Vad heter Biltemas svarta blästersand

#1 - 2 mars 2008 08:00
Ja, som rubriken, Vad heter biltemas svarta blästersand? Är det den som är i en "saftdunk"? Har ju hört olika om att ha den i akvarium, men för vissa verkar det ju fungera...

ha en bra dag!
#2 - 2 mars 2008 08:07
Har för mig att det är den som heter "blästersilikat".
#3 - 2 mars 2008 08:30
Tror att Trollsvans har rätt, Blästersilikat, och jag har för mig att den är förpackad i en 25kgs vit pappers-säck.
#4 - 2 mars 2008 09:07
Aluminiumsilikat. Är inte egentligen sand utan slipmedel som är en hel del dyrare än blästersand. Det anses funka i akvarium. Säljes i 5 l plastdunkar och 25 kg säckar.
#5 - 2 mars 2008 11:02
Är det nån som har en bild på Aluminimsilikatet? Vill gärna se hur det ser ut. Och vet nån av er om det skulle passa till scalarer? Eftersom de gillar mörk botten.

Tacksam för svar!

Mvh Markus
#6 - 2 mars 2008 12:09
Ekerö: http://static.pici.se/pictures/qhBLQZFyz.jpg

Inte köpt min sand på Biltema, men det är svart blästersilikat ("Svart Råda"). Ska inte vara någon skillnad mot den på Biltema. De flesta sötvattensdjur klarar av den, dock inte malawi-ciklider och äppelsnäckor.
#7 - 2 mars 2008 13:02
JLi skrev:
Aluminiumsilikat. Är inte egentligen sand utan slipmedel som är en hel del dyrare än blästersand. Det anses funka i akvarium. Säljes i 5 l plastdunkar och 25 kg säckar.

ok, Vet nån vad 25kg's säckar aluminiumsilikat kostar?

Är aluminiumsilikat och blästersilikat samma sak alltså?
#8 - 2 mars 2008 13:06
jag skulle aldrig ha aluminiumsilikat i mitt kar då inte e alla fiskar som klarar de. vanlig blästersand skulle va mycke bättre
#9 - 2 mars 2008 14:47
Natalie-86 skrev:
ok, Vet nån vad 25kg's säckar aluminiumsilikat kostar?

Är aluminiumsilikat och blästersilikat samma sak alltså?

Kostar 49:90:- för 25 kg har jag för mig.
#10 - 2 mars 2008 14:59
Var det inte 50 pengar för den vanliga beigea blästersanden, och runt en hundring för den svarta (silikatet)?
Hur som helst är det billigt.
#11 - 2 mars 2008 16:46
Biltema Aluminiumsilikat
4 liter - 54:90:-
25 kilo - 149:-
#12 - 2 mars 2008 17:08
jag skulle aldrig ha aluminiumsilikat i mitt kar då inte e alla fiskar som klarar de. vanlig blästersand skulle va mycke bättre

Som jag redan skrivit i tråden så är det uteslutande malawi-ciklider som inte tål aluminiumsilikat. Trådskaparen skulle ha skalarer, vilket går utmärkt.
#13 - 2 mars 2008 18:21
Nej, jag ska ha mina malawisar där i, men ok då sket de sig!

Tack för alla svaren, då blir det engelsk sjösten istället, inte lika fint men även solen har sina fläckar :p

Ha de bra!!
#14 - 2 mars 2008 18:23
man ska inte ha sjösten till malawi. ha nvanlig bläster eller nån med lite kalk i
#15 - 2 mars 2008 18:36
Blästersand, fin Rådasand, eller nåt liknande är bättre till malawisar.
Dels för att dom gillar att gräva, och dels för att dom brukar ta upp lite sand i munnen, "tugga" på den, och spotta ut den.
Själv kör jag med en ganska vit sand, lite småtrist nu när resten av inredningen inte är så vit/ljusgrå längre, men det ser fortfarande ok ut.
#16 - 3 mars 2008 16:58
Natalie-86 skrev:
Nej, jag ska ha mina malawisar där i, men ok då sket de sig!

Tack för alla svaren, då blir det engelsk sjösten istället, inte lika fint men även solen har sina fläckar :p

Ha de bra!!

My bad, det var Ekerö som frågade om scalarer, trodde han skapat tråden också. [:o]

Mina malawisar går i ett kar med rätt grov engelsk sjösten och det fungerar utmärkt. De gräver och lever så det står härliga till! :)
#17 - 4 mars 2008 07:53
*Längtar tills jag får igång karet*
#18 - 4 mars 2008 08:21
Något att tänka på är kanske att den är vass som tusan. Nu har jag förvisso inte den från Biltema utan en från PWSS, själva sanden är från Swerock har jag för mig. Men den ser identisk ut så skillnaden där är väl bara priset skulle jag gissa.

Den packar sig lätt väldigt hårt och rostar i de nedre skikten. Jag har inte fått så många växter att trivas i den heller.
Men visst den är snygg på ytan.

Jag har pga platsbrist låtit svärföräldrarna ha det karet hos sig och de är så förtjusta i den svarta sanden. Själv hade jag bytt till något mer lämpat för akvarier.
#19 - 4 mars 2008 08:56
ja om man gillar att ha metall som underlag så....

Annons