra......:p:D
#23 - 3 januari 2008 00:16
Varför skulle vildfångade guppys vara särskilt dyra?

Vildfångade guppys finns till försäljning lite då och då, akvarielagret brukar ha t.ex.
#24 - 3 januari 2008 00:18
Vandal skrev:
Ameca splendens

Ytterligare en art som inte längre finns kvar i vilt tillstånd. Sista kända populationen dog ut för ett par år sen, nu finns endast de odlade kvar.
#25 - 3 januari 2008 05:51
Azur skrev:
Ytterligare en art som inte längre finns kvar i vilt tillstånd. Sista kända populationen dog ut för ett par år sen, nu finns endast de odlade kvar.

japp...har läst det... så vi akvarister måste bevara den, det är ju trotsallt en rolig fisk, och vem vet, nån gång i framtiden kanske den planteras ut igen, tack vare att akvaristerna bevarade den...
#26 - 22 januari 2008 13:53
Jag var på auktion i Oslo i lördags och där fanns det lite olika naturformer av ungfödare bl.a. en halvnäbb, minst två gambusior och Phallichthys fairweatheri. Någon som har sett några naturformer ute i handeln på sistone? :)
#27 - 5 mars 2008 08:30
Det kommer en del vildformer av levandefödare till MAFs auktion nu på söndag.

Bland annat:
Girardinus falcatus
Limia perugie
Poecilia caucana
Xenotoca eiseni
Poecilia salvatoris "liberty molly"
Limia melanogaster "blå limia"
Poecilia wingei "endlers guppy"
Poecilia reticulata "vild guppy"
Limia nigrofasciata
Poeciliopsis sp.
Vildform Platy, Xiphophorus maculatus
Nomorhamphus hageni
Xiphiphorus milleri (Dvärg svärdbärare)
Neoheterandria elegans
Xiphophorus nezahualcoyotl
Endlers "Black Bar" Fångstort Laguna de los Patos
Hetrandria formosa

Se auktionstråden för mer info.
Bilagor:
#28 - 5 mars 2008 09:16
Azur skrev:
men jag är ute efter: ... samt vilken art som helst av Fluviphylax.

Ja, vem är inte det. Levande djur lär ha nått Tyskland någon gång, men ingen har fått dem att överleva. Små fiskar kan vara knepiga som du vet.
#29 - 5 mars 2008 19:17
igår såg jag vildfångade guppies på zookompaniet i gbg, en förvildad stam från nigeria... snygga!
#30 - 6 mars 2008 00:52
Ja, vem är inte det. Levande djur lär ha nått Tyskland någon gång, men ingen har fått dem att överleva. Små fiskar kan vara knepiga som du vet.
Javars, ibland så. Var det du eller Sven som berättade att Fluviphylax var vanliga i Amazonas?
#31 - 6 mars 2008 09:09
Vanliga? Inte jag. Men det är väl möjligt. Kanske bara svåra att fånga. Jag minns bara att Sven fångat i Franska Guiana. Däremot vet jag att det finns obeskrivna arter. Det är troligen ett typiskt exempel på fisk som man inte hittar om man inte letar efter den. Precis som Indostomus, Horaichthys, Paedocypris.

Eller för att hålla sig till ungfödare: Phallotorynus. Såna vill jag ha!
#32 - 6 mars 2008 15:26
Hemirhamphodon phaiosoma är den enda levandefödaren jag har för tillfället :)
#33 - 11 mars 2008 17:51
Efter Malmöauktionen så har jag nu också [COLOR=black]Poecilia salvatoris. En riktigt snygg mollyvariant. Den kallas visst Libertymolly. Får se när jag kan få någon vettig bild på dem[/COLOR]
#34 - 17 april 2008 10:30
Här kommer en bild på min hona av libertymollyn. Har även lagt in några bilder i mitt album
#35 - 17 april 2008 10:52
VF Fjärilsciklider
#36 - 17 april 2008 10:59
Vilken snygging :)
Är det bara på auktioner som man kan få tag på dem?
#37 - 17 april 2008 13:36
Anna_mvb skrev:
Vilken snygging :)

Är det bara på auktioner som man kan få tag på dem?

Det är nog vanligare att de finns på auktioner än i zoo-affärer tyvärr. Är man medlem i Poecilia Scandinavia finns det större chans att få tag i ovanliga naturformer av ungfödare också ;).
#38 - 19 april 2008 18:03
hej mikael
jag har poecilia reticulata tre stammar jamaica,caracas,brazil
och hetrandia formosa,ameca splendens begge ær akvariestammar av vildformen

mina ønskefiskar
att veta att ameca splendens i framtiden åter simmar som vild i mexico

kaudier,,vore trevligt i mina små dammar i kolonitrædgården och få dom att øverleva i 13-14 graders i mitt akvarie i koloni trædgården om vintern (missade midtvejsmødet på fyn var det några kaudier på auktion ?).

byta ut mina två akvariestammar av ameca och hetrandia mot stammar med årstal
gambusia affinis, den stam från turkiet
klass 1 endlers poecilia wingei
belonesox belizanus har inte platsen tyværr

ps:mycket vackra bilder guy palm

mvh
johnny
#39 - 20 april 2008 09:31
patdah skrev:

Nu vet ju jag inte vart du bor, men i Örebro finns det vildguppy och det är den enda affär i hela Sverige som säljer sådana (Örebro akvarielager)
Vildsvärdbärare finns också i Örebro i en affär som heter Akvariekällaren.
Om man ska köpa svärdbärare ska man inte köpa oreangea eller liknade utan då ska man köpa vildsvärdbärare, det är heeelt klart snyggast, tycker jag :)
#40 - 22 april 2008 18:26
johnny9900 skrev:
hej mikael

jag har poecilia reticulata tre stammar jamaica,caracas,brazil

och hetrandia formosa,ameca splendens begge ær akvariestammar av vildformen

kaudier,,vore trevligt i mina små dammar i kolonitrædgården och få dom att øverleva i 13-14 graders i mitt akvarie i koloni trædgården om vintern (missade midtvejsmødet på fyn var det några kaudier på auktion ?).

Hej Johnny!

Jag har Poecilia reticulata "Jamaica", Xiphophorus mayae "Lago Izabel, Mariscos, Guatemala", Phallichthys fairweatheri och Limia perugiae "Etang Bois Neuf. Haiti".

Om det var några kaudier på auktionen på Fyn vet jag faktiskt inte eftersom jag inte var där.
#41 - 26 april 2008 20:23
Azur skrev:
Varför skulle vildfångade guppys vara särskilt dyra?

Vildfångade guppys finns till försäljning lite då och då, akvarielagret brukar ha t.ex.

[COLOR=Red]Förlåt om jag märker ord[/COLOR], men de som finns till försäljning är med största sannolikhet [SIZE=3]odlade vildformer[/SIZE], inte [SIZE=3]vildfångade[/SIZE] guppy.
Kostnden för att transpoertera vildfångade guppy till oss i Europa skulle vi akvarister nog inte vilja stå för när det väl kom till kritan.:)

OBS!
Därmed inte sagt att de odlade skulle vara av sämre kvalitet för det.....
#42 - 27 april 2008 03:02
tummen skrev:
[COLOR=Red]Förlåt om jag märker ord[/COLOR], men de som finns till försäljning är med största sannolikhet [SIZE=3]odlade vildformer[/SIZE], inte [SIZE=3]vildfångade[/SIZE] guppy.

Kostnden för att transpoertera vildfångade guppy till oss i Europa skulle vi akvarister nog inte vilja stå för när det väl kom till kritan.:)

OBS!

Därmed inte sagt att de odlade skulle vara av sämre kvalitet för det.....

Varför skulle vildfångad guppy bli dyrare än t.ex kardinaltetra som exporteras i stora mängder. Visst finns det vildfångade guppy att köpa.
#43 - 15 maj 2008 11:59
Var på Södermalm och kikade, där fanns:
Fyra olika vildformer av guppy (Tobago, Trinidad, Brasilien och en Endlerstyp med fångst ort)
Endlers akvariestam
Heterandria formosa
Neoheterandria elegans
Priapella intermedia
Limia perugia
Girardinus metallicus
Xiphophorus pygmeus
Xiphophorus callmani
Xiphophorus helleri Belize
Xiphophorus helleri Yucatan
Poeciliopis gracilis
+ Nån Goodeid som jag tappat namnet på (samma som Guy Palm har)
#44 - 15 maj 2008 12:41
BengtO skrev:

+ Nån Goodeid som jag tappat namnet på (samma som Guy Palm har)

Characodon lateralis "Los berros" gissar jag på.
#45 - 16 maj 2008 15:23
Guy Palm skrev:
Varför skulle vildfångad guppy bli dyrare än t.ex kardinaltetra som exporteras i stora mängder. Visst finns det vildfångade guppy att köpa.

Nja jag KAN ju ha fel där, men vore det inte troligare att någon köper in vildfångade, föder upp F1:or och säljer dem, istället för att sälja föräldrarna direkt?:) Men det kan ju finnas exportörer som fångar vilda och säljer billigt ibland också.....
Fast å anda sidan så skiljer det ju i "odlingsbesvärlighet" också, det är nog därför de flesta t.ex. kardinal- och neontetror är vildfångade och de flesta levandefödare odlade i affärerna....:p
#46 - 30 maj 2008 20:44
Det kan ju bero på att det är billigare att importera vildfångade kardinal- och neontetror i stället för att odla dem.
#47 - 30 maj 2008 21:01
M B skrev:
Det kan ju bero på att det är billigare att importera vildfångade kardinal- och neontetror i stället för att odla dem.

Ungefär så försökte jag förklara det i mitt tidigare inlägg, men det blev lite krånligare än du fick ihop det....:D:p;)

En ytterligare anledning kan vara att det under torrperioden är LÄTT att fånga stora mängder tetror (och andra fiskar också för den delen) av olika slag, dessutom skulle större delen av dessa dött av att pölarna där de lever torkade ut. Detta händer varje år och är en del av livet i Amasonas. När regnperioden kommer så översvämmas flodernas närområden och dessa uttorkade pölar fylls igen med både vatten och fisk, fisk som i en del fall blir kvar i dessa avsnörda "pölar" när nästa torrperiod kommer, oj, nu blev det kanske krångligt igen, men jag hoppas alla förstår vad jag menar.
Om man kombinerar detta med att tetror i allmänhet är svåruppfödda i fångenskap så säger det sig självt att det blir billigare och enklare att importera de flesta tetror, och att det enklaste sättet att tillhandahålla levandefödare är att odla dem i fångenskap....;)
#48 - 15 juli 2008 09:19
har ett par av Poecilia Wingei "Black endler pond, VAP 04", får nog köpa ett litet yngelakvarium då jag tror att vi har en dammsugare som suger åt sig ynglen :(
#49 - 21 september 2008 16:10
En affär här i eskilstuna säljer vildfångade guppy el endlers kommer inte ihåg men heer iaf:venusuela, colombia och nigeria.
#50 - 23 september 2008 17:19
Ronja016 skrev:
En affär här i eskilstuna säljer vildfångade guppy el endlers kommer inte ihåg men heer iaf:venusuela, colombia och nigeria.

venezuela och colombia-guppy kan vara riktiga vildformer, men de från nigeria är ingen "riktig" vildform, de kan dock härstamma från vildguppy som släppts ut och sedan har de fångats igen i det vilda.....:p:D:)
#51 - 5 oktober 2008 20:07
Jag har Poecilia Caucana ! Vackra spännande fiskar!
#52 - 9 oktober 2008 09:53
Blissan skrev:
Jag har Poecilia Caucana ! Vackra spännande fiskar!

Det låter inte som en art, om du inte stavat det fel med stor bokstav på caucana.....hur ser de ut?:)
#53 - 9 oktober 2008 14:12
Poeclia caucana..stor eller liten bokstav :confused:
Ser ut som guppyhonor med en liten rundad gulaktig ryggfena med svart prick.
Sökte på nätet och de kallas tydligen cauca molly också.
Inte särskilt färgsprakande men fina ändå :)
#54 - 9 oktober 2008 15:03
tummen skrev:
Det låter inte som en art, om du inte stavat det fel med stor bokstav på caucana.....hur ser de ut?:)

http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=47220
Det är rättstavat, alla vet inte att de vetenskapliga namnen skrivs på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om du söker på t.ex Google
#55 - 9 oktober 2008 17:57
Guy Palm skrev:
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=47220

Det är rättstavat, alla vet inte att de vetenskapliga namnen skrivs på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om du söker på t.ex Google

Jag menade snarare att "Caucana" liknade mer en plats än ett vetenskapligt namn.:D Sedan vet jag att t.ex. Google är förlåtande mot olika stavningar.....:)
#56 - 9 oktober 2008 19:06
Fisken har fått sitt namn efter en flod Río Cauca. , Cáceres, Colombia
#57 - 15 oktober 2008 10:33
Guy Palm skrev:
Fisken har fått sitt namn efter en flod Río Cauca. , Cáceres, Colombia

Det är SÅ underbart med sakkunskap, tackar för det!:)
Sedan är jag fullt medveten om att arter ofta döps efter platser eller personer, men samtidigt kan det vara en variant på "namngivning" i väntan på vetensaplig beskrivning också och då skriver man väl nå´t i stil med "Poecilia sp. "caucana" eller så....
#58 - 15 oktober 2008 17:28
Här finns inget mer exotiskt än (odlade) Endlers, och någon form av Trinidad-guppy. I olika kar ;)
Hanarna varierar ganska mycket i utseende.
Poecilia Scandinavia verkar helt klart intressant!
Jag skulle vilja se "naturliga" svärdbärare.
Guldstjärna till alla er som bevarar de ursprungliga stammarna!
[:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
#59 - 20 oktober 2008 13:23
Jag var i Stockholm i helgen och passade på att besöka en del akvarieaffärer. Sist jag var där var utbudet på naturformer ganska bra och otroligt nog har utbudet blivit ännu bättre sen sist. Visst är det kul!! :D
#60 - 20 oktober 2008 13:25
Ceci skrev:
Här finns inget mer exotiskt än (odlade) Endlers, och någon form av Trinidad-guppy. I olika kar ;)

Hanarna varierar ganska mycket i utseende.

Poecilia Scandinavia verkar helt klart intressant!

Jag skulle vilja se "naturliga" svärdbärare.

Guldstjärna till alla er som bevarar de ursprungliga stammarna!

[:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]

Jag kan rekommendera en tur till huvudstaden. Det fanns flera olika naturformer av svärdbärare ;)
#61 - 20 oktober 2008 14:02
För er som är intresserade av naturformer av olika ungfödare kan jag tipsa om den nyligen startade gruppen "Naturformer av ungfödare" här på zoopet. :);)
#62 - 20 oktober 2008 19:08
Jag har vildfångade palettciklider, nacktdelen med dom är att dom var så agressiva mot det andra palettciklidparet (odlade)så idag satte jag faktiskt upp det lilla akvariet och satte i det snälla paret så att dom ska få chans att återhämta sig[:o][:o]
#63 - 21 oktober 2008 15:12
solis skrev:
Jag har vildfångade palettciklider, nacktdelen med dom är att dom var så agressiva mot det andra palettciklidparet (odlade)så idag satte jag faktiskt upp det lilla akvariet och satte i det snälla paret så att dom ska få chans att återhämta sig[:o][:o]

Nu handlade förståss tråden om vildformer av LEVANDEFÖDARE.....:D
#64 - 21 oktober 2008 17:40
Förlåt, men där man gick in stod det vad har ni för vildformer här på forumet.
Jag gick in på inlägg sen förra besöket så jag tittade inte mer än på den texten.
#65 - 21 oktober 2008 17:44
Under levandefödare kategorin, men de är lugnt. Kan ju va svårt att se ibland.
#66 - 21 oktober 2008 17:55
Under levandefödare kategorin, men de är lugnt. Kan ju va svårt att se ibland.

Tack , jag tittade inte till höger på skärmen.[:o][:o]
#67 - 22 oktober 2008 18:26
solis skrev:
Tack , jag tittade inte till höger på skärmen.[:o][:o]

Helt ok, ett vanligt nybörjafel, no hard feelings, jag lovar.;)
Det är bara det att det SNABBT blir väldigt rörigt här om man inte håller sig till rätt kategori när man postar frågor[:o]....sannolikheten för att få bra svar ökar också VÄSENTLIGT om man t.ex. postar en sjukdomsfråga i SJUKDOMSFORUMET istället för t.ex. här i levandefödarforumet, även om det är t.ex. en guppy som är sjuk.
"Sjukdomsfreaken" svarar oftast mest i den kategorin, de letar inte upp frågor så ofta i andra forum....:D

Glöm heller inte bort sökfunktionen, och sök på flera olika ord innan du/ni postar nya frågor, det mesta är ju faktiskt inte nytt under solen och har besvarats förr....:p:D
#68 - 26 oktober 2008 19:26
tummen skrev:
Helt ok, ett vanligt nybörjafel, no hard feelings, jag lovar.;)

Det är bara det att det SNABBT blir väldigt rörigt här om man inte håller sig till rätt kategori när man postar frågor[:o]....sannolikheten för att få bra svar ökar också VÄSENTLIGT om man t.ex. postar en sjukdomsfråga i SJUKDOMSFORUMET istället för t.ex. här i levandefödarforumet, även om det är t.ex. en guppy som är sjuk.

"Sjukdomsfreaken" svarar oftast mest i den kategorin, de letar inte upp frågor så ofta i andra forum....:D

Glöm heller inte bort sökfunktionen, och sök på flera olika ord innan du/ni postar nya frågor, det mesta är ju faktiskt inte nytt under solen och har besvarats förr....:p:D

Ska tänka på det nästa gång;)
#69 - 28 oktober 2008 21:10
solis skrev:
Ska tänka på det nästa gång;)

Det är många som glömmer söka, eller som inte orkar, så jag brukar påpeka det någon gång ibland i pedagogiskt syfte....och det ÄR ju faktiskt en av grundreglerna, inte bara här utan på de flesta forum att man skall försöka söka efter svar innan man postar nya trådar....:D

Och dessutom är det MÅNGA nybörjare som glömmer att läsa igenom reglerna och postar diverse inköpsfrågor/annonser i forumen, något som kan bli DYRT om Kjell vill driva det längre....:):)
#70 - 18 januari 2009 12:11
Jag har Heterandria formosa, Neoheterandria elegans, Girardinus metallicus,
Poecilia wingei "Laguna de Los Patos, VAP04" och Xiphophorus pygmaeus "Rio Axtla". De första fyra har jag köpt nu efter jul och de verkar vara väldigt fina fiskar :) Köpte ett par av varje men Poecilia wingei födde en hel kull med yngel bara några dagar efter hemkomsten så antalet ökade snabbt. Här är en bild på min Poecilia wingei-hane som togs igår: http://i75.photobucket.com/albums/i319/drygt/IMG_0765.jpg

Pygmesvärdbäraren har jag haft ett tag och hanen har dött och jag tror honan inte är långt ifrån döden hon med. Hon har blivit väldigt mager nu på slutet men förhoppningsvis klarar hon sig ett tag till. Som tur är så hann jag få en kull med yngel av dem som börjar växa upp nu. :)

Annons