Vad heter denna sortens gurami?

#1 - 20 januari 2011 22:02
Som frågan lyder vad har denna guramin för namn:confused:
[ATTACH]41439[/ATTACH]
[ATTACH]41438[/ATTACH]
[ATTACH]41440[/ATTACH]
[ATTACH]41441[/ATTACH]
#2 - 20 januari 2011 22:21
Guldgurami skulle jag säga på rak arm(och det vet du nog) men det ser ut att vara lite mer rött/orange i färgen på dina. Att det är en avelsform av blågurami är säkert iaf:)!
#3 - 20 januari 2011 22:25
Visst är det en kopia av guldgurami men färgen är kostigt röd orange,han i djuraffären kallar den för golden red, kan det stämma?
#4 - 20 januari 2011 22:30
Visst, men det är säkerligen namn som antingen odlaren, affären eller grossisten hittat på och den kan kallas för något helt annat någon annanstans. Men den ser trevlig ut:)!
#5 - 20 januari 2011 22:33
Tyckte det med så två fick flytta hit,omöjligt att få bra färg på korten som stämmer helt.
Så då är det en guldgurami med annan färg då.
#6 - 20 januari 2011 22:35
Jepp:).
En av de snyggaste guramina jag sett såg jag på Imazo för ett tag sedan, VF Blå gurami. Fy faen säger jag bara:p!
#7 - 20 januari 2011 22:38
Hade varit något att se.:)
#8 - 20 januari 2011 22:51
Jättefin!
Jag har blivit väldigt förtjust i guramisar, gillade inte alls dem förut.
#9 - 20 januari 2011 23:53
Troligtvis avlad och förhoppningsvis inte målad. Kan man få fram en gurami som är helt ihopmosad (högre än längden) kan man nog få en rödaktig. På Aquabid dyker en hel del sådant upp ibland.
#10 - 21 januari 2011 17:52
ansjo skrev:
Jepp:).

En av de snyggaste guramina jag sett såg jag på Imazo för ett tag sedan, VF Blå gurami. Fy faen säger jag bara:p!

Hur såg de ut? Har själv sett riktigt snygga Trichogaster trichopterus, som var blåsvarta, med vaniljgula lodräta strimmor, fick känslan av att det var en vildform.

Fiskarna på bilderna i den här tråden är hur som helst Trichogaster trichopterus, och de är förmodligen (tack och lov) inte färgade, utan framodlade, kan man få fram en gul kan man säkert få fram en orange form också. Det finns vita också.

Förresten, varför ha flera olika artbeskrivningar för samma art (det vill säga de olika odlingsformerna för Trichogaster trichopterus)? Vore det inte smidigare att ha en artbeskrivning för T. trichopterus, och i den ha bilder på de vanligaste varianterna, och skriva i artbeskrivningen att de finns?
#11 - 21 januari 2011 17:56
De var ljusblå med de svarta punkterna ganska markanta och ganska röda på fenkanten. Som på Zoopets artbild men med bra mycket bättre färger:).
#12 - 21 januari 2011 17:59
Ok, har nog aldrig sett så´na :)
#13 - 21 januari 2011 18:07
Inte jag heller, varken förr eller senare...:p
#14 - 21 januari 2011 18:17
solis skrev:
Som frågan lyder vad har denna guramin för namn:confused:

[ATTACH]41439[/ATTACH]

[ATTACH]41438[/ATTACH]

[ATTACH]41440[/ATTACH]

[ATTACH]41441[/ATTACH]

Så fina de är :)
#15 - 21 januari 2011 18:50
Tack, dom är en riktig färgklick i karet.

Micke a tack för svaret.
#16 - 21 januari 2011 18:53
Ja, riktigt vackra! Se till att få yngel som du kan sprida runt i landet. ;)
#17 - 21 januari 2011 21:22
Den var riktigt fin :) Guldarna är iögonfallande verkligen :D *guraminörd* Har aldrig sett någon så djup i färgen dock.
Själv älskar jag den blå, men också ormskinnsversionen är snygg. För att inte tala om dvärgarna :P

Skulle det vara så att du håller bara en hona med hanen KAN du få problem dock. Vill bara tala om det. Hanarna går rätt hårt åt sina kvinnor och man brukar därför hålla de 1 hane + 2-3 honor. på så sätt kan hanens elakheter spridas i hans harem, så inte bara en enda hona för all stryk :)
#18 - 21 januari 2011 22:16
Ja, riktigt vackra! Se till att få yngel som du kan sprida runt i landet. ;)

dom är faktiskt i ett kar där det finns goda möjligheter att få yngel gott om flytisar och en lugn höra men det var inte därför dom kom till det karet, dom funkade ju inte i det andra där det fanns guldgurami(kunnde jag väll fattat:confused::p)så jag fick flytta dom dit istället, händer det något så händer det något.;)
#19 - 21 januari 2011 22:19
qenzo skrev:
Den var riktigt fin :) Guldarna är iögonfallande verkligen :D *guraminörd* Har aldrig sett någon så djup i färgen dock.

Själv älskar jag den blå, men också ormskinnsversionen är snygg. För att inte tala om dvärgarna :P

Skulle det vara så att du håller bara en hona med hanen KAN du få problem dock. Vill bara tala om det. Hanarna går rätt hårt åt sina kvinnor och man brukar därför hålla de 1 hane + 2-3 honor. på så sätt kan hanens elakheter spridas i hans harem, så inte bara en enda hona för all stryk :)

Tack för rådet,är medveten om att detta kan inträffa, har dock haft turen att det funkat bra med en hane och hona (har guldgurami i ett annat kar) och haft så några ggr innan men ser jag att det inte funkar så får jag ordna det, sätter nog annars dom i 600 litaren och då får han att göra för att hitta henne i djunglen
#20 - 22 januari 2011 11:37
solis skrev:
Tack för rådet,är medveten om att detta kan inträffa, har dock haft turen att det funkat bra med en hane och hona (har guldgurami i ett annat kar) och haft så några ggr innan men ser jag att det inte funkar så får jag ordna det, sätter nog annars dom i 600 litaren och då får han att göra för att hitta henne i djunglen

Hehehe ja då har han ju något att göra förstås :D
#21 - 22 januari 2011 12:55
Japp, man kan vara glad om man ser fiskarna där i ibland. Ser jag att han är le vid henne så köper jag kanske en hona till, får hoppas dom inte går åt i helgen isåfall.

Annons