vad heter den här fisken

#1 - 2 mars 2009 15:32
hej har en fisk som kommer från malawisjön men vet inte vad den heter undrar om någon som vet vad den heter. lägger upp en bild på den :)

tacksam för alla svar
#2 - 2 mars 2009 16:12
är det ingen som vet vad det är för fisk
#3 - 2 mars 2009 16:17
ser ut att vara någon mbuna-art men vett tyvärr inte vilken. kolla annars artbeskrivingarna för malawiciklider.
#4 - 2 mars 2009 16:30
var gör man det. ganska ny här
#5 - 2 mars 2009 16:38
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

här gör du det :). Men annars så finns det där det står zoopet med en stor fisk så står där avdelningar, håll på den med musen och så kommer det ner en lista med olika avdelningar, tryck på den första *sötvattensfiskar-artbeskrivningar*.
#6 - 2 mars 2009 16:59
hittar ingen fisk som liknar den men om någon som kommer och läser vet vad det är för sort så kan den skriva. skulle bli jätte glad om någon vet vad det är för fisk. skulle vilja veta hur honan ser utt och om dom är lätt odlade med frontosor och golden (munrövare eller Rom Spridare )
#7 - 2 mars 2009 18:58
kan vara korsad, ansiktet ser ut att vara mer eller mindre en från metraclima art.
#8 - 2 mars 2009 19:07
vet inte om den är korsad för att jag fick den av en granne och han viste inte vad den heter heller. han är ganska bråkig låter inte mina golden komma nära några längre stunder :(
#9 - 2 mars 2009 21:14
Vad är det för fel på din första tråd? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128915
#10 - 6 mars 2009 16:25
jag tror på en cyn affra hona

det ser jävligt likt ut

[COLOR=#800080]http://home.centurytel.net/stevest/aquarium/afra2.jpg[/COLOR]
detta är en cyn afra hona som jag googlade fram
#11 - 6 mars 2009 20:38
färgen var mycket lik men dom lodräta och vågräta strecken var inte så tydliga som på min
#12 - 6 mars 2009 22:44
Det behöver dom inte ens vara om du kollar upp arten finns det hur många olika sorter som helst dvs olika färger olika starka färger beroende på vad dom fått för mat osv. och aveltavlan.

kolla formen på fisken istället.

munnen och huvudet. och jämför med andra cyn afra honor.
#13 - 7 mars 2009 16:32
tjena jag kollade på en fisk som hette melanocromis johanni och den var skit lik. vet någon hur honorna och hanarna ser utt. :)
#14 - 8 mars 2009 18:55
Malawi1 skrev:
tjena jag kollade på en fisk som hette melanocromis johanni och den var skit lik. vet någon hur honorna och hanarna ser utt. :)

Detta är troligtvis en korsning, definitivt inte en johanni iaf. sen så är den ganska övergödd med ;) / tobbe
#15 - 9 mars 2009 07:50
Själv reagerar jag på den vita "sömmen" på stjärtfenan. Såg en sådan art igår på nols ciklidhobby. Minns inte namnet. Whitetail eller whitefin något tror jag.
Den fisken går i ett kar nära hans "arbetsbänk" i mittsektionen. Svartaktiga malawi med vita sömmar på stjärtfenorna. Du kan ju alltid ringa & fråga efter namnet på denna fisk för at sedan gå in på nätet & jämföra bilderna, vem vet, du kanske träffar rätt?
#16 - 9 mars 2009 17:41
är det bra eller dåligt att den är övergödd
#17 - 9 mars 2009 18:22
Malawi1 skrev:
är det bra eller dåligt att den är övergödd

Lite dåligt är det :p Men det är lätt avhjälpt genom att att vara lite mera sparsam när du matar! Du lär dessutom gå lite trevligare vattenkvalitet om du drar ned på matningen!

Annons