Ett 1120 som du skriver om är inte fel, jag har haft 3 kar 900+ liter och det är inte mycket som slår dessa. Men prismässigt och hanterbarhet för dina krav och funderingar är ett 540 inte fel. Kan du tänka dig att köpa begagnat finns det ett par stycken att välja mellan på blocket:).
Och jag nappar inte på din ironi, utan tycker det är bättre att ha en vettig diskussion;).
Okey då försöker jag skippa ironin då.
Nytt eller begagnat är alltid ett dilemma:
Nytt - hiskeligt dyrt.
Begagnat - bökigt och osäkert
Har naturligtvis kollat igenom blockets utbud och nu när man återigen fått in ett akvarium (om än litet) så blir man sugen, har alltid gillat akvarier.
Ett grundkrav jag har är att det skall vara i ett respektabelt skick och se bra ut! (Dvs skall funka inredningsmässigt) så är någon form av möbel som jag lutar åt.
Sedan är det inte obegränsad budget så det styr en hel del. Även om det inte är en direkt absolut summa utan mer vad man får för pengarna.
Problemet är att avgöra skicket på de begagnade akvarier som finns på blocket, speciellt utrustningen till dem som jag är rädd för att få nått rassel och strul med. Köper man ett nytt paket så är det ändå nya prylar även om det är ett minimum med utrustning och säkerligen inte de vassaste prylarna, men de borde i fart fall fungera.
Nästan viktigare att slippa strul med de prylar man får än att köpa det vassaste begagnat och få strul med dem...
Hoppas på lite kloka ord från er på forumet så man själv kan bli lite klokare.
När det gäller köpa nytt så blir det alternativet av budgetskäl ett mindre antal liter, begagnat finns det överkomliga i riktigt stora storlekar.
Någon som har erfarenhet och/eller åsikter om Juwel Rio 300, har hittat det nytt till bra pris.
(120*50*66, 350L)
Ingår ett filter i det, är det nått som fungerar, eller åker man dit på att komplettera med annat filter?
sedan så åker man dit på att köpa inredning till det då det är nytt och tomt så det blir en massa sånt med.
och en BTN Amazonas ny är otroligt snygg, men tyvärr på tok för dyr ny, men går att hitta överkomligt i beg kar.
Någon som kan tipsa hur lösa problemet med att höjden på BTN är för låg för de akvarier jag tänker 60-70 höga.
Jag kommer iofs att ha sluttande botten så är betydligt mer sand och och uppbyggt i balkarna, så BTN behöver inte gå enda ner, då det döljs av sand och så.
Men hur monterar och gör man det rent praktiskt och får det snyggt?
Sedan så är jag lockad av tanken på att bygga filter bakom en BTN bakgrund, för att slippa ytterfilter. Funkar sånt bra?
Har en BTN Amazonas jag kan köpa beg, så hittar jag ett 200 kar så är drömmen inte omöjlig ;-)
Begagnat betydligt svårare, hittat ett kar jag gillar storleksmässigt men hur avgör man skicket, volymen blir nästan fyra gånger så stor och sedan en massa tillbehör.... Men men
skrev detta för att ev få lite hjälp i funderandet....