Vad har ni på händerna/armarna?

#1 - 18 januari 2007 14:58
Jag har rotat rätt mkt i mitt nystartade kar. Det ska rensas bort döda blad, flyttas på växter osv. Efteråt luktar man inte så gott om händerna/armarna (kan tänka mig att det kommer en del lukt från Nitriveqen o Aquatan) och det försvinner inte om man skrubbar sig med nagelborste heller.

Hur gör ni andra, går ni omkring o luktar tills det försvinner eller använder ni nån slags skydd? Nån långarmad handske eller så?
#2 - 18 januari 2007 15:08
man känner en annan akvarieägare på lukten när man går på stan....
#3 - 18 januari 2007 15:09
*sniff sniff*....aha du kör med SA-biotop

*sniff sniff*.....och jag känner att din fru har ett malawikar.....
#4 - 18 januari 2007 15:11
Jag har provat att ha extralånga diskhandskar på, men eftersom mitt ena kar är så fasansfullt djupt skulle jag behöva ha handskar upp i armhålan..... Nu doppar jag ner händer och armar som de är och skrubbar med tvättsvamp och mängder av tvål efteråt. Men det tar ett tag i duschen för att bli helt ren, fast jag gillar att stå länge så det gör mig inget.

Annars kanske man kan prova sprit, det finns ju på apoteket, sån sprit som man använder inom vården för att göra sig ren..... Den dödar allt, borde funka här med.
#5 - 18 januari 2007 15:19
Jag tvättar mig med tvål och vatten och smörjer sedan in händer och armar med Les Plaisirs Nature Bodylotion, som doftar Hallon.
Inget illaluktande tränger igenom den doften *yumm!*:D
Ingen har klagat iaf, och jag känner inga försynta människor (som kanske inte skulle säga till) ;)
#6 - 18 januari 2007 15:36
jag tar på mig sån där swimingsuit (heltäckande) så tar jag ett dopp..funkar kanonbra
#7 - 18 januari 2007 15:54
hmm jag tycker inte det luktar... tvättar mig med tvål och vatten..ibland utan tvål.
Kanske jag är van vid lukten eller inte vet jag :) Ingen har sagt att jag luktar akvarie. Bytat vatten på alla tre idag "sniff" "sniff" ingen lukt:D
#8 - 18 januari 2007 16:00
Jag tycker inte heller det luktar, och har heller inte fått någon kommentar om det? Vad sjutton har ni andra i era kar egentligen, om lukten inte går bort? :p
#9 - 18 januari 2007 16:11
Tur det var fler än jag som inte tycker det luktar:D Blev lite rädd för mitt luktsinne;)
#10 - 18 januari 2007 17:12
Det är ju inte direkt så det stinker, men visst luktar det om händerna när jag skvätt runt ett tag, hitills har ingen någonsin klagat, men jag själv tycker att jag luktar illa av akvarievattnet. Fast om man sätter näsan i karet och luktar så är det egentligen ingen fara alls, det kanske är så att jag är lite överkänslig?

Frågade just sambon hur han uppfattar det, och han har aldrig tyckt att jag luktar äckligt..... Så det kanske är jag som är lite känslig för det då......
#11 - 18 januari 2007 17:13
det luktar ju gott! :)
#12 - 18 januari 2007 17:27
Det luktar ju bara efter att man har klämt rent ett filter från mulm..Eller?
Mitt vatten luktar inte heller så jag känner det..

Efter filter klämmande så tvättar jag med tvål eller disk medel och smörjer med Fenuril. :D
#13 - 18 januari 2007 17:34
jag tycker inte det luktar nåt alls... men jag torkar av armar/händer på en hjandduk när jag e klar typ...
#14 - 18 januari 2007 17:39
Måste sälla mej till mängden som inte tycker att det luktar något, ändå så har jag en bra näsa. Mina kar luktar fuktig jord när man öppnar dem, ingen illaluktande odör där inte. Tvättar mej med vanlig tvål när jag är klar.
MVH/kkk
#15 - 18 januari 2007 17:53
Ett tips: gnid en halv citron på händerna så lovar jag att det inte stinker längre.

//Camilla
#16 - 18 januari 2007 21:21
Hihi, jag går nog omkring o luktar om armarna tills det försvinner av sig självt :) Brukar även kunna upptäcka andmat lite här och var, hade t ex en liten intorkad sådan i ansiktet för ett tag sen. Tror att jag hade varit på stan i det skicket dessutom innan den upptäcktes.
#17 - 18 januari 2007 21:24
Den enda gången mina armar luktat när jag rotat i karet, var när jag hade cyano!!!
DÅ var det svårt att få bort lukten, trots upprepade tvättar.

Du har inte cyano.... ????
#18 - 18 januari 2007 21:32
Cyphera skrev:
kan tänka mig att det kommer en del lukt från Nitriveqen o Aquatan

Vad är det för grejer? Använder inte jag....

Vandal skrev:
jag tycker inte det luktar nåt alls... men jag torkar av armar/händer på en hjandduk när jag e klar typ...

Samma här.... :p har min lilla akvariehandduk vid karet... däremot tvättar jag mej oftast innan jag doppar armarna....
#19 - 18 januari 2007 21:41
Har inte heller något problem med lukt på armar när jag rotat runt i karen. Men man tvättar ju ändå med tvål och vatten när man är klar.
#20 - 18 januari 2007 22:00
planteringstång och en lång sax.
kör bara ner händerna i nödfall. men det luktar inget tycker jag.
#21 - 18 januari 2007 22:05
Vad är det för grejer? Använder inte jag....

[COLOR=red]Stabiliseringsmedel, "gör om" ditt kranvatten till akvarievatten...typ. Inget jag använder heller.[/COLOR]

Samma här.... :p har min lilla akvariehandduk vid karet... däremot tvättar jag mej oftast innan jag doppar armarna....

[COLOR=red]Nej jag tycker inte heller det luktar, men jag blir torr och smörjer mig därför.[/COLOR]
[COLOR=#ff0000]Tvättar mig heller sällan före jag doppar händerna i vattnet. Varför? Tja för oftast ser jag ngt som beh åtgärdas direkt och då tar jag mig inte tid att gå alla 5 metrarna till toa:D[/COLOR]
#22 - 18 januari 2007 22:42
Jag hittade andmat på ett skåp i köket, och då hade jag ändå tvättat mig efter rotandet i karet..... Mellan tangenterna ligger det andmat med ibland, intressant!
#23 - 18 januari 2007 22:42
qenzo skrev:
[COLOR=red][/COLOR][COLOR=#ff0000]Tvättar mig heller sällan före jag doppar händerna i vattnet. Varför? Tja för oftast ser jag ngt som beh åtgärdas direkt och då tar jag mig inte tid att gå alla 5 metrarna till toa:D[/COLOR]

Ok. Erkänner... [:I] ... samma här...
#24 - 19 januari 2007 04:40
Mina föräldrar klagar ibland på lukten på mina händer efter att ja har rensat mina akvarium på döda blad!
Ja brukar tvätta händerna länge efter att ja har fixat med akvariumen men om det ej hjäper så går ja och tar en dusch
#25 - 19 januari 2007 07:03
Har aldrig märkt någon "efterlukt" :confused:

Jag är däremot noga med att skölja händerna innan jag stoppar ner dem i akvariet - för firrarnas skull...jag är nämligen "nikotinist" [:o]
Sen tvättar jag mig somvanligt efteråt.

Använder aqutan..men har aldrig märkt att det skulle "sätta sig" på händerna?

Förressten...akvarielukt är väl senaste parfymen??? :p
#26 - 19 januari 2007 08:52
Jag tycker också att det luktar något lite svagt om händerna efter att man varit och pillat i karet...

Men jag är inte där och pillar så pass ofta att den lukten på någotvis skulle vara ett problem!
Tvättar mig ordentligt efteråt och sen går jag och luktar lite till det är borta... Är inte så kinkig att jag bryr mig om sånt när jag ändå bara lallar runt här hemma för mig själv...
#27 - 19 januari 2007 09:35
Healena skrev:
Har aldrig märkt någon "efterlukt" :confused:

Jag är däremot noga med att skölja händerna innan jag stoppar ner dem i akvariet - för firrarnas skull...jag är nämligen "nikotinist" [:o]

Sen tvättar jag mig somvanligt efteråt.

Använder aqutan..men har aldrig märkt att det skulle "sätta sig" på händerna?

Förressten...akvarielukt är väl senaste parfymen??? :p

Det är jag med.:)
#28 - 19 januari 2007 10:05
Jag har ofta intorkad andmat på armarna....Torkar bara av mig lite på en handduk. Har aldrig märka att det luktar. Nu står jag ju oftast på huvudet i rabbatterna i trädgården (utom just nu, för det är bara geggamojja) så jag är nog impregnerad med "jord-lukt".

Annons