Vad har ni i era pumpar?

#1 - 14 augusti 2012 17:14
Hejsan
Nu har jag köpt Cirax, små vita klumpar som ligger i en liten korg. Har aldrig använt detta tidigare. Ska ha det i mitt innerfilter. Ska jag ha det i den översta eller understa korgen?
Christer5
#2 - 14 augusti 2012 17:24
Den understa :)
#3 - 14 augusti 2012 17:30
Hur länge "håller" filter mattorna? i vilken ordning är det bäst att ha filtermattorna? Jag har de grövsta överst och underst.
#4 - 14 augusti 2012 21:43
Sv: Vad har ni i era pumpar?

Håller i åratal. Har nog aldrig bytt i nått av mina filter
#5 - 14 augusti 2012 21:50

Vilken ordning du ska ha beror ju på hur det strömmar i genom filtret. Men tror du ska sätta så vattnet först kommer till den grövsta

// David
#6 - 14 augusti 2012 22:02
Klematis skrev:
Hur länge "håller" filter mattorna? i vilken ordning är det bäst att ha filtermattorna? Jag har de grövsta överst och underst.
Du kan med fördel succesivt byta så att alla är grovporiga, de är de bästa filtermattorna;)
#7 - 15 augusti 2012 07:02
Jag har aktivt kol, keramikringar, biobollar, filtervadd, samt blå grovporig filtermatta.

Egentligen undrar jag varför något skulle vara bättre än grovporig filtermatta? Kol är väl det enda som renar kemiskt av de här?
#8 - 15 augusti 2012 07:13
åheim skrev:
Du kan med fördel succesivt byta så att alla är grovporiga, de är de bästa filtermattorna;)

Kapar tråden lite :)
Gör det stor skillnad i en vanlig innerpump i ett litet kar om man byter till grovporiga (säljs väl en blå sådan?)? Vad är det egentligen som är fördelen med denna mattan jämfört med t.ex. det som sitter i pumpen när man köper den?
#9 - 15 augusti 2012 07:21
som jag ser det, så är den stora fördelen med grov matta att den kloggar inte igen så fort.

ex så har jag under 5 år enbart behövt rengöra mattorna till mitt 240 liters 2 ggr.....

.
#10 - 15 augusti 2012 08:13
perfetto skrev:
Jag har aktivt kol, keramikringar, biobollar, filtervadd, samt blå grovporig filtermatta.

Egentligen undrar jag varför något skulle vara bättre än grovporig filtermatta? Kol är väl det enda som renar kemiskt av de här?

Stämmer bra det, finporiga filtermaterial tillför egentligen ingenting utom att filtret kleggar igen snabbare och måste rengöras oftare. Mitt ytterfilter har fyra avdelningar, när den levererades hade den två ganska finporiga filtermattor, en avdelning för ciporax, och en avdelning för aktivt kol. Numer kör jag i de tre första (närmast insuget) grovporig filtermatta, i den sista avdelningen ciporax (och egentligen borde jag nog byta ciporaxen mot filtermatta med). Resultat: bra vatten, och filtret behöver i stort sett aldrig rengöras.

EDIT: Fast aktivt kol är fortfarande användbart, vattnet blir gult med tiden och aktivt kol avfärgar det.
#11 - 15 augusti 2012 08:15
Har än så länge allt i original i mitt Juwel BioFlow-filter.. utom kolet som jag sparat till senare tillfälle om/när det behövs.
Har bara haft det igång 1,5 månad än så länge. Sedan får man väl vartefter byta ut filtersvamparna en i taget.
#12 - 15 augusti 2012 08:57
Azur skrev:
Stämmer bra det, finporiga filtermaterial tillför egentligen ingenting utom att filtret kleggar igen snabbare och måste rengöras oftare. Mitt ytterfilter har fyra avdelningar, när den levererades hade den två ganska finporiga filtermattor, en avdelning för ciporax, och en avdelning för aktivt kol. Numer kör jag i de tre första (närmast insuget) grovporig filtermatta, i den sista avdelningen ciporax (och egentligen borde jag nog byta ciporaxen mot filtermatta med). Resultat: bra vatten, och filtret behöver i stort sett aldrig rengöras.

EDIT: Fast aktivt kol är fortfarande användbart, vattnet blir gult med tiden och aktivt kol avfärgar det.

- Hur länge kan man räkna med att kolet är aktivt innan det "mättats" av interaktionen med ämnen i vattnet?

Jag kommer också så småningom byta alla mina olika filtermaterial till enbart grovporig blå matta. Eftersom det - förutom rent fysisk filtrering - handlar om att skapa livsmiljö för bakteriekultur, dvs fysisk plats, syresättning, och näringsupptag - så ser jag inte vad som kunde vara bättre som filtermaterial.

När man valt mest optimala materialet, är själva filtervolymen det viktigaste.
#13 - 15 augusti 2012 09:27
som jag ser det, så är den stora fördelen med grov matta att den kloggar inte igen så fort.

ex så har jag under 5 år enbart behövt rengöra mattorna till mitt 240 liters 2 ggr.....

.

Låter ju faktiskt väldigt rimligt :)
Kanske skulle testa med det i pumpen i vårt 100l-kar. Känns som att det filtret kleggar igen oerhört fort ibland.
Sen finns det ju faktiskt plats för att slänga i lite annat än matta där.. Hm..

Nåväl, tillräckligt med OT nu. :)
#14 - 15 augusti 2012 09:43
Placerar man en bit filter direkt på insuget i akvariet, så reducerar man "skit-intaget" dramatiskt. Istället för att rengröra igensatta filter (som jag faktiskt aldrig behövt göra), kan man då bara ta loss den lilla filterkuben och krama ur den under rinnande kran.
#15 - 15 augusti 2012 10:29
perfetto skrev:
Placerar man en bit filter direkt på insuget i akvariet, så reducerar man "skit-intaget" dramatiskt. Istället för att rengröra igensatta filter (som jag faktiskt aldrig behövt göra), kan man då bara ta loss den lilla filterkuben och krama ur den under rinnande kran.

Förfilter löser mååååånga problem......

har det på ALLA insug, alla 6, sedan cirka 1 år tebax.

.
#16 - 15 augusti 2012 10:46
för mig är det lättare att ta loss hela ytterfiltret än att komma åt ett förfilter på insuget konstigt nog.
#17 - 15 augusti 2012 11:18
hannesc skrev:
för mig är det lättare att ta loss hela ytterfiltret än att komma åt ett förfilter på insuget konstigt nog.
me to:) har grånglat ner inuget bland rötter...
Christer5
#18 - 15 augusti 2012 14:58
Jag har ett Eheim förfilter,lätt att ta loss och rengöra och tar massor med smuts !:)
#19 - 15 augusti 2012 15:04
a man behöver ju inte köpa ett märkes för filter utan bara ta en bit filtermatta o sätta på insuget
Christer5
#20 - 15 augusti 2012 15:51
Man behöver ju inte men...:)
#21 - 15 augusti 2012 20:45
Idag är mitt vatten så klart och fint, Kan nästan inte sluta titta på det :D Lade i cirax, kol och ny filtervadd igår. Mina filtermattor blir jättesmutsiga. Jag tycker att det blir dåligt tryck i pumpen om jag inte gör rent regelbundet. Jag trode att det var bra med grova och sedan finare mattor för att rena vattnet. Behöver man göra rent innerfilter oftare än ytterfilter. Tidigare hade jag ytterfilter och det höll sig mycket bättre. OCh jag har ju ingenstanns att sätta något förfilter eller matta på insuget :=(
#22 - 15 augusti 2012 22:25

Det är med all säkerhet vadden som gör att filter tappar flöde. Det sätter igen fort. Testa köra utan. Brukar inte behövas vadd. O ja absolut behöver man rengöra innerfilter oftare än ytterfilter.
#23 - 16 augusti 2012 06:26
skall man ha activt kol i filtret? läset att det tar upp näringen till växterna,
#24 - 16 augusti 2012 07:59
kol behöver du enbart ha vid uppstart av kar och efter eventuel medicinering av karet för att ta upp medicinrester. det tar nog inte näringen från växterna med det renar vattnet bra från skadliga ämnen. men det slutar vara aktivt ganska fort.

ha i det vid uppstart så kan du ta ur det efter ca 4 veckor o ersätta med filtermatta.
#25 - 16 augusti 2012 08:06
okej, tack, om man har keramiska ringar, ska man ha bio bollar då med eller det är samma sak?
#26 - 16 augusti 2012 08:17
jag har både och i ett av mina filter så det kan man säkert ha. finns inget som är jätterätt här. det skulle funka med enbart filtermatta med.
#27 - 16 augusti 2012 10:44
Okej,

men filtermattan skall vara den grova. blåa?
#28 - 16 augusti 2012 10:47
ja finns svart med. det är ppi10 du ska ha

men lägg du i makaroner med du :)
#29 - 16 augusti 2012 11:07
nu måste jag fråga.

när folk skriver makaroner är det Pasta folk pratar om då? alltså mat makaroner?
#30 - 16 augusti 2012 11:09
haha nejnej. det är de där keramiska ringarna man brukar kalla makaroner
#31 - 16 augusti 2012 11:10
Nix. Rör i bränd lera har jag för mig.
#32 - 16 augusti 2012 11:10
tänkte det med :P hehe.

kan man ha sådana i innerfilter med?
#33 - 16 augusti 2012 11:15
ja fast det är nog bättre att bara köra filtermatta där.
#34 - 16 augusti 2012 12:10
rgolsson skrev:
tänkte det med :P hehe.

kan man ha sådana i innerfilter med?

Kör du med Juwel inner filter är Cirax en sådan "makaronlåda" där rören ligger i en låda.
#35 - 16 augusti 2012 15:17
jepp kör med deras innerfilter i mitt 180 kar.
men vill byta till ett ytterfilter, blir så äckligt bakom pumpen som man inte kan rensa. sen tar det så mycket plats.

Men okej, då vet jag att lådan är sådana,
sen skall det bara vara filtermatta i resten.
#36 - 16 augusti 2012 15:21
du får med filtermedium till de fleste ytterfilter numera. så det är bara köra på det
#37 - 16 augusti 2012 16:07
Är det svårt att ta loss ett innerfilter. Köpte mitt akvarium beg. så jag vet inte vad det är fastsatt med.
Min "makaronlåda" cirax var det bollar i, inga makaroner :=) Hur många mattor är ok att ha i innterfilter. Jag har 2 hållare/klämmor. Kan det bli för kompakt om man klämmer i för mycket? Jag gillar ju både kol och vadd :confused:
#38 - 16 augusti 2012 16:47
Klematis skrev:
Är det svårt att ta loss ett innerfilter. Köpte mitt akvarium beg. så jag vet inte vad det är fastsatt med.

Min "makaronlåda" cirax var det bollar i, inga makaroner :=) Hur många mattor är ok att ha i innterfilter. Jag har 2 hållare/klämmor. Kan det bli för kompakt om man klämmer i för mycket? Jag gillar ju både kol och vadd :confused:

Om det är ett Juwel akvarium så sitter det fast med silikon. Fick tipset här i forumet att ta fiskelina och "såga" mig uppåt.
#39 - 16 augusti 2012 16:55
Aha, funderar bara på hur man ska komma under. Gärna utan att ta ur allt. Blir det inga märken efter silikonet?
#40 - 16 augusti 2012 17:03
Klematis skrev:
Aha, funderar bara på hur man ska komma under. Gärna utan att ta ur allt. Blir det inga märken efter silikonet?

Tror du får lirka in en mellantjock lina från sidan i så fall. Tror det blir små silikonrundlar kvar som jag gissar du får ta bort med ett nytt fräscht rakblad. Du "hyvlar" bort resterna med det.
#41 - 16 augusti 2012 18:50
jag nästan bara tittade på mitt så trillade det av :S
så har det suttit ett tag så testa ryck lite i det. kanske släpper
#42 - 16 augusti 2012 19:22
:D Det hade ju varit lättvindigt!
Christer5
#43 - 16 augusti 2012 19:25
Jag tog bort mitt Juwelfilter med fisklina för dom första silikonrundlarna sedan lyckades jag rycka bort resten.

Det kan vara lite trixigt att ta bort med fisklina men det går med tålamod:)
#44 - 16 augusti 2012 19:43
filé kniv eller laxkniv funkar med

Annons