Vad kallar ni dessa varianter?

#2 - 19 oktober 2006 18:52
1 Ser ut som en Tuxedo :)

2 Sunset Platy

3 ....kommer inte ihåg - men kan kolla :)
Har en likadan själv...
#3 - 20 oktober 2006 00:15
Jo då Helena är på rätt spår...

1. Orange Tuxedo
2. Sunset Platy.. men ser ränder i bilden ? Är det på fisken eller bara fotot ?
3. Wagtail... har de svarta fenor + mun är det wagtail.. de kan ha olika färger som röd, gul, blå. grön mm Tycker den ser ut att vara orange och röd denna.. eller om det är ljuset...

Mona har en bra Platy sida där man kan se olika odlingsvarianter

http://www.monas.se/platys.htm

Själv har jag Dawn-Platy, Korall platy, Dalmatiner platy + en svårskaffad vildform som jag är mäkta stolt över.
#4 - 20 oktober 2006 09:20
Justja..wagtail var det :p

Har tidigare haft en sådan ...gulröda varianten.
Har nu en vit/röd...kallas snövit :p

Tuxedo = frack....den vanligaste "tux-teckningen" är väl att det är MERA mörkt, uppåt ryggen också - så det hela är mera likt en frack..
Men nog tror jag det är en Tuxedo detdär..
#5 - 20 oktober 2006 12:00
Tack för sidan :)
Har nu lyckats identifiera ALLA mina olika platysar!
De är nämligen olikfärgade/tecknade, med flit för jag gillar variation i akvariet :D

Jag har tydligen:
-[COLOR=purple]Tuxedo Sunset[/COLOR] (hannen Casanova)
-[COLOR=purple]Röd tuxedo[/COLOR] (hannen Tuppen)
-[COLOR=purple]Yellow Calico platy[/COLOR] (honan Dottie)
-[COLOR=purple]Röd Wagtail[/COLOR] (honan Ruby)
-[COLOR=purple]Salt and pepper Wagtail[/COLOR] (honan Lill-Berta)
-[COLOR=purple]Dawn/rainbow (neon) Wagtail[/COLOR] (honan Snövit)
-[COLOR=purple]Neon Sunburst Platy[/COLOR] (honan Sunny)
-[COLOR=purple]Neon Mickey Mouse[/COLOR] (honan Musse)

Om mina yngel överlever kommer jag ha en till calico, och en gul cut crescent..det är vad jag sett hittills - det finns flera yngel :)
#6 - 23 oktober 2006 02:44
Du ser.. du lyckades identifiera dina Platy. Alltid roligt att veta vilken färgvariant man har. Det finns ändå fler än som visas på den sidan och det kommer hela tiden nya. Då du har blandade Platy i ditt akvarium och de parar sig med varandra så kommer du få en brokig samling ungfiskar. Jag känner inte till om vissa färger är mer dominat genetiskt än andra.. så är det hos guppy t.ex
Men på Monas sida kan man se alla dessa små tecken bra, vad som är comet, musse pigg o annat... men du kommer väl få blandade färger ¨på dina fiskar ska du se.. har du möjlighet senare får du visa bilder på dina ungfiskar. Skulle vara spännande att se.

Hälsn Robban

Annons