Vad i ytterfilter ?

#1 - 16 januari 2008 16:43
Hej!
Blir inte klok [:o] på vad jag skall ha i mitt Fluval 405.
Just nu har jag:
Nerifrån räknat,
Vån1 Keramiska makaroner
Vån 2 Biobollar
Vån 3 Blå filtermatta fin + filtervadd
Vån 4 Biomax.
Vad använder ni ?
#2 - 16 januari 2008 16:44
Jag rekomenderar lika delar blå filtermatta och keramiskt cintrat material tex ehfisubstrat i nämnda ordning.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 januari 2008 16:47
Jag kör med grov filtermatta och ev. med minibiobollar (inte större än puttekulor). Absolut inget fint filtermaterial - vare sig vadd eller fin filtermatta
#4 - 16 januari 2008 16:49
Jag kör med grov filtermatta och ev. med minibiobollar (inte större än puttekulor). Absolut inget fint filtermaterial - vare sig vadd eller fin filtermatta

La i det fina för tycker att jag har mycke små partiklar som far runt det stör mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 januari 2008 18:10
RoBo skrev:
La i det fina för tycker att jag har mycke små partiklar som far runt det stör mig.

Normalt sett så sköter även grovporig filtermatta detta - om man skulle mata med foder som skitar ner mycket kan det dock bli lite väl mycket men då är det bättre med ett förfilter
#6 - 17 januari 2008 18:19
Håller med Kjell-
För att få bort de fina partilkarna så kan du ju använda en gammal innefilter hållare och göra till förfilterburk.
Ner med insuget i filterbehållaren o vips har du förbaskat bra rening.
#7 - 17 januari 2008 20:33
Nu har jag ersatt det fina materialet med Biomax då jag hade det hemma blir ju åtminstone bättre flöde.
Bytte även Fluvalens första flitermatta till blå grov.
Kan det va så att filtret blir efektivare med tiden är ju relativt nystartat och jag har ju exprimenterat en del också.
Annars får jag testa firefox knep lät ju ok.

Annons