Vad heter fisken?

#1 - 29 juni 2008 18:55
Kan detta vara en idé till en lek tro? Ibland funderar man nog över vad det där konstiga vetenskapliga namnet på en fisk egentligen betyder, eller är jag helt fel ute? Men vi kan ju testa, och se om det är nå´t som faller er på läppen :)

Kanske inte en lek för alla, men även de som inte är så bra på vetenskapliga namn kanske kan ha den här tråden som en sorts uppslagsverk över vad de vanligare akvariefiskarnas vetenskapliga namn egentligen betyder. Den som svarar rätt kan ställa en ny fråga, och även om han/hon inte själv vet nå´t vetenskapligt namn att fråga om, kanske han/hon undrar över namnet på nå´n fisk, och kan få svar av nå´n som kan. Om den som svarade rätt inte kan ställa en ny fråga (säg till i så fall), kan nå´n annan köra vidare :)

Kan ju börja med en rätt enkel: zebraciklidens vetenskapliga artnamn är nigrofasciatus, vad betyder det?
#2 - 29 juni 2008 19:24
Kan det vara purpurhuvudsbarb ??

Funkar det med vilken latinsk fiskart som helst?
#3 - 29 juni 2008 19:30
Nina82 skrev:
Kan det vara purpurhuvudsbarb ??

Funkar det med vilken latinsk fiskart som helst?

Nää, sa ju zebraciklid :) Även om purpurhuvudsbarben har samma artnamn. Vill "veta" vad nigrofasciatus betyder.
#4 - 29 juni 2008 19:32
svartrandig :)

Fasciatum betyder randig och niger betyder svart
#5 - 29 juni 2008 19:34
Japp, rätt :)
#6 - 29 juni 2008 19:44
Pterophyllum eller som i folkmun kallas Scalare. Vad betyder Pterophyllum?
#7 - 29 juni 2008 19:51
Nina82 skrev:
Pterophyllum eller som i folkmun kallas Scalare. Vad betyder Pterophyllum?

Ptero betyder vinge, och phyllum betyder väl ungefär blad, "bladvinge" kan man kanske säga, och syftar på fiskens vingliknande fenor, och tunna bladliknande form.
#8 - 29 juni 2008 19:53
Rätt :)
#9 - 29 juni 2008 19:57
Hehe, verkar bara vara vi som vill vara med och leka :D

En annan rätt enkel: rödciklider är en några andra vanliga och populära ciklider, en art säljs som Hemichromis bimaculatus (även om det väl tvistas om om det verkligen är den som säljs). Vad betyder bimaculatus?
#10 - 29 juni 2008 20:04
Rolig lek iaf :)

Bimaculatus betyder två fläckar.
#11 - 29 juni 2008 20:06
Japp :)
#12 - 29 juni 2008 20:09
Poecilia Reticulata även kallad Guppy ;)

Vad betyder både Poecilia och Reticulata?
#13 - 29 juni 2008 20:13
Hmm, kan det nog bara till hälften.

Men jag gissar att Poecilia har med ungfödandet att göra. Reticulata syftar på mönstret.

Du får väl bestämma om du ska ge mig rätt :p Men hur som helst kan du/ni kanske bita på den här: Botia är ett lokalt, asiatiskt namn, vad betyder det?
#14 - 29 juni 2008 20:20
Micke_A skrev:
Hmm, kan det nog bara till hälften.

Men jag gissar att Poecilia har med ungfödandet att göra. Reticulata syftar på mönstret.

Du får väl bestämma om du ska ge mig rätt :p Men hur som helst kan du/ni kanske bita på den här: Botia är ett lokalt, asiatiskt namn, vad betyder det?

Du hade till viss del rätt :D

Grekiska poikilos: "brokig", "med (flera) olika färger", och reticulo: "liten ruta", "nät".

Så du hade rätt ang mönstret iaf :)

Får söka mer på Botia dock. Får bara fram nåt om stor tagg :confused:
#15 - 29 juni 2008 20:38
Nina82 skrev:
Du hade till viss del rätt :D

Grekiska poikilos: "brokig", "med (flera) olika färger", och reticulo: "liten ruta", "nät".

Så du hade rätt ang mönstret iaf :)

Får söka mer på Botia dock. Får bara fram nåt om stor tagg :confused:

Kan ju berätta vad Botia betyder, eller vad jag har läst att det betyder: krigare, eller soldat.

Kampfisken heter ju Betta splendens, Bettah är det lokala siamesiska namnet på fisken, vad betyder splendens? Och lite överkurs, den till hör guramis, osphronemidae, vad betyder det?
#16 - 29 juni 2008 20:41
Botia betyder väl typ Kämpe, eller stridslystne

vacker är väl splendens?
#17 - 29 juni 2008 20:43
Finns flera olika Channor bland annat något som heter Parachanna obscura vad betyder obscura?
#18 - 29 juni 2008 20:53
obscura betyder mörk.
#19 - 29 juni 2008 20:56
Otocinclus macrospilus. Vad betyder macrospilus?
#20 - 29 juni 2008 20:59
Måste bara göra en liten instickare här och fråga var ni lärt er allt detta :) Måste medge att ni är oerhört duktiga! :D
#21 - 29 juni 2008 21:02
XenOn skrev:
Måste bara göra en liten instickare här och fråga var ni lärt er allt detta :) Måste medge att ni är oerhört duktiga! :D

Google och Wikipedia :D

Men jag måste säga att detta är en väldigt lärorik lek som är passande till detta forumet :).
#22 - 29 juni 2008 21:07
Nina82 skrev:

Men jag måste säga att detta är en väldigt lärorik lek som är passande till detta forumet :).

Så leken får godkänt då? :D

Oskar får rätt, Splendens betyder vacker, briljant, skinande. Osphromenidae: Osphra betyder lukt, mena betyder filament, och syftar på de långa känsliga, trådlika bukfenorna som många guramiarter har.

Macrospilus, hmm, förstorad? Och fenstråle? Stor fenstråle alltså?
#23 - 29 juni 2008 21:10
Nina82 skrev:
Otocinclus macrospilus. Vad betyder macrospilus?

Påminner om denna ;)
#24 - 29 juni 2008 21:16
Micke_A skrev:
Så leken får godkänt då? :D

Oskar får rätt, Splendens betyder vacker, briljant, skinande. Osphromenidae: Osphra betyder lukt, mena betyder filament, och syftar på de långa känsliga, trådlika bukfenorna som många guramiarter har.

Macrospilus, hmm, förstorad? Och fenstråle? Stor fenstråle alltså?

Ja den här leken får mer än godkänt. Kul att sitta och läsa vad proffsen skriver ;)
#25 - 29 juni 2008 21:26
Vill ni att jag ska avslöja vad macrospilus betyder innan jag går och sussar eller ni letar vidare :)
#26 - 29 juni 2008 21:28
Nina82 skrev:
Vill ni att jag ska avslöja vad macrospilus betyder innan jag går och sussar eller ni letar vidare :)

Jag hade fel alltså?
#27 - 29 juni 2008 21:31
Micke_A skrev:
Jag hade fel alltså?

Jaså, så du har redigerat ditt inlägg ;).. Satt och väntade på rätta svaret ju :p..

Kan hända att även du har rätt, låter ju vettigt men jag tänkte på "stor fläck"

God natt :)
#28 - 29 juni 2008 21:34
Nina82 skrev:
Jaså, så du har redigerat ditt inlägg ;).. Satt och väntade på rätta svaret ju :p..

Kan hända att även du har rätt, låter ju vettigt men jag tänkte på "stor fläck"

God natt :)

Aha, fick ett halvt rätt då :) Ok om jag lägger upp en ny?
#29 - 29 juni 2008 21:44
Nina82 skrev:

hehe fram tills nu har jag inte använt google :) jag lyckades plocka upp vad botia betydde i en tråd nån gång och jag har gått spanska som ligger hyffsat nära latin så splendens var inte så svårt att lista ut :P

JA micke lägg upp en ny :)
#30 - 29 juni 2008 22:22
Scalaren hette förr Platax scalaris (Platax är ett släkte av saltvattensfiskar, fladdermusfisk), vad syftar namnet scalare på?
#31 - 29 juni 2008 22:27
haha jag fick fram Ladder sponge som betyder Löddersvamp?
#32 - 29 juni 2008 22:30
haha jag fick fram Ladder sponge som betyder Löddersvamp?

Hehe, nja... Ladder betyder stege på engelska, och scalare syftar på scalarens ränder, som påminner om pinnarna på en stege.
#33 - 29 juni 2008 23:18
hehe det stod ihop som laddersponge och ladder betyder också lödder :P

tyckte dock det lät bättre än stegsvamp

borde ha fattat då escala betyder stege på spanska

Ps lägg upp en ny jag Fick ju inte fram rätt :D
#34 - 29 juni 2008 23:28
hehe det stod ihop som laddersponge och ladder betyder också lödder :P

tyckte dock det lät bättre än stegsvamp

borde ha fattat då escala betyder stege på spanska

Ps lägg upp en ny jag Fick ju inte fram rätt :D

Hmm, var det det levande djuret svamp du fick upp? I så fall är det nog stegsvamp den heter, eftersom löddrar gör de ju bara när de är döda, och används att rengöra ytor med, tillsammans med rengöringsmedel :) Det finns ju t.ex en orm som heter stegsnok, har för mig att den också heter nå´t med scalaris.

Kardinalfisken heter ju Tanichthys albonubes på latin, vad betyder albonubes? Och överkurs, vad syftar Tanichthys på?
#35 - 30 juni 2008 01:54
Hmmm Tanichthys Syftar väl på fisk? gör det inte? och Albonubes betyder Vita moln
#36 - 30 juni 2008 07:32
Kardinalfiskens vetenskapliga namn betyder "Tans fisk från vita molnens berg" så du var inne på rätt spår Oskar ;)

Nästa :)
#37 - 30 juni 2008 10:08
Oscars påfågelciklid heter ju på latin Astronotus ocellatus, men förut hade den ett annat latinskt namn Cychla rubroocellata vad betyder Rubroocellata och bonus poäng för betydelsen för Cychla
#38 - 30 juni 2008 12:37
Jag ger mig :(

Kan inte hitta något om vad varken Rubroocellata eller Cychla betyder.

Däremot hittade jag om Astronatus ocellatus som är det nuvarande namnet.
Astron-stjärna.. Notus-rygg.. ocellatus-med öga
#39 - 30 juni 2008 12:39
Oscars påfågelciklid heter ju på latin Astronotus ocellatus, men förut hade den ett annat latinskt namn Cychla rubroocellata vad betyder Rubroocellata och bonus poäng för betydelsen för Cychla

Cychla är fel (eller äldre ord) för Cichla=som betyder ciklid. Rubroocellata betyder "rödögd" och syftar nog på teckningen hos påfågelscikliden.
Mvh Niklas
#40 - 30 juni 2008 12:57
Nicke SA skrev:
Cychla är fel (eller äldre ord) för Cichla=som betyder ciklid. Rubroocellata betyder "rödögd" och syftar nog på teckningen hos påfågelscikliden.

Mvh Niklas

Mycket imponerad :D

Din tur att komma med nästa :)
Bilagor:
#41 - 30 juni 2008 13:20
En ovanlig firre blir det då.
Cryptoheros altoflavus. Vad betyder altoflavus? Artnamnet kan sägas komma från en jämförelse med en annan art. Vilken art då?
#42 - 30 juni 2008 13:47
Heros: hantelciklid, antar jag.
crypto: olik, udda
flavus: gul.

Mer än så kan jag inte säga.
#43 - 30 juni 2008 15:17
Artnamnet kan sägas komma från en jämförelse med en annan art. Vilken art då?
C. nanoluteus ??

Vad betyder altoflavus?
Alto-hög.. flavus-gul
#44 - 30 juni 2008 19:25
För att inte leken ska dö ut fortsätter jag med en ny och antar att jag hade rätt :)

Siamesisk algätare heter ju Crossocheilus oblongus men vad betyder oblongus?
#45 - 30 juni 2008 20:06
Nina82 skrev:
För att inte leken ska dö ut fortsätter jag med en ny och antar att jag hade rätt :)

Siamesisk algätare heter ju Crossocheilus oblongus men vad betyder oblongus?

Kom igen nu !! Jag gav er en lätt ju :D
#46 - 30 juni 2008 20:09
Hehe, du kan nog inte räkna med mig på den här. Även om jag har nå´n svag aning om att jag har hört det nå´n gång.
#47 - 30 juni 2008 20:11
Micke_A skrev:
Hehe, du kan nog inte räkna med mig på den här. Även om jag har nå´n svag aning om att jag har hört det nå´n gång.

Hur lång tid ska man låta det gå innan man avslöjar svaret då ;)

Vill ju ha lite utmaning jag oxå ikväll :D
#48 - 30 juni 2008 20:35
"Den avlånga" :D

Gissa vad den här fiskens namn betyder?
Gonorynchus gonorynchus
#49 - 30 juni 2008 20:48
Tja, du får bestämma själv när du vill säga svaret :) När du inte orkar vänta längre, typ. Du kan ju ge det till imorr´n, om du inte absolut vill gå vidare med det ikväll. Om du vill kan ju nå´n annan ställa en ny fråga under tiden.
#50 - 30 juni 2008 22:42
Oblongus = "den avlånga".

En av de mest välkända plattmaskarna heter Dugesia gonocephala. Vad kan "gonocephala" tänkas betyda? :D
#51 - 1 juli 2008 05:58
cephala = gällande huvudet
Gono däremot går jag bet på. Nåt gällande parning kanske? (tänkte på gonopodium osv).

Kanske lite ot med tanke på att Loch Ness inte är ett akvarium... men en av de mer inbitna fanatikerna gällande nessie gav djuret det latinska namnet Nessiteras rombhopteryx... Vad betyder rombhopteryx?
#52 - 1 juli 2008 06:55
rombhopteryx borde väl betyda ungefär rombformad med lång svans ??

romb betyder ju just romb och opteryx tror jag betyder lång svans eller liknande.
#53 - 1 juli 2008 08:36
Trollsvans skrev:
cephala = gällande huvudet

Gono däremot går jag bet på. Nåt gällande parning kanske? (tänkte på gonopodium osv).

Gono- betyder "fortplantning". Plattmaskarna kanske har sitt fortplantningsorgan vid huvet ;). Eller kan det vara så att fortplantningsorganet liknar ett huvud. Vet inte mycket om plattmaskar.
#54 - 1 juli 2008 09:02
- Intressant tråd detta. Speciellt för undertecknad som har oerhört svårt att ens uttala de latinska namnen. Ser fram emot när ni ger er på växter oxo. Där tycker jag själv man är extra "off" när man skall handla på butik och aldrig kommer ihåg vad växten hette (på latin) som man vill ha!
#55 - 1 juli 2008 09:43
Nicke: Det var nära nog. Namnet betyder "den med ***-huvud". Gissningsvis tyckte den som namngav den att den i formen påminde om ett mänskligt fortplantningsorgan. Ungefär som Linné tyckte om svampen Phallus impudicus. :D

Rhombopteryx = den med romb-formad vinge. Pga denna bild som påstås vara tagen av en automatisk undervattenskamera och visa nessies ena simfena.
#56 - 1 juli 2008 09:55
Då ger jag mig på nästa då :)

Riotetra heter Hyphessobrycon flammeus men vad betyder flammeus?
#57 - 1 juli 2008 10:57
Nina82 skrev:
Då ger jag mig på nästa då :)

Riotetra heter Hyphessobrycon flammeus men vad betyder flammeus?

Röd, eller flammande? :)
#58 - 1 juli 2008 11:07
Micke_A skrev:
Röd, eller flammande? :)

Nära nog :) Brandgul.
#59 - 1 juli 2008 11:18
Nina82 skrev:
Nära nog :) Brandgul.

Hehe, tycker ju mer att den är vinröd förstås, men men...

Geophagus är ju ett ciklidsläkte, vad betyder Geophagus?
#60 - 1 juli 2008 13:25
Jordätare.

Chromis viridis?
#61 - 1 juli 2008 16:38
Chromis = färg eller färgglad
Viridis = grön
#62 - 1 juli 2008 16:41
En av de vanligaste Otocinclus heter Vittatus även om de oftast säljs som Affinis men vad betyder Vittatus?
Guest
#63 - 1 juli 2008 16:51
Nina82 skrev:
En av de vanligaste Otocinclus heter Vittatus även om de oftast säljs som Affinis men vad betyder Vittatus?

I detta fallet linjerad.
#64 - 1 juli 2008 16:52
Streckad? ^^

Edit:
Äh, attans då.
Guest
#65 - 1 juli 2008 16:57
Aja jag fortsätter....Vad betyder Aequidens?
#66 - 1 juli 2008 17:13
Aequidens - med jämnstora tänder ??
Guest
#67 - 1 juli 2008 18:58
Nina82 skrev:
Aequidens - med jämnstora tänder ??

Ja det får man väl godkänna:p
#68 - 1 juli 2008 20:01
Vad betyder Apistogramma?
#69 - 2 juli 2008 15:16
Nina82 skrev:
Vad betyder Apistogramma?

Jaha... Verkar som om detta blev lite för svårt för er eller så är ni bara lata :p.
Apistogramma är grekiska och betyder direkt översatt
oregelbunden linje och syftar på den brutna sidolinjen.

Här kommer en ny!!

Cardinaltetra heter Paracheirodon axelrodi men efter vilken man har artnamnet axelrodi uppkommit? Och vad var hans yrke/sysselsättning?
#70 - 2 juli 2008 15:46
Herbert R. Axelrod, den kände knäckebrödsbagaren!

Det här är inte en fisk, men det finns en intressant story med namnet så jag slänger ut den i alla fall:
En nyupptäckt apa har döpts till Callicebus aureipalatii, vad betyder "aureipalatii"?
#71 - 2 juli 2008 16:11
Azur skrev:
Herbert R. Axelrod, den kände knäckebrödsbagaren!

Haha.. Han var en känd amerikansk tidningsredaktör och bokförfattare inom akvarie men säkert en alldeles utmärkt knäckebrödsbagare oxå :D.

Apan Callicebus aureipalatii är döpt av GoldenPalace.com som vann en auktion med budgivning om vem som skulle få lov att döpa arten. 650 000 USdollar blev kostnaden för denna levande reklampelare. Och då kan man ju nästan räkna ut vad aureipalatii betyder, jo Golden Palace (gyllene palatset).
#72 - 2 juli 2008 16:16
Ny fisk...
Denna är lätt!!

Epalzeorhynchos bicolor även kallad Eldstjärt. Vad betyder bicolor?
#73 - 2 juli 2008 16:24
Två färger! :) :)
#74 - 2 juli 2008 16:27
ny fisk [COLOR=#333333]Dactylopterus volitans är en sorts drakfisk, vad betyder volitans bonus om ni kan Dactylopterus.[/COLOR]
#75 - 2 juli 2008 16:35
Kul att tråden fick såpass stort gensvar :)

Kan försöka mig på några gissningar på drakfisken. Volitans kanske syftar på de långa böljande fenorna? I alla fall misstänker jag att Dactylopterus gör det, i och med att pterus betyder vinge, och dactyl kanske betyder spetsig (tänker på flygödlan Pterodactyl, som väl hade spetsiga vingar)?
#76 - 2 juli 2008 16:40
[COLOR=#333333]Dactylopterus betyder väl blåkäft, eller?

och [/COLOR][COLOR=#333333]volitan betyder lejon??
[/COLOR]
#77 - 2 juli 2008 16:43
Nina82 skrev:
[COLOR=#333333]Dactylopterus betyder väl blåkäft, eller?[/COLOR]

[COLOR=#333333]och [/COLOR][COLOR=#333333]volitan betyder lejon??[/COLOR]

Pterus betyder i alla fall vinge (se t.ex scalaren, Pterophyllum).
#78 - 2 juli 2008 16:45
Micke_A skrev:
Pterus betyder i alla fall vinge (se t.ex scalaren, Pterophyllum).

Det gör det säkert men vad har det med [COLOR=#333333]Dactylopterus [/COLOR][COLOR=#333333]volitan[/COLOR] att göra :confused: ;).
#79 - 2 juli 2008 16:47
Nina82 skrev:
Det gör det säkert men vad har det med [COLOR=#333333]Dactylopterus [/COLOR][COLOR=#333333]volitan[/COLOR] att göra :confused: ;).

Fråga den som döpte fisken ;) Pterus (DactyloPTERUS) syftar troligtvis på de stora vingliknande bröstfenorna.
#80 - 2 juli 2008 16:50
Micke_A skrev:
Fråga den som döpte fisken ;) Pterus (DactyloPTERUS) syftar troligtvis på de stora vingliknande bröstfenorna.

Aha såklart :D.. Lägger du ut nästa gåta?
#81 - 2 juli 2008 16:53
Nina82 skrev:
Aha såklart :D.. Lägger du ut nästa gåta?

Tja, har ju ännu inte fått reda på om jag hade rätt om Dactylbiten i namnet, men kan väl lägga ut en ändå :)

Amphilophus labiatus är en stor, kraftfull centralamerikansk ciklid, labiatus betyder, eller syftar på, vad?
#82 - 2 juli 2008 16:55
labiatus betyder "med läpp".
#83 - 2 juli 2008 17:01
Nina82 skrev:
labiatus betyder "med läpp".

Japp, syftar på att de i naturen får tjocka, utstående läppar, förmodligen som skydd när de letar mat på grova och vassa underlag, i akvarium verkar de inte utvecka läpparna, kanske för att de inte behöver, eller också för att de ofta är uppblandade med den närbesläktade midascikliden, A. citrinellum. Finns även Malawiciklider med liknande anpassningar.
#84 - 2 juli 2008 17:06
Epalzeorhynchos frenatus = Regnbågslabeo. Vad betyder frenatus ?
#85 - 2 juli 2008 17:59
volitans betyder faktiskt farlig eller giftig och dactylopterus betyder (vad jag fått fram) Spetsvinge syftar antagligen på taggarna i Vingen hos flying gunard

så du fick rätt på en micke så att du fortsatte är ju helt ok
#86 - 2 juli 2008 18:00
volitans betyder faktiskt farlig eller giftig och dactylopterus betyder (vad jag fått fram) Spetsvinge syftar antagligen på taggarna i Vingen hos flying gunard

så du fick rätt på en micke så att du fortsatte är ju helt ok

Då hade jag rätt på bonusfrågan alltså :)
#87 - 2 juli 2008 18:26
Nääää ni, nu är ni ute och cyklar... Dactylopterus: Dactylus = latinisering av grekiska för finger, pterus = latinisering av vinge. Dvs den med fingervinge, eller den med fingrar på vingarna. Kommer säkert av de lösa fenstrålarna på den förstorade bröstfenan.
Volitans = att fladdra, flyga snabbt och fladdrande.

http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=4&ID=1021&what=species

D. volitans är en flygsimpa.
#88 - 2 juli 2008 18:45
Azur skrev:
Nääää ni, nu är ni ute och cyklar... Dactylopterus: Dactylus = latinisering av grekiska för finger, pterus = latinisering av vinge. Dvs den med fingervinge, eller den med fingrar på vingarna. Kommer säkert av de lösa fenstrålarna på den förstorade bröstfenan.

Volitans = att fladdra, flyga snabbt och fladdrande.

http://www.fishbase.org/Photos/PicturesSummary.cfm?StartRow=4&ID=1021&what=species

D. volitans är en flygsimpa.

Tyckte väl att jag inte kände igen namnet i samband med drakfiskar :p
#89 - 2 juli 2008 18:58
Micke_A skrev:
Tyckte väl att jag inte kände igen namnet i samband med drakfiskar :p

Samma här ;).. Hittade andra namn på drakfiskar men inte detta :D
#90 - 2 juli 2008 19:02
Nina82 skrev:
Samma här ;).. Hittade andra namn på drakfiskar men inte detta :D

Däremot finns det en drakfisk som heter Pterois volitans :) Som ju då borde betyda giftiga vingar, ungefär.

Då var jag heller inte så fel ute vad det gäller vad volitans betyder, tänkte i stil med böljande, svävande, som volanger ungefär.
#91 - 2 juli 2008 19:58
Nina82 skrev:

bumpar denna ;)
#92 - 3 juli 2008 16:28
Nina82 skrev:

Betslad!

Ny fråga ;)

Tropheus vad betyder det?
#93 - 4 juli 2008 18:02
ny fisk [COLOR=#333333]Dactylopterus volitans är en sorts drakfisk, vad betyder volitans bonus om ni kan Dactylopterus.[/COLOR]

Hur är denna fisk en drakfisk?

Ah, ok, Azur hann före.
#94 - 4 juli 2008 18:15
Nina82 skrev:

Tropheus vad betyder det?

Att äta/ätare

Följdfråga: Vilken fisk har ett "latiniserat" namn som bygger på språket Quechua?
#95 - 4 juli 2008 18:55
Hur är denna fisk en drakfisk?

Ah, ok, Azur hann före.

hehe tog bara namnet från SVG där den låg under drakfiskar.
#96 - 4 juli 2008 20:37
Att äta/ätare

Följdfråga: Vilken fisk har ett "latiniserat" namn som bygger på språket Quechua?

Den var riktigt klurig [:o]

Vill inte bjuda på en ledtråd :confused:
#97 - 5 juli 2008 07:34
Ja, den är klurig för den går inte att direktgoogla. Ok, ledtråd. Han som döpte fisken fick lite pikar av de som tyckte att namnet borde ha varit ÄNNU svårare.

Annons