Nej, som det står på en av PMDD-sidorna (
www.haack.se/pmdd.htm) (läs på "recept") så blir det tre olika flaskor man ska göra iordning för näringen. Sen tillsätter man lite av varje blandning. Det finns de som blandar i samma men vad jag vet håller ämnena bättre om de får vara i separata flaskor.
Receptet
7 teskedar (35 ml) - KNO3 blandas i en halvlitersflaska med vatten
3 kryddmått (3 ml) - H2PO4 blandas i en halvlitersflaska med vatten
2 teskedar (10 ml) - NutriSI blandas i en halvlitersflaska med vatten (förvaras i kylskåp!)
Alltså tre olika flaskor!
80% är alldeles för mycket vattenbyte, då tar du bort en stor del av alla näringsämnen du har tillfört = slöseri. Troligen är det därför dina växter mår dåligt. Dessutom kan det bli stora svängningar i koldioxid-nivåerna om du gör så, vilket gynnar tofsalger. Nyckeln till framgång är stabilitet och regelbundenhet när det gäller vattnet :)
Alltså: Gå över till att göra ett vattenbyte på 30% eller 40% en gång i veckan, alltid lika regelbundet, alltid samma dag, alltid samma mängd PMDD från de olika flaskorna. Efter en månad eller något kan du se resultat på växterna, kanske tidigare om de börjar trivas när mer näring får stanna i vattnet. Så ge inte upp direkt om du inte märker skillnad! Jag tror det kommer gå bra då :)
När det gäller ljus, så bör man ha minst 0,3watt ljusmängd per liter vatten. Du delar Watt-talet på dina lysrör med antal liter alltså, så får du fram vad du har. Jag har bara 0,14watt/liter i mitt akvarium, och där trivs inga växter annat än Anubias. Så det var därför jag undrade om ljuset.
En sak till som jag inte tror vi har frågat: Hur nystartat är akvariet? För det tar ju flera månader innan växter rotar sig ordentligt.
Lycka till!