vad heter stenen?

#1 - 6 februari 2006 14:32
Hej,

Har precis köpt lite stenar som jag ska ha i mitt malawi kar. Precis efter jag lämnade affären glömde jag bort vad stenarna kallades. Någon som vet? Sen tänkte jag höra om nån har nån idé på vad jag kan ha för bakgrundsplanch till detta. BTN bakgrund blir för dyrt även om det är att föredra.

Här har ni lite bilder på stenen: http://hem.passagen.se/peter_120/pics/sten/

/Peter
#2 - 6 februari 2006 14:40
ser ut som nån form av lavasten / pimpsten

dock är ja långt ifrån kunnig i detta ämne nån annan har nog bättre kvalifiserade gissningar :P
#3 - 6 februari 2006 15:02
Jag tippar det är en konstgjord kalksten, gjord för att se ut som "levande sten" (kalksten bruten från korallrev). Kan för all del vara en äkta kalksten också, men jag tycker den har lite cement-varning över sig i färgen.

Om du vill testa om det är en kalksten, prova att droppa en droppe ättiksprit på den, och se om det blir bubblor i droppen - då är det kalksten.

Kalksten/cement bör också vara betydligt tyngre än om det är nån typ av pimpsten/lavasten, som är väldigt lätt.
#4 - 6 februari 2006 15:24
[quote=Azur]Jag tippar det är en konstgjord kalksten, gjord för att se ut som "levande sten" (kalksten bruten från korallrev). Kan för all del vara en äkta kalksten också, men jag tycker den har lite cement-varning över sig i färgen.

Om du vill testa om det är en kalksten, prova att droppa en droppe ättiksprit på den, och se om det blir bubblor i droppen - då är det kalksten.

Kalksten/cement bör också vara betydligt tyngre än om det är nån typ av pimpsten/lavasten, som är väldigt lätt.[/quote]

Ok, den på bilden väger ca 7.5 kilo... ska testa med ättikspriten.

Annons