Guy Palm skrev:Är nog ändå mer intresserad av att hitta avkommor från vildfångade fiskar med fångstplats och år angivet.
De viltformer jag har just nu är Characodon lateralis och Limia melanogaster
jagsjalv skrev:Vad har du för något och vad är du på jakt efter?
daniel_i_malmö skrev:Jag har ett litet gäng Xiphophorus milleri simmandes bland rötterna på mina mangroveplantor.
M B skrev:Jag har Xiphophorus mayae Lago Izabel, Mariscos, Guatemala, Priapella intermedia och ett par odlingsformer.
Hade tänkt mig nån varitet av Limia perugiae (du har fått dina av Evert eller?) och någon variant av guppy.
Hur kommer det sig att du bara har fått hannar av de sorterna du har annars? :)
jagsjalv skrev:Visst kommer de från Evert, likaså nezahualcoyot (det var två hanar, en var en sen hane som vi båda trodde var hona). Perugiaen var också sena/otydliga hanar fem stycken och en hona, som tyvärr dog nu i veckan utan att vad jag vet gett några yngel. Det är inte alltid det går som man vill.
Azur skrev:Enda levandefödaren jag har just nu är en grupp vildfångade Poecilia caucana.
M B skrev:Ja, det är ju en nackdel ibland med ungfödare, sent könsmogna hannar, men man kan ju vänta tills man är säker där. Perugiae kanske det blir fler av i Mölndal men nezahualcoyot får du la leta efter. :);)
M B skrev:Kul att det är lite fler med ovanliga ungfödare. :)
Vandal skrev:Jag har fyra sorter just nu, underbart roliga och intressanta fiskar
Limia melanogaster, Heterandia formosa, Girardinus metallicus och Ameca splendens
sen har jag nån endlervariant också, men jag klassar det inte som nån vildform...
särskilt släktet limia är mina favoriter, de har grymt roliga beteenden, nästan som ciklidhannar när de spänner sej mot varann...
Vandal skrev:har försökt plåta, men mobilkamera och fiskstim går inte ihop så bra...
anledningen att jag inte ser det som en vildform är just för att alla hanarna i stammen ser likadana ut och det innebär enligt mig linjeavel...
patdah skrev:Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade :)
Azur skrev:Ytterligare en art som inte längre finns kvar i vilt tillstånd. Sista kända populationen dog ut för ett par år sen, nu finns endast de odlade kvar.
Azur skrev:men jag är ute efter: ... samt vilken art som helst av Fluviphylax.
Javars, ibland så. Var det du eller Sven som berättade att Fluviphylax var vanliga i Amazonas?Erik Åhlander skrev:Ja, vem är inte det. Levande djur lär ha nått Tyskland någon gång, men ingen har fått dem att överleva. Små fiskar kan vara knepiga som du vet.
Anna_mvb skrev:Vilken snygging :)
Är det bara på auktioner som man kan få tag på dem?
patdah skrev:Jag ska väl inte påstå att jag är på ständig jakt efter någonting men vildfångad guppy och svärdbärare vore kul som tusan... det var mina första fiskar när jag satte upp mitt första akvarie 1980 även om mina fiskar då inte var vildfångade :)
johnny9900 skrev:hej mikael
jag har poecilia reticulata tre stammar jamaica,caracas,brazil
och hetrandia formosa,ameca splendens begge ær akvariestammar av vildformen
kaudier,,vore trevligt i mina små dammar i kolonitrædgården och få dom att øverleva i 13-14 graders i mitt akvarie i koloni trædgården om vintern (missade midtvejsmødet på fyn var det några kaudier på auktion ?).
Azur skrev:Varför skulle vildfångade guppys vara särskilt dyra?
Vildfångade guppys finns till försäljning lite då och då, akvarielagret brukar ha t.ex.
tummen skrev:[COLOR=Red]Förlåt om jag märker ord[/COLOR], men de som finns till försäljning är med största sannolikhet [SIZE=3]odlade vildformer[/SIZE], inte [SIZE=3]vildfångade[/SIZE] guppy.
Kostnden för att transpoertera vildfångade guppy till oss i Europa skulle vi akvarister nog inte vilja stå för när det väl kom till kritan.:)
OBS!
Därmed inte sagt att de odlade skulle vara av sämre kvalitet för det.....
Guy Palm skrev:Varför skulle vildfångad guppy bli dyrare än t.ex kardinaltetra som exporteras i stora mängder. Visst finns det vildfångade guppy att köpa.
M B skrev:Det kan ju bero på att det är billigare att importera vildfångade kardinal- och neontetror i stället för att odla dem.
Ronja016 skrev:En affär här i eskilstuna säljer vildfångade guppy el endlers kommer inte ihåg men heer iaf:venusuela, colombia och nigeria.
tummen skrev:Det låter inte som en art, om du inte stavat det fel med stor bokstav på caucana.....hur ser de ut?:)
Guy Palm skrev:http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=47220
Det är rättstavat, alla vet inte att de vetenskapliga namnen skrivs på ett speciellt sätt. Spelar ingen roll om du söker på t.ex Google
Guy Palm skrev:Fisken har fått sitt namn efter en flod Río Cauca. , Cáceres, Colombia
Ceci skrev:Här finns inget mer exotiskt än (odlade) Endlers, och någon form av Trinidad-guppy. I olika kar ;)
Hanarna varierar ganska mycket i utseende.
Poecilia Scandinavia verkar helt klart intressant!
Jag skulle vilja se "naturliga" svärdbärare.
Guldstjärna till alla er som bevarar de ursprungliga stammarna!
[:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
solis skrev:Jag har vildfångade palettciklider, nacktdelen med dom är att dom var så agressiva mot det andra palettciklidparet (odlade)så idag satte jag faktiskt upp det lilla akvariet och satte i det snälla paret så att dom ska få chans att återhämta sig[:o][:o]
landstrykeren skrev:Under levandefödare kategorin, men de är lugnt. Kan ju va svårt att se ibland.
solis skrev:Tack , jag tittade inte till höger på skärmen.[:o][:o]
tummen skrev:Helt ok, ett vanligt nybörjafel, no hard feelings, jag lovar.;)
Det är bara det att det SNABBT blir väldigt rörigt här om man inte håller sig till rätt kategori när man postar frågor[:o]....sannolikheten för att få bra svar ökar också VÄSENTLIGT om man t.ex. postar en sjukdomsfråga i SJUKDOMSFORUMET istället för t.ex. här i levandefödarforumet, även om det är t.ex. en guppy som är sjuk.
"Sjukdomsfreaken" svarar oftast mest i den kategorin, de letar inte upp frågor så ofta i andra forum....:D
Glöm heller inte bort sökfunktionen, och sök på flera olika ord innan du/ni postar nya frågor, det mesta är ju faktiskt inte nytt under solen och har besvarats förr....:p:D
solis skrev:Ska tänka på det nästa gång;)