Vad kan det vara?

#1 - 3 mars 2008 04:17
Har fåt nogån form av sjukdom i akvariet som specielt har drabbat mina Citrontetras (Hadde 15st och nu bara 6st kvar)och kardinaltetran 40-45 st och nu 20-25 kvar), 2 dvärgguramis samt 2 elefantnosfiskar som alla har dött på 2 veckor.[:(]

Jag har studerat fisken som dött och ser inga konstigheter har även läst en del tråder här på Zoopet men utan att hitta en lösning då fisken inte visar nogra synliga symtom. Förutom Guramin som dog i går den låg på bottnen och gispade efter syra.

Har ett 450L med fina värden, 2 pumpar, ett ytter och ett inner. tep på vattnet är 27c inner filtret har luftslangstillsats så att syra kommer med vattenflödet.

Vad är det som händer snälla non hjäääälp![:-54]
#2 - 3 mars 2008 06:46
vad har du för värden? jag hade samma problem, jag hade 0,25 nitrit och nästan alla mina neontetror dog... jag har nu flyttat över en del stora fiskar temporärt till ett mindre men inkört kar medans jag låter nitrit värdena stabilisera sig..
när bytte du vatten senast?
#3 - 3 mars 2008 16:13
vad säger jag, stabilisera sig..... försvinna är rätta ordet
#4 - 3 mars 2008 20:48
Ska kolla värderna i min akvarie dagbok i morgon när jag kommer hem. Var på djurafären i dag och visade min film av fisken till personalen. De menade på att jag har fått nogån form av bakteriel infektion i karet och fick en ask med medicin (pulver) som de själv brukar använda i sina kar (Aquamor 1) Ska prova med det i morgon så får jag se vad som händer... Fick tyvär fånga in dom sidsta Citrontetrarna och avliva [:(] fick den rekomandationen att ta bort de fisk som värkade vara smittade. De som smittats av Citronissarna såg man röda områden på sidorna och i dag hadde en fått vita små "horn" på huvudet som små bulor. Visade den på filmen bla. Det var den enda som har haft det av vad jag har sett för många av fisken har "bara" försvunnit i det blå...:confused:
#5 - 5 mars 2008 15:33
Jag har inget annat akvarie just för tillfället, så jag tog mitt inner fillter och la ut det på altanen i håp om att bakterierna ska klara sig i i kylan de 3 dagar det tar för behandlingen.

Hur gör jag nu när jag måste starta upp akvariet med fisk och plantor i igen? Det finns nogåt som heter Backtosym, tror jag det heter i kapselform. Ska jag plasera dessa kapsler inne i filtret eller i vattnet? Är det nogåt jag bör tänka på förutom att inte mata för mycket den första tiden? Det är ett 450L med Fluval 405 ytter filter + ett stort Fluval inner filter.

Annons