Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

#1 - 7 januari 2013 21:48
Gav bort ett 54 liters kar i julklapp jag försöker få ordning på nitrit-halten i.
Gjorde i ordning med vatten+beredning och ordentligt tvättad ny sand dagen innan växter och fiskar åkte i.
- 4 växter
- 2 paletter
- 2 scalarer
- 10 kardinaler
- 3 svärdbärare

första dagen var nitrit-halten <0.3 men dag 4 uppe i över 3.3
och har nu sedan en tid (dag 13 nu) gjort vattenbyte 30% var dag och tillsatt SeaLife och även Nitrivec för att försöka få ner Nitrit-halten... Men utan större resultat.
Den går ner efter vattenbytet till 1.6 för att dagen efter vara uppe i 3.3 igen.

växterna jag har i växer så det knakar, men fiskarna mår sämre 3 döda!

Min fråga nu vad göra?
och vad är det som kan generera all nitrit? Jag matar måttligt.

det jag börjar misstänka är växterna, jag köpte dem i kruka och van med stora ciclider och fiskar som bökar och gräver så planterade jag dem för enkelhetsskull med kruka!! Var det dumt?
Kan det vara det som skapar nitriten i mitt lilla kar, eller vad kan det vara, borde ju gå ner med alla vattenbyten jag gör och den Nitrivec jag har i.
tänkte om det finns någon växtnäring eller nått i krukorna som gör att växterna växer så otroligt mycke som de gör, och att det hänger ihop med mitt nitrit-problem???

nybörjare på det med akvarium efter ett uppehåll på 20 år :-)
#2 - 7 januari 2013 22:05
Låter som för mycket fisk vi en nystart!
#3 - 7 januari 2013 22:06
Japp.

Helt galen blandning också. Skalarerna kan du åka tillbaka med till butiken..
#4 - 7 januari 2013 22:09
Nu var iofs scalarerna små ;-)
men okey point taken

föresten var det storleken på karet ihop med scalarerna du reagerade på, eller blandningen av fiskar?
(kan nog kanske bli så att karet byts ut mot större)
#5 - 7 januari 2013 22:19
I mina ögon är det inga av de fiskarna som passar i ett 54 liters akvarium eftersom alla de arterna kräver ett större kar.
Att du fått nitrit i karet är inte så konstigt, alldeles för mycket fisk för fort, och troligen har de kanske fått för mycket mat under uppstarten med? För att underlätta både nuvarande och framtida problem är en idé att lämna tillbaka alla fiskarna till affären, och sedan börja om från början, med få fiskar som funkar i ett 54-liters kar:).
#6 - 7 januari 2013 22:32
Jo eller stoppa i fisken i ett 120x50x66 LxBxH tror du det passar bättre?
alternativt ett 200x60x60 eller 200x80x70

Låter som alternativet är byta kar eller lägga ner.
Men växterna trivs i vart fall, alltid nått ;-)

/AB
#7 - 7 januari 2013 22:52
Nejdå, lägga ner behöver du inte göra, utan anpassa fisken till ditt kar istället. Men de föreslagna karen är ett gott steg på vägen, och då kommer uppstarten troligen att få lite lugnare:).
#8 - 8 januari 2013 05:11
Gissar det självdör då eller att jag byter till ett större kar...
större kar är ju betydligt roligare speciellt om de funkar, annars är det ännu tristare om de INTE funkar.
Vi får se.

Men blandningen på fiskar var för mig ett typiskt sällskapsakvarium och tycker att det borde gå få att överleva i en mindre burk även om det ej är optimala förhållanden för fisken.

En sista fråga som jag funderar på då, vad skulle du rekommendera för storlek då på ett typiskt sällskapsakvarium för nybörjare?
(2 meters kar anser jag som väldigt stort kar)

sedan så fick jag inget svar på min misstanke om övergödsling från burkarna med säkert växtnäring i som mina växter kom med?
eller kan man utesluta nått sånt utan det är de tre flingor om dagen med flingfoder som ger min höga nitrit-halt (för fiskarna i sig ger väl inte upphov till nitrit)

Mycket eller lite mat?
är tre flingor om dagen mycket? (i 54 liter)
#9 - 8 januari 2013 06:14
Aha.. nygammal akvarist. Det har nog hänt en hel del på akvariefronten sen sist. Man får tänka om rätt mycket i många saker. Dags att läsa på om hur det ska vara, med start på nybörjarguiden. Samma för mig då jag startade upp akvariehobbyn på nytt igen för ett år sen.
Jag tror mera på fiskmängden än på övergödning. Det har ju inte varit igång så många veckor ännu. Men växterna ska ur sina krukor. Större kar är absolut en bra idé om du vill ha glädje av det. Jag själv började med 60 liter för att testa mitt eget intresse. Från det upp till 100 liter. Nu ett Juwel Rio 180 som jag stormtrivs med. Men inte ens i det vill jag peta ner scalarer. 54-litern kan du ju behålla som yngelakvarium eller att ha nån liten fisk och/eller räkor.
#10 - 8 januari 2013 07:02
Jo har haft ett antal kar för länge sedan...
men om du haft 120x50x66 350liter hade du tyckt scalarer vore nått då ihop med ett par stim med tetror och ett par paletter för sakens skull + lite annat? (Eller är det naturliga betingelser för fisken som gäller nu för tiden med kar på 1000liter+ )
det akvariet är högt och bra, lite grunt men blir för mycket jobb att måttbeställa.

varför skulle du ha plockat bort krukorna?
har redan vikt ner och fått flera nya rotade plantor som jag planerar klippa av, har även klippt av och planterat och servitör att ta sig, så den växten (vet ej namn) tror jag växer bra.
#11 - 8 januari 2013 08:21
Aquabacke skrev:

men om du haft 120x50x66 350liter hade du tyckt scalarer vore nått då ihop med ett par stim med tetror och ett par paletter för sakens skull + lite annat? (Eller är det naturliga betingelser för fisken som gäller nu för tiden med kar på 1000liter+ )

det akvariet är högt och bra, lite grunt men blir för mycket jobb att måttbeställa.

har redan vikt ner och fått flera nya rotade plantor som jag planerar klippa av, har även klippt av och planterat och servitör att ta sig, så den växten (vet ej namn) tror jag växer bra.

Scalarfakta Den ska helst ha ett lite högra kar för att de är så pass höga med sina fenor. De måtten du nämner här låter rätt bra kan jag tycka.
Men sen finns det andra skäl till att jag inte vill ha scalerer. Passar inte ihop med mitt val av fiskar. Scalaren kan som bekant vara en väldigt tuff fisk. Så jag ska inte ge mig in sådan diskussion egentligen. Andra personer här får svara på det.

Att växterna ska ur sina krukor beror att rötterna kan ju inte breda ut sig om de står kvar i dessa. Det blir som när de vanliga krukväxterna du har på fönsterbrädan fyller ut krukan helt med rötter. Den dör. Men ok.. du tycks fixa på eget sätt. Kanske fungerar så också.
#12 - 8 januari 2013 09:09
Jag började med akvarium för nått år sen och köpte då ett 54l nybörjarpaket från djuraffären. Köpte 10 neontetra efter nån dag som startfisk. Förstod sen (efter läst på Zoopet) efter nån vecka att det det skulle inte rymmas mycket mer i det karet, för att fiskarna ska må bra och allt ska fungera.

Så jag började leta efter ett större beg. akvarium och efter några veckor stod det ett 180l möbelakvarium hemma. Med det fick jag ett scalarpar, lite scalaryngel och en mal. Efter lite mer läsande om scalarer och några påpekande härifrån, så förstod jag att scalarerna måste bort. Karet var inte tillräckligt högt för dom.

Du undrar vad som är typisk storlek för ett sällskapskar. Man kan inte tänka så, utan allt handlar om fiskarnas behov (inte våra). Läs på om dom fiskar du vill ha och deras behov, sen skaffar du akvarium efter det. Vill du inte ha ett kar större än säg 100-180l, så får du kolla upp vilka fiskar som trivs i den storleken och välja sånna. Scalarer är väldigt fina, men kan vara väldigt bråkiga också. Och finns det mindre fisk, så ses dom som mat.
#13 - 8 januari 2013 10:57
Aquabacke skrev:

Det låter väl som ett bra mått på akvarium för scalare då det har lite mer höjd än många kar brukar ha.

Många krukor är ju 'hålade' rejält i nederdelen på krukan så då kommer rötterna ut där så sitter krukorna kvar låt de sitta.
#14 - 8 januari 2013 12:17
Om man nu vill hålla liv i några dagar/veckor på sina hopträngda fisk-fångar i det lilla akvarie-cell-fängelse jag spärrat in dem i, i väntan på större tank ;-)
vad är bäst för att de inte skall dö av nitritförgiftning att ha i Nitrivec var eller varannan dag, eller vattenbyte var och var annan dag?
läste nått om att det kan vara dumt byte 30% varje dag som jag gjort iom man riskerar att även tappa ut de nyttiga bakterierna...

En annan fråga för en annan tråd blir då, vågar man gå från 54liter till 1.2kubik :-)
#15 - 8 januari 2013 13:24
Det bästa jag tror du kan göra är att testa vattnet ofta och ha i nitrivec. Vad jag har fattat, så kan många/stora vattenbyten i nystartat ge mer nitrit. Fast absolut bäst hade vart att kunna ha alla fiskarna (utom ett par stycken) i ett inkört kar, tills detta kommer igång.

Jag tycker du resonerar lite konstigt. Scalarer behöver inte 1000+ liter! Men dom behöver minst 50cm högt akvarium för att inte bli missbildade. Ett 54l kar är väl 30-35cm högt och så försvinner några cm p.g.a. av grus/sand. Rätt enkelt att se att det inte kommer fungera.

Berätta gärna vad du/ni vill ha för fiskar och hur många, så kan du/ni få hjälp med vad som behövs för att det ska fungera. Och lyssna för allt smör i småland inte på affärerna. Dom försökte sälja på mig ett par praktbotia (när jag hade snäckproblem). För det första är praktbotia en stimfisk och för det andra är 180l alldeles för lite (som att stoppa scalarer i 54l)...
#16 - 8 januari 2013 14:04
Snabb vettig lösning på nitriten = ut med fisken, lämna tillbaka dom.
utfall: du kan starta om med lämplig fisk och få ett kar som fungerar
utan att fisken lider

Snabb taskig lösning på nitriten = byt mycket vatten ofta, i med flytande bakterier, håll koll på nitriten 2 ggr / dag.
utfall: fisken kanske överlever kortsiktigt, sedan börjar den må taskigt pga fel storlek på karet, och sedan
dör den när det blir för illa i förtid.
#17 - 8 januari 2013 14:05
fårstår inte varför du pratar om kar på 1000+ liter.

ex skalarer trivs hur bra som helst i 220-250 liter om höjden är rätt.

.
#18 - 8 januari 2013 14:31
Se där.. nu kom de riktiga förstå-sig-påarna in och förklarade saker och ting.. :)
#19 - 8 januari 2013 14:37
MonkanS skrev:
Se där.. nu kom de riktiga förstå-sig-påarna in och förklarade saker och ting.. :)

vem ??

.
#20 - 8 januari 2013 14:43
vidare, gällande det där med blommor i krukor.

står de i det där luddet som de ofta gör ifrån butik, så skall det inte vara i karet.

de odlas oftast ovan vatten, och det där luddet är späckat med gödningsmedel
som i bästa fall bara orsakar alginvasion i karet.

luddet skall inte vara nere i karet.

drag upp blomman ur krukan, ta försiktigt av luddet, peta sedan försiktigt ner blomman i botten,
se till att rötterna spretas ut åt alla håll, dra upp blomman lite så att man ser en eller två mm av
roten ovan botten.

.
#21 - 8 januari 2013 14:53
Blommor har man i köksfönstret;).
#22 - 8 januari 2013 21:21
Pierre67 skrev:
Det bästa jag tror du kan göra är att testa vattnet ofta och ha i nitrivec. Vad jag har fattat, så kan många/stora vattenbyten i nystartat ge mer nitrit. Fast absolut bäst hade vart att kunna ha alla fiskarna (utom ett par stycken) i ett inkört kar, tills detta kommer igång.

Jag tycker du resonerar lite konstigt. Scalarer behöver inte 1000+ liter! Men dom behöver minst 50cm högt akvarium för att inte bli missbildade. Ett 54l kar är väl 30-35cm högt och så försvinner några cm p.g.a. av grus/sand. Rätt enkelt att se att det inte kommer fungera.

Berätta gärna vad du/ni vill ha för fiskar och hur många, så kan du/ni få hjälp med vad som behövs för att det ska fungera. Och lyssna för allt smör i småland inte på affärerna. Dom försökte sälja på mig ett par praktbotia (när jag hade snäckproblem). För det första är praktbotia en stimfisk och för det andra är 180l alldeles för lite (som att stoppa scalarer i 54l)...

Okey vore intressant och höra här då vad expertisen föreslår för storlek och mått på ett kar till den blandning på fisk jag har
2 scalar, 2 palette, 3 svärdbärare, 10 kardinaler
#23 - 8 januari 2013 21:25
240-275 liter.
#24 - 8 januari 2013 21:29
Det beror på, vill/ska du ha mer fisk i karet:)?
#25 - 8 januari 2013 21:41
fårstår inte varför du pratar om kar på 1000+ liter.

ex skalarer trivs hur bra som helst i 220-250 liter om höjden är rätt.

.

Enkelt! För att om jag nu byter kar från en balja jag köpt till min femåringen ;-)
så vill jag ha nått som även jag är lite mera road av storleksmässigt!
och nu råkar jag tycka att akvarier med bra vattendjup är snygga!
har de även ett bra djup så kan jag även bygga stora höjdskillnader bakåt och få till en snygg och omväxlande med djup.
sedan så får det inte vara så smalt/långt att det ser ut som ett höghus.
och då hamnar man på nått med 120*60*60 som minimum ;-)
sedan har jag kikat på vad det finns för köpbara alternativ och råkat hitta ett L=200 D=80 H=70 och det vore ett rätt spännande kar att sätta tänderna i ;-)
fast det projektet vågar man väl inte berätta om här...

minns nu vad som fick mig in på att gilla akvarier med djup, var för att mina dåvarande påfåglar skulle kunna få bra ansats i sina hopp efter mat jag höll ovanför vattenytan... De hoppade c:a 2*fisklängd högt (30-40cm)
helt klart imponerande!!!
Man kanske skulle köpa ett par till min 54liters balja, de är ju så små och söta (som små) :-)
#26 - 8 januari 2013 21:48
ansjo skrev:
Det beror på, vill/ska du ha mer fisk i karet:)?

Tja typ två stim med tetror? (Kardinal och kilfläcksrasbor) ca 30-40 per stim några större snygga fiskar typ scalare och lite annat mera blandat 10-20 fiskar och så ett gäng malar/algätare och ett par paletter eller nått för att kunna kika på barnvaktandet ;-)

så få höra vad ni säger om det, gissar det kar jag förut hade sån blandning i är för litet ;-)
eller?
#27 - 8 januari 2013 21:55
240-275 liter.

Ha ha okey :-)
vill minnas att man förr i tiden hade fisk i sina akvarier och inte bara vatten ;-)
är det den nya djurskyddslagen som fått till den förändringen???
jodå känner till den.
(Tycker ändå inte det upplevs som trångt i min 54liter burk, nu när firrarna är små)
#28 - 8 januari 2013 22:01
En snabb fråga kan för mycket Nitrivec vara skadligt för firrarna?
hur mycket vågar man ha i för att försöka tvinga ner nitriten?
#29 - 8 januari 2013 22:10
Aquabacke skrev:
Tja typ två stim med tetror? (Kardinal och kilfläcksrasbor) ca 30-40 per stim några större snygga fiskar typ scalare och lite annat mera blandat 10-20 fiskar och så ett gäng malar/algätare och ett par paletter eller nått för att kunna kika på barnvaktandet ;-)

så få höra vad ni säger om det, gissar det kar jag förut hade sån blandning i är för litet ;-)

eller?

Ett 1120 som du skriver om är inte fel, jag har haft 3 kar 900+ liter och det är inte mycket som slår dessa. Men prismässigt och hanterbarhet för dina krav och funderingar är ett 540 inte fel. Kan du tänka dig att köpa begagnat finns det ett par stycken att välja mellan på blocket:).

Och jag nappar inte på din ironi, utan tycker det är bättre att ha en vettig diskussion;).
#30 - 8 januari 2013 22:11
Aquabacke skrev:
Ha ha okey :-)

vill minnas att man förr i tiden hade fisk i sina akvarier och inte bara vatten ;-)

är det den nya djurskyddslagen som fått till den förändringen???

jodå känner till den.

(Tycker ändå inte det upplevs som trångt i min 54liter burk, nu när firrarna är små)

Fiskar har nog aldrig tyckt om att gå trångt. Vad är det för roligt med att ha fiskar som går för trångt som blir stressade och drar på sig sjukdomar mm. Jag ser ingen glädje överhuvudtaget i detta.
Och ska du lära dina barn att ha fiskar så gör det rätt från början!
#31 - 8 januari 2013 23:23
ansjo skrev:
Ett 1120 som du skriver om är inte fel, jag har haft 3 kar 900+ liter och det är inte mycket som slår dessa. Men prismässigt och hanterbarhet för dina krav och funderingar är ett 540 inte fel. Kan du tänka dig att köpa begagnat finns det ett par stycken att välja mellan på blocket:).

Och jag nappar inte på din ironi, utan tycker det är bättre att ha en vettig diskussion;).

Okey då försöker jag skippa ironin då.
Nytt eller begagnat är alltid ett dilemma:
Nytt - hiskeligt dyrt.
Begagnat - bökigt och osäkert

Har naturligtvis kollat igenom blockets utbud och nu när man återigen fått in ett akvarium (om än litet) så blir man sugen, har alltid gillat akvarier.
Ett grundkrav jag har är att det skall vara i ett respektabelt skick och se bra ut! (Dvs skall funka inredningsmässigt) så är någon form av möbel som jag lutar åt.
Sedan är det inte obegränsad budget så det styr en hel del. Även om det inte är en direkt absolut summa utan mer vad man får för pengarna.

Problemet är att avgöra skicket på de begagnade akvarier som finns på blocket, speciellt utrustningen till dem som jag är rädd för att få nått rassel och strul med. Köper man ett nytt paket så är det ändå nya prylar även om det är ett minimum med utrustning och säkerligen inte de vassaste prylarna, men de borde i fart fall fungera.
Nästan viktigare att slippa strul med de prylar man får än att köpa det vassaste begagnat och få strul med dem...

Hoppas på lite kloka ord från er på forumet så man själv kan bli lite klokare.

När det gäller köpa nytt så blir det alternativet av budgetskäl ett mindre antal liter, begagnat finns det överkomliga i riktigt stora storlekar.

Någon som har erfarenhet och/eller åsikter om Juwel Rio 300, har hittat det nytt till bra pris.
(120*50*66, 350L)
Ingår ett filter i det, är det nått som fungerar, eller åker man dit på att komplettera med annat filter?

sedan så åker man dit på att köpa inredning till det då det är nytt och tomt så det blir en massa sånt med.
och en BTN Amazonas ny är otroligt snygg, men tyvärr på tok för dyr ny, men går att hitta överkomligt i beg kar.

Någon som kan tipsa hur lösa problemet med att höjden på BTN är för låg för de akvarier jag tänker 60-70 höga.
Jag kommer iofs att ha sluttande botten så är betydligt mer sand och och uppbyggt i balkarna, så BTN behöver inte gå enda ner, då det döljs av sand och så.
Men hur monterar och gör man det rent praktiskt och får det snyggt?

Sedan så är jag lockad av tanken på att bygga filter bakom en BTN bakgrund, för att slippa ytterfilter. Funkar sånt bra?
Har en BTN Amazonas jag kan köpa beg, så hittar jag ett 200 kar så är drömmen inte omöjlig ;-)

Begagnat betydligt svårare, hittat ett kar jag gillar storleksmässigt men hur avgör man skicket, volymen blir nästan fyra gånger så stor och sedan en massa tillbehör.... Men men

skrev detta för att ev få lite hjälp i funderandet....
#32 - 8 januari 2013 23:34
Här har jag byggt in Juwels filterbox med hjälp av slimline.

" target="_blank">

[ATTACH=CONFIG]59060[/ATTACH]

Filtret i sig är jäkligt bra, jag bytte pump för att få mer drag dock.

Åk och kolla på alla akvarier men ha lite is i magen, det är det bästa rådet. Jag köpte ett begagnat 222 för en femhundring med dubbelramp, inte värst repigt och tomt sedan 07, fungerar bra till det som det brukas till. Jag har slimline på 3 sidor i det, då går det att dölja små skavanker bättre.
#33 - 8 januari 2013 23:57
Här har jag byggt in Juwels filterbox med hjälp av slimline.

" target="_blank">

[ATTACH=CONFIG]59060[/ATTACH]

Filtret i sig är jäkligt bra, jag bytte pump för att få mer drag dock.

Åk och kolla på alla akvarier men ha lite is i magen, det är det bästa rådet. Jag köpte ett begagnat 222 för en femhundring med dubbelramp, inte värst repigt och tomt sedan 07, fungerar bra till det som det brukas till. Jag har slimline på 3 sidor i det, då går det att dölja små skavanker bättre.

Snyggt!

Och tack för åsikten om filtret, då tror jag att man vågar lita på ett sånt, är rent praktiskt enklast att ha allt i ett inbyggt.
Det där du hade var ett 240, det jag tittat på var ett 300 och tror filtret i dem är samma BioFlow 3.0
Tror du det är underdimensionerat i det större karet?
#34 - 9 januari 2013 01:32
Aquabacke skrev:
Okey då försöker jag skippa ironin då.

Nytt eller begagnat är alltid ett dilemma:

Nytt - hiskeligt dyrt.

Begagnat - bökigt och osäkert

Har naturligtvis kollat igenom blockets utbud och nu när man återigen fått in ett akvarium (om än litet) så blir man sugen, har alltid gillat akvarier.

Ett grundkrav jag har är att det skall vara i ett respektabelt skick och se bra ut! (Dvs skall funka inredningsmässigt) så är någon form av möbel som jag lutar åt.

Sedan är det inte obegränsad budget så det styr en hel del. Även om det inte är en direkt absolut summa utan mer vad man får för pengarna.

Problemet är att avgöra skicket på de begagnade akvarier som finns på blocket, speciellt utrustningen till dem som jag är rädd för att få nått rassel och strul med. Köper man ett nytt paket så är det ändå nya prylar även om det är ett minimum med utrustning och säkerligen inte de vassaste prylarna, men de borde i fart fall fungera.

Nästan viktigare att slippa strul med de prylar man får än att köpa det vassaste begagnat och få strul med dem...

Hoppas på lite kloka ord från er på forumet så man själv kan bli lite klokare.

När det gäller köpa nytt så blir det alternativet av budgetskäl ett mindre antal liter, begagnat finns det överkomliga i riktigt stora storlekar.

Någon som har erfarenhet och/eller åsikter om Juwel Rio 300, har hittat det nytt till bra pris.

(120*50*66, 350L)

Ingår ett filter i det, är det nått som fungerar, eller åker man dit på att komplettera med annat filter?

sedan så åker man dit på att köpa inredning till det då det är nytt och tomt så det blir en massa sånt med.

och en BTN Amazonas ny är otroligt snygg, men tyvärr på tok för dyr ny, men går att hitta överkomligt i beg kar.

Någon som kan tipsa hur lösa problemet med att höjden på BTN är för låg för de akvarier jag tänker 60-70 höga.

Jag kommer iofs att ha sluttande botten så är betydligt mer sand och och uppbyggt i balkarna, så BTN behöver inte gå enda ner, då det döljs av sand och så.

Men hur monterar och gör man det rent praktiskt och får det snyggt?

Sedan så är jag lockad av tanken på att bygga filter bakom en BTN bakgrund, för att slippa ytterfilter. Funkar sånt bra?

Har en BTN Amazonas jag kan köpa beg, så hittar jag ett 200 kar så är drömmen inte omöjlig ;-)

Begagnat betydligt svårare, hittat ett kar jag gillar storleksmässigt men hur avgör man skicket, volymen blir nästan fyra gånger så stor och sedan en massa tillbehör.... Men men

skrev detta för att ev få lite hjälp i funderandet....

Du kan ju alltid göra en 'kuliss' framför/sidan av akvariet om du vill få mer möbelutseende ;)

Med ett rejält stort akvarium så blir du inte så begränsad, vare sig i valet av fiskarter eller antal av fiskar. Nu kan du kanske inte ha 50st 60cm långa fiskar ändå men men

Köper du begagnat, kolla efter repor nogrannt i glaset. Blir irriterande annars när det väl är på plats. Utrustning du 'får' med i priset kan du ju alltid sälja eller slänga om det inte är riktigt den pump du vill ha. Eller börja köra med den utrustningen och sedan kan du uppgradera efter hand.
#35 - 9 januari 2013 07:19
Drömmen för dom flesta vore väl ett nytt 1000+ liters akvarium, snyggt inrett med ett par hundra fiskar. Men det är just en dröm...för dom flesta iallafall.

Som du själv säger, så är det ju ekonomin som sätter käppar i hjulet. Har man bestämt sig för att t.ex. ha scalarer och vet att dom behöver minst 250l kar, så får man kolla efter sånna kar. Har man inte råd med ett nytt, ja då är det ju bara begangnat som gäller!

Jag är arbetslös, så jag vet hur frustrerande det är att inte kunna köpa det man helst skulle vilja ha. Har ett 180l beg. möbelakvarium med en del irriterande repor och planschbakgrund. Ja, jag kan ju säga att det är superlångt ifrån mitt drömakvarium. Men det är absolut bättre, än inget kar!

Sen finns det ju många knep och knåp...
Man kan göra egen bänk eller klä in alu. ställning (om man har en sån!?).
Man kan göra egen bakgrund eller köpa slimline (billigare än vanliga btn!).
Man kan göra en filterhörna med filtermatta och cirk.pump (mycket billigare än ytterfilter!).
Man kan köpa mycket från andra ställen än djuraffären (sand m.m.).
Man kan plocka stenar och grenar ute (vissa grenar ej lämpliga!).
#36 - 9 januari 2013 12:47
Status från nitrit-burken: Sjunkande värde :-)
har skippat vattenbyte varje dag och kör bara Nitrivec nu.
Vet inte om det är tiden i sig eller den ändrade strategin som ger resultat.
Men förut fick jag ner nitriten till 1.6 efter vattenbyte för att sedan gå upp till över 3.3 igen...
nu har den varit sakta sjunkande och är nu nere i 0.9.
Har kört med 10ml Nitrivec men beslutade idag att öka den dagliga dosen till 20ml för att se om det ökar minskningen.

Fiskarna ser ut att må bra, är bara palleterna som inte funkar.
köpte från start ett par små, då honan dog (tror den var svag redan från zoo) trotts att den inte var speciellt mycket mobbad av hanen så blev den en ny hona (lite större) men nu är honan på hanen hela tiden om den visar sig för nära bohålorna, eller där honan bestämt att den inte skall vara. Är lite orolig för hanen, men den vågar sig hela tiden ut igen direkt efter den blivit iväg jagad av honan... Så än finns det hopp. Men tror inte riktigt jag fått ett par som fattat tycke :-(

I övrigt är det lugnt och relativt fridfullt om man tittar på akvariet på håll, går man nära och öppnar luckan så blir det betydligt mycket mera bråk, tror de slåss om att komma åt den mat de tror att de skall få, och det lilla de får slåss de om...
De tre flingor de får (när de får mat) slukar de på några sekunder typ.

Tänker köra vidare utan vattenbyten ett tag till och se hur värdena förändras, mäter nitrit med dropp-test och har stickor för att ha en någorlunda koll på de andra värdena.
Akvariekemist har jag aldrig varit men bestämde mig till denna lilla burk att faktiskt försöka lära mig och ha lite koll...
Är det några andra värden som man borde begripa sig på och förstå?
Nitrat var gick snabbt upp till 50 och har sedan gått ner och ligger nu stadigt på 25.
pH ligger på 7.6 men sjönk ner ett tag till 7.2 när jag höll på med vattenbyte.

Hårdhet och så är väl mera vad för vatten man har i kran? Cl var mätbart när igångsatt men sedan hela tiden legat på noll!

En fråga:
syrebubblor i vattnet har det någon nytta?
kör nu med bara filterströmmen som rör-om vattenytan, men har möjlighet att koppla ner luft till pumpen så det blir luft i filterströmmen.
Har det någon bra nytta för bakteriekultur eller nått?
Nackdelen som jag ser det är att vattnet blir långt från klart, blir rena Lützen dimman i burken pga alla luftbubblor i vattnet, men det kanske är bra för kväveprocessen eller nått, någon som vet?
#37 - 9 januari 2013 13:40
Aquabacke skrev:
En fråga:

syrebubblor i vattnet har det någon nytta?

kör nu med bara filterströmmen som rör-om vattenytan, men har möjlighet att koppla ner luft till pumpen så det blir luft i filterströmmen.

Har det någon bra nytta för bakteriekultur eller nått?

Nackdelen som jag ser det är att vattnet blir långt från klart, blir rena Lützen dimman i burken pga alla luftbubblor i vattnet, men det kanske är bra för kväveprocessen eller nått, någon som vet?

bubblor i kar har två effekter:

1) En del tycker att det ser snyggt ut, andra fasas över dom.

2) I långa loppet driver de ut Co2 halten ur vattnet så att det blir småjobbigt för blommorna.

I övrigt spelar de ingen roll alls.

.
#38 - 9 januari 2013 14:16
vidare, gällande det där med blommor i krukor.

står de i det där luddet som de ofta gör ifrån butik, så skall det inte vara i karet.

de odlas oftast ovan vatten, och det där luddet är späckat med gödningsmedel

som i bästa fall bara orsakar alginvasion i karet.

luddet skall inte vara nere i karet.

drag upp blomman ur krukan, ta försiktigt av luddet, peta sedan försiktigt ner blomman i botten,

se till att rötterna spretas ut åt alla håll, dra upp blomman lite så att man ser en eller två mm av

roten ovan botten.

.

bubblor i kar har två effekter:

1) En del tycker att det ser snyggt ut, andra fasas över dom.

2) I långa loppet driver de ut Co2 halten ur vattnet så att det blir småjobbigt för blommorna.

I övrigt spelar de ingen roll alls.

.

Okey så du anser inte att de kan bidra till syrehalten i vattnet då och förbättra nedbrytning som man läser på andra håll här i forumet?
#39 - 9 januari 2013 14:28
Aquabacke skrev:
Okey så du anser inte att de kan bidra till syrehalten i vattnet då och förbättra nedbrytning som man läser på andra håll här i forumet?

var har du läst att ludd eller bubblor förbättrar syrehalten ??

såvitt jag har förstått så bidrar själva bubblorna inte med många atomer syre ner i karet.

det är i princip alltid ytans rörelse som bidrar med syre. att man sedan kan driva pumpar med
bubblor är en annan sak, dvs då driver du vattnets rörelse med bubblor och därmed får du
ner syre i vattnet.

gällande luddet, se denna artikel som kommer från Tropica, dvs en vääääldigt stor uppfödare
av växter till akvarium, intressant att dom anser att man skall ta bort luddet.....

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=444
#40 - 9 januari 2013 14:59

såvitt jag har förstått så bidrar själva bubblorna inte med många atomer syre ner i karet.

det är i princip alltid ytans rörelse som bidrar med syre. att man sedan kan driva pumpar med

bubblor är en annan sak, dvs då driver du vattnets rörelse med bubblor och därmed får du

ner syre i vattnet.

gällande luddet, se denna artikel som kommer från Tropica, dvs en vääääldigt stor uppfödare

av växter till akvarium, intressant att dom anser att man skall ta bort luddet.....

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=444

Öhhh hur kopplade du ihop och fick det till att jag skulle anse att ludd i krukor och luftbubblor????
nu hittar du på mer än vad du läser och försöker förstå, så ger inte mig nått att argumentera detta med dig, så släpper det.

men angående ludd och blomkrukor som du kallar det, så var min fråga från start vad som ev skulle kunna utsöndras från dem...
håller naturligtvis med om plantering och ta bort krukor som nått normalt på samma sett som du gör med dina andra krukväxter gissar jag...
men som sagt uppskattar givande diskussioner, men detta ger inte mer utan känns mer som pajkastning från din sida så jag släpper detta nu som sagt... Ger mig, du får ha rätt ;-)
#41 - 9 januari 2013 15:01
Sv: Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

Ken har en väldigt bestämd åsikt om luftbubblor som han ofta saluför som absolut sanning. Min åsikt är något annorlunda, att luftbubblor helt klart kan hjälpa till att öka syrenivån i vissa lägen. Jag vill inte gå in på den tekniska nivån, har sett Bygert föra den på en bra nivå så jag får hänvisa till honom.

Den största vinsten jag ser med luftbubblor är att man spräcker ytspänningen och då minskar hinnan av mikroorganismer man ofta har mer eller mindre av på denna. Därmed garanterar man ett optimalt gasutbyte mellan vatten och luft.

Observera dock att jag skriver i vissa lägen, ett inkört akvarie i balans har oftast ingen större nytta av luftning.

Så min åsikt i detta fall är att nu när du är i akut behov av pigga bakterier kan det absolut vara en god ide att köra ned lite luftbubblor under en tid tills akvariet är i bättre balans.

Angående dina paletter så är det självklart svårt att ge något bra svar på hur statusen är utan att kunna kunna följa dem live men som redan konstaterats långt tidigare så är ju karet för litet så risken är att problemen fortsätter tills de får den yta de behöver för att hålla revir på ett naturligt sätt.
#42 - 9 januari 2013 15:08
i ditt inlägg, nummer 38 ovan, så har du citerat två av mina tidigare inlägg,
ett med ludd i karet, och ett med bibblor i karet, till dessa citat skriver du:

Det finns bara en tolkning av detta, och det är att det finns andra på forumet som anser att
ludd och bubblor är bra för syrehalt och nedbrytning.

På detta är det rimligt att ställa den frågan som jag ställer, dvs:

ner syre i vattnet.

[COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=444[/COLOR]

och sedan undrar du hur man kopplar ihop ludd och bubblor....det var ju du som kopplade ihop det.....
#43 - 9 januari 2013 15:14
Ken har en väldigt bestämd åsikt om luftbubblor som han ofta saluför som absolut sanning

notera, jag säger alltid att bubblor I KARET gör inget före syret.

i detta fall så är det så att TS måste ha ett innerfilter där det finns det klassiska insuget
av luft, som sedan blir bubblor, som far ut i karet. i relation till den ytrörelse som pumpen
driver fram med cirkulationen, så är jag av den bestämda uppfattningen att dessa bubblor
är rent estetiska.

sedan kan man tycka vad man vill om dom.

en "syresten" som bubblar i en hörna kan genom att bubblorna bryter ytan ge ett tillskott
av syre och annat godis, men än en gång, det är ytans rörelse när bubblorna spricker som "do the trick"

i övrigt anser jag att bubblor är estetisk tilldragande, i två av karen står en syresten och tuffar i en hörna.

.
#44 - 9 januari 2013 15:38
Sv: Vad kan det vara som genererar nitriten i mitt kar?

Man kan som sagt debattera detta men min avsikt var bara att ge TS en till infallsvinkel.

Jag tror att kombinationen av ytcirkulation och bubblor som bryter ythinnan är bättre för syresättningen än utan.bubblor.
#45 - 9 januari 2013 16:23
i ditt inlägg, nummer 38 ovan, så har du citerat två av mina tidigare inlägg,

ett med ludd i karet, och ett med bibblor i karet, till dessa citat skriver du:

Det finns bara en tolkning av detta, och det är att det finns andra på forumet som anser att

ludd och bubblor är bra för syrehalt och nedbrytning.

På detta är det rimligt att ställa den frågan som jag ställer, dvs:

ner syre i vattnet.

[COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=444[/COLOR]

och sedan undrar du hur man kopplar ihop ludd och bubblor....det var ju du som kopplade ihop det.....

Hmmm jo ser det....
men den dubbel citeringen skyller jag helt och hållet på den bakomliggande mjukvaran som sköter forumet, jag klickade bara på att sitera ditt sista inlägg
så där är jag oskyldig ;-)
#46 - 9 januari 2013 17:47
notera, jag säger alltid att bubblor I KARET gör inget före syret.

.

Din tes bygger på att bubblan är hel när den når ytan om jag nu tolkar dig helt rätt. Du bortser i 99,99% om inte 100% av fallen i från faktumet att bubblan har en yta där det kan ske en reaktion, den har ju en yta, precis som vattenytan, om man tänker atmosfäriskt.

Att det då påstås att de inte syresätter vattnet är nog mer ett stadigt antagande än exakta fakta, är jag rädd. Det är dock svårt att mäta, även om det förekommer mätningar som i egentlig mening motbevisar din tes.

http://www.chemeng.lth.se/ketf01/Arkiv/PU3-Syres%E4ttning.pdf Du kan ju prova dig fram..

Det blir inte värre för fisken i alla fall :)
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 9 januari 2013 18:03
Att det då påstås att de inte syresätter vattnet är nog mer ett stadigt antagande än exakta fakta, är jag rädd. Det är dock svårt att mäta, även om det förekommer mätningar som i egentlig mening motbevisar din tes.

Men det finns ju överhuvudtaget knappast några vetenskapliga fakta när det gäller fisk så om vi bara skulle gå efter vetenskapliga fakta när vi skriver så skulle det inte bli så mycket skrivet.

Vad som däremot händer är att luftbubblorna från en syrepump driver ut CO2 ur akvariet vilket är dåligt för växterna och om växterna inte trivs så producerar de inte syre och då blir det sämre för fisken.

Det primära som jag ser det är cirkulation på vattenytan oc h det får man effektivare genom att rikta pumpens utblås mot vattenytan istället för luftbubblor via en luftpump.

Men visst i en mycket akut situation så är det absolut bättre att dra igång en luftpump istället för att inte göra något alls.
#48 - 9 januari 2013 18:12

Men det finns ju överhuvudtaget knappast några vetenskapliga fakta när det gäller fisk så om vi bara skulle gå efter vetenskapliga fakta när vi skriver så skulle det inte bli så mycket skrivet.

Vad som däremot händer är att luftbubblorna från en syrepump driver ut CO2 ur akvariet vilket är dåligt för växterna och om växterna inte trivs så producerar de inte syre och då blir det sämre för fisken.

Det primära som jag ser det är cirkulation på vattenytan oc h det får man effektivare genom att rikta pumpens utblås mot vattenytan istället för luftbubblor via en luftpump.

Men visst i en mycket akut situation så är det absolut bättre att dra igång en luftpump istället för att inte göra något alls.

Grejen är ändå att luft fungerar inom andra områden, då är ju frågan varför det i egentlig mening inte skulle göra det i ett akvarium.

Det är ju en ganska rolig tankenöt. Jag var inne och frågade en farbror på universitetet vad han trodde, det var mycket som spelade in och jag är nog inte riktigt klar över vad han egentligen sade.

Kollar du på Malmö-Patriks JBF-filter så ska de fungera fantastiskt bra. Där ska då syretillgången öka kapaciteten på filtreringen markant. Det tyder ju på att det sker en övergång där, även om den största delen av bubblorna far ut.

Att totalt såga tanken rakt av i egenskap av gamla vanor kanske inte är helt optimalt egentligen. En övergång borde ju ske, det händer ju inom andra områden..
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 9 januari 2013 19:10
Kollar du på Malmö-Patriks JBF-filter så ska de fungera fantastiskt bra. Där ska då syretillgången öka kapaciteten på filtreringen markant. Det tyder ju på att det sker en övergång där, även om den största delen av bubblorna far ut.

Syretillsättning inuti ett filter gör att nyttobakterierna där blir effektivare. Det är ju därför som s.k. "droppfilter" är extremt effektiva.

Tycker annars att detta egentligen inte har så mycket att göra med ursprungsfrågan i tråden att göra. Är det någon som vill reda ut det så starta hellre en egen tråd i denna fråga så kan jag nog trigga igång Lasse till att svara - han gillar sådana diskussioner.
#50 - 10 januari 2013 09:47
Går framåt idag nere i under 0.9 närmar sig 0.3 :-)
Kan det ha varit alla dagliga vattenbyten på 30% som gjorde att nitriten hela tiden gick upp igen till över 3.3?
Dvs att jag slängde ut de goda bakterierna med det gamla akvarievattnet så att säga?
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 10 januari 2013 10:53
Aquabacke skrev:
Går framåt idag nere i under 0.9 närmar sig 0.3 :-)

Kan det ha varit alla dagliga vattenbyten på 30% som gjorde att nitriten hela tiden gick upp igen till över 3.3?

Dvs att jag slängde ut de goda bakterierna med det gamla akvarievattnet så att säga?

Det är ju omöjligt att veta. Dock bl.a. jag har ju hävdat att byte med mycket kranvatten ibland kan ge en bumerangeffekt och driva upp nitriten ännu högre, medan andra ju menar att det inte kan hända.

Så det är ju som sagt omöjligt att veta - men visst kan det vara så, eller så var det något annat;)
#52 - 10 januari 2013 11:11
Mätningar av Nitrit förresten...

Jag använder ett dropp-test och skall jämföra mot färg på papper, men det är inte så många steg.
Är 6 olika färger för <0.3 , 0.3 , 0.9 , 1.6 , 3.3 och >3.3
När man läser vad andra skriver så verkar många ha betydligt noggrannare koll, iofs så kan man gissa värdet när färgen är nått mellan två lägen, men gissar det kanske finns andra bättre tester än den jag råkat köpa.

För övriga vattenvärden roar jag mig med ett 6 i 1 test med sticka, gissar det är si och så med tillförlitligheten på detta, men var mer för att prova och kanske i förlängningen lära mig lite om akvariekemi, men även där kanske det finns bättre stickor som rekommenderas?
De jag valde var bara vad det råkade finnas på hyllan i zooaffärer och stickans vit=OK svagt-rosa=NOT-OK för nitrit känns ju lite si och så men kanske ger en larmsignal eller nått, eller så visar den NOT OK hela tiden, jävligt svårt avgöra skillnaden på färg i vart fall.
#53 - 10 januari 2013 11:12
Det är ju omöjligt att veta. Dock bl.a. jag har ju hävdat att byte med mycket kranvatten ibland kan ge en bumerangeffekt och driva upp nitriten ännu högre, medan andra ju menar att det inte kan hända.

Så det är ju som sagt omöjligt att veta - men visst kan det vara så, eller så var det något annat;)

Kan iofs också bero på de 20ml Nitrivec jag tömmer dagligen i mitt 54L kar ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 10 januari 2013 11:25
Aquabacke skrev:
Kan iofs också bero på de 20ml Nitrivec jag tömmer dagligen i mitt 54L kar ;)

Ja självklart är det flera faktorer som påverkar och att lägga ner nyttobakterier i ett akvarium har alltid en positiv inverkan oavsett vad man gör i övrigt.
Frågan handlade väl mer om bytena med kranvatten gör att nitriten försvinner snabbare eller långsammare eller inte påverkar alls. Det är väl där vi har lite olika åsikter, men oavsett vilken åsikt vi har om detta så förespråkar vi alla att man skall använda en bakteriekultur.
#55 - 15 januari 2013 18:30
Varit borta i fem dagar och lämnade mitt lilla kar där hemma mer eller mindre åt sitt öde...
hemma igen och konstaterar att ingen större katastrof hade inträffat.
Paletterna är faktiskt lite snällare mot varandra, och en kardinal har försvunnit, men vattenvärden för nitrit har sjunkit ner till 0.3.

Frågar åter igen vad använder ni för att mäta vattenvärden?

mitt droptest har bara stegen <0.3 , 0.3 , 0.9 , 1.6 , 3.3 >3.3
svårt veta då hur man ligger till om Max för vettiga värden är 0.3???
eller hur mycket är mycket? Vad bör värdet ligga på?
#56 - 15 januari 2013 18:50
Hej!
När det pratas om "syresten", "syrepump" och "syretillförsel" till akvariet. Pratar vi då om de vanliga luftpumparna som durar och lever f*n eller använder ni ett syresystem likt de koldioxid system en del verkar använda för växternas skull?

Styfv, Karlstad
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 15 januari 2013 19:19
Aquabacke skrev:
Varit borta i fem dagar och lämnade mitt lilla kar där hemma mer eller mindre åt sitt öde...

hemma igen och konstaterar att ingen större katastrof hade inträffat.

Paletterna är faktiskt lite snällare mot varandra, och en kardinal har försvunnit, men vattenvärden för nitrit har sjunkit ner till 0.3.

Frågar åter igen vad använder ni för att mäta vattenvärden?

mitt droptest har bara stegen <0.3 , 0.3 , 0.9 , 1.6 , 3.3 >3.3

svårt veta då hur man ligger till om Max för vettiga värden är 0.3???

eller hur mycket är mycket? Vad bör värdet ligga på?

Nitrit skall egentligen ligga på 0 - allt över 0 är fel men så klart ju högre värdet är desto mer fel är det.
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 15 januari 2013 19:23
Styfv skrev:
Hej!

När det pratas om "syresten", "syrepump" och "syretillförsel" till akvariet. Pratar vi då om de vanliga luftpumparna som durar och lever f*n eller använder ni ett syresystem likt de koldioxid system en del verkar använda för växternas skull?

Styfv, Karlstad

Det sätt man bäst syresätter vattnet är genom att man får vattenytan att röra sig då dras syre ner i akvariet. Det får man bäst genom att ha ett filter (typ inner- eller ytterfilter där utblåset är riktat mot vattenytan).

En luftpunp som via en syreslang blåser ut luft i en syresten är ett sätt att syresätta vattnet men det slår ju inte sönder vattenytan så mycket som ett innerfilter gör så det är ett sämre alternativ.
#59 - 15 januari 2013 22:10

En luftpunp som via en syreslang blåser ut luft i en syresten är ett sätt att syresätta vattnet men det slår ju inte sönder vattenytan så mycket som ett innerfilter gör så det är ett sämre alternativ.

En co2 diffusor släpper ju en del gas till ytan, ändå kommer man upp i rätt nivåer.

Antingen så händer det något i övergången av båda fallen eller så är diffusorn ineffektiv..

Att jag inte har ett ordentligt sätt att mäta, det är det jäkliga..
#60 - 16 januari 2013 06:59
Co2 löser sig lättare i vatten än syret gör.
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 16 januari 2013 08:05
ansjo skrev:
Co2 löser sig lättare i vatten än syret gör.

Ja det är ju liksom poängen med en diffusor annars had man ju kunnat släppa ut bubblorna som de är.

Kommer också igåg att Lasse en gång hänvisade till en test på hur mycket "diffusorerna" som man sätter på pumparna ökar syrehalten i vatttnet. Den enda av alla diffusorer som testades som ökade syrehalten något var den som sitter på Eheims kraftpaket.

Annons