Vad heter algätaren

#1 - 5 november 2008 19:14
Har letat överallt i Zoopet men ej funnit är det någon som vet vad den heter?
[ATTACH]14906[/ATTACH]

[ATTACH]14907[/ATTACH]
Vet någon hur man ser skillnaden på hane och hona?
#2 - 5 november 2008 19:21
Det närmsta jag hittar är denna men din verkar vara lite vitfläckig och kraftigare så det är säkert inte den ;)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1346&SOK=1
#3 - 5 november 2008 19:52
Tack för hjälpen.
Det är nog den för jag har två och dom såg nog ut så som små, den andre är smalare och mörkare mer klar i färgerna, medans denna är mycket tjockare och blekare än den andre.

Dom har några år på nacken så dom är väll ganska stora ca12-14cm, försökte mäta presis men den smet:D:D
Tror att färgerna drar ut sig lite med åldern (och Tjockleken):p
#4 - 5 november 2008 20:22
Den ser ju helt gigantisk ut. :p
#5 - 5 november 2008 20:31
Stor och klumpig men pigg och aktiv ändå. Han brukar motionera genom att jaga den andra guldalgätaren:D:D:D:D(som är smalare:p:p:p)
#6 - 5 november 2008 20:36
Den tjocka är troligtvis en hona å den smalare en hane... Tänk om du fick ungar på dom! Vet inte om det är så vanligt... :)
#7 - 5 november 2008 21:09
Det hade varit roligt men den stora jagar alltid iväg den smala[:o]
Ska försöka ta kort på den smala men den är inte lika mycket framme vid rutan som den stora på grund av att den jagas bort.
Läste på länken från nina att dom inte visste skillnaden men dom är så jätteolika så man kan nästan tro att det är olika kön på dom.
#8 - 5 november 2008 21:22
Det är guldalgätare (odlingsform av kinesisk algätare) ja.

12-14 cm är hyfsad storlek, de är möjligen könsmogna, men arten kan i naturen bli det dubbla, och även i akvarium är det hyfsat vanligt med 20 cm exemplar.

Man odlar i praktiken aldrig kinesisk algätare i akvarium. Om du vill försöka behöver du nog ett ganska stort akvarium, mata fisken ordentligt, och sen får du simulera årstidsväxling (som man gör med många malar) för att få dem på lekhumör.
#9 - 5 november 2008 22:17
Tack för informationrn det är alltid roligt att få veta lite mer om fiskarna.
Jag lyckades ta kort på den andra nu och jag lyckades också mäta den när den var vid rutan, 16cm var den smala.:D
[ATTACH]14916[/ATTACH]Den smala
[ATTACH]14917[/ATTACH]Den tjocka
Det är ganska stor skillnad på utseendet, dom var så lika när jag köpte dom för många år sen. Tror att den tjocka är lika lång som den smala, ska kolla när tillfället ges för skoj skull.
#10 - 29 november 2008 16:41
Solis, tänker du försöka odla dem?
#11 - 3 december 2008 21:00
Azur skrev:
Solis, tänker du försöka odla dem?

Jag vet inte , har ingen aning om hur man ska göra för att dom ska bli lek sugna eller vad dom kräver för miljö?
Annars hade det varit roligt.
#12 - 3 december 2008 21:06
Jag vet inte heller, men så här skulle jag göra:

Mata ordentligt i två veckor med proteinrikt foder, så mycket mat de kan få i sig, gärna tre-fyra matningar per dag. Höj gärna temperaturen ett par grader.
Sen gör du ett stort vattenbyte, 50% eller så, med vatten som är 5 grader kallare än deras vanliga vatten. Kan du sätta i extra cirkulationspump, gör det.
Upprepa vattenbytet dagligen. Leken bör ske inom en vecka om den alls sker.
#13 - 3 december 2008 21:19
Azur skrev:
Jag vet inte heller, men så här skulle jag göra:

Mata ordentligt i två veckor med proteinrikt foder, så mycket mat de kan få i sig, gärna tre-fyra matningar per dag. Höj gärna temperaturen ett par grader.

Sen gör du ett stort vattenbyte, 50% eller så, med vatten som är 5 grader kallare än deras vanliga vatten. Kan du sätta i extra cirkulationspump, gör det.

Upprepa vattenbytet dagligen. Leken bör ske inom en vecka om den alls sker.

Vet du om dom lägger ägg eller hur deras avkomma ser ut.
Jag har kanske för olämpliga fiskar i det akvariumet för att det ska gå att genomföra, öronålarna är ju väldigt nattaktiva, sen är det dom stora malarna och botior och många andra med dom som säkerligen är glupska om där kommer ägg eller något annat.
mina mindre akvarium är för små 105 och 38(yngelkar).
#14 - 3 december 2008 21:20
Ska ändå tänka på saken.
#15 - 3 december 2008 23:11
Inte så mycket matnyttigt, men här är en artikel;
http://www.aquarticles.com/articles/breeding/Berg_Chinese_Algae_Eater.html

105:an borde funka om du bara stoppar de två i det akvariet med gott om gömställen.

Tänk på att ha akvariet väl övertäckt, iaf botior och "Labeo-artade" fiskar kan bli rätt spattiga när hormonerna kommer igång, de är alltså släkt på lite avstånd och också väldigt sällan odlade.
#16 - 4 december 2008 07:43
solis skrev:
Vet du om dom lägger ägg eller hur deras avkomma ser ut.

Ja, lägger ägg gör de, men mer än så vet jag inte. Jag vet inte hur stora äggen är, eller om de lägger äggen i grotta och vaktar dem eller bara sprider dem med strömmarna.

Jag har kanske för olämpliga fiskar i det akvariumet för att det ska gå att genomföra, öronålarna är ju väldigt nattaktiva, sen är det dom stora malarna och botior och många andra med dom som säkerligen är glupska om där kommer ägg eller något annat.
Haha, ja det låter som om ägg inte blir långlivade i det karet!

mina mindre akvarium är för små 105 och 38(yngelkar).
De är nog för små, ja. Som Erik säger kanske 105'an kan funka, fast du måste hålla koll så de inte dödar varandra.
#17 - 4 december 2008 18:46
Tack för artikeln det var intressant läsning, som det är i det stora akvariumet så jagar alltid den tjoke iväg den smala så man undrar om det fungerar att sätta dom i ett mindre kar.
Men vem vet det kanske är flört.
Den jagas bara bort inte att den jagas intensivt runt i karet.

Annons