Vad i hela friden kan ha hänt?

#1 - 5 december 2006 18:31
nu är jag lite orolig.
har aldrig råkat ut för detta.
alla fiskar i mitt malawikar har alltid varit pigga och friska.
bytte vatten för några timmar sen, och allt var frid och fröjd.. alla fiskar var pigga och glada.

spolade i kranen några minuter som alltid innan jag byter vatten.

och nu när jag kollar så ligger det en Labeotropheus trewavasae uppe vid ytan och är stendöd.

alla vattenvärden är ok. har 2st hanar och 2st honor av den sorten, och dom har lekt en gång, vet dock inte om det var den hanen som har lekt.

någon som vet vad som kan ha hänt med honom?

har aldrig upplevt aggresion mellan hanarna så jag tror inte att att han har blivit stressad ihjäl.
kollade för någon timme sedan och då stod alla uppe i hörnet och tiggde efter mat när jag gick förbi.

jag är väldigt förvånad måste jag säga hur fort det kan gå.
#2 - 5 december 2006 18:49
Det händer ibland att fiskar dör det behöver inte vara någon orsak kan vara mycket, sjukdom inombords som man inte ser utvändigt för kallt vatten kanske som fisken inte klarade av på grund att den var sjuk vem vet?lika tråkigt var gång när fiskar dör utan orsak(Nån orsak är det alltid men inget som vi vet om)
#3 - 5 december 2006 18:52
vet inte vad som kan ha hänt med din hane, men det var nästan samma för mig...jag hittade min multishane liggandes död och bara någon timma innan var jag inne hos dom o kollade och då var han pigg..ingen mer har dött sen dess som tur är..

//kim
#4 - 5 december 2006 18:53
ja det är möjligt att det var för kallt vatten.. mitt kallvatten är inte många grader, men jag gjorde ett ganska litet vattenbyte. kanske det var nån skit i vattnet ändå?

hur som helst så verkar dom andra fiskarna vara helt ok i alla fall, men jag ska hålla ett öga på dom ikväll ifall jag skulle få syn på nåt ovanligt.
#5 - 5 december 2006 18:58
Många gånger är det att dem stressar ihjäl varandra dem är rätt så sega så av lite skit dör dem inte av så är min erfarenhet av mina Malawiciklider
#6 - 5 december 2006 19:05
ja det är möjligt att det var så.. den andra hanen kanske tog död på han ändå. en av dom är ju i lektagen hela tiden, så kan kanske stressade ihjäl honom
#7 - 6 december 2006 11:09
Brukar ju märkas om han har varit ovanligt skygg eller tappat mycke färger den senaste tiden. Sett allmänt hängig ut helt enkelt.
Annars så kan det ju mycket väl ha varit som andra tidigare har sagt med vattentemperaturen.

Vill inte mycket till för att dom ska reagera på det där även om man tänker på det. En grad är en skaplig förändring det också.
#8 - 6 december 2006 15:00
nej han hade inte tappat färg och var inte för sig själv. han simmade omkring tillsammans med dom andra hela tiden.

men en fisk borde väl klara av ett par grader lägre temperatur vid ett vattenbyte.

men det klart. jag tog ju inte 23 gradigt vatten från kranen, utan utan vanligt kallvatten, så han kanske stod direkt under slangen eller nåt och fick det kalla kramvattnet rakt på han.

men jag har alltid fyllt på med kallvatten och bara lite lite varmvatten i, för kallvattnet är inte många grader varmt annars.

Annons