Vad heter färgteckningen på denna Scalar?

#1 - 4 mars 2010 15:25
Är sedan någon månad Scalarägare. Vi har några stycken utav vildformen, marmor och koi. Sedan har vi en liten rackare som han i djuraffären hävdade var en guldscalar och det vill jag inte riktigt hålla med om. H*n är fortfarande väldigt liten, kanske max 4 cm, och var de första veckorna nästan transparant. (Ful hävdar vissa i familjen.:p Själv tror jag h*n kommer bli kanonfin så småningom.) Är nu lite vitaktig på kroppen med svart på fenorna och undrar om någon vet vad färgen heter. Inte ett världsproblem men kul att veta.

Ursäkta bilden, e ingen van fiskfotograf och kameran lämnar en del i övrigt att önska.

Skulle dessutom bli jätteglad om någon vill lägga in en Scalarbild eller två, och gärna då skriva vad det är för ngn variant. :)
#2 - 4 mars 2010 15:27
jag är kass på scalarer men jag har för mig jag sett något liknande som kallades ghost :)
#3 - 4 mars 2010 15:35
Marnat skrev:
jag är kass på scalarer men jag har för mig jag sett något liknande som kallades ghost :)

*s* Kan väl i och för sig vara ett passande namn. :) Tack för svaret!
#4 - 4 mars 2010 15:57
Guldscalare kan han hoppa och skita på att det är :)
Ghost elr nåt sånt låter mer trovärdigt!
#5 - 4 mars 2010 16:42
NIC skrev:
Guldscalare kan han hoppa och skita på att det är :)

Ghost elr nåt sånt låter mer trovärdigt!

*s* Ungefär vad jag tänkte men inte riktigt vågade säga till honom, även om jag protesterade. (E ju nybörjare i "fiskbranschen".)
#6 - 4 mars 2010 18:02
Det är en liten Ghost du har där....De blir jättefina som vuxna, de riktigt snygga blir grå-blå-svart som flyter in i varandra, och har du en riktigt tur, så blir gällocken och fenfästen kolsvarta.

Den första bilden är en Guldscalare.....inte så mycket likhet med din lilla där...;)

Tvåan kallas för Jaguar eller Leopard, trean är en rökscalare, de kan misstas för att vara Ghost, men de är mörkare i grundfärgen, och de kan har ränder som äldre...tror jag ska ha en bild på en äldre, ska kolla det...:)
#7 - 4 mars 2010 18:24
ciklidtok skrev:
Det är en liten Ghost du har där....De blir jättefina som vuxna, de riktigt snygga blir grå-blå-svart som flyter in i varandra, och har du en riktigt tur, så blir gällocken och fenfästen kolsvarta.

Den första bilden är en Guldscalare.....inte så mycket likhet med din lilla där...;)

Tvåan kallas för Jaguar eller Leopard, trean är en rökscalare, de kan misstas för att vara Ghost, men de är mörkare i grundfärgen, och de kan har ränder som äldre...tror jag ska ha en bild på en äldre, ska kolla det...:)

Är inte ettan typ en koi-variant-scalare??
#8 - 4 mars 2010 18:25
#9 - 4 mars 2010 18:42
http://www.bizrate.com/fish-supplies/pterophyllum-scalare-angelfish-medium/

hittade här en bra länk där man kan se en mängd olika teckningar :)
#10 - 4 mars 2010 18:43
ciklidtok skrev:

Riktigt snygga fiskar!
#11 - 4 mars 2010 18:48
http://theangelfishsociety.org/articles/norton/dr_norton(5).htm

omg kolla den näst sista bilden på den sidan,, där har du min favorit scalare ;)

riktigt bra läsning också insåg jag, om man gillar scalarer dvs ;)
#12 - 4 mars 2010 19:22
ciklidtok skrev:

Ettan där brukar väl kallas guldmarmor, om man vill se den som en guldscalare med lite svart på, eller en marmorscalare med mest gult, får man väl avgöra själv :p Tvåan brukar väl kallas zebrascalare, den som är lik vildformen, men har ett band för mycket?
#13 - 4 mars 2010 19:34
Marnat skrev:

omg kolla den näst sista bilden på den sidan,, där har du min favorit scalare ;)

Tur att smaken är som baken:p;)...
#14 - 4 mars 2010 19:42
Ja usch, tyckte de var riktigt fula allihopa...
#15 - 4 mars 2010 19:50
Får hålla med Ansjo och NIC, även som Ansjo sa, tur att smaken är som baken :p
#16 - 4 mars 2010 20:12
ansjo skrev:
Tur att smaken är som baken:p;)...

NIC skrev:

Andrém skrev:
Får hålla med Ansjo och NIC, även som Ansjo sa, tur att smaken är som baken :p

haha jo det är sant :)

oavsett var det intressant läsning, den tjejen verkar vara en av de första som lyckades få fram korsningscheman för just scalarer, om man nu skulle vilja ge sig in på såddant själv :)
#17 - 4 mars 2010 20:21
ciklidtok skrev:

Superfina bilder! Tack för dem! :)
#18 - 4 mars 2010 20:21
Personligen tycker jag att (som med andra arter) vildformerna är finast :)
#19 - 4 mars 2010 20:22
Marnat skrev:
http://www.bizrate.com/fish-supplies/pterophyllum-scalare-angelfish-medium/

hittade här en bra länk där man kan se en mängd olika teckningar :)

Kanonbra länk! Tack! :)
#20 - 4 mars 2010 20:32
Marnat skrev:

riktigt bra läsning också insåg jag, om man gillar scalarer dvs ;)

Häftig Scalar, fast jag tycker de är fina allihop faktiskt.

Jag hade inte alls lust att skaffa Scalarer men blev så illa tvungen, blev "nedröstad" kan man säga, och nu är jag helt frälst. :) Älskar dem! :d
#21 - 4 mars 2010 20:33
Fräck!
#22 - 4 mars 2010 20:34
Micke_A skrev:
Personligen tycker jag att (som med andra arter) vildformerna är finast :)

Säkerligen är det så i många fall. Det kommer vi nog också att tycka när vi hållit på med akvariehobbyn i några år. ;)
#23 - 4 mars 2010 21:03
Är inte ettan typ en koi-variant-scalare??

Koien är oftast mörkare, mer marmorerad. Micke_A ligger väl igentligen närmast, när han skriver att det är en guldmarmor....det kan man nog kalla den. Men den här var helt guldfärgat när den var yngre, "sotningen" har tilkommit senare...och det är bara den fläcken med svart på den....:)

Micke_A: Den du trodde var en framodlat variant av Zebra, med ett band för mycket, är inte det....utan om du kollar på "ränderna", så är de brutna...den var lite blek nu, pga stress ( glömde stänga av blixten på kameran, den gillade inte det...[:o])

Ni som skickade länkarna...Tack för det...mycket interessant läsning...:)
#24 - 4 mars 2010 21:12
ciklidtok skrev:
Koien är oftast mörkare, mer marmorerad. Micke_A ligger väl igentligen närmast, när han skriver att det är en guldmarmor....det kan man nog kalla den. Men den här var helt guldfärgat när den var yngre, "sotningen" har tilkommit senare...och det är bara den fläcken med svart på den....:)

Micke_A: Den du trodde var en framodlat variant av Zebra, med ett band för mycket, är inte det....utan om du kollar på "ränderna", så är de brutna...den var lite blek nu, pga stress ( glömde stänga av blixten på kameran, den gillade inte det...[:o])

Ni som skickade länkarna...Tack för det...mycket interessant läsning...:)

Ja, men i grunden är det väl samma som zebra, att ränderna är brutna förekommer säkert på en del exemplar, och kanske nå´n odlat vidare på det :) Precis som zebran troligen är framodlad av exemplar av vildformen, som haft antydan till ett band för mycket.
#25 - 4 mars 2010 23:15
Johan0201 skrev:
Fräck!

Kommer bli riktigt fin hoppas jag. :)
#26 - 5 mars 2010 06:32
Fy fan vad snygg den var :)
#27 - 5 mars 2010 07:07
Ja, men i grunden är det väl samma som zebra, att ränderna är brutna förekommer säkert på en del exemplar, och kanske nå´n odlat vidare på det :) Precis som zebran troligen är framodlad av exemplar av vildformen, som haft antydan till ett band för mycket.

Det är mycket möjligt, det ska jag inte svära på...:)men det finns enn kille här uppe som odlar just Jaguar-/Leopardvarianten,som jag har förstått det så har han bara den färgteckningen på sina Scalarer... och lämnar in till "min" handlare, och jag hämtar dem där...;)
#28 - 5 mars 2010 08:11
Fy fan vad snygg den var :)

Mitt lilla "spöke" menar du? Han tackar så mycket för komplimangen! ;)
#29 - 5 mars 2010 10:44
NIC skrev:

Ja, fy fan vad fula dom var.. There Can Be Only One!
#30 - 5 mars 2010 11:49
Ouscazz skrev:
Ja, fy fan vad fula dom var.. There Can Be Only One!

givetvis går det inte att jämföra med en riktig Altum som vissa lyckostar *host*Ouscazz*host* kan stoltsera med ;)
#31 - 18 maj 2010 16:35
Tänk vad en Scalar växer på 2,5 månad. Nu är det ingen i familjen som kallar "Spöket" för ful längre. Såhär såg h*n alltså ut i början på mars:

[ATTACH]30824[/ATTACH]

Såhär ser h*n ut nu:

[ATTACH]30823[/ATTACH]

Viss skillnad, inte sant?;) (Liiite skillnad på kamera också...:p)
#32 - 18 maj 2010 16:41
Ja, en viss skillnad :) Den verkar ha lite gult på sidan också? Skulle gissa att det är en hona förresten. Har själv ett liknande par, som är silverfärgade, med några svarta fläckar. Hanen verkar även ha ett blått skimmer på ryggen.
#33 - 18 maj 2010 16:56
Micke_A skrev:
Ja, en viss skillnad :) Den verkar ha lite gult på sidan också? Skulle gissa att det är en hona förresten. Har själv ett liknande par, som är silverfärgade, med några svarta fläckar. Hanen verkar även ha ett blått skimmer på ryggen.

Ja, lite svagt gult skimmer. (Tror det blir lite starkare av blixten. Lyckas inte ta utan, det blir så suddigt.) Alltid kul med gissningar på kön.:)
#34 - 18 maj 2010 21:44
incest familjefestciklider
#35 - 18 maj 2010 22:03
Que?
#36 - 19 maj 2010 19:38
Dexter skrev:
Tänk vad en Scalar växer på 2,5 månad. Nu är det ingen i familjen som kallar "Spöket" för ful längre. Såhär såg h*n alltså ut i början på mars:

[ATTACH]30824[/ATTACH]

Såhär ser h*n ut nu:

[ATTACH]30823[/ATTACH]

Viss skillnad, inte sant?;) (Liiite skillnad på kamera också...:p)

Ja där kan man snacka om skillnad på ett par månader....:)Den är jättefin....Och troligast som Micke säger...så är det en hona....:)
#37 - 19 maj 2010 19:47
ciklidtok skrev:
Ja där kan man snacka om skillnad på ett par månader....:)Den är jättefin....Och troligast som Micke säger...så är det en hona....:)

Då är det kanske en hona då.:) Tror mer på era gissningar än mina. (Det är våra första Scalarer så jag har ingen direkt koll.) Dock är jag nyfiken.:)
#38 - 19 maj 2010 19:49
Hanarna brukar få antydan till puckel i pannan ganska så snart, och ju äldre de blir, ju större puckel får de.Ditt lilla "spöke" har en helt rak-/slät panna:) Tror jag har kort på en hane och en hona där man ser skillnaden....ska kolla i mina gömmor om jag hittar dem...:)
#39 - 19 maj 2010 19:52
ciklidtok skrev:
Hanarna brukar få antydan till puckel i pannan ganska så snart, och ju äldre de blir, ju större puckel får de.Ditt lilla "spöke" har en helt rak-/slät panna:) Tror jag har kort på en hane och en hona där man ser skillnaden....ska kolla i mina gömmor om jag hittar dem...:)

Ok, intressant. Hoppas du hittar dina bilder. :)
#40 - 19 maj 2010 19:53
Nu ska vi se här. Inte de bästa korten jag har knäppt, men man ser skillnaden på pannan...;)

På bild 1 simmar honan före hanen. Man kan se att hon är rundare om buken också...(romstinn;) )

På bild 2 står hanen under honan.
#41 - 19 maj 2010 19:59
Absolut, visst ser man skillnad. Fina bilder, tack för dem! :) Vilka fina Scalarer du har! Måste kika på våra Scalarer imorgon och se om man ser en antydan till "puckel" på någon än.
#42 - 19 maj 2010 20:02
Dexter skrev:
Absolut, visst ser man skillnad. Fina bilder, tack för dem! :) Vilka fina Scalarer du har! Måste kika på våra Scalarer imorgon och se om man ser en antydan till "puckel" på någon än.

Tack så mycket:)
Scalarena är mina absoluta favoriter....genom snart 20 år:dSå de är nog lite bortskämda de små liven....[:o]
#43 - 19 maj 2010 20:11
ciklidtok skrev:
Tack så mycket:)

Scalarena är mina absoluta favoriter....genom snart 20 år:dSå de är nog lite bortskämda de små liven....[:o]

Oj, då vet man vem man kan fråga om man undrar något om Scalarer. Klart de ska vara bortskämda.:) (Är själv en riktig "hönsmamma" åt alla våra djur.;))
#44 - 19 maj 2010 20:36
Dexter skrev:
Oj, då vet man vem man kan fråga om man undrar något om Scalarer. Klart de ska vara bortskämda.:) (Är själv en riktig "hönsmamma" åt alla våra djur.;))

Jag vet en hel del, men inte allt:pMen fråga på du bara, om du undrar något...[:o]

Jo hönsmamma har jag blivit beskyllt av både mina egna barn och kompisars att vara...[:o]Och vad gäller djuren, så tycker jag som så att....vare sej det gäller fiskar eller hundar eller vilket djur som helst....de har inte bett om att få komma hit, det är jag som tagit hit dom, och då ska de tas omhand därefter också.....:)
#45 - 19 maj 2010 21:21
ciklidtok skrev:
Jag vet en hel del, men inte allt:pMen fråga på du bara, om du undrar något...[:o]

Jo hönsmamma har jag blivit beskyllt av både mina egna barn och kompisars att vara...[:o]Och vad gäller djuren, så tycker jag som så att....vare sej det gäller fiskar eller hundar eller vilket djur som helst....de har inte bett om att få komma hit, det är jag som tagit hit dom, och då ska de tas omhand därefter också.....:)

Så sant så. Precis så resonerar jag också om djur. (Vad kloka vi är!;))
#46 - 20 maj 2010 06:02
:)
#47 - 20 maj 2010 07:22
Har tittat på mina Scalarer nu och tycker mig se en liten knöl i pannan på en utav dem, den största. Har inget batteri i kameran för tillfället, kanske hinner fixa det under dagen och ta en bild.:)
#48 - 20 maj 2010 16:20
Lånar "Spökets" tråd och lägger in ett par bilder på "Man Boy", döpt av 3,5-åringen.;) En ganska kaxig typ som gjort ett rejält tillväxtryck den senaste tiden. Visst är det en antydan till knöl hos honom? (Ja, det borde ju vara en "han" med tanke på namnet menar jag.;))

[ATTACH]30886[/ATTACH][ATTACH]30887[/ATTACH]

Lägger in bilden på "Spöket" igen så att man kan jämföra.:)

[ATTACH]30885[/ATTACH]
#49 - 20 maj 2010 16:27
Absolut inte säker, men även den känns som en hona :)
#50 - 20 maj 2010 16:32
Micke_A skrev:
Absolut inte säker, men även den känns som en hona :)

Nämen, kan jag ha så fel! Jag som trodde jag äntligen hade lite koll!;)
#51 - 20 maj 2010 16:37
Envisas med att lägga in ett foto till på "Man Boy".:)

[ATTACH]30891[/ATTACH]
#52 - 20 maj 2010 21:21
Det kan vara antydan till en puckel i pannan, men jag vågar inte svära på det. det är väldigt svårt att se....[:o]
#53 - 20 maj 2010 21:37
ciklidtok skrev:
Det kan vara antydan till en puckel i pannan, men jag vågar inte svära på det. det är väldigt svårt att se....[:o]

Ja, det är ju ingen jätteknöl direkt...men lite, lite...;)
Bilagor:

Annons