Vad har ni i era kameraväskor?

#1 - 1 juni 2005 11:24
Med tanke på alla de fina bilderna i fototävlingen tycker jag det vore kul att få höra vad ni har i era fotoväskor. Jag inleder;
Nikon D70
Nikkor 50/1.8 D
Nikkor 80-200/4.5-5.6 D
Nikkor 28-70/3.5-4.5 D (Som jag tar mina akvariebilder med oftast)
Sigma 18-50/3.5-5.6 DC (Min "kit" optik, inte särskilt bra.)
Nikon SB-800 blixt
Cullman SL28 slavblixt
Nikon ML-L3 Fjärrutlösare
2 st Kingston 1GB CF kort
1 st Lexar 80x WA 1GB CF kort

Vågar inte tänka på vad jag betalat... Tur man kan köpa optiken beggad! ;)
#2 - 1 juni 2005 11:38
Jaha...där ser man. :D
Jag tillhör då en av dem som älskar att fotografera men har typ noll kronor i plånboken ( dvs arbetslös ).
Så det där med en digital systemkamera kommer jag nog bara att få drömma om.
Själv tar jag mina bilder med en halvbra Konica Minolta Dimage Z3.
Ju mer jag försöker fotografera fiskar med den, ju mer inser jag hur värdelös den är till det ändamålet. ( det är faktiskt så att Z1 som jag hade innan gav betydligt bättre fiskbilder, hur nu det kan komma sig... :confused: )
Som tur är fotograferar jag väldigt sällan fisk.
Jag brukar stänga in mig i vardagsrummet typ några timmar innan deadline för fototävligen och sitta och vänta...och vänta.
Vänta på att de där förb...[:-20] fiskarna ska stå stilla en halv sekund.
Ibland gör de det...oftast inte.
Snart ger jag upp! :D
#3 - 1 juni 2005 11:51
Nej inte ge upp!
Kan lova att med en digital systemkamera så blir inte alla bilder bra. Tar massor med bilder för att få en man kan jobba vidare med, beskära osv. Så är det iaf för mig. Men det är ju enklare att få till bra bilder med den helt klart. Tyvärr fotar jag sällan mina fiskar numera, bilderna jag skickar in till tävlingen här är säkert ett halvår gamla i vissa fall. Känner att jag tappar "känslan" för att fota fisken när jag inte fotat dom på ett tag.
#4 - 1 juni 2005 12:07
Jag har själv en Konica Minolta Dimage Z3 och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Z3:an är kanske inte specialicerad på något men den är bra på väldigt många saker istället.
#5 - 1 juni 2005 12:08
Självklart blir inte bilderna bra för att man har en bra kamera. Det är ju alltid fotografen som tar bilden - inte kameran.
Men om man har en riktigt bra kamera så har man ju också förusättningen att kunna ta en riktigt bra bild.
Men det går ju liksom inte att jämföra en digital kompaktkamera med en bra digital systemkamera, kvalitetsmässigt alltså.
Om en duktig fotograf ska ta två bilder på samma motiv med två olika kameror, en supedupermegabra systemkamera och en urdålig engångskamera, vilken bild har då bäst förutsättning att bli bra? :)
Nu låter jag som en riktig gnällkärring.... ;)
Men ibland blir jag bara så himla trött på att man ska vara begränsad av kamerans kapacitet och inte sin egen. ;) :D

Slutsats: Jag vill ha en ny kamera!!! :)

( obs: för att detta inlägg inte ska uppfattas som stötande av någon, vill jag bara tillägga att oavnstående är skrivet med ett stort leende på läpparna... :D )

Tillägg: Måste också bara säga att jag kan absolut ingenting om kameror eller kamerateknik... eller nåt som har med fotografering att göra överhuvudtaget.
Jag tycker bara att det är vansinnigt kul att fotografera. Och det har jag tyckt ända sedan jag var liten och fick min första kamera....
Så om ni tycker att jag har fel i mitt smått filosofiska inlägg här ovan, så är det säkert så....och det bjuder jag på! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 juni 2005 13:08
Måste också bara säga att jag kan absolut ingenting om kameror eller kamerateknik... eller nåt som har med fotografering att göra överhuvudtaget.

För att kunna nåt om kameror eller kamerateknik och bara ha en halvbra kamera så får man väl säga att du klarar dig hyfsat (årets understatement) i fototävlingen.

Själv har jag
Nikon D70
Nikkor18-70
Nikkor 70-300 (används inte vid fiskfotografering)
Sigma 50 mm Macro
Nikon Speedlight SB-800 (blixt)
i min väska

Tidigare hade jag en vanlig Minolta digitalkamera och jag vill nog inte påstå att min Nikon tar så oerhört mycket bättre foton. Den stora skillnaden är väl att tidigare blev kanske 20% av fotona användbara och 0.5% blev riktigt bra. Nu blir kanske 50% användbara och 1% riktigt bra - dvs man får ta fler foton för att få fram bra foton om kamerna är lite "sämre".

Nästan lika viktigt som kameran är också blixten som jag använder flitigt.

När jag är på resa har jag också med mig en gammal Laptop för att kolla så att fotona blev bra.
#7 - 1 juni 2005 13:16
Själv så kör jag med en Canon a95, den e väl helt oki, men till just fiskbilder så saknas det lite i snabbhet...
admin
Christian Alfredsson
#8 - 1 juni 2005 13:20
Canon D20 har jag ganska nyligen bytt till. Jag kan inte skylla på kameran för den levererar grymt bra bilder. Stora felet med min kamera är fotografen som borde gå en kurs. Å andra sidan vet jag hur man tar många bilder och raderar.

Använder den med en Speedlightsändare och 550EX-blixten. Oftast ett 50mm eller 90mm objektiv på när jag fotar fisk.
#9 - 1 juni 2005 14:22
För att kunna nåt om kameror eller kamerateknik och bara ha en halvbra kamera så får man väl säga att du klarar dig hyfsat (årets understatement) i fototävlingen.

Mmmmm...och jag är rätt så förvånad faktiskt.
Jag har ju inte varit nöjd med en enda bild jag har skickat in...
Men jag har också väldigt höga krav på mig själv när det gäller fotografering.
Skulle vilja prova en digital systemkamera någon gång, för jag vet ju att med min vanliga systemkamera tar jag betydligt bättre bilder än med min digitalkamera...och då känns det ju som om det måste ha något med kameran att göra. :)
Jag är också en mästare på att radera bilder! ;)
#10 - 1 juni 2005 15:00
Själv använder jag följande:
Nikon D70
Nikkor 18-70/3,5-4,5 ED
Nikkor 50/1,8D
Nikon 70-300/4-5,6G
Nikon SB-600
Soligor mellanringar
Velbon stativ.

Har dessutom en Olympus C-720 som ligger och dammar... :)

När det ska fotas fiskar så använder jag oftast 70-300mm gluggen och ett par mellanringar. Brukar placera blixten ovanför akvariet.
#11 - 1 juni 2005 15:08
Jag har en Canon EOS 300D, Canon 550EX-blixt (oftast monterad på stativ), och trådlös speedlightsändare. Precis som Tampa_b använder jag "fattigmans-macro", dvs ett Canon 70-200mm (4L) plus ett gäng mellanringar. Min akvariebild i majtävlingen är (nog) tagen med ett Canon EF-S 18-55mm.
#12 - 1 juni 2005 16:02
Själv sitter jag på en Canon EOS 350D. Än så länge har jag bara orginalobjektivet till den (18-55) men jag har ett Canon zoom-objektiv på ingående. Det senare skall dock huvudsakligen användas för sport-foto.

Är inte vidare bra på att hantera kameran ännu, men med lite övning till så skall nog även jag lyckas få knäppt en bild som jag tycker är värd att skickas in till fototävlingen.
#13 - 1 juni 2005 18:18
[QUOTE=admin] Å andra sidan vet jag hur man tar många bilder och raderar.
[/QUOTE]

Hähä, ja det är tur att de gjort delete knappen så pass stor och lättillgänglig. :)
Börjar nästan oroa mig för att slita ut spegelmekaniken i kameran, har hört flera som fått byta den efter ca 30000 exponeringar. Jag har tagit 10000 sen i november... Sanslöst egentligen. Säkert har jag bara sparat 5% av de bilderna oxå. Men ack så roligt det är att experimentera och hitta nya vinklar, gäller ju både akvariefoto och vanliga bilder.

Kul att få veta vad ni har i era väskor!

Glömde skriva att jag har ett lånat 70-300 Sigma med macro i 300mm läget. Då sitter jag i sovrummet och fotar fiskarna 5 meter bort i vardagsrummet. Som att sikta med gevär på ett mål i fjärran! :)

Hur använder ni blixtarna ni som har externa? Lägger ni dom ovanpå akvariet eller från sidan eller hur gör ni?
#14 - 1 juni 2005 18:30
jag kör med en Nikon Coolpix 950 rätt och slätt. den e några år men den ger alldeles utmärkta akvarie bilder :)
#15 - 1 juni 2005 19:28
Jag har en Minolta DiMAGE A1, sen har jag en gammal extern blixt (märke okänt) som brukar sitta inkopplad via synkkabel på ett billigt trebent stativ vid akvariefotografering.

Har funderat på att skaffa en digital systemkamera både en och två gånger, det har dock hittills alltid fallit på att jag är rädd för att den kommer att bli för klumpig att släpa med sig när man är ute i naturen, vilket troligtvis resulterar i att man står där utan kamera när det där perfekta fototillfället uppenbarar sig. Jag tror dock att det bara är en tidsfråga innan jag kommer att falla för trycket och skaffa en.

Min teori är dock att absolut största påverkan vid akvariefotografering har ljuset/blixten, så det kanske vore bättre att satsa pengarna där om man nu skall uppgradera.
#16 - 1 juni 2005 19:40
[QUOTE=erland]
Jag tror dock att det bara är en tidsfråga innan jag kommer att falla för trycket och skaffa en.
[/QUOTE]

har du testat Canons nya lilla 350d? Den är väldigt liten och smidig, för liten för mig att hålla i men den är ju å andra sidan smidig som få. Och så en topload väska på det sen behöver du inte vara rädd för att den ska bli klumpig. Annars är ju D70n en liten klenod. :)
#17 - 1 juni 2005 19:54
[QUOTE=doctor]
har du testat Canons nya lilla 350d? Den är väldigt liten och smidig, för liten för mig att hålla i men den är ju å andra sidan smidig som få. Och så en topload väska på det sen behöver du inte vara rädd för att den ska bli klumpig. Annars är ju D70n en liten klenod. :)[/QUOTE]

Det är inte storleken på själva kamerahuset som är problemet utan problemet är att jag vill ha möjlighet att både ta närbilder och ta bilder som kräver 200+ mm zoom. Med systemkamera så har jag utifrån jag hittills sett förstått att det innebär antingen två objektiv eller ett svindyrt objektiv som klarar både macro och mycket zoom. Resultatet blir att ingen systemkamera blir liten om jag måste ha flera objektiv i väskan också.

Minoltan jag har nu är i princip nästan lika stor som de mindre systemkamerorna, men fördelen är att den fixar både macrobilder på en femkrona samtidigt som den klarar 200mm zoom. Jag har en Olympus C700UZ också som egentligen är ännu bättre ur macro/zoom perspektivet men den har andra nackdelar som t.e.x. att den bara är 2Mpixel.
#18 - 1 juni 2005 20:40
Glömde föresten att ta med den analoga utrustningen osså:

Minolta Dynax 40
Sigma 28-80mm f/3.5-5.6 Asph. Mini Zoom Macro
Sigma 100-300 F4.5-6.7 DL

Funderar på om jag ska skaffa ett standardobjektiv till Minoltan eller en konverter och filter till Canon??
Vad tycker ni??
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 1 juni 2005 20:45
Glömde en sak när jag nämnde vad som fanns i min kameraväska - där brukar också oftast ligga en pocketdeckare. Hittar man inget att fota så kan man alltid läsa en stund:)
#20 - 1 juni 2005 20:49
Jösses vad mycket stuff ni har grabbar... Jag har en D70 med en Micro-Nikkor 55mm/2.8, en blixtsladd, och en lånad Nikon SB-24 blixt. Åsså en Coolpix 4500 som backup.

Har dock planer på att byta ut objektivet mot ett Micro-Nikkor 60mm/2.8D, pga att gamla 55'an har så otroligt slö autofokus.
Sen måste jag väl köpa blixt nån gång.
#21 - 1 juni 2005 21:24
Canon EOS 20D
Sigma 80-400
Canon EF-S 18-55
Tamron 28-75
Sigma EF-500 DG Super (blixt)
Metz 45 CT-4 (stavblixt)
Ett antal (4 st) CF-kort (512Mb - 1GB)
En kombinerad hårddisk och kortläsare för lagring av bilder i fält.
Enbensstativ (på utsidan av väskan ;)

Efter sommaren kommer det även att finnas en macro-glugg i väskan.

Böcker har jag sällan med mig ut, men däremot en PDA, så att man kan spela spel medans man väntar på rätt ljus/motiv/motivation :)
#22 - 1 juni 2005 22:05
Jag har en Canon A70 3.0Mpixel + 4st laddade extrabatterier.

Har fotat en del i karet men det är som fohrman säger att de riktigt bra bilderna är lätträknade. Men det går ju.

Men vad kör ni för inställningar för at få bra bilder.

ISO? Macro? Focus? Bländare? Slutartid? Blixtstyrka O.S.V?
#23 - 1 juni 2005 22:36
[QUOTE=Pannecke]

ISO? Macro? Focus? Bländare? Slutartid? Blixtstyrka O.S.V?[/QUOTE]

Jag kör nästan uteslutande med extern blixt placerad på stativ direkt på sidan av akvariet vinklad så den lyser ned ungefär mitt på botten i akvariet.

ISO100 är det som gäller med min Minolta Dimage A1 kamera, allt annat blir på tok för brusigt.

Jag använder oftas autofocusen men jag brukar fokusera på något på rätt avstånd innan jag tar kortet så kameran inte behöver fokusera på nytt när jag väl trycker ned avtryckaren helt.

Kameran står oftast i macro läge, men det beror vad jag skall fota. Som min kamera fungerar så är det macro läge som gäller om man skall fota något som är ungefär 15cm eller mindre medan om man vill ta kort på något större så får man stänga av macroläget och gå över till normalläget.

Vad gäller bländare/slutartid så måste jag köra helt manuellt när jag kör med extern blixt genom att blixten bara är inkopplad med en enkel synckabel som bara triggar igång blixten och därmed inte har någon möjlighet att få kameran att göra ljusmätningen. Oftast försöker jag ställa in bländaren så högt det går för att få så mycket skärpedjup som möjligt, det innebär ungefär f5 f6. Sen är det bara att ställa in slutartiden så kortet blir lagomt ljust.

På den externa blixt jag har så finns inte så mycket inställningsmöjligheter vad gäller blixtstyrka så den blixtrar lika starkt alltid. Den interna blixten på kameran är i princip alltid avstängd vid fotografering i akvariet.
#24 - 2 juni 2005 06:01
[QUOTE=Pannecke]

ISO? Macro? Focus? Bländare? Slutartid? Blixtstyrka O.S.V?
[/QUOTE]

ISO: Uteslutande ISO100.

Fokus: Manuellt är nästan överlägset om man övar upp sig. Kör man med telezoom + breda mellanringar, som jag oftast gör, så är det mer praktiskt att ställa in skärpan med zoomen eller avståndet istället.

Slutartid: Försöker hitta en bra kompromiss mellan ljusinsläpp och skakningsoskärpa. Oftast mellan 1/60 - 1/100 s. Snabbare orkar inte alltid blixten med.

Bländare: Allt mellan 1:3,5 och 1:32 beroende på motiv och brännvidd.

Macro: Använder "fattigmansmacro", dvs mellanringar + telezoom.

Blixtstyrka: Jag kör också så gott som alltid med extern blixt placerad på stativ strax ovanför vattenytan på akvariet så den lyser ned där jag skall fota i akvariet. Blixtautomatik avgör blixtstyrkan.
#25 - 2 juni 2005 09:12
I min väska finns en
Canon EOS 20D
Sigma 50mm Macro
Sigma 28-70
Sigma 70-300
Bruksanvisning
Laddare o minneskort
Scandisk Ultra II 1.0 GB
O inte hjälper det alltid.:D :D :D
#26 - 2 juni 2005 10:19
Min utrustning består av:

[list]
[*][color=black]Nikon D70[/color]
[*][color=black]Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G[/color]
[*][color=black]Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Macro Super[/color]
[*][color=black]Micro-Nikkor 105mm/f2.8 AI-S[/color]
[*][color=black]Manfrotto Stativ 055 PROB[/color]
[*][color=black]Manfrotto 141 RC[/color]
[*][color=black]B+W KR-1,5 Skylight 1,1x F-pro[/color]
[*][color=black]Hoya Close-Up[/color]
[*][color=black]Vivitar Close-up lens set[/color]
[*][color=black]S&W Cirkulärt polarisationsfilter[/color]
[*][color=black]Hoya Filter 1B Skylight 58mm Hmc[/color]
[*][color=black]Hoya Filter 1B Skylight 52mm Hmc[/color]
[*][color=black]Hama Step-ring 58-67 mm[/color]
[*][color=black]Scandinavian Photo Compact Flash 512 MB[/color]
[*][color=black]Lowepro Mini Trekker AW[/color]
[*][color=black]Fujifilm Finepix 4900z[/color]
[*][color=black]Fujifilm SmartMedia 64 MB[/color]
[*][color=black]Fujifilm SmartMedia 16 MB
[/color]
[/list]Men jag säger som Kaj.p, inte hjälper det alltid :rolleyes:
#27 - 2 juni 2005 16:07
jag kör med en canon powershot A80. Liten och behändig men vi är inte alltid överens vad gäller inställningarna. Tror jag skall testa lite fiskfoton med min gamla systemkamera (minolta dynax) men då är det så surt med alla misslyckade testbilder... Egentligen skulle jag vilja ha en digital systemkamera men det känns som de fortfarande är för dyra för att jag skall kunna unna mig sådana "leksaker" *S*
#28 - 2 juni 2005 17:40
Jag har en Olympus E-10 och på tok för lite kunskap nedpackat.
#29 - 15 juni 2005 21:18
ojoj. Jag köpte en kamera för några månader sen och sen dess har jag spenedat mycket mer på den hobbyn än på akvariehobbyn under alla dess åren.

Det var ganska länge sen jag kunde packa ner alla mina objektiv och grejjor i kameraväskan.. Kanske är ett tecken.

Utrustningen:
* Pentax *Ist Ds
* Pentax SMC-DA 18-55/3.5-5.6
* Pentax SMC-M 50/1.7
* Pentax SMC-M 40/2.8
* Pentax SMC-M 135/3.5
* Zenitar 16/2.8 fisheye
* Sigma mini-wide 28/2.8
* Tamron Adaptall 28/2.5 (utan adapter, de är dyra som tusan nya)
* Sun 85-210/4.5

Sen har jag teleconverter, mellarringar, filter osv. Och ett Benbo 1 stativ.

Det jag tycker att jag behöver för att bättra på fiskbilderna är en blixt. Jag har fått lite pengar nu så jag skulle kunna köpa en Sigma DG super. Men jag kommer nog lägga dem på ett bättre stativhuvud istället. Jag fotar inte fiskarna nästan alls längre, när det blir mörkt ute igen ska jag nog skaffa en blixt och fota dem mer.
#30 - 2 juli 2005 09:55
Vilka kameror...

Vilka kameror Ni har!

själv kör jag med engångskameror just nu ;) många blir det, och dyrt.

Min "riktiga" har jag lånat ut nu snart i ett halv år, jag får tillbaka den snart efter kompisens asien resa.
#31 - 2 juli 2005 19:59
Oki, då har man fyllt på med en analog Dynax 7:a, snacka om grym kamera....
#32 - 4 juli 2005 05:47
[QUOTE=Kjell Fohrman]Glömde en sak när jag nämnde vad som fanns i min kameraväska - där brukar också oftast ligga en pocketdeckare. Hittar man inget att fota så kan man alltid läsa en stund:)[/QUOTE]

Det där var en utrustningsdetalj som jag har full förståelse för!:D

Är det någon som testat Canons 350D mer än att fingrat på den i affären?Jag är rätt sugen på att bli med digital systemkamera men Minoltas hus är svindyrt så det skulle räcka till canons hus och två objektiv... Men det är ju fortfarande en hel del pengar så man inpulsköper ju inte direkt...
#33 - 4 juli 2005 06:03
[QUOTE=Morellen][QUOTE=Kjell Fohrman]Glömde en sak när jag nämnde vad som fanns i min kameraväska - där brukar också oftast ligga en pocketdeckare. Hittar man inget att fota så kan man alltid läsa en stund:)[/QUOTE]

Det där var en utrustningsdetalj som jag har full förståelse för!:D

Är det någon som testat Canons 350D mer än att fingrat på den i affären?Jag är rätt sugen på att bli med digital systemkamera men Minoltas hus är svindyrt så det skulle räcka till canons hus och två objektiv... Men det är ju fortfarande en hel del pengar så man inpulsköper ju inte direkt...[/QUOTE]

Innan jag köpte min analoga dynax 7 så provade jag 350D, men i mitt tycke så var den dels för liten och dels för plastig.
Själv så valde jag att köpa ett bättre analogt hus i väntan på att Minoltas nya digitala ska komma ( förhoopningsvis en variant på Dynax 5 eller liknande).
#34 - 4 juli 2005 14:33
Rent prestandamässigt är nog 350D den systemkamera som ger 'best bang for the buck' just nu. Ägde jag inte redan en D70 skulle jag ha köpt en sån.
Det verkar annars som om D50 kan bli en väldigt trevlig billig systemkamera.
#35 - 4 juli 2005 16:08
Jag har haft en Canon T70 systemkamera flera år. För 2 år sen fick jag en Canon Power Shot A70 av min man i födelsedagspresent. Mycket trevlig liten kamera.
Denna trevliga lilla sak tappade jag i golvet för ett par veckor sen. Tyvärr gick den sönder så att det inte gick att ladda in i datorn och att se i "bildvisningsläge". Det gick fortfarande att ta bilder.
Så häromdan fyllde jag år igen, då fick jag en Canon Power Shot A95. Den är jag jättenöjd med.
Men att plåta fiskarna ... mja det är ju svårt. Ska läsa härovan lite tips.
Kanske nån tror att det var..... neej så var det inte, det var en olycka!

Svea
#36 - 6 juli 2005 18:33
det jag haft emot canons 350 D är just att den känns så plastig...
men är det vad som håller nere priset så kanske det är värt det? Man lär ju bli fattig vad man än väljer i systemjungeln - behöver ju ett fiskfotningsobjetiv och diverse pryttlar ju *S*
#37 - 6 juli 2005 19:47
Jag har en Ixus 700 underbar kamera ;););):)
#38 - 6 juli 2005 20:57
[QUOTE=Morellen]det jag haft emot canons 350 D är just att den känns så plastig...
[/QUOTE]

Har du kikat på Nikons D50? Har inte känt på den men den verkar ju ha samma sorts grepp som D70n. Kanske kan vara nått?

Annons